Har jag köpt grisen i säcken och vad ska jag komplettera med?

Permalänk

Det låter som en alldeles utmärkt och billig "första speldator" för din son, så tycker att du inte ska behöva känna att du köpt grisen i säcken bara förväntingarna är på rätt nivå. Den kommer inte klara de senaste spelen på höga inställningar, men absolut spel som barn gillar att spela, så som Minecraft och Roblox. Grafikkortet hänger med i många moderna spel också, men med max 1080P och lägre grafikinställningar.

Som några har sagt tidigare så kan jag också rekommendera en billig OEM-Windowsnyckel online (den blir låst till ditt moderkort, men till en kostnad på bara några hundingar). Då datorn är lite äldre skulle jag inte gå "all in" på att köpa "optimal lagring" (agna diskar för Windows och spel). Man kommer du långt med en disk på 1 TB, men måste då vara beredd att hantera lagringsutrymmet genom att avinstallera större spel när din son blir klar med dem. Man kan alltid komplettera med en ytterligare disk senare om det inte skulle räcka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storebror89:

Det låter som en alldeles utmärkt och billig "första speldator" för din son, så tycker att du inte ska behöva känna att du köpt grisen i säcken bara förväntingarna är på rätt nivå. Den kommer inte klara de senaste spelen på höga inställningar, men absolut spel som barn gillar att spela, så som Minecraft och Roblox. Grafikkortet hänger med i många moderna spel också, men med max 1080P och lägre grafikinställningar.

Där (det fetade) har du det viktiga i det hela som jag behöver tar med mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storebror89:

Håller inte helt med - principen om att första datorn inte behöver vara ett moster är bra. Att spela i 30 fps low är nog bara nyttigt. Men tråkigt att inte kunna vara med och spela även lättare spel när polarna byter från roblox till att spela fortnite. Om möjligt lägg några hundralappar på bättre cpu/moderkort och få en dator som kan spela nästan allt.

Permalänk
Medlem

@sircrips: Datorn i sig är inte mycket att hänga i julgranen, tyvärr. Men tänk så här, ett GTX 1060 6GB kostar runt en tusenlapp på Tradera just nu, så du har ju inte gjort en förlustaffär.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Det kan även vara så att det redan är en windows licens kopplad till moderkortet.
( så slipper du köpa en )

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Fast samtidigt så måste ju x58 plattformen vara en av plattformar som levererat ok prestanda längst.

Ser inga som helst problem att spela på den med en 1060.
Du kan alltid köpa en 6-kärnig xeon (typ x56**) och klocka till runt 4Ghz om du hittar dem billigt.

Permalänk
Medlem

Tack alla för snabba och utförliga svar. Jag har kunnat bilda mig en uppfattning om dels vad jag har framför mig och vad grabben ska få som första gamigdator.