Surface-skaparen lämnar Microsoft för Amazon efter 19 år

Permalänk
Melding Plague

Surface-skaparen lämnar Microsoft för Amazon efter 19 år

Microsofts produktchef Panos Panay lämnar företaget efter nästan 20 år och hoppar över till konkurrenten Amazon.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ännu ett exempel på Microsofts totalt förvirrade namngivning. Den här snubben verkar inte ha varit inblandad i den produkt som först släpptes som Microsoft Surface.

Permalänk
Medlem

Jag trodde helt klart det handlade om TV-bordet jag med

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Ännu ett exempel på Microsofts totalt förvirrade namngivning. Den här snubben verkar inte ha varit inblandad i den produkt som först släpptes som Microsoft Surface.

Är väl inge konstigt då produkterna inte har något alls med varandra och göra och förmodligen bara handlar om en sak, dvs pengar. Mycket billigare att använda ett namn dom redan "äger" men som inte används till något än att hålla på med allt pappersarbete osv för ett nytt namn.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Är väl inge konstigt då produkterna inte har något alls med varandra och göra och förmodligen bara handlar om en sak, dvs pengar. Mycket billigare att använda ett namn dom redan "äger" men som inte används till något än att hålla på med allt pappersarbete osv för ett nytt namn.

Du har helt rätt att det handlar om pengar! Men det är nog intäkter, inte kostnader.

Microsoft har förmodligen gjort bedömningen att de får mer intäkter av att återanvända Surface varumärket. Gissningsvis:
- Större igenkänning bland konsumenterna
- Använda ett varumärke som (de anser) har positiva konnotationer bland konsumenter, istället för att chansa på något nytt
- Det ger nog större effekt att pusha ett enskilt varumärke till "top of mind" än att försöka pusha flera som konkurrerar och ev. handlar lägre ner i kundens medvetande

Speciellt på försäljningssidan av företag så är man mindre kostnadskänslig och mer tillväxtfokuserad. Typ för att sett till vinsten så har kostnadsbesparingar begränsad potential (säg 5-10%) medan ytterligare intäkter en teoretiskt obegränsad uppsida om man får till det rätt. Det är därför företag tyvärr tenderar att bli mer och mer styrda av säljsidan.

Permalänk
Medlem

Aldrig hört talas om honom och då har jag ganska bra koll på tech. Är detta en nyhet på en "entusiastsite"?

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av johan4:

Aldrig hört talas om honom och då har jag ganska bra koll på tech. Är detta en nyhet på en "entusiastsite"?

Beror väl lite på hur intresserad man har varit av Microsofts Surface-enheter. Han har ju gett riktigt djupgående och inspirerande presentationer varje år när Microsoft kört sitt stora Surface-event. Samtidigt är det förstås en fråga om hur intressanta personerna bakom tekniken egentligen är, och uppenbarligen är det nog roligare att läsa om prylar än personer.

Permalänk

Sir Phase Mycroft