Permalänk
Medlem

Amd och intel

Alla har väll en sida dom föredrar eller förstår bättre antar jag. För mej har det alltid varit intel. Men nu när jag har börjar kolla efter ny dator så ser jag amd i alla köpråd. Är det så att amd är mest prisvärt just nu så jag ska försöka dyka in i det med eller handlar det om att dom som rekomenderar gillar amd för dom är vana vid det?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag föredrar AMD från att tidigare enbart ha kört Intel. I många fall så har jag tyckt att Intel har varit för arroganta och satsat alldeles för lite på deras processorproduktion.
AMD var så länge underdogs så det även kändes roligare att sponsra dem.
Ärligt talat så har båda processorerna sina för- och nackdelar och Intel har ibland riktigt fin rea på sina processorer så gå på det som passar ditt användarbruk bäst.

Personligen skulle jag välja en AMD-processor i 5000-serien då de ger väldigt mycket prestanda för pengarna och AM4 är en väl beprövad plattform som är oerhört stabil.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

AMD är just nu mest prisvärt när det kommer till gaming, objektivt.
När det kommer till produktivitet har de olika styrkor och svagheter, i det stora hela är de jämna.

Köper man nytt 1-2 ggr/decennium utan att ändra komponenter så spelar det kanske ingen roll vilken plattform man köper.
Tycker man däremot om att uppgradera någon komponent under livstiden så är det värt att notera att:
AM4 är EOL, så undvik.
Intels lga1700 stöder gen 12-14, där 14 kommer i höst.
AM5 är ny, och kommer enligt AMD stödjas till 2026. Så där kommer 2-3 generationer till (gissar själv på 3 varav en är en "refresh").

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 4070 Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moehehe:

Alla har väll en sida dom föredrar eller förstår bättre antar jag. För mej har det alltid varit intel. Men nu när jag har börjar kolla efter ny dator så ser jag amd i alla köpråd. Är det så att amd är mest prisvärt just nu så jag ska försöka dyka in i det med eller handlar det om att dom som rekomenderar gillar amd för dom är vana vid det?

Tack på förhand!

Brukar själv försöka se mig själv som en individ som inte tar någon sida utan försöker se något så objektivt som möjligt.

Och i dagsläget så är det mer eller mindre AMD när det kommer till livslängd och prestanda per watt i toppsegmentet och AMD när det kommer till spel. Ända stället där Intel vinner i dagsläget är i vissa lägre prisklasser och sen i absoluta toppsegmentet där kostnad inte är en faktor då intels I9or kommer kräva mycket mer kylning än AMD och drar märkbart mycket mindre än intel.

7800x3d är idag ett monster i spel, kollar man tillexempel Techpowerups test så klår den 13900k i mer eller mindre alla spel och drar 50 watt
https://tpucdn.com/review/amd-ryzen-7-7800x3d/images/power-ga...

och när det kommer till produktivitet så är det samma visa fast med 7950x3d (7950x kan man uppnå mer eller mindre samma resultat om man kör den i ECO mode)

Med det sagt så finns det lite mer fördelar med intel, vill man bara att grejerna ska fungera direkt så är intel utan tvekan det bättre valet då AMD verkar ha en del strul med att få minnen att fungera i högre hastigheter.

Men det en extremt intressant tid just nu, och jag personligen hoppas verkligen att Intel trappar upp en hel del kommande åren.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Med det sagt så finns det lite mer fördelar med intel, vill man bara att grejerna ska fungera direkt så är intel utan tvekan det bättre valet då AMD verkar ha en del strul med att få minnen att fungera i högre hastigheter på AM5-plattformen.

Lagade kommentaren åt dig.
På AM4 är minnena extremt stabila även på högre frekvenser.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Lagade kommentaren åt dig.
På AM4 är minnena extremt stabila även på högre frekvenser.

AM4 ja vilket är EOL och bara ett bra val för budget byggen Sen minns jag rätt så har AM4 inte ricktigt lika bra stöd för 4000+ minnen men då är dom också hutlöst prissatta att det är bortkastat med pengar att köpa dom.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kolla in speltester en bit ner när du går in på länken så ser du prestandan för olika cpu.
Intel verkar ge bra fps om du ska spela och funkar för det mesta felfritt men några kronor dyrare.
https://www.sweclockers.com/test/36360-test-intel-core-i9-139...

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9700X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Asus 4090 Tuf - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moehehe:

Tack på förhand!

Det är hugget som stucket, ett getingbo. Perfekt för oss konsumenter med sådan konkurrens prismässigt, tyvärr blir det dock knepigt att välja vad som är bäst.
Jag skulle dock säga att just nu bör man köpa:
1k: Ryzen 5 3600 över i3 12100F
2k: 12400F över 5600
3k: 7600 över 12600K
4k: 12700K/13600K över 7700
5k: 7800X3D
6k: 13700K

Tumregel är att processorn bör kosta 10-20% av hela datorn.
Så för en dator som kostar 60k eller mer är det minst en intel i7 13700k som gäller, medans för en dator under 10k så är det en Ryzen 5 3600 som bör stå på menyn.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det är hugget som stucket, ett getingbo. Perfekt för oss konsumenter med sådan konkurrens prismässigt, tyvärr blir det dock knepigt att välja vad som är bäst.
Jag skulle dock säga att just nu bör man köpa:
1k: Ryzen 5 3600 över i3 12100F
2k: 12400F över 5600
3k: 7600 över 12600K
4k: 12700K/13600K över 7700
5k: 7800X3D
6k: 13700K

Tumregel är att processorn bör kosta 10-20% av hela datorn.
Så för en dator som kostar 60k eller mer är det minst en intel i7 13700k som gäller, medans för en dator under 10k så är det en Ryzen 5 3600 som bör stå på menyn.

Skulle vilja argumentera 12700K/13600K eller 7700(x). Tycker de är likvärdiga nu när AM5 plattformen kostar normalt.

Sen det sista är inte något jag tycker man måste leva efter när man går upp i pris. En 7800X3D är fortfarande bättre än 13700K, känns onödigt att nedgradera sig bara för att komma upp i de 10% 😅.
För monsterbyggen blir det väl snarare 7800X3D om det är gaming, 13900K eller 7950X om det är produktivitet (baserat på vilken typ då de har olika styrkor). Ungefär.

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 4070 Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Tack för mycket svar! Hur hade ni tänkt kring gaming (2k) då? Då jag är van vid intel och troligtvis för enkelhetens skull (då det inte verlar vara en extrem skillnad) kommer stanna vid inte är det helt oknatt köpa en nyare i5a och saträsa på stabil gpu eller är det enorma fördelar med i7 (gissar att i9 är total overkill för min del) då budgeten flr själva maskinen kommer ligga på 15-20k

Eller bör man kanske fiska efter beg dator och sen uppgradera vissa komponenter. Tex en beg rtx 3080 med en äldre cpu som man ska köpa ny på sidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moehehe:

Tack för mycket svar! Hur hade ni tänkt kring gaming (2k) då? Då jag är van vid intel och troligtvis för enkelhetens skull (då det inte verlar vara en extrem skillnad) kommer stanna vid inte är det helt oknatt köpa en nyare i5a och saträsa på stabil gpu eller är det enorma fördelar med i7 (gissar att i9 är total overkill för min del) då budgeten flr själva maskinen kommer ligga på 15-20k

Eller bör man kanske fiska efter beg dator och sen uppgradera vissa komponenter. Tex en beg rtx 3080 med en äldre cpu som man ska köpa ny på sidan?

Du kan utan tvekan gå på AMD också. Deras processorer har varit otroligt bra de senaste åren.
Ska du bara spela eller ska du också hålla på med tung 3d-rendering eller tung video/bildredigering? För om så är fallet skulle jag välja Intel, om det enbart är spelare och lättare till medeltung redigering och rendering så skulle jag gå på AMD all the way.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Ett Intel bygge på nedre delen av budgeten. Blir på gränsen med CPUn och bygget hänger inte riktigt med så bra en framtida GPU uppgradering (hade behövt uppgradera CPUn samtidigt). Man kan uppgradera CPUn fram till Intel 14e gen.

Ett "maxat" AMD bygge på övre gränsen av budgeten. Här är även SSD och PSU uppgraderat för att bättre följa med i framtiden. Inga problem vid framtida GPU uppgradering för denna. Man kan uppgradera CPUn fram till 2025-26 (preliminärt).

Visa signatur

Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Ett Intel bygge på nedre delen av budgeten. Blir på gränsen med CPUn och bygget hänger inte riktigt med så bra en framtida GPU uppgradering (hade behövt uppgradera CPUn samtidigt). Man kan uppgradera CPUn fram till Intel 14e gen.
https://komponentkoll.se/bild/cjwWz.png

Ett "maxat" AMD bygge på övre gränsen av budgeten. Här är även SSD och PSU uppgraderat för att bättre följa med i framtiden. Inga problem vid framtida GPU uppgradering för denna. Man kan uppgradera CPUn fram till 2025-26 (preliminärt).
https://komponentkoll.se/bild/YDyRs.png

Så du menar att flr under 20k så får jag en riktigt bra maskin? Är det så.pass så man kan spela med bra fps på ultra eller är det "ok" bra?

Kanske blir att köpa något i denna stilen då! Har kollat en del på beg nu sista dagarna. Men jag landar på 13k för äldre cpu (i7-i9) med 3080 så känns ovärt när man inte vert vad delarna har blivit utsatta för hos deras senaste ägare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Skulle vilja argumentera 12700K/13600K eller 7700(x). Tycker de är likvärdiga nu när AM5 plattformen kostar normalt.

Sen det sista är inte något jag tycker man måste leva efter när man går upp i pris. En 7800X3D är fortfarande bättre än 13700K, känns onödigt att nedgradera sig bara för att komma upp i de 10% 😅.
För monsterbyggen blir det väl snarare 7800X3D om det är gaming, 13900K eller 7950X om det är produktivitet (baserat på vilken typ då de har olika styrkor). Ungefär.

Nja, intel går ju att överklocka lite mer med påkostad kylning, dessutom är DDR4 lite billigare om man både RAM och moderkort för syftet. Men visst en 7700(x) är inte kass.

Skrivet av Moehehe:

För 15-20k är det nog 12400F eller 7600 som gäller, 12700k/13600k är på gränsen till för dyra, men 14-serien släpps ju om en månad så då kanske det går att fynda en 13600k eller 12700k.
Så här skulle jag nog bygga runt dom:

Det går att ploppa in en 12700k/13600k direkt om man vill.
Eller AMD:

Det går kanske att klämma in en 7800X3D om man minska på lagringen, den kräver dock separat kylare, men den i Intel-bygget bör funka bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av norrby89:

Brukar själv försöka se mig själv som en individ som inte tar någon sida utan försöker se något så objektivt som möjligt.

Och i dagsläget så är det mer eller mindre AMD när det kommer till livslängd och prestanda per watt i toppsegmentet och AMD när det kommer till spel. Ända stället där Intel vinner i dagsläget är i vissa lägre prisklasser och sen i absoluta toppsegmentet där kostnad inte är en faktor då intels I9or kommer kräva mycket mer kylning än AMD och drar märkbart mycket mindre än intel.

7800x3d är idag ett monster i spel, kollar man tillexempel Techpowerups test så klår den 13900k i mer eller mindre alla spel och drar 50 watt
https://tpucdn.com/review/amd-ryzen-7-7800x3d/images/power-ga...

och när det kommer till produktivitet så är det samma visa fast med 7950x3d (7950x kan man uppnå mer eller mindre samma resultat om man kör den i ECO mode)

Med det sagt så finns det lite mer fördelar med intel, vill man bara att grejerna ska fungera direkt så är intel utan tvekan det bättre valet då AMD verkar ha en del strul med att få minnen att fungera i högre hastigheter.

Men det en extremt intressant tid just nu, och jag personligen hoppas verkligen att Intel trappar upp en hel del kommande åren.

Råder inga tvivel om att 7800X3D drar mindre än 13900K, men undrar om inte TPU gjort något miss när det mätt strömmen för 7800X3D (det står "physical measurement" så antar att de valt ut power-rails som de mäter explicit).

Just p.g.a. att dagens CPUer börjar dra vansinnigt mycket ström + grabben använder egentligen inte sin dator till något annat än spel så valde vi en 7800X3D till den ihop med ett 4070Ti. Ekvationen går inte ihop med effekten vi mäter från väggen + vad ett 4070Ti realistisk kan dra om 7800X3D endast står för 50 W (och TPU använde ett 4090, så rimligen drar CPU-delen mer där p.g.a. högre FPS).

Det skrivet: 7800X3D är inte precis billig, men bryr man sig bara om spel är det toppvalet just nu. Skulle inte säga att alternativet är 13900K, utan 13700K eller 13600K. Skiljer inte jättemycket i spelprestanda, men de är minst lika eller bättre till "andra" saker (enda jag personligen bryr mig om är prestanda för programutveckling, så skulle inte välja 7800X3D...).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moehehe:

Så du menar att flr under 20k så får jag en riktigt bra maskin? Är det så.pass så man kan spela med bra fps på ultra eller är det "ok" bra?

Kanske blir att köpa något i denna stilen då! Har kollat en del på beg nu sista dagarna. Men jag landar på 13k för äldre cpu (i7-i9) med 3080 så känns ovärt när man inte vert vad delarna har blivit utsatta för hos deras senaste ägare

Ja den skulle jag säga är väldigt bra för 1440p just nu. Båda alternativen har samma GPU så presterar lika så länge du är GPU begränsad, men 12400f alternativet riskerar ju oftare att bidra med CPU begränsning.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Nja, intel går ju att överklocka lite mer med påkostad kylning, dessutom är DDR4 lite billigare om man både RAM och moderkort för syftet. Men visst en 7700(x) är inte kass.

Absolut kan man få någon procent extra via deras överklockning (har dock inte sett någon bra jämförelse där recensenten överklockat AMD också, bara satt igång PBO). Dock visar jämförelserna att de är lika då Intel också kör DDR5, med DDR4 halkar de efter (förväntat). Vilket alltså innebär att de ligger några enstaka procent från varandra för samma kostnad och således kan anses likvärdiga (enligt mig).

Visa signatur

Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Ser att flera pratar hur mycket ström dom drar. Är detta ur ett "elräkningen ökar" perspeltiv eller för att det tex sliter på komponenter eller kanske ökar i temp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moehehe:

Ser att flera pratar hur mycket ström dom drar. Är detta ur ett "elräkningen ökar" perspeltiv eller för att det tex sliter på komponenter eller kanske ökar i temp?

Elpriset börjar väl ingå där ja. Annars handlar det väl om hur mycket värme som utvecklas och hur mycket man måste spendera på kylningen.

Visa signatur

Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Elpriset börjar väl ingå där ja. Annars handlar det väl om hur mycket värme som utvecklas och hur mycket man måste spendera på kylningen.

Ah ok, då denna maskin kommer stå i min hyresrätt där eöen ingår så är det inget jag bryr mej i. Däremot så spelar ju förslitningsr stor roll

Permalänk
Medlem

Fick denna rekomendation av en kompis nu med.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/bsIbARCEwNq6fGNNiLAq5jV07gw/rekomendation3

hade ingen aning om att han hade någon koll (eller om han frågat på nätet efter hjälp kanske) men jag kör hans rekomendation igenom er för att höra vad ni tycker om denna kontra rekomendationerna jag fårr här innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moehehe:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/bsIbARCEwNq6fGNNiLAq5jV07gw/rekomendation3https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/bsIbARCEwNq6fGNNiLAq5jV07gw/rekomendation3

hade ingen aning om att han hade någon koll (eller om han frågat på nätet efter hjälp kanske) men jag kör hans rekomendation igenom er för att höra vad ni tycker om denna kontra rekomendationerna jag fårr här innan.

Om jag bara jämför mot endast mina förslag så är det ju liknande pris mot mitt "maxade".
Här är då allt strikt sämre i jämförelse förutom RAM och CPU kylare som är samma. Grafikkorten är på liknande nivå.
Det är dock orättvist att jämföra allt från en sida mot att köpa från fler sidor.

Visa signatur

Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moehehe:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/bsIbARCEwNq6fGNNiLAq5jV07gw/rekomendation3https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/bsIbARCEwNq6fGNNiLAq5jV07gw/rekomendation3

Det ser helt okej ut, 550Kr på kylare och 100-200MHz på CPU känns dock inte som det mest prisvärda, men ska man ändå köpa till en kylare för 450Kr kan man ju spendera hundringen på X-varianten av CPU.
RAM är CL 36, det kan nog vara värt att lägga en peng extra på Cl30:
https://www.inet.se/produkt/5306158/corsair-32gb-2x16gb-ddr5-...
SSD'n känns lite sådär med slö hastighet för att vara PCIE 4.0 och QLC, dock tror jag inte det kommer spela någon större roll, men det går nog att spara några hundra på en billigare, typ: https://www.inet.se/produkt/4305468/kingston-nv2-m-2-nvme-gen...
eller skaffa en PS5 redo variant typ: https://www.inet.se/produkt/4305269/kingston-kc3000-m-2-nvme-...
Sedan är +150Kr inte mycket för +100W https://www.inet.se/produkt/6905572/msi-mpg-a850g-pcie5-850w
Moderkortet har inte PCIE 5.0 för grafikkort, ett sådant (B650E) kostar cirka 3700Kr på Inet, så kanske inte värt det?
https://www.inet.se/datorbygge/b1420947/20k-inet
Det går att göra såhär på Inet, ingen rekommendation i sig utan mest för att visa alternativ på hur man kan göra:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det ser helt okej ut, 550Kr på kylare och 100-200MHz på CPU känns dock inte som det mest prisvärda, men ska man ändå köpa till en kylare för 450Kr kan man ju spendera hundringen på X-varianten av CPU.
RAM är CL 36, det kan nog vara värt att lägga en peng extra på Cl30:
https://www.inet.se/produkt/5306158/corsair-32gb-2x16gb-ddr5-...
SSD'n känns lite sådär med slö hastighet för att vara PCIE 4.0 och QLC, dock tror jag inte det kommer spela någon större roll, men det går nog att spara några hundra på en billigare, typ: https://www.inet.se/produkt/4305468/kingston-nv2-m-2-nvme-gen...
eller skaffa en PS5 redo variant typ: https://www.inet.se/produkt/4305269/kingston-kc3000-m-2-nvme-...
Sedan är +150Kr inte mycket för +100W https://www.inet.se/produkt/6905572/msi-mpg-a850g-pcie5-850w
Moderkortet har inte PCIE 5.0 för grafikkort, ett sådant (B650E) kostar cirka 3700Kr på Inet, så kanske inte värt det?
https://www.inet.se/datorbygge/b1420947/20k-inet
Det går att göra såhär på Inet, ingen rekommendation i sig utan mest för att visa alternativ på hur man kan göra:
https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1420947/20k-inet

Detta är en bättre rekommendation om man ska ta allt från Inet (förutom då kanske deras överpris på B650E). Ville bara uppmärksamma att du råkat lägga in MAG versionen av PSUn och inte MPG (att de säljs för samma pris är lite knasigt).

Visa signatur

Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Känner endå att jag kommit längre i planeringen på vad jag ska köpa idag än dom senaste 3 dagarna! Rekomenderar ni att man beställer från billigaste sidorna eller allt ifrpn tex inet? Är det en försäkringsfråga eller så pass allvarligt som att vissa sidor inte levererar det man beställt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Detta är en bättre rekommendation om man ska ta allt från Inet (förutom då kanske deras överpris på B650E). Ville bara uppmärksamma att du råkat lägga in MAG versionen av PSUn och inte MPG (att de säljs för samma pris är lite knasigt).

Är inte mag veritionen det bättre valet om dom kostar lika? Eller har jag läst hekt tokigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Skrivet av Moehehe:

Är inte mag veritionen det bättre valet om dom kostar lika? Eller har jag läst hekt tokigt?

Ja, MPG versionen är nog ett bättre val, jag tänkte att det bara var att MAG var lite mindre 14cm istf 15cm, men ser nu att det skiljer i garanti 7/10 år och att MPG versionen ger $20 spel på Ånga om man skriver en recension.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Ärligt så är både AMD och Intel superb.. välj det lag som har finast moderkort efter dina behov och stil.

Glöm inte en bra kylare bara oavsett AMD eller Intel.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Ärligt så är både AMD och Intel superb.. välj det lag som har finast moderkort efter dina behov och stil.

Glöm inte en bra kylare bara oavsett AMD eller Intel.

Moderkort är nog det jag alltid har haft sämst koll på. Sitter och googlar rubt lite om det just nu ingen stress med att beställa datorn så kan lika gärna planera lite

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Moehehe:

För vissa kanske det är så.

För egen del handlar det bara om att kunna få vettig ljudvolym på systemet under last. Hatar verkligen min Intel-baserade "high-end" laptop, den låter förfärligt under last (kanske inte hjälper när min huvudlaptop är en MBP 16" som är helt tyst under last, oundvikligt att jämföra dessa och MBP är både snabbare och tystare...)!

Tycker även grabbens speldator lät rätt mycket. Enbart sett till kylning behöver inte en 7800X3D en vattenkylare, men datorn blev rätt mycket tystare med en bra vattenkylare jämfört med att kyla med luft som vi gjorde initialt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För vissa kanske det är så.

För egen del handlar det bara om att kunna få vettig ljudvolym på systemet under last. Hatar verkligen min Intel-baserade "high-end" laptop, den låter förfärligt under last (kanske inte hjälper när min huvudlaptop är en MBP 16" som är helt tyst under last, oundvikligt att jämföra dessa och MBP är både snabbare och tystare...)!

Tycker även grabbens speldator lät rätt mycket. Enbart sett till kylning behöver inte en 7800X3D en vattenkylare, men datorn blev rätt mycket tystare med en bra vattenkylare jämfört med att kyla med luft som vi gjorde initialt.

Jag funderar lite på vattenkylning, mest flr att jag aldrig har gjirt det och det har en viss charm. Men tror det är mestadels slöseri på en budgetdator igentligen