Valve: "Steam Deck 2 flera år bort i tiden"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Jag tycker dom gör rätt. Släpp gärna en Steam Deck Oled som grejar HDR och möjligen 120hz, det är allt jag saknar just nu.

VRR är det viktigaste jag saknar, men det funkar ju om man kör till TV, så inte hela världen

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

8K/60 FPS @ 8 timmar batteritid när?

När game steaming blir 8k.

Permalänk
Medlem

Ny revision med OLED och möjligen bättre batteri vore grymt!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Prestandan har jag inga problem med, men skärmen hade kunnat få sig en uppdatering. OLED, VRR, och kanske 1920x1080 hade varit välkommet.

Batteritiden räcker och blir över för min del.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

Jag trodde turbo-läget i Ally gick upp i 45W, men jag kan absolut ha fattat fel. Men 8.6/1.6 > 5 så jag tänkte att 3 borde vara inom räckhåll i alla fall

Precis som Intel har nivåer ovanför PL1 har också AMD Ryzen detta. Dessa högre nivåer är effekter för bursts, d.v.s. effekt som kan användas under väldigt begränsad tid.

Dessa nivåer är otroligt viktiga för bärbara datorer, telefoner och liknande då deras typiska användning är race-to-sleep. Men för en spelenhet har de högre nivåerna väldigt begränsad nytta då spel inte är "race-to-sleep" utan lastar kretsen relativt jämt under lång tid.

Asus har dribblat lite med effektnivån i turbo-läget, senaste ser ut att vara 30 W. Vid den effekten verkar Z1 Extreme fortfarande vara extremt effektbegränsad givet hur liten skillnad det är mot "vanliga" Z1, så 8,6 TFLOPS siffran är i praktiken helt meningslös p.g.a. effektbudget och den "verkliga" nivån ligger närmare Z1:ans 2,8 TFLOPS.

Ally verkar ha en kortidseffekt på strax över 50 W, men inte heller det är nog givet att 7940HS (som är samma krets som Z1 Extreme men de är optimerade för olika TDP-spann) ser skalning upp till 100 W (potentiellt över det, men har inte sett något test som kör högre än 80-100 W).

I "turbo-läget" är Ally ca 70 % snabbare (i de spel som var med i graferna ovan) jämfört med Steam Deck i dess 15 W läge (som är max). På pappret är ju Z1 75 % jämfört med kretsen i Steam Deck, så 30 W är i så fall ungefär vad som behövs för att köra Z1 / Z1 extreme på "Z1 nivå".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hade hellre varit intresserad av en lite mer nätt modell som inte tar så mycket plats i väskan. Prestandan tycker jag är tillräcklig sett till priset.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Kanske kan få ner eller bort laddningstider, men assett streaming kanake kan nog bli svårt. Fast det är inte säkert det heller, då assett streaming kan spara på resurser.

Men du menar inte bara Proton, utan decks hårdvara?

GPUn används ju för att packa upp i VRAM när man skickar från M.2 enheten och innan spelet sätter igång så är ju inte den belastad.

Lagringen bör också vara något belastad under spelande i normalt fall, hela banan är väl inte i VRAM innan?
Om det är så så bör DS kunna hjälpa till.

Grejen är att på Steam Deck så har du inget VRAM utan både CPU och GPU delar på samma minne, därav blir det inte lika stor vinst av att skicka mindre mångd data äver PCIe bussen mellan RAM och VRAM som det annars skulle bli på en vanlig PC. GPU:n på en Deck är också ganska låg i prestanda så inte säkert att deflate på den är så mycket snabbare än deflate på CPU-delen att det gör någon märkbar skillnad.

T.ex Ratchet & Clank använder inte ens DirectStorage om textures är satt till Low eller Medium (minns inte om även High var med i på den listan).

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|