Geforce RTX 4090 kan inte driva Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

nVidia får skynda sig att släppa RTX 5090.

De måste jobba klart DLSS 4, där nyheterna bara fungerar på 5000-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

RTX 4090

Källa: Nvidia

Så det verkar som 8K 120Hz är max med RTX 4090, Men...
Att det då dessutom kräver en skärm som har stöd för dubbla DP 1.4a + DSC.
Alltså inte bara att skärmen har (minst) 2st DP anslutningar för att ansluta till olika bildkällor.
Utan att skärmen måste ha stöd för att kombinera 2st DP anslutningar från samma grafikkort/bildkälla till en bild med högre uppdateringsfrekvens.

Annars,
Om man bara använder 1st DP ingång så är max 60Hz med RTX 4090 i 8K upplösning.

Beroende på spel och inställningar så kan RTX 4090 vara kapabelt att rendera mer än 60 FPS.
Men kan alltså inte skicka mer än 60Hz (i praktiken max 60 FPS) till skärmen.

-

Jag tycker att åtminstone RTX 4080 och uppåt borde ha DP 2.1
Men troligtvis får väl alla nästa generations Nvidia kort, troligtvis RTX 5000 serien, stöd för DP 2.1
Om de inte snålar in på de enklaste GPUerna för RTX 5060, RTX 5050.

Notera att vad Nvidia skriver i specen gäller för 12-bit HDR, vilket kräver 50% högre bandbredd än vanlig 8-bit icke-HDR. Så sannolikt fungerar 90Hz i 8K utan HDR, eller då 180Hz för den här skärmen som bara har hälften så många pixlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Detta har varit känt sedan 4090 släpptes (...eftersom man valde att inte stödja den senaste standarden, medans AMD gjorde)

Det är väl dock först nu det faktiskt syns.

Var i princip vad min reaktion med "Oj då..." var riktat till.

Än mer intressant är det nog att min kommentar "Oj då..." är tagen bort. Något som jag själv inte gjort!

Så frågan är om den var för svår för Swec redaktionen... Eller där är en bugg i forumet.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Hmm, lite pinsamt för Nvidia med tanke på deras satsning på BFG's.

Men visar ju lite på hur krångligt det kan vara att hitta en kombination av skärm och grafikkort som faktiskt fungerar tillsammans. Man kanske skulle börja använda bandbredd som märkning istället för dagens djungel av versionsnummer och div. Tex, ange hur mycket bandbredd som krävs för att uppnå max upplösning/refresh rate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Hehe, du får spela lite Duke Nukem 3D/eDuke utan fram limit på en modern dator så ska du se att det nog går bra att komma en hel del fps högre än 240fps. På en modern intel core eller ryzen lär du ju få ett par tusen fps.

Känns som exakt det man har en sådan skärm och ett 4090 till 😁

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Stämmer, men "stämmer inte" för skärmen. I Native upplösning går att köra i 120hz med en DP kabel, upplösningen är inte riktigt 8k även om den nosar på det.

Du menar på samma sätt som typ 1.0 på Högskoleprovet nosar på 2.0?

Permalänk
Medlem

Är det inte lite märkligt att inte denna skärm har iaf en DP 1.4 port förutom sin DP 2.1 (2.0?) port? G95NC är väl i praktiken två stycken Neo G8 som limmats ihop så det känns som man borde kunna undvika många problem i nutid med en sådan setup. Nu verkar ju iof Samsung knappt testa sina produkter innan dom släpps, så att dom skulle funderat på att det inte finns någon GPU som kan driva skärmen kanske är osannolikt.

Permalänk
Medlem

Fet "told you so" på den här nyheten. Att snålskippa senaste displayport-standarden var obotligt korkat när alla i branschen visste att skärmar som kräver det var på gång.

#19868693

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Visste att detta skulle bita dem i baken. Väldigt dumt att endast utrusta korten med bara DP 1.4.

Fast nu visar det sig att det faktiskt var jättesmart av Nvidia att göra så.
Well played Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Fet "told you so" på den här nyheten. Att snålskippa senaste displayport-standarden var obotligt korkat när alla i branschen visste att skärmar som kräver det var på gång.

#19868693

Kortet släpptes innan nya DP standarden.
Första gen av något brukar ha stora problem, vilket amd också har i väldigt många spel om man kollar deras driver "known issues" sedan släpp.
Mycket blinkade skärmar och crasher på vissa displayer.

Sedan är frågan, hur många spel kan du köra i 240Hz i 8k? Nvidia når ju 180Hz iaf om nu någon ordnar driver problemet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

RTX 4090

Källa: Nvidia

Så det verkar som 8K 120Hz är max med RTX 4090, Men...
Att det då dessutom kräver en skärm som har stöd för dubbla DP 1.4a + DSC.
Alltså inte bara att skärmen har (minst) 2st DP anslutningar för att ansluta till olika bildkällor.
Utan att skärmen måste ha stöd för att kombinera 2st DP anslutningar från samma grafikkort/bildkälla till en bild med högre uppdateringsfrekvens.

Annars,
Om man bara använder 1st DP ingång så är max 60Hz med RTX 4090 i 8K upplösning.

Beroende på spel och inställningar så kan RTX 4090 vara kapabelt att rendera mer än 60 FPS.
Men kan alltså inte skicka mer än 60Hz (i praktiken max 60 FPS) till skärmen.

-

Jag tycker att åtminstone RTX 4080 och uppåt borde ha DP 2.1
Men troligtvis får väl alla nästa generations Nvidia kort, troligtvis RTX 5000 serien, stöd för DP 2.1
Om de inte snålar in på de enklaste GPUerna för RTX 5060, RTX 5050.

Skrivet av Palme_570:

Stämmer, men "stämmer inte" för skärmen. I Native upplösning går att köra i 120hz med en DP kabel, upplösningen är inte riktigt 8k även om den nosar på det.

Edit, Skärmen är ju ganska långt ifrån 8k när jag tänker efter, bara halva höjden så hälften antalet pixöar, så 8k kräver bra mycket mer.

Borde det inte gå med PbP (Picture-by-Picture) två kablar (oavsett DP/HDMI)?
Eller är det ett tekniskt problem i skärm/TV att just ha högsta Hz vid två parallella insignaler?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AlexCooper:

Borde det inte gå med PbP (Picture-by-Picture) två kablar (oavsett DP/HDMI)?
Eller är det ett tekniskt problem i skärm/TV att just ha högsta Hz vid två parallella insignaler?

DP är byggd för den typen av lösning, så att det finns en synkroniseringsmetod för flera två logiska och även fysisk länkar. Även känd som MST, Multi Stream Transport. En stor del av skärmarna använder faktisk MST internt. Ofta två logiska länkar på en fysisk länk (kabeln etc.) som går till två skärmkretsar/scalers vilka driver varsin halva av panelen. I bland misslyckas den ena länken och man får en skärm med halva bilden. Så det brukar avslöja sig.

Det är förmodligen tillverkningsekonomiskt vettigare att använda två enklare scalers än en enda, förmodligen dyrare och sällsyntare men då också fullt kapabel kretsuppsättning för SST, Single Stream transport.

RTX4090 lär alltså kunna nå 8K/120 via dubbla DP-länkar. Finns ett par, fåtal sådana skärmar som dykt upp genom åren. Bland annat en 5K-Dell-skärm jag testade för 8 år sedan. Nackdelen med den lösningen brukar vara som följer:

• Adaptiv synk fungerar inte över dubbla fysiska länkar. Så ingen G-sync/Freesync etc.

• Skärmarna som kör dubbla DP verkar vara känsligare för synken slutar fungera och man behöver starta om skärm och grafikkort lite mer regelbundet än reguljära skärmar. 5K-skärmen var väl kanske extremfallet med en hel sida brasklappar om potentiella problem...

• Förutsätter att det finns hårdvara i andra änden som kan fungera för dubbla DP. Någon måste tillverka faktiska kretsuppsättningar, färdiga PCB:er rent av, vilka faktiskt fungerar för två DP-kablar. Och i detta fall även något som fungerar med bandbredder som aldrig använts tidigare. Detta är inte modulära legosystem där man bara smäller på ännu en DP-port, utan det kräver mycket mer.

Med HDMI har jag inte sett någon lösning som ger den funktionen i en skärm och jag tror inte funktionen finns i standarden i sig – eller så finns den tekniken på papper, men ingen har tagit kostnaden att implementera det i kisel. Man kan uppnå liknande via externa lösningar som sköter synkronisering, men då inget för konsumenter. Mer för displaymarknaden.

Permalänk
Bildexpert 📺

Läser mycket pikar mot Nvidia och den där gamla logiska kullerbyttan om att 4090 är ett dyrt kort och därför "borde klara av det". Som att prislappen i sig själv beskriver teknisk kapacitet.

Här skulle jag säga att man missar två saker.

Det första och det självklara:
Teknikutveckling sker i steg och kliv. Missar man ett steg är det för alltid missat. Det är i praktiken omöjligt att tillverka framtidskompatibla produkter avsedda att fungera fullt ut mot hårdvara som ännu inte existerar. RTX 4090 är ett sådant kort. Det är för gammalt.

Mönsterdesignen för RTX 4090 är från en tidpunkt där de mest krävande spelskärmarna kör 4K eller 5120x1440 i 144-ish Hertz. 8K/120-nivåer existerade inte på kartan då. DP 2.0 var uppenbarligen inte en färdig och användbar standard när 40XX-serien präglades. DP 1.4 var det enda som gick att tillverka då.

Det andra – narrativet borde egentligen inte handla om Nvidia:
Fokus på nyheten (som är rewrite av en annan källa med samma narrativ) är att "Nvidia failar". För mig handlar detta inte alls så mycket om Nvidia, utan om AMD och Samsung. Den stora nyheten är att dessa två tillsammans bryter ny mark.

Det andra som är intressant är att AMD X7900 lanserades för säljstart december 2022, bara två månader efter DP 2.1 blev officiell. Det finns inte en chans på planeten att AMD ändrade om hela designen och masstillverkade allt på två månader.

För mig är den rimliga slutsatsen därför att arbetet med att färdigställa DP 2.1 är ett samarbete mellan AMD, Samsung och VESA. Därav att dessa tre tillsammans visade tekniken på CES 2023 och som @SVclocker skrev: "...inte en enda kotte som brydde sig."

Det är ju här den stora nyheten finns: AMD och Samsung är allra först med att ta DP 2.1 till skrivborden och dessutom använda den kapaciteten till något ingen annan erbjudit innan. Samsung och AMD har precis satt sig själva på tronen över de mest kapabla tillverkarna i detta hörn av PC-marknaden. Det är vad jag tar med mig.

Gillar när konkurrensen driver fram bättre teknik.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

DP är byggd för den typen av lösning, så att det finns en synkroniseringsmetod för flera två logiska och även fysisk länkar. Även känd som MST, Multi Stream Transport. En stor del av skärmarna använder faktisk MST internt. Ofta två logiska länkar på en fysisk länk (kabeln etc.) som går till två skärmkretsar/scalers vilka driver varsin halva av panelen. I bland misslyckas den ena länken och man får en skärm med halva bilden. Så det brukar avslöja sig.

Det är förmodligen tillverkningsekonomiskt vettigare att använda två enklare scalers än en enda, förmodligen dyrare och sällsyntare men då också fullt kapabel kretsuppsättning för SST, Single Stream transport.

RTX4090 lär alltså kunna nå 8K/120 via dubbla DP-länkar. Finns ett par, fåtal sådana skärmar som dykt upp genom åren. Bland annat en 5K-Dell-skärm jag testade för 8 år sedan. Nackdelen med den lösningen brukar vara som följer:

• Adaptiv synk fungerar inte över dubbla fysiska länkar. Så ingen G-sync/Freesync etc.

• Skärmarna som kör dubbla DP verkar vara känsligare för synken slutar fungera och man behöver starta om skärm och grafikkort lite mer regelbundet än reguljära skärmar. 5K-skärmen var väl kanske extremfallet med en hel sida brasklappar om potentiella problem...

• Förutsätter att det finns hårdvara i andra änden som kan fungera för dubbla DP. Någon måste tillverka faktiska kretsuppsättningar, färdiga PCB:er rent av, vilka faktiskt fungerar för två DP-kablar. Och i detta fall även något som fungerar med bandbredder som aldrig använts tidigare. Detta är inte modulära legosystem där man bara smäller på ännu en DP-port, utan det kräver mycket mer.

Med HDMI har jag inte sett någon lösning som ger den funktionen i en skärm och jag tror inte funktionen finns i standarden i sig – eller så finns den tekniken på papper, men ingen har tagit kostnaden att implementera det i kisel. Man kan uppnå liknande via externa lösningar som sköter synkronisering, men då inget för konsumenter. Mer för displaymarknaden.

Skrivet av Laxpudding:

Läser mycket pikar mot Nvidia och den där gamla logiska kullerbyttan om att 4090 är ett dyrt kort och därför "borde klara av det". Som att prislappen i sig själv beskriver teknisk kapacitet.

Här skulle jag säga att man missar två saker.

Det första och det självklara:
Teknikutveckling sker i steg och kliv. Missar man ett steg är det för alltid missat. Det är i praktiken omöjligt att tillverka framtidskompatibla produkter avsedda att fungera fullt ut mot hårdvara som ännu inte existerar. RTX 4090 är ett sådant kort. Det är för gammalt.

Mönsterdesignen för RTX 4090 är från en tidpunkt där de mest krävande spelskärmarna kör 4K eller 5120x1440 i 144-ish Hertz. 8K/120-nivåer existerade inte på kartan då. DP 2.0 var uppenbarligen inte en färdig och användbar standard när 40XX-serien präglades. DP 1.4 var det enda som gick att tillverka då.

Det andra – narrativet borde egentligen inte handla om Nvidia:
Fokus på nyheten (som är rewrite av en annan källa med samma narrativ) är att "Nvidia failar". För mig handlar detta inte alls så mycket om Nvidia, utan om AMD och Samsung. Den stora nyheten är att dessa två tillsammans bryter ny mark.

Det andra som är intressant är att AMD X7900 lanserades för säljstart december 2022, bara två månader efter DP 2.1 blev officiell. Det finns inte en chans på planeten att AMD ändrade om hela designen och masstillverkade allt på två månader.

För mig är den rimliga slutsatsen därför att arbetet med att färdigställa DP 2.1 är ett samarbete mellan AMD, Samsung och VESA. Därav att dessa tre tillsammans visade tekniken på CES 2023 och som @SVclocker skrev: "...inte en enda kotte som brydde sig."

Det är ju här den stora nyheten finns: AMD och Samsung är allra först med att ta DP 2.1 till skrivborden och dessutom använda den kapaciteten till något ingen annan erbjudit innan. Samsung och AMD har precis satt sig själva på tronen över de mest kapabla tillverkarna i detta hörn av PC-marknaden. Det är vad jag tar med mig.

Gillar när konkurrensen driver fram bättre teknik.

Toppen med info. Tack!