Permalänk
Medlem

Hoppas de följer usb standarden på denna så man slipper en hub mellan z-wave stick (ja vi kan diskutera vems felet är)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Hoppas de följer usb standarden på denna så man slipper en hub mellan z-wave stick (ja vi kan diskutera vems felet är)

Vad är det som inte fungerar?
Jag kör zwave direkt in utan att upplevt några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag kör Sandisk Ultra kort och kompilerar rätt mycket kod på. Har aldrig haft sönder ett kort på många år. Men har också provat något Samsung kort för många år sedan, det fungerade inte alls, gick sönder direkt.

Så det beror mycket på vilket kort man köper skulle jag säga.

Hur är det förresten med Trim på SD-kort? Är det något som stöds och något som man bör köra? Någon som vet?
Min Pi400 säger /: 44,5 GiB (47790624768 bytes) trimmed on /dev/mmcblk0p2 när jag kör trim på SD-kortet.

Jag har råkat döda 1 micro-sd-kort vad jag vet, i en telefon, men annars tycker jag de verkar rätt stabila ändå. Kört dem i Wii, Wii U, Switch, Pi, som alternativ till vanliga USB-stickor när jag flyttar filer mellan datorer, etc. Dock har jag ofta läst att Pi dödar SD-kort, förmodligen för att de skriver väldigt ofta till samma filer/block. Spelar filsystemet någon roll? Jag kör FAT32 endast för nån bootpartition, sedan ext4 antar jag (på Pi). Testade lite kort i https://www.sweclockers.com/forum/trad/1684217-lite-test-av-m... och en del äldre kort (Samsung Pro exempelvis) hade varierande uppförande och jag hade nog inte litat på det som systemdisk i längden.

Jag kör just nu 64GB Kingston Canvas Go! Plus som boot, och har en extern Orico med 2TB SSD till min Pi400; tänkte köra så tills sd-kortet rasar om inget annat intressant dyker upp.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

SanDisk och Samsung framför allt med hög hastighet, inget billigt skit, men det var så länge sedan. Ingen aning. Har hållt på med RPi sedan 1:an. När jag skaffade mina 4:or så lämnade jag sd-träsket för alltid.

Jag tänker främst på att det precis som med SSDer finns snabba enheter men som egentligen inte är gjorda för att hantera stora mängder skrivning (låg TBW), och de enda kort jag känner till som marknadsförs på att ha hög tålighet är SD High/Max Endurance, samt några WD industrial.
Tänker att det kan vara värt att tänka på om en ska köra sin RPi med SD-kort

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Vad är det som inte fungerar?
Jag kör zwave direkt in utan att upplevt några problem.

Oh det är en långkörare...
https://community.home-assistant.io/t/aeotec-usb-z-wave-stick...
Kort och gott så fungerar sticken på alla enheter i världen utom rpi4 och tvärtom
En del är att rpi gjort någon kråka i rpi4 och aeotec är absolut inte utan skuld heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Den ser ju inte ut att vara kompatibel med aktiv kylning? Måste man välja mellan m.2 och fläkt så är det rätt trist - antar att de som pushar sin paj också skulle vara intresserade av m.2.

Man skulle nog kunna montera "hatten" under Pi:n istället men frågan är hur man skulle behöva göra med GPIO-pinnarna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Vilken bitrate?

Högsta jag spelat upp kommer jag inte ihåg, men jag såg Expendables 3 häromdan;
Overall bit rate : 84.0 Mb/s
Filstorlek strax över 74 GB.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Läste att de plockat bort all hårdvaru video avkodning, om det stämmer så är det ju mindre kul för htpc projekt.

Hardware Video Decode: H.265 4k60

https://www.hackster.io/news/raspberry-pi-5-review-hands-on-w...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag tänker främst på att det precis som med SSDer finns snabba enheter men som egentligen inte är gjorda för att hantera stora mängder skrivning (låg TBW), och de enda kort jag känner till som marknadsförs på att ha hög tålighet är SD High/Max Endurance, samt några WD industrial.
Tänker att det kan vara värt att tänka på om en ska köra sin RPi med SD-kort

Eller så kör man helt enkelt med en SSD like a boss

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Känns om det börja komma Risc V kort som är pin komptibla rasberry pi som är mer prisvärd än 5:an. Inte ens m2 anslutning fick dom till .. Många Linux distar börja komma i Risc V utgåva.. Om man som jag vill ha bygga in en NAS i en lampa.

https://www.amazon.se/youyeetoo-StarFive-VisionFive2-enkelkor...

Permalänk
Medlem

PCIe 2.0 x1 ger bara 500 MB/s, så det är en rejäl begränsning för NVMe och ungefär samma prestanda som USB 3.0. PCIe är däremot stabilare, ger mindre fördröjning och lägre CPU-behov.
För mig känns det som att PCIe här i första hand kan vara användbart för instickskort, t.ex. nätverkskort, ljudkort, signalbehandling etc.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk

oOOoOooOoooo, hot hot hot

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag hade hoppats på ännu starkare ARM kärnor, men då kan den drar mer i effekt. Inte helt övertygad även om det är kul med en ny pi

Cortex A77 är snabbare utan att dra speciellt mycket mer, Cortex A78 är rätt likvärdig med A77 fast drar mindre. Så en A78 hade varit både snabbare och effektivare.

Men är en kostnadsfråga + RPi-foundation valde TSMC 16 nm för att pressa kostanden ännu mer. RK3588 (sitter bl.a. i Orange Pi 5) är rejält mycket effektivare trots samma Cortex A76 CPU (+ att den också har 4 st Cortex A55) vid samma peak frekvens, det tack vare att den använder Samsungs 8 nm process (detta enligt denna video länkad i tråden).

För egen del känns det ändå trevligt med lite olika alternativ. Man kan köra Orange Pi 5 Plus som är något dyrare, men den har bättre MT CPU-kraft, 2 st 2x PCIe 3.0 slottar, 2 st 2,5 GB/s Ethernet och är mer energieffektiv medan RPi5 är billigare och lär få bättre support för vissa typer av projekt.

Använder primärt SBC i fall där I/O-headern är en viktig komponent. Där är definitivt Rockchip numera ett fullgott alternativ till Raspberry, Orange Pi 5 har även fått CAN-stöd (kräver en "hat" alt. USB-dongel för RPi4, får se om det finns med i RPi5).

Håller med flera här om att SD-kort inte fungerar för "production use". Trevligt att se M.2 stöd (samt USB3 stöd) för diskar, men trist att den hat dykt upp så här långt bara stödjer 2230/2242 storlek då dessa typiskt är dyrare och betydligt svårare att hitta jämfört med 2280.

Så även på disk-sidan har Orange Pi 5 Plus en fördel, den stödjer 2280 "out-of-the-box" (den stödjer även eMMC upp till 256 GB och det kostar väldigt lite att köpa till) + den också har dubbla bandbredd mot disken (och det går att använda hastigheten, håller precis på med utvärdering av Orange Pi 5 Plus där vi kör med M2 disk).

Slutligen: Cortex A76 är ingen "speed-demon", men det är ändå den mikroarkitektur som tog Arm till samma prestanda per MHz som Zen2 / Skylake, så det är ett rejält steg upp från tidigare CPU som används

Edit: är det bara 1x PCIe 2.0 i RPi5? I så fall är Orange Pi 5 4x snabbare i peak-disk-speed då den har 2x PCIe 3.0.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

...och den blev genast ointressant för att de är så orbota korkade att de behåller de sämsta displayanslutningarna som någonsin skapats.
Gör om, gör rätt sa jag om RPi 4. Det här var fan inte imponerande, så det blir bara "gör rätt". Tragiskt att det går utför så här.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Oh det är en långkörare...
https://community.home-assistant.io/t/aeotec-usb-z-wave-stick...
Kort och gott så fungerar sticken på alla enheter i världen utom rpi4 och tvärtom
En del är att rpi gjort någon kråka i rpi4 och aeotec är absolut inte utan skuld heller.

Får bli lite helgläsning.

Jag kör RPI4 + Aeotec utan hubb och har inga som helst problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

...och den blev genast ointressant för att de är så orbota korkade att de behåller de sämsta displayanslutningarna som någonsin skapats.
Gör om, gör rätt sa jag om RPi 4. Det här var fan inte imponerande, så det blir bara "gör rätt". Tragiskt att det går utför så här.

Menar du fullstor HDMI? Vad är det för fel på det?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Eller så kör man helt enkelt med en SSD like a boss

Absolut

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Menar du fullstor HDMI? Vad är det för fel på det?

Vad det är för fel på micro-HDMI istället för HDMI, eller hur menade du? Micro-HDMI är en lite udda kontakt så att man har ju inte nödvändigtvis kabel tillgängligt om man inte preppat.

Fördelen sett till konstruktionen är förstås att det är en mycket mindre kontakt, och de har klämt in 2st, så det är ju trevligt om man har nytta av det.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

There are a couple of caveats of which buyers should be aware, however. The biggest of these is a shift away from hardware video encoding: the Raspberry Pi 5 drops all hardware video encoder blocks from its GPU, meaning all encoding has to take place in software.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vad det är för fel på micro-HDMI istället för HDMI, eller hur menade du? Micro-HDMI är en lite udda kontakt så att man har ju inte nödvändigtvis kabel tillgängligt om man inte preppat.

Fördelen sett till konstruktionen är förstås att det är en mycket mindre kontakt, och de har klämt in 2st, så det är ju trevligt om man har nytta av det.

Har inte Pi5 en fullstor HDMI eller har jag missat något?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

There are a couple of caveats of which buyers should be aware, however. The biggest of these is a shift away from hardware video encoding: the Raspberry Pi 5 drops all hardware video encoder blocks from its GPU, meaning all encoding has to take place in software.

Bra att veta, för den som hade sådana planer. Frågan som var uppe i tråden handlade ju dock om avkodning.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Har inte Pi5 en fullstor HDMI eller har jag missat något?

Nej, den har två stycken micro-HDMI

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

bra med ny modell! men besviken över att det bara blev1 pci-e 2 lina (fast bättre än inget) konkurrenten rockwell har ju pci-e 3 x4 iallafall på rockwell 5b (högre pris & 4 e kärnor extra & lägre tillverkningsteknik 8nm istället för pi s 16nm) men trevligt med en uppdaterad version iallafall

Är det verkligen "rockwell" du menade att skriva? Hittade inget alls när jag googlade på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nej, den har två stycken micro-HDMI

Åh nej. Ja, det är skit. Tog förgivet att de hade lyckats lösa ordentlig HDMI. Micro-HDMI är så himla bräckliga.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Är det verkligen "rockwell" du menade att skriva? Hittade inget alls när jag googlade på det.

Ganska övertygad om att det var Rockchip som avsågs

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

Hmm kanske borde funka som enklare surfdator till gammelfarsan 🤔 betala räkningar o kolla aftonbladet.

Ja helt klart! Blocka störande reklam som tar cpu kraft

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Hmm... kunde ju vara lite kul att skaffa en som media streamer och för att köra Xbox Cloud Gaming! Det skulle ju vara lite kul med ett case som är utformat som en liten version av en original-Xbox

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Barnen har ju tjatat länge om sina egna datorer. Är det dags nu kanske? Vore ju grymt om de kunde få varsin till ett sjukt bra pris!

Vad tror ni, kommer det vara möjligt att köra Roblox/Minecraft osv på denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

There are a couple of caveats of which buyers should be aware, however. The biggest of these is a shift away from hardware video encoding: the Raspberry Pi 5 drops all hardware video encoder blocks from its GPU, meaning all encoding has to take place in software.

Ingen liten skillnad! Tack för påpekandet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vad det är för fel på micro-HDMI istället för HDMI, eller hur menade du? Micro-HDMI är en lite udda kontakt så att man har ju inte nödvändigtvis kabel tillgängligt om man inte preppat.

Fördelen sett till konstruktionen är förstås att det är en mycket mindre kontakt, och de har klämt in 2st, så det är ju trevligt om man har nytta av det.

Skrivet av Sarato:

Åh nej. Ja, det är skit. Tog förgivet att de hade lyckats lösa ordentlig HDMI. Micro-HDMI är så himla bräckliga.

Exakt vad Sarato skrev. Jag har lätt spenderat över 1000 spänn på skitadaptrar och kablar som går sönder efter en kvart, fullständigt värdelös kontakt är vad det är.
Och hur stor kan andelen användare av RPi som behöver två displayutgångar vara?
Nej, det är faktiskt en dealbreaker för mig.
Som tur är finns det riktigt många alternativ nu.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730