AMD:s prestandamål för Zen 5 och Zen 6 letar sig ut på webben

Permalänk
Melding Plague

AMD:s prestandamål för Zen 5 och Zen 6 letar sig ut på webben

De kommande arkitekturerna uppges leverera 10–15 procent högre prestanda vid samma klockfrekvens per generationsskifte.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

10-15% i beräknad ökning. Det tror jag blir ca 5% i verklig ökning vilket få ses som en godkänd ökning enligt mig.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant och se vad de kommer göra med AMD 3D V-Cache. Är ett ccx kluster 32 kärnor kommer det kanske finnas plats för rejält med cache vilket kan gynna tex spel.
Kanske 2 nya typer av cpuer kommer växa fram hos både inte och amd? en typ som fokuserar på bra prestanda på det mesta med dagens typ av cache mängder och en annan typ som är fokuserad mer på spel och liknande som kan ha nytta av mycket cache.

AMD är ju lite redan där men inte intel.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

10-15% i beräknad ökning. Det tror jag blir ca 5% i verklig ökning vilket få ses som en godkänd ökning enligt mig.

Ökningen är performance per watt. Vilket är 10ggr mer intressant än en beräkningsökning.

Men de har inte så mycket val än att göra de energieffektivare om de vill fortsätta konkurrera med ARM.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ökningen är performance per watt. Vilket är 10ggr mer intressant än en beräkningsökning.

Men de har inte så mycket val än att göra de energieffektivare om de vill fortsätta konkurrera med ARM.

Konkurrera med arm? Är arm ens i närheten av amd när det kommer till server marknaden? Även om dom är bättre när det kommer till prestanda per watt så kan jag tänka mig att arm istället ligger efter något så enormt när det kommer till prestanda/volym, vilket inte gör arm att ens fundera över i många scenarion.

För laptop är dom på gång men finns inte än idag så lär fortfarande ta år innan dom kommer in och kan konkurrera på pc marknaden. Samt på desktop är det extremt lång tid kvar innan vi lär se arm i någon större skala.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av Ryzer:

10-15% i beräknad ökning. Det tror jag blir ca 5% i verklig ökning vilket få ses som en godkänd ökning enligt mig.

Är du ironisk? AMD är väldigt restriktiva med sina utlovade IPC-ökningar. Zen 4 utlovades tidigt att endast få 8-10% men det blev lite mer än så.
Dags för en verklighetscheck! Eller blandade du ihop detmed Intel från 2011-2021?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ökningen är performance per watt. Vilket är 10ggr mer intressant än en beräkningsökning.

Men de har inte så mycket val än att göra de energieffektivare om de vill fortsätta konkurrera med ARM.

"IPC" är instruktioner per klockcykel, I fail to see var W kommer in i bilden. Det står "10-15% + IPC increase" dvs vid samma klockfrekvens.

AMD lovade 19% (beroende på workload som IPC är) för Zen 3 jmf med Zen 2 där Anandtech fann att det stämde för single thread, och var runt 10% för multithread https://www.anandtech.com/show/16214/amd-zen-3-ryzen-deep-div... , så jag vet inte helt var "10-15% blir 5%" kommer ifrån.

Skrivet av norrby89:

Konkurrera med arm? Är arm ens i närheten av amd när det kommer till server marknaden? Även om dom är bättre när det kommer till prestanda per watt så kan jag tänka mig att arm istället ligger efter något så enormt när det kommer till prestanda/volym, vilket inte gör arm att ens fundera över i många scenarion.

För laptop är dom på gång men finns inte än idag så lär fortfarande ta år innan dom kommer in och kan konkurrera på pc marknaden. Samt på desktop är det extremt lång tid kvar innan vi lär se arm i någon större skala.

Yoshman och kanske nån till gillar att skriva om och kan mycket om arm, x86 samt tenderar att ha en och annan framtidsvision.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av norrby89:

Konkurrera med arm? Är arm ens i närheten av amd när det kommer till server marknaden? Även om dom är bättre när det kommer till prestanda per watt så kan jag tänka mig att arm istället ligger efter något så enormt när det kommer till prestanda/volym, vilket inte gör arm att ens fundera över i många scenarion.

För laptop är dom på gång men finns inte än idag så lär fortfarande ta år innan dom kommer in och kan konkurrera på pc marknaden. Samt på desktop är det extremt lång tid kvar innan vi lär se arm i någon större skala.

Vad menar du med "prestanda/volym"?

ARM64 ligger idag före både Intel och AMD räknat i perf/MHz. På desktop-sidan "löser" AMD/Intel detta genom att helt skita i perf/W och klocka kretsarna till väl över 5 GHz.

På serversidan går det inte att ignorera perf/W på samma sätt, även om både AMD och Inte i flera steg lyft effekt per socket och man är nu uppe på ~400 W per socket. Men där håller man sig på 3-4 GHz i frekvens, vilket även ARM64 servers (undantaget AWS Graviton som stenhårt gått efter väldigt hög perf/W och håller sig på ~2,5 GHz).

Finns ARM64 kretsar med upp till 192 kärnor per socket, det på TSMC 5 nm. (Nu verkar Intel toppa det under 2024, de avtäckte i dagarna deras 288-kärniga Sierra Forest)

ARM64 har fått ett genombrott på servermarknaden de senaste åren, alla de "stora" molnleverantörerna har nu ARM64 instanser och i alla fall har man liknande prestanda som AMD/Intel till ett lägre pris (en vCPU på ARM64 är verkligen en "riktig" CPU då ingen aktuell ARM64 server använder SMT, en vCPU på Intel/AMD är en CPU-tråd, trots det är priset per vCPU lägre för ARM64 i nuläget men prisskillnaden verkar försvinna snabbt med ökande användning ).

Fortfarande långa nivåer, i denna hävdar 7,1 % i Q2 2023. Men prognosen är ~30 % 2026, vi får komma ihåg att det inte är speciellt många år sedan AMD hade väl under 7 %.

Men ja, på Windows desktop lär inget hota x86_64 i närtid. Även om Microsoft förbättrat stödet rejält för ARM64 i Windows 11 saknas fortfarande något likt "Apple Silicon" för Windows. Qualcomm jobbar på det, men de verkar fått en del grus i maskineriet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

När ska vi få se 6GHz från lag röd tro?

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

På desktop-sidan "löser" AMD/Intel detta genom att helt skita i perf/W och klocka kretsarna till väl över 5 GHz.

Skrivet av jeppe109:

När ska vi få se 6GHz från lag röd tro?

Det känns som att jag levt i en alternativ dimension ett antal år. För verkligt länge sedan var folk fästa vid klockfrekvens, sedan minns jag det som att instruktioner per cykel blev mer verkligt och relevant, fram till nyligen då speciellt Intel fäst vikten vid antal GHz och folk verkar hänga med i det tänket.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jeppe109:

När ska vi få se 6GHz från lag röd tro?

Hoppas på aldrig.. hellre lägre ghz som piskar motsvarande i 6ghz

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kolsvart Katt:

Det känns som att jag levt i en alternativ dimension ett antal år. För verkligt länge sedan var folk fästa vid klockfrekvens, sedan minns jag det som att instruktioner per cykel blev mer verkligt och relevant, fram till nyligen då speciellt Intel fäst vikten vid antal GHz och folk verkar hänga med i det tänket.

Man får ändå ta det för vad det är. Fördelen med att öka frekvensen är att de flesta CPU-tunga saker skalar exceptionellt väl med högre frekvens.

Det är mycket mer varians i vad man realistiskt kan skala väl med att bygga ännu bredare mikroarkitekturer. Den "lätta" vägen här är SMT och man skulle lätt kunna gå till SMT-4 eller ännu mer, men det hjälper inte i.o.f.s. inte enkeltrådprestanda...

Problemet är att optimalt perf/W verkar ha stannat vid 2-3 GHz

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kan dom inte klocka en CPU 4,77 Ghz, det skulle vara coolt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ökningen är performance per watt. Vilket är 10ggr mer intressant än en beräkningsökning.

Men de har inte så mycket val än att göra de energieffektivare om de vill fortsätta konkurrera med ARM.

Det är väl IPC vid samma frekvens... Inte watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Hoppas på aldrig.. hellre lägre ghz som piskar motsvarande i 6ghz

Vad speler det för roll om det kommer upp i 6Ghz, finns inget negativt med högre frekvens ö.h.t sålänge inte strömföbrukningen drar ivåg också, vilket det såklart inte alltid gör.

Permalänk

Jag tycker det är så otydligt idag. Jag gillar mer förr då man mer enkelt kunde förutspå hur denna förbättring kommer gynna en själv.
Sedan finns det olika datortyper och jag påstår att inom "snar framtid" så vill alla ha en nästan helt passiv kyld laptop. Men man kan vilja ha andra datorer hemma.

Jag själv avvaktar, historisk sett så har man alltid tjänat på att inte göra sina datorköp. Nu idag så är det konstigt, vår kassa krona är såklart en stor bov i det hela.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Vad speler det för roll om det kommer upp i 6Ghz, finns inget negativt med högre frekvens ö.h.t sålänge inte strömföbrukningen drar ivåg också, vilket det såklart inte alltid gör.

Blir mer effektivare såklart?

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk

Epyc Bergamo och Siena använder redan 16 cores per chip/CCX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPjotr:

Epyc Bergamo och Siena använder redan 16 cores per chip/CCX.

Nej, Zen 4c använder två 8-kärniga CCX:er för totalt 16 kärnor per CCD, till skillnad från vanliga Zen 4 som bara har en 8-kärnig CCX per CCD.

Att de skulle gå över till 16 kärnor per CCX i nästa generation och 32 redan den efterföljande känns rätt osannolikt, det skulle i så fall vara om de kommer köra olika CCX:er och ha kvar 8 kärnor på de lägre modellerna. Annars blir de ju tvungna att t.ex. stänga av hälften av kärnorna om de vill kunna erbjuda 8-kärniga CPUer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Det känns som att jag levt i en alternativ dimension ett antal år. För verkligt länge sedan var folk fästa vid klockfrekvens, sedan minns jag det som att instruktioner per cykel blev mer verkligt och relevant, fram till nyligen då speciellt Intel fäst vikten vid antal GHz och folk verkar hänga med i det tänket.

Vissa program är väldigt beroende av enkeltrådig prestanda.
Sjuk skilnad i vissa emulatorprogramvaror exempelvis där högre hastighet ger mycket.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Vissa program är väldigt beroende av enkeltrådig prestanda.
Sjuk skilnad i vissa emulatorprogramvaror exempelvis där högre hastighet ger mycket.

Jepp, (noterar hur bra LibreOffice inte är på att scrolla upp och ner i ett längre dokument, eller ens ett nytt,kort med flera sidor, kollar med bottom som visar en tråd som maxar och resten tittar på). jag ser ingen skillnad på enkeltrådad eller flertrådad här dock, lösningen är antingen att kunna exekvera fler instruktioner per klockcykel eller öka cyklerna på en viss angiven tid. Och om det senare alltid innebär sämre prestanda per Watt som yoshman uttrycker det så är det hela lite sad fish.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag kanske är en udda kund men jag skulle gärna ha en processor där man kan välja att köra eco-läge eller balls to the walls.
Är man ute efter maxad prestanda med absurd elförbrukning så får man det och om man vill ha mest effektivitet per watt så får man det.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk

Jag vill ha en 6 Gigawatt CPU som inte bara har 32 kärnor - det ska vara atomkärnor. RAM-minne laddas ned vid behov naturligtvis, om inte tavlan ramlar ur. 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad menar du med "prestanda/volym"?

ARM64 ligger idag före både Intel och AMD räknat i perf/MHz. På desktop-sidan "löser" AMD/Intel detta genom att helt skita i perf/W och klocka kretsarna till väl över 5 GHz.

På serversidan går det inte att ignorera perf/W på samma sätt, även om både AMD och Inte i flera steg lyft effekt per socket och man är nu uppe på ~400 W per socket. Men där håller man sig på 3-4 GHz i frekvens, vilket även ARM64 servers (undantaget AWS Graviton som stenhårt gått efter väldigt hög perf/W och håller sig på ~2,5 GHz).

Finns ARM64 kretsar med upp till 192 kärnor per socket, det på TSMC 5 nm. (Nu verkar Intel toppa det under 2024, de avtäckte i dagarna deras 288-kärniga Sierra Forest)

ARM64 har fått ett genombrott på servermarknaden de senaste åren, alla de "stora" molnleverantörerna har nu ARM64 instanser och i alla fall har man liknande prestanda som AMD/Intel till ett lägre pris (en vCPU på ARM64 är verkligen en "riktig" CPU då ingen aktuell ARM64 server använder SMT, en vCPU på Intel/AMD är en CPU-tråd, trots det är priset per vCPU lägre för ARM64 i nuläget men prisskillnaden verkar försvinna snabbt med ökande användning ).

Fortfarande långa nivåer, i denna hävdar 7,1 % i Q2 2023. Men prognosen är ~30 % 2026, vi får komma ihåg att det inte är speciellt många år sedan AMD hade väl under 7 %.

Men ja, på Windows desktop lär inget hota x86_64 i närtid. Även om Microsoft förbättrat stödet rejält för ARM64 i Windows 11 saknas fortfarande något likt "Apple Silicon" för Windows. Qualcomm jobbar på det, men de verkar fått en del grus i maskineriet.

Det jag menar är att vill du göra arbete X så gör du det med amd's 128 kärniga cpu som går att köpa nu så behöver du ha 2,5 Ampere altra cpuer och Amd kommer även där vinna i energieffektivitet då dom bara drar 2,2-2,3 gånger mer energi av vad jag hittade.

Och när du säger 192 kärnor så antar jag du menar AmpereOne vilket o jag förstått det hela är en skräddarsydd cpu som anpassas efter bäställning, vilket om det stämmer snarare är mer att jämföra med amd's AI chip.

Och om nu arm spås ta 30% av marknaden så är det nog inte amd som behöver ora sig utan intel då dom blöder marknadsdelar som bara den till både amd och arm (även om arm inte växer ens i närheten av lika mycket som AMD)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av norrby89:

Det jag menar är att vill du göra arbete X så gör du det med amd's 128 kärniga cpu som går att köpa nu så behöver du ha 2,5 Ampere altra cpuer och Amd kommer även där vinna i energieffektivitet då dom bara drar 2,2-2,3 gånger mer energi av vad jag hittade.

Och när du säger 192 kärnor så antar jag du menar AmpereOne vilket o jag förstått det hela är en skräddarsydd cpu som anpassas efter bäställning, vilket om det stämmer snarare är mer att jämföra med amd's AI chip.

Och om nu arm spås ta 30% av marknaden så är det nog inte amd som behöver ora sig utan intel då dom blöder marknadsdelar som bara den till både amd och arm (även om arm inte växer ens i närheten av lika mycket som AMD)

128-kärniga Epyc (Bergamo) använder en speciell process för att hålla effekten på rimlig nivå, därför klockar de något lägre än "vanliga" Epyc 9xxx (Genoa). Tittar man på AWS använder de Genoa, inte Bergamo. Som jag förstår det är Bergamo betydligt mer nischad, bl.a. tänkt för vissa HPC-fall

Sen tror jag inte "svensson" är tänkt kund för dessa Epyc-modeller som AMD kallar "cloud and HPC", priset på dessa ligger mellan 110k-130k SEK styck för 80-128 kärnors varianterna. De man märkt "mainstream enterprise" ligger på mer rimliga 15k-35k SEK styck, men toppar då på 32 kärnor och 280 W.

Då Epyc 9xxx baserade instanser blivit tillgängliga rätt nyligen, 16 augusti i år på AWS t.ex., finns det i nuläget väldigt få benchmarks publicerade och ännu färre jämförelser med andra plattformar. Men AWS säger att deras M7a instanser (Genoa) ska ha "upp-till" 50 % bättre prestanda jämför M6a (Milan), man lyfter fram AI (och är nog där man får största lyftet då Zen4 fick AVX-512 stöd där det finns specifika instruktioner för att accelerera AI).

Säger inte att dina 2,5 gånger bättre prestanda än Ampere Altra är falskt, är fullt medveten om att prestanda-variansen mellan olika use-case generellt sett är väsentligt större mellan AMD Epyc och Ampere Altra än mellan AMD Epyc och Intel Xeon.

De konkreta tester jag sett är Epyc 7763 (64-kärnig Milan) mot Ampere Altra Max (128-kärnig, d.v.s. samma antal vCPU i "cloud-provider" talk). Det som testades var NGINX (HTTP reverse proxy, loadbalancer), Redis (in-memory databas), Memcache (in-memory databas), Cassandra (NoSQL databas), MySQL (relationsdatabas), h.264 (video encode).

Även där var det rätt stor varians mellan fallen, geometriska medelvärdet ("prestandaindex") gav att Ampere Altra Max var lite drygt 30 % snabbare och hade 80 % högre perf/W.

Givet att 96 kärnors Bergamo ökade till 360 W, upp från 280 W i 64 kärnors Milan, så lär inte AMD riktigt vara ikapp i fallen ovan sett till perf/W. Däremot lär den vara förbi i absolut prestanda, dock inte med superstor marginal.

Kan tyckas "snett" att jämföra CPU-trådar mot CPU-kärnor, men är ju så man som kund får betala hos alla molnleverantörer.

Rätt lika prissättning hos AWS, Azure och Google Cloud för dessa. Tar vi en 16 vCPU instans får man hos AWS betala $0,92736/timme för Zen4, $0,6912/timme för Zen3 och $0,5781/timme för Graviton 3.

Tekniskt sett får man 8C/16T om man kör AMD (samma gäller Intel), men man får 16C/16T om man kör ARM64 och det märks i prestanda.

AmpereOne är inte annorlunda än andra SKUs från Ampere, AMD eller Intel. Finns i nuläget 5 varianter, 136, 144, 160, 176 och 192 kärnor (Google och Oracle Cloud håller på med utrullning, Oracle använder 160 kärnor varianten, men de är ännu inte tillgängliga för normalkunden).

Så inte likt AMD AI-chip, men AI är ändå på tapeten här då huvudnyheten, förutom fler kärnor, är att man lagt till stöd för SVE2 som likt AVX-512 har flera instruktioner som kraftigt accelererar prestanda för AI/machine-learning relaterade uppgifter.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam

Mitt främsta önskemål är att nästa generation har en mindre hal heatspreader. Dåligt grepp på när man ska montera eller plocka ur processorerna jämfört med Intel och tidigare generationer AMD vilket markant ökar risken för skadade socklar i onödan.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI