Permalänk
Medlem

Datorn startar inte mer

Hej,

Har fram tills idag haft en nvme ssd som boot drive och en extra sata ssd som extra lagring till spel osv vilket har fungerat hur bra som helst.
Idag köpte jag en ny nvme disk som jag stoppade in datorn för att ha till extra lagring och kopplade ut sata ssdn. Sedan dess har datorn inte bootat mer.

Antingen så får jag det klassiska meddelandet "Insert a valid boot drive to continue" eller något liknande eller så startar den till bios direkt.

Har provat allt jag kan komma på och verkligen ingenting verkar lösa det. Har ändrat fram och tillbaka mellan UEFI/CSM osv.

Någon som vet varför datorn inte startar mer efter att jag kopplade ur sata ssdn?

Permalänk
Medlem

Har du provat att koppla in sata ssd igen?
Troligtvis ligger det os start filer på den, antar att den satt i när du installera os första gången.

Permalänk
Medlem

En gissning är att en del av boot sektionen även ligger på sata ssdn.
Bootar datorn om du kopplar in den igen?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Provade att koppla in ssdn nu utan resultat.
Jag formaterade den igår så jag hade blivit väldigt förvånad om det fungerade.
Använde datorn utan problem efter att jag hade formaterat den igår.

Permalänk
Medlem

Har du testat att koppla bort den nya NVMe SSD disken för att kolla så den inte blockerar den gamla som du har OS på?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Har du testat att koppla bort den nya NVMe SSD disken för att kolla så den inte blockerar den gamla som du har OS på?

Har provat det med, tyvärr samma problem..

Permalänk
Medlem

Ingen som vet?

Permalänk
Medlem

Om bootsektorn låg på sata ssdn och du nu har formaterat den, så måste du återskapa en bootsektor på den nya ssdn windows är installerat på.

Det är rekommenderat att man enbart har en disk inkopplad vid installation av windows, just för att undvika att detta sker.

Edit:

Såhär.

How to Write a New Partition Boot Sector
If the partition boot sector becomes corrupted or misconfigured in some way, Windows will not be able to start properly, prompting an error like 'BOOTMGR is missing', very early in the boot process. When this happens, follow these steps:

1. Start Advanced Startup Options (Windows 11, 10 & 8) or System Recovery Options (Windows 7 & Vista).

2. Open Command Prompt.

3. At the prompt, type the bootrec command as shown below and then press Enter.

bootrec /fixboot

This will write a new partition boot sector to the current system partition. Any configuration or corruption issues with the partition boot sector that might have existed are now corrected.

You should see the following message at the command line:

The operation completed successfully.

4. Restart your computer with Ctrl+Alt+Del or manually via the reset or power button. Depending on how you completed Step 1, you may need to remove a disc or flash drive before restarting.

Assuming that a partition boot sector issue was the only problem, Windows should start normally now. If not, continue to troubleshoot whatever specific issue you're seeing that's preventing Windows from booting normally.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Jag löste det!!!

Skapade en Windows 11 bootable usb så att jag kunde komma åt disk utility. Där såg jag att den partition på 100mb som brukar innehålla bootloadern var inaktiverad, troligtvis pga bootloadern på den andra sata ssdn var aktiverad.
Jag aktiverade helt enkelt den partitionen igen och startade om datorn och allt hoppa igång som vanligt.

Är så lättad att jag slapp formatera och installera om hela Windows igen.

@shugge: Jag provade faktiskt det du skrev men det gick aldrig då jag inte kunde lokalisera partitionen som innehöll bootloadern, som då var inaktiverad. Men det var tack vare det som fick mig på rätt spår och undersöka varför jag inte har en sådan partition.

Tack för alla tips!

Permalänk
Sötast

Windows är fenomenalt bra på att vara helt värdelöst vid installation.

Gissar på att den kör en random number generator, kanske en 20-sided dice som först rullar om hur många delar den ska dela upp bootloadern i och sedan en till dice roll på vilka diskar den skall skriva till.

Helt amazing, varit så i hur många år som helst.