Vilseledande pris på Cykloteket?

Permalänk
Medlem

Vilseledande pris på Cykloteket?

Jag är på jakt efter en cykel för att cykelpendla till jobbet, och VILKEN TUR! Cykloteket har nu upp till 40% rabatt på sina cyklar. Lyllo mig!

Hittade denna cykel Cykloteket: Orbea hardtail. Prissänkt 4000kr. Vilket kap att slippa betala nästan 13000kr som är ordinarie pris!

Men, internet-savvy som jag är så kollade jag prisjakts statistik. Cyklotekets pris dom senaste 2 månaderna har varit mellan 8990-och 9500kr. Alltså inte alls dom 12990kr som dom påstår är ordinarie pris.

Så, rätta mig om jag har fel; Tycker att dom försöker lura mig att tro att detta är en "dyr" cykel som jag nu har chansen att köpa billigt. Vilket inte alls är fallet. Det är ju den billigaste instegsmodellen! Får dom göra så här? Blir skitlack!

Permalänk
Medlem
Permalänk

Troligen en sån butik som alltid har en rea bade på sitt stuff oavsett om det är ordinarie pris eller inte.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Aluminium-ram.
Shimano Deore Groupset.

Ärligt talat så är den cykeln värd ~8000 kr, inte mer

Permalänk
Medlem

Anmälde till Konsumentverket. Troligtvis händer dock ingenting :(. Det ska ha "stor betydelse" för att konsumentverket ska inleda ett granskningsärende.

Citat:

Anmälningar som rör farliga varor eller tjänster, och som faller under vårt tillsynsansvar, granskas och en bedömning görs om vi ska öppna ett tillsynsärende mot företaget.
För att övriga anmälningar, till exempel marknadsföring, avtalsvillkor eller säljmetoder, ska bli ett ärende ska det vara frågor som har stor betydelse för många konsumenter, det vill säga har stort konsumentintresse. Då kan vi öppna ett tillsynsärende mot ett företag med anmälan som grund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akuma:

Aluminium-ram.
Shimano Deore Groupset.

Ärligt talat så är den cykeln värd ~8000 kr, inte mer

Nu blir det inget köp eftersom jag blir så jävla irriterad på Cykloteket. Har du tips på bilig pendlingscykel? Vill gärna ha mountainbike av den enkla anledningen att jag gillar utseendet.

Permalänk
Medlem

Kan säga att det är inte speciellt skönt att ha som pendlingscykel om du inte har skogsväg från A till B. Nederländerna kan bekväma vardagscyklar så jag skulle säga lika på vad Gazelle har i sitt sortiment.

Permalänk
Medlem

Håller med ovan, en hardtail MTB är väl inte optimalt för pendling tänker jag? Om du inte har en kortare sträcka och ska cykla genom skogspartier

För några år sedan när jag cyklade mycket var det väldigt prisvärt att köpa cyklar från b.la Chainreactioncycles, Bikediscount, Wiggle osv. Vet inte hur priserna står sig i dagsläget men kan vara värt att spana in. Då fick man mycket mer prisvärd cykel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

Kan säga att det är inte speciellt skönt att ha som pendlingscykel om du inte har skogsväg från A till B. Nederländerna kan bekväma vardagscyklar så jag skulle säga lika på vad Gazelle har i sitt sortiment.

Ser bara elcyklar i deras sortiment. https://www.gazellebikes.com/sv-se
- Jag vill ju bli mindre fet, inte mer fet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Håller med ovan, en hardtail MTB är väl inte optimalt för pendling tänker jag? Om du inte har en kortare sträcka och ska cykla genom skogspartier

För några år sedan när jag cyklade mycket var det väldigt prisvärt att köpa cyklar från b.la Chainreactioncycles, Bikediscount, Wiggle osv. Vet inte hur priserna står sig i dagsläget men kan vara värt att spana in. Då fick man mycket mer prisvärd cykel.

Inget smart att beställa från Storbritannien nu när de lämnat EU. Det blir jobbigt på alla möjliga sätt. Beställ från Tyskland i stället.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@naikon. Ska spana in dom sidorna. Tack för tips!

Permalänk
Medlem

Kolla in Bikester.se, bra utbud.

Permalänk
Moderator
Moderator

Det som numera gäller då en butik anger sänkta priser (som i det här fallet) är alltså att det lägsta pris butiken använt de senaste 30 dagarna innan kampanjen skall anges som tidigare pris. Kikar man då på prisjakts statistik för just denna produkt har butiken haft priset 9490:- fram till kampanjens start, och det är därmed vad som skall anges som tidigare pris.

Solklart brott mot Prisinformationslagen.

Citat:

Om du anger att priset på en produkt är sänkt ska även det tidigare priset tas med. Det tidigare pris som ska anges är det lägsta pris som du har använt för produkten under de senaste 30 dagarna före prissänkningen. Det tidigare priset behöver inte anges för varor som snabbt kan försämras eller bli för gamla.

30-dagarspriset ska anges när företaget använder ett marknadsföringspåstående om ”slutförsäljning”, ”utförsäljning”, ”realisation”, ”kampanj”, ”erbjudande” eller andra uttryck som ger intryck av att priset har sänkts.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

Kan säga att det är inte speciellt skönt att ha som pendlingscykel om du inte har skogsväg från A till B. Nederländerna kan bekväma vardagscyklar så jag skulle säga lika på vad Gazelle har i sitt sortiment.

Skrivet av naikon:

Håller med ovan, en hardtail MTB är väl inte optimalt för pendling tänker jag? Om du inte har en kortare sträcka och ska cykla genom skogspartier

För några år sedan när jag cyklade mycket var det väldigt prisvärt att köpa cyklar från b.la Chainreactioncycles, Bikediscount, Wiggle osv. Vet inte hur priserna står sig i dagsläget men kan vara värt att spana in. Då fick man mycket mer prisvärd cykel.

Inget fel att pendla med en MTB men såklart finns det bättre val.

Ska man bara cykla 1-2 mil per tur och vill ut i skogen ibland är det ett helt ok val imo.

Men absolut snackar man ren pendlingshoj hade jag köpt något med rem istället för kedja. Typ en Cube hyde race/pro.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Men absolut snackar man ren pendlingshoj hade jag köpt något med rem istället för kedja. Typ en Cube hyde race/pro.

Nu blir jag nyfiken. Har aldrig cyklat på en cykel med remdrift. Vad är skillnaden? Pros and cons?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supreme8001:

Ser bara elcyklar i deras sortiment. https://www.gazellebikes.com/sv-se
- Jag vill ju bli mindre fet, inte mer fet.

Hehe, verkar som att deras Arroyo-serie har blivit elcyklar numera
Tänkte mig något liknande dessa, https://www.fehmarn-fahrrad.de/fahrradkatalog-details.asp?frm...
Var väldigt vettigt prisatta förr även om jag importerade min dell från .nl för ett antal år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

Hehe, verkar som att deras Arroyo-serie har blivit elcyklar numera
Tänkte mig något liknande dessa, https://www.fehmarn-fahrrad.de/fahrradkatalog-details.asp?frm...

Men dra mig baklänges vad ful! Hahaha, undrar om jag någonsin sett en fulare cykel Asgarv*

Alltså, jag är helt övertygad om att cykeln är utmärkt, och jag är mycket tacksam att du ger mig tips istället för den fejk-cykel jag själv hittade. Men satan i gatan! Det rinner tårar från mina ögon, LMAO!

*edit. Jag har nu bookmark'at länken till cykeln. abomination, atrocity, helt fantastisk!

Permalänk
Skrivet av Supreme8001:

Men dra mig baklänges vad ful! Hahaha, undrar om jag någonsin sett en fulare cykel Asgarv*

Alltså, jag är helt övertygad om att cykeln är utmärkt, och jag är mycket tacksam att du ger mig tips istället för den fejk-cykel jag själv hittade. Men satan i gatan! Det rinner tårar från mina ögon, LMAO!

Ä väl inget fel på den hojen?

Ser typ ut som min hoj från 90talet bara lite fetare rör troligen pga aluram medans min är gammal hederlig stålram.

Och du har en fördel med att ha en hoj som ser asgammal ut.

Den blir inte snodd inom 5 min. Sålänge du inte glömmer sätta på dina 20kg kedja runt ramen å låset stort som en handboll.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supreme8001:

Nu blir jag nyfiken. Har aldrig cyklat på en cykel med remdrift. Vad är skillnaden? Pros and cons?

En rem är mycket mindre underhåll och håller längre än en kedja, långt mycket längre.

Helst vill man rengöra och olja en kedja efter varje tur i regn, saltade+sandade+kalkade vägar på vintern skrotar kassett och kedja om man inte tvättar minst någon gång i veckan.

Remmar är bara att spola av då och då, ingen olja behövs, inte lika känslig för vädret mm.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

En rem är mycket mindre underhåll och håller längre än en kedja, långt mycket längre.

Helst vill man rengöra och olja en kedja efter varje tur i regn, saltade+sandade+kalkade vägar på vintern skrotar kassett och kedja om man inte tvättar minst någon gång i veckan.

Remmar är bara att spola av då och då, ingen olja behövs, inte lika känslig för vädret mm.

Tror du överdriver...

Min har samma kedja och drev som satt på vid tillverkningen för sådär 30+år sen och den har aldrig sett mer än lite sågkedjeolja när kedjan börjat se fördjävla rostig ut.

Å vad jag vet så har jag aldrig annat än bara slängt in den i vedboa slask å alt utan några problem.

Men visst kanske ä för mycket kinesuim i cycklarna idag.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supreme8001:

Nu blir det inget köp eftersom jag blir så jävla irriterad på Cykloteket. Har du tips på bilig pendlingscykel? Vill gärna ha mountainbike av den enkla anledningen att jag gillar utseendet.

Köp en el-scooter kanske?
Använder själv några stycken under höst/vinter halvåret när vädret är för jävligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tror du överdriver...

Min har samma kedja och drev som satt på vid tillverkningen för sådär 30+år sen och den har aldrig sett mer än lite sågkedjeolja när kedjan börjat se fördjävla rostig ut.

Å vad jag vet så har jag aldrig annat än bara slängt in den i vedboa slask å alt utan några problem.

Men visst kanske ä för mycket kinesuim i cycklarna idag.

Jämför inte en 30 år gammal stålsak med moderna saker i alu. Och även de räcker inte som du säger. Antingen är cykeln i dåligt skick eller väldigt lite använd. Farsan har också en gammal hoj med stålkedja som ser helt ok ut, problemet är att jag pendlar längre på en dag än den cykeln rullat på 30år

Kedjan på cykeln TS länkade i trådstarten bör bytas efter 200-400mil för då är den så sliten att den börjar nöta på kassetten. Efter ett tag är båda skrot och du riskerar att krascha när du tar i för att det bara slirar.

Kring kedja två är det troligen dags att byta ut kassetten.

Här pratar vi effektiva moderna cyklar där man mäter förlusterna i drivlinan på enskilda watt. Inte en cykel från förhistorien som är så seg att en tonårstjej inte ens kan trampa runt på den

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.