Google betalar miljardbelopp för att vara standardsökmotor på Iphone

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är att google skall var förvald sökmotor som diskuteras i tråden, inte webbläsare.

Hat du läst hela inlägget jag skickade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Undrar om Apple kan tvingas till liknande lösning som MS blev tvingat. Kommer ni ihåg brytpunkten då man fick en liten meny precis efter en ny installation av en Windows - "Välj en standard webläsare" - istället för att få en Explorer som standard webläsare?

Här tycker jag ska man göra samma sak. Efter att man slår på dator/mobiltelefon/iPad ska man få en fråga om vilken standard webläsare man vill ha.

Och ingen behöver betala till någon...

Problemet är löst.

Fast hur liknar det här scenariot det med MS? MS problem var att dom skapade en orättvis konkurrensfördel med sin monopställning av windows för Internet Explorer. Och liknande situationer har Google stått inför, där dom använder monopolställningen för en produkt för att lansera och konkurrera (ut) andra typer av tjänster.

Här det ju inte sökmotorn Apples produkt så vad är likheten här? Det är även diskuterbart om Apple har en monopolställning på mobilmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Hat du läst hela inlägget jag skickade?

Ja. Apple har inte samma dominerande ställaning som Microsoft hade så jag har svårt att se att myndigheterna har samma typ av synpunkter på att google är förvalt som sökmotor eller att safari är förvalt som webbläsare.

Hur är det på android enheter, är google förvalt som sökmotor och chrome som webbläsare eller är det väldigt olika mellan olika märken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hur är det på android enheter, är google förvalt som sökmotor och chrome som webbläsare eller är det väldigt olika mellan olika märken?

Chrome som webbläsare ja (vet inte om den är förvald på Samsung telefoner men den finns installerad). När man går igenom startup guiden när man startar den för första gången så får du en fråga om vilken sökmotor du vill använda.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantasitisk:

Ja, det är ganska mycket de kan hämta.
Här kan ni testa precis det som nämns ovan, vilken information de kan hämta och hur unik du är:
https://coveryourtracks.eff.org/

Och bara för att vara tydlig så är ju att vara unik ofta ganska dåligt, för då vet de mer om vem du är, du sticker ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Apple säljer ungefär 200 miljoner iPhones per år, det blir då 1000 kr per telefon. Helt sanslösa siffror.

Dock tror jag inte Google skulle vara beredd att betala 1000 kr till mig för att byta till dem som sökmotor på telefonen eftersom jag i princip alltid använder datorn när jag ska köpa något, och jag tror inte Google kan "para ihop dem". Fast jag kanske har fel om det.

Haha ja det låter verkligen overkligt. Ger ju en fingervisning om vad ens data är värd, även om det såklart också handlar om att cementera monopolpositionen. Skulle en drake som apple ge sig på att göra en sökmotor, så skulle det på sikt kunna bli ett hot.

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem

Intressanta här är ju vem som faktiskt säljer data om användarna.

Apple gör det, även om det är indirekt. Apple säljer en stor marjoritet (dvs de som inte byter) av sina användares sökningar till Google för då 200 miljarder om året.

Google, å andra sidan, säljer inte data om sina användare. För de är experter på att förädla den.
De behåller kon och säljer mjölken.

Apple skulle ju kunna ha sagt nej och inte sålt möjligheten att vara standardsökmotorn till Google (eller Microsoft) och istället pratat om deras användares integritet och satt tex DuckDuckGo som standardsökmotor. Men då får de ju inte 200 miljarder om året och det skulle ju bli problem den dagen som de själva lanserar en sökmotor (för det kommer de göra en dag.)

(Mycket möjligt att de även har gjort undersökningar och kommit fram till att en stor del av deras användare skulle ha bytt till Google om standardsökmotorn var något annat. Och då är ju bättre att få betalt hellre än att inte få det...)

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Självklart är det så. Har jag antytt något som tyder på något annat?

"Jag skulle säga att det är Googles kunder som betalar för detta."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

"Jag skulle säga att det är Googles kunder som betalar för detta."

Ja?

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Joakim99: "Skrev du rätt nu? Apple får pengar från Google, inte tvärtom. Jag skulle säga att det är Googles kunder som betalar för detta."
Undertecknad: "Google skulle så klart inte göra detta om det innebar en förlust."
Joakim99: "Har jag antytt något som tyder på något annat?"

Jag tror vi kan avsluta utbytet där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då ska man ha med i beräkningen att de nog förväntar sig att tjäna in mer än vad de betalar. Det säger inte lite om vad all data de samlar in om oss egentligen är värd. Det är vi som borde ha betalt istället. Men vad får vi? Reklam på Youtube om vi inte betalar ännu mer, och tycker man att man redan betalar ett högt pris med sin personliga data och använder annonsblockerare, så försöker de stoppa en. Balansen mellan företag och konsument är extremt skev.

Mycket bra sagt!