Alan Wake II – fantastiskt vackert men krävande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Det är inte så jag ser det. Jag ser en ohelig allians mellan kapitalistiska bolag.

Den genomsnittliga gamern är exkluderad. Man kan nästan undra om spelet är dåligt optimerat med flit.

Här handlar det alltså om nya gamingdatorer för 25 lök som knappt kan lita spelet tillfredsställande. Inte OK.

Men det här är ju bara rent skitsnack. Spelet går att spela helt ok på typ ett 3060 eller 6600 från AMD.

Det här är ett spel gjord för nya konsoller. Och dom går att spela på grafikkort som är långsammare än dessa konsoller. Alternativet hade varit att inte supporta PC för dom är för långsamma för vissa.

Permalänk
Medlem

Mycket bättre spel än förväntat, tyvärr verkar det som att produktionsvärde/presentationen tog första parkett. Gameplay och prestanda hade det kunnat fokusera mer på. Mind Palace och Writers Room är bra exempel på utmärkt presentation som tyvärr absolut krossar pacing och gameplay. Störde mig väldigt mycket på det, men tror det funkar bra för de som vill spela sakta och metodiskt. Utöver det hade de gärna kunnat vara mer fiender.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Undrar just om man skulle köra det på min 1440p ultrawide eller om man skulle koppla in sin 4k 27"???

Immersion eller maxa ögongodis med 4090...

you do you mean tror inlevelsen är bättre på din ultrawide. 4k gör sig inte jättebra under minst 30" enligt mig men som sagt you do you.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Koppla datorn till din tv?
EGS???

Epic games store, är just därför jag inte köper spelet till PC just nu

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Det är inte så jag ser det. Jag ser en ohelig allians mellan kapitalistiska bolag.

Den genomsnittliga gamern är exkluderad. Man kan nästan undra om spelet är dåligt optimerat med flit.

Här handlar det alltså om nya gamingdatorer för 25 lök som knappt kan lita spelet tillfredsställande. Inte OK.

Ja, de OndA kApiAliTiSka bOlaGeN är Så sTygA.

Permalänk
Medlem

Flyter på helt ok maxat i 4k på 4090 om man kör antingen DLSS quality eller frame generation. 50-70fps typ, jag föredrar quality då frame generation lägger till en kännbar delay. Kör man både quality och frame generation så har man stabilt 60fps+ hela tiden. Riktigt snyggt är det. Härligt med ett spel som maxar gpun direkt out of the box utan krångel, buggar och krascher. Vem sa att det här inte var optimerat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Men det här är ju bara rent skitsnack. Spelet går att spela helt ok på typ ett 3060 eller 6600 från AMD.

Det här är ett spel gjord för nya konsoller. Och dom går att spela på grafikkort som är långsammare än dessa konsoller. Alternativet hade varit att inte supporta PC för dom är för långsamma för vissa.

Jaja. Det kanske det är. Men åtminstone jag tänker ”va fasen” när jag ser att spelet presterar relativt dåligt på en maskin som är ekvivalent med min dyra pc-maskin (som är bättre än konsol). Blir på dåligthumör.

Permalänk
Medlem

Stängde av RT eftersom jag inte tycker det tillför något speciellt då får jag runt 60 fps med allt annat på max i 1440p med DLSS (1707x960 Quality) så jag är nöjd. Sen så är det långt ifrån fotorealism som en del säger men snyggt är det, Cyberpunk 2077 har fortfarande bäst grafik dock IMO.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det är path tracing mot rastrering.

Skrivet av CrispVanDahl:

Efter att ha lekt runt lite hemma nu på kvällen kan jag säga att det är mer påtagligt i rörelse. Trots det är det ”vanliga” ljuset väldigt väldigt bra. Bland det bästa jag har sett.

Kommer ni köra fler spelprestanda tester framöver eller enbart när det kommer nya hype spel?
Gillar dessa iaf så keep em comin 👍😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kommer ni köra fler spelprestanda tester framöver eller enbart när det kommer nya hype spel?
Gillar dessa iaf så keep em comin 👍😊

Dom kör ju spelprestandatester ganska regelbundet?
Mest hypade eller grafiktunga spel givetvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Dom kör ju spelprestandatester ganska regelbundet?
Mest hypade eller grafiktunga spel givetvis.

Alan wake 2
Starfield
Cs2
FSR3 med forspoken
DLSS 3.5 i CP2077
VRAM test
Snabb test pcie 3vs 4
Fidelity super 2

Detta är testerna jag hittar som är relativ prestanda, har jag missat någon?
FS2 är från 2022 - maj

Jag skulle vilja se fler iaf 😊även om det varit väldigt tätt nu sedan Starfield

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Startade spelet för en stunds sen och det är helt klart väldigt bra gjort.
Imponerad över att de har fått till håret som verkar vara så himla svårt för spelutvecklare.. Stör mig alltid på det

4090'it har ca 30-35 FPS med allt på max i 5120x1440, så slog på frame generation och det är helt klart spelbart då när det är ca 50-60 fps, dessutom märker man i princip inte alls av frame generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Alan wake 2
Starfield
Cs2
FSR3 med forspoken
DLSS 3.5 i CP2077
VRAM test
Snabb test pcie 3vs 4
Fidelity super 2

Detta är testerna jag hittar som är relativ prestanda, har jag missat någon?
FS2 är från 2022 - maj

Jag skulle vilja se fler iaf 😊även om det varit väldigt tätt nu sedan Starfield

https://www.sweclockers.com/tester/spel

Ja skulle också vilja se mer om dom får tid till det, mycket läsvärda tester.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Swedishchef_90:

Kommer ni köra fler spelprestanda tester framöver eller enbart när det kommer nya hype spel?
Gillar dessa iaf så keep em comin 👍😊

Skrivet av Maximo:

https://www.sweclockers.com/tester/spel

Ja skulle också vilja se mer om dom får tid till det, mycket läsvärda tester.

Nu när vi är två i testlabbet igen är tanken att få till ett mer frekvent speltestande av intressanta titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Nu när vi är två i testlabbet igen är tanken att få till ett mer frekvent speltestande av intressanta titlar.

Kanon, kul att höra 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Nackdelen med dessa trevliga tester är att jag alltid blir besviken på mitt egna grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Versatile:

Startade spelet för en stunds sen och det är helt klart väldigt bra gjort.
Imponerad över att de har fått till håret som verkar vara så himla svårt för spelutvecklare.. Stör mig alltid på det

4090'it har ca 30-35 FPS med allt på max i 5120x1440, så slog på frame generation och det är helt klart spelbart då när det är ca 50-60 fps, dessutom märker man i princip inte alls av frame generation.

Framegen är helt ok, men man märker absolut av det. Iaf om man vet vad man ska kolla efter, dvs halvsnabba rörelser dyker det upp som en svans av blockiga artefakter som snabbt rättas till.
Samma i Cyberpunk märkte jag. Inget som dock direkt stör då det ofta inte är rätt i plytet.

Efter ha testat AW2 i närmare 2h, så fick det ändå bli en refund.
Funkade bra och kunde driva det i kring 90blås med allt maxat i 1440p DLSS Quality med 4070Ti. Men den halvgrötiga bilden och trötta pappers-arbetet till gameplay gjorde att jag fick avsmak ganska omgående.
Tycker tempot i spelet är alldeles för kantat av dåligt implementerade saker, såsom Mind-Place t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Tur att dlss osv finns, så har man lite mer möjligheter att skruva med inställningarna. Förr när spelen hackade var man tvungen att skruva ned så mycket att grafiken blev tokful men nu slår man bara på dlss och i de flesta fallen ser det nära på likadant ut.

Synd att alan wake är 3e person, det är en 110% dealbreaker för mig, klarar inte att spela så ens en minut innan jag blir galen.

Efter att ha kollat på FZ strömmen, så verkar det vara ganska mycket 2:a person.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

System i sign.
Upplösning 3440x1440, allt på high utom två skuggalternativ som är på medium, DLSS quality, senaste drivrutin från Nvidia, ingen RT på.
Frameraten går ned till 40+ något då och då.
Funkar bra på min dator. Det är inte ett fps så frameraten duger.

"Fuck the government, we have bolt cutters" 😂

EDIT: Det kom en uppdatering som trollade fram 10+ fps för mig. Så ja, det går tydligen att optimera det mera.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

flyter på bra på min dator, ryzen 7 7700x och RTX 4090, med inställningar på max, allt RT på i 1440P

grafiken är dock väldigt överhypad, snyggt, absolut, men inget spektakulärt enligt min åsikt.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

flyter på bra på min dator, ryzen 7 7700x och RTX 4090, med inställningar på max, allt RT på i 1440P

grafiken är dock väldigt överhypad, snyggt, absolut, men inget spektakulärt enligt min åsikt.

Jag tycker faktiskt den förtjänar hypen. Det är ruskigt snyggt.
Vad dom lyckats bäst med och bättre än någon annan är att få Saga som vi spelar att se "filmisk" ut.
Det ger mycket bättre inlevelse än vad jag varit med om förr.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Jag tycker faktiskt den förtjänar hypen. Det är ruskigt snyggt.
Vad dom lyckats bäst med och bättre än någon annan är att få Saga som vi spelar att se "filmisk" ut.
Det ger mycket bättre inlevelse än vad jag varit med om förr.

ja jag spelade bara typ 20-30 min, så den "supersnygga" grafiken kanske kommer längre fram då, men hittills har jag inte sett något spektakulärt snyggt, det är snyggt, no doubt about it.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt och flyter på bra här. Frågan är dock; är det mycket jump scares? Jag hatar sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Riktigt snyggt och flyter på bra här. Frågan är dock; är det mycket jump scares? Jag hatar sånt.

Det är en del sådant längre fram.. är ju ändå ett skräck spel

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

flyter på bra på min dator, ryzen 7 7700x och RTX 4090, med inställningar på max, allt RT på i 1440P

grafiken är dock väldigt överhypad, snyggt, absolut, men inget spektakulärt enligt min åsikt.

Då har du inte kommit till New York än, för jäklar i min gata vad Ray- och Pathtracing kommer till sin rätta där. Med neonljusen och allt möjligt.
Jag kör allt på högsta och tycker det smälter ögonen hur snyggt det är.
I detta spelet skulle jag säga grafiken är halva grejen, för det blir betydligt mer immersion.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det nya blir väll: can it run Alan wake 2?

Undrar vad som krävs för 4k och ALLT på max?

Dröjer nog ett par generationer till skulle jag tro.

Beror på.. om utvecklarna fortfarande är på någon passiv strejk mot den där AI'n så kan vi nog glömma att framtida GPU-generationer kommer att hjälpa.

Eller om RT helt plötsligt dör och en ny strålspårning kommer fram i ljuset som sopar mattan med den äldre tungdrivna stenålder RT-tekniken som vi har idag.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Beror på.. om utvecklarna fortfarande är på någon passiv strejk mot den där AI'n så kan vi nog glömma att framtida GPU-generationer kommer att hjälpa.

Eller om RT helt plötsligt dör och en ny strålspårning kommer fram i ljuset som sopar mattan med den äldre tungdrivna stenålder RT-tekniken som vi har idag.

Allt blir bättre oavsett om det är AI eller ny teknik som blir frälsningen. AI lär väll öka på latensen ju mer det används? Så för alla spel är det nog inte en långsiktig lösning. Jag tror att det kommer krävas något helt nytt, möjligen i kombination med AI beroende på latens krav som nog kommer bli mer och mer påtagligt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Saknad Hedersmedlem

Nu har jag inte hunnit spela jättemycket ännu men detta spel kommer nog hamna i topp 5 för året utan större problem för mig. Kanske konstig sak att säga med tanke på spelet och seriens tema men det ger en riktigt mysig känsla.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Nu har jag inte hunnit spela jättemycket ännu men detta spel kommer nog hamna i topp 5 för året utan större problem för mig. Kanske konstig sak att säga med tanke på spelet och seriens tema men det ger en riktigt mysig känsla.

Ja det har absolut potential att bli GOTY och det hoppas jag verkligen på.
Universal acclaim vart man än läser.

Permalänk
Skrivet av Billy Joe Bob:

Då har du inte kommit till New York än, för jäklar i min gata vad Ray- och Pathtracing kommer till sin rätta där. Med neonljusen och allt möjligt.
Jag kör allt på högsta och tycker det smälter ögonen hur snyggt det är.
I detta spelet skulle jag säga grafiken är halva grejen, för det blir betydligt mer immersion.

typ som i cyberpunk 2077 då? där är ju RT nästan löjligt snyggt när det är natt och man traskar runt inne i staden bland alla ljus.

ja ja, jag har inte kommit dit än, så jag får väl avvakta lite med dömandet, men ska det slå det som man redan har sett i cyberpunk, så ska det ju vara väldigt spektakulärt. ska bli spännande att se iaf.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer