Följ Black Week på SweClockers

Remote management, hemmaserver för spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Han vill låta sig själv och andra spela på den? Då funkar inte RDP. Eller är det bara faktiskt management? Dubbla budskap.
Om det inte är för spel kan man lika bra använda TW eller VNC så slipper man exponera port/konfa vpn

Jag vill överlåta till en vän till mig, som är mycket mer kunnig i att sätta upp vissa servrar och skriva skript, att kunna fjärransluta till servern.

Jag uppfattade som att det enbart handlade om att konfigurera osv. Inte spela.
Och för detta är fjärrskrivbord ok då han inte behöver vara inloggad först för att starta
TW åt vännen.

Jag kan ha missuppfattat hans inlägg dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Han vill låta sig själv och andra spela på den? Då funkar inte RDP. Eller är det bara faktiskt management? Dubbla budskap.
Om det inte är för spel kan man lika bra använda TW eller VNC så slipper man exponera port/konfa vpn

Vet inte om jag läst för dåligt då, för det här är min uppfattning:

Han har en (separat) server han vill låta en kompis kontrollera för att denne är mer kunnig på script och installation.

Nu kör kompisen TV till den men TS måste då av någon anledning sitta med att aktivt Remote Desktop fönster uppe från speldator till servern för att kompisen ska kunna ansluta till sistnämnda, och då kan TS inte göra annat under tiden. Tycker just den biten låter lite märklig då det åtminstone borde räcka med en rdp-anslutning som kan minimeras

Men ja, TV host och eventuell dummy plug då om det är känsligt för att ha en skärm inkopplad.

Jag hade förmodligen bara satt upp rdp på nån random port och öppnat den även om det inte är optimalt säkerhetsmässigt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av macmann1:

Han har en (separat) server han vill låta en kompis kontrollera för att denne är mer kunnig på script och installation.

Nu kör kompisen TV till den men TS måste då av någon anledning sitta med att aktivt Remote Desktop fönster uppe från speldator till servern för att kompisen ska kunna ansluta till sistnämnda, och då kan TS inte göra annat under tiden. Tycker just den biten låter lite märklig då det åtminstone borde räcka med en rdp-anslutning som kan minimeras

Men ja, TV host och eventuell dummy plug då om det är känsligt för att ha en skärm inkopplad.

Jag hade förmodligen bara satt upp rdp på nån random port och öppnat den även om det inte är optimalt säkerhetsmässigt.

Skrivet av Superthug:

Jag vill överlåta till en vän till mig, som är mycket mer kunnig i att sätta upp vissa servrar och skriva skript, att kunna fjärransluta till servern.

Jag uppfattade som att det enbart handlade om att konfigurera osv. Inte spela.
Och för detta är fjärrskrivbord ok då han inte behöver vara inloggad först för att starta
TW åt vännen.

Jag kan ha missuppfattat hans inlägg dock.

Jag kan också ha gjort det.

Jag har säkert läst och förstått dåligt också:P
VPN+RDP är säkert enklast, lär finnas inbyggt i routern.

Permalänk

Skulle rekommendera att köra UnRaid, finns massa sjyssta guider.

Visa signatur

MSI 4070 Ti Ventus 3 OC | i7 13700F | 64GB DDR5 5600Mhz XMP profile 1 | 1440p Samsung G5 Odyssey |
OBS! -Stavar ofta fel men med glimten i ögat-

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av macmann1:

Makes sense nu när jag läser inlägget igen
Absolut inte optimalt med RDP mot WAN;)