Rensa och få en clean epost utan skräppost

Permalänk
Avstängd

Rensa och få en clean epost utan skräppost

Jag får skräppost som no-reply Lindex eller no- reply Antivirus eller no- reply Google Drive
Antingen är det en gratis mobil eller att mitt konto (som jag inte har) är avstängt

Massa skit men sett att dom har en länk för att stoppa vidare prenumeration på eposten
Funkar det att klicka på den och avregistrera
Tänker dom är ju inte seriösa

Skräppost knappen funkar inte med dessa meddelanden

Vill återställa till ett minimum av skräppost med min adress

All hjälp är välkommen

Mvh Patrik

Permalänk
Medlem

Min upplevelse är att mitt val att inte få mail från de allra flesta som skickar ut dem respekteras efter att jag avregistrerat mig. Alltså från såna som jag haft kontakt med när jag köpt någonting t.ex. det är legio att när man har skapat en kontakt med affärer på nätet så fortsätter de automatiskt att skicka ut "erbjudanden" men som sagt så har de respekterat mig.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Avstängd

Är det "riktiga" reklammail från Lindex och så vidare så funkar avprenumerationslänken. Men om det är falska mail, dvs att de bara utger sig för att vara Lindex, så bekräftar du istället din adress och riskerar att få ännu mer spam.

Så du behöver granska mailen och försöka avgöra om det är riktiga reklammail eller falsk spam så du vet om du kan använda avregistreringen eller inte.

Har din adress väl hamnat på en oseriös spamlista så är det mer eller mindre kört att slippa spammen. Det är att filtrera bort det som spam som gäller då.

Permalänk
Medlem

Att byta epost-leverantör till en som är bättre på att filtrera bort spam är också ett alternativ. Jag bytte till iCloud (eftersom jag ändå betalar för det, så ingen extra kostnad) och kan använda min egna domän. Efter två år så får jag något enstaka per vecka, till skillnad från när jag bara vidarebefordrade epost till Gmail, där jag fick många varje dag.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Det finns en funktion för gmail (och kanske andra emailtjänster?) om man lägger "-XYZ" i användarnamnet (t.ex. pompado-lindex@gmail.com) när man reggar/handlar sig på sidor som då till exempel Lindex så kommer dom till din vanliga mail-korg och därifrån kan du sedan skapa sorteringsfilter så att alla mail som kommer till pompado-lindex hamnar i en ny mapp/sökväg t.ex. Reklam.

Detta gör också att du kan lätt luska ut vilka som säljer eller får sina användardata stulna.

Permalänk
Avstängd

Jag hitta lösningen... Googla på skräppost program och man kan ställa in Windows epost program... Default som nu skyddar lite sedan finns det ytterligare tre nivåer Låg Hög och endast betrodda epost
Ska prova ändra och uppdatera tråden

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Läst innehållet man förstår inte vad dom menar med klicka på "gruppen" Ta el. På och hänvisar till skräppost.
Hittar inte inställningarna, kan någon hjälpa mig, ska sätta inställningarna på Hög och testa och om det inte fungerar tar jag endast betrodda som är den mest konservativa.

EDIT har löst det genom att logga in via webbläsaren och kolla skräppost alternativet i inställningar.
Spännande och se hur det blir nu, valde endast betrodda och kollar skräppost ibland för att se att inget viktigt missas, då får jag manuellt lägga till som betrodd.

Tack MVH

Permalänk
Avstängd

Jag gjorde ett misstag - jag provade en länk för att avregistrera eposten hos ett oseriöst epost - sedan dess får jag en hel drös av spam post - jobbigt - kolla topp 11 Anti-Spam-Program och en livstids prenumeration kostar 1600 kr med en välrekommenderad programvara.

Antingen det eller skaffa en ny epost och börja skriva upp vilka instanser där jag måste gå in manuellt och ändra min epost.
Och lärt mig av min sura läxa att inte ens kicka på skräppost eller klicka på länk för att man är nyfiken.

Får reflektera, känns surt att betala 1600 kr, så jag överväger ny epost.

Är det någon skillnad mellan olike epost leverantörer, kan man välja en betaltjänst av epost och få mer valuta för pengarna, så som ett inbyggt anti-spam filter eller liknande, eller ska man köra med gratis variant och 2-stegs identifiering.

Någon åsikt om det.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Jag gjorde ett misstag - jag provade en länk för att avregistrera eposten hos ett oseriöst epost - sedan dess får jag en hel drös av spam post - jobbigt - kolla topp 11 Anti-Spam-Program och en livstids prenumeration kostar 1600 kr med en välrekommenderad programvara.

Antingen det eller skaffa en ny epost och börja skriva upp vilka instanser där jag måste gå in manuellt och ändra min epost.
Och lärt mig av min sura läxa att inte ens kicka på skräppost eller klicka på länk för att man är nyfiken.

Får reflektera, känns surt att betala 1600 kr, så jag överväger ny epost.

Är det någon skillnad mellan olike epost leverantörer, kan man välja en betaltjänst av epost och få mer valuta för pengarna, så som ett inbyggt anti-spam filter eller liknande, eller ska man köra med gratis variant och 2-stegs identifiering.

Någon åsikt om det.

MVH

Skämtar du eller? Har dom lurat dig så pass så att du på riktigt funderar på att betala 1600kr för något som uppenbarligen inte ger resultat? Skärpning! Gå inte på allt du hör och läser!

Byt LEVERANTÖR av epost! Har du en gratismail så skaffa dig ett domännamn och en vettig epostleverantör.

Ett domännamn med .se kostar väl runt 189kr/år och t.ex. iCloud+ kostar 9kr/mån med 50GB utrymme för mail. Varför betala 1600kr för något som garanterat inte kommer fungera? Även om du inte har någon iPhone eller så är det både billigt och bra.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

En annan grej att ha i åtanke är att om du handlar i butik och de frågar om du vill bli medlem, så ha i åtanke då att de oftast kräver dig på telefonnummer och e-post vilket då innebär att du kommer få "skräppost" från dem. Jag tog och avregistrerade mig för Dressmans utskick, men då blev jag automatiskt avregistrerad som medlem på köpet. Så när jag sedan registrerade mig som medlem angav jag en felaktig e-postadress. =D

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nu1mlock:

Skämtar du eller? Har dom lurat dig så pass så att du på riktigt funderar på att betala 1600kr för något som uppenbarligen inte ger resultat? Skärpning! Gå inte på allt du hör och läser!

Byt LEVERANTÖR av epost! Har du en gratismail så skaffa dig ett domännamn och en vettig epostleverantör.

Ett domännamn med .se kostar väl runt 189kr/år och t.ex. iCloud+ kostar 9kr/mån med 50GB utrymme för mail. Varför betala 1600kr för något som garanterat inte kommer fungera? Även om du inte har någon iPhone eller så är det både billigt och bra.

Hej, vill bara påpeka att det var inte någon fejk epost som rekommendera ett Anti-Spam program, utan det sökte jag efter själv och hitta olika program som en webbsida testat med olika rekommendationer, förstår inte varför dom inte skulle fungera, när dom använder både AI och algorithmer, här är länken https://www.comparitech.com/net-admin/anti-spam-software/#:~:...

Testat någon gratis variant men inte lyckats med installation och koppla eposten, brukar krångla när man har 2 stegs indentifiering.
Men du har rätt i att jag ska eventuellt byta epost och skaffa mig en betal verision om det ger någon fördel, om inte så kan jag lika gärna skapa en gratis variant.
Men det blir ett himla bök med att om-registrera eposten hos myndigheter och abonnemang och övrigt, vet inte om det är värt allt besvär, måste reflektera, för stunden har jag Prioriterad epost och Övrig epost kolumner där man automatiskt kan flytta all spam till övrigt och tömma den en gång per dag eller en gång varanan dag, som sperat kolumn, om det fungerar skulle det underlätta, varav man kan om någon viktig epost hamnar i Övrigt kan skickas till Priorerat, ska testa.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Hej, vill bara påpeka att det var inte någon fejk epost som rekommendera ett Anti-Spam program, utan det sökte jag efter själv och hitta olika program som en webbsida testat med olika rekommendationer, förstår inte varför dom inte skulle fungera, när dom använder både AI och algorithmer, här är länken https://www.comparitech.com/net-admin/anti-spam-software/#:~:...

Testat någon gratis variant men inte lyckats med installation och koppla eposten, brukar krångla när man har 2 stegs indentifiering.
Men du har rätt i att jag ska eventuellt byta epost och skaffa mig en betal verision om det ger någon fördel, om inte så kan jag lika gärna skapa en gratis variant.
Men det blir ett himla bök med att om-registrera eposten hos myndigheter och abonnemang och övrigt, vet inte om det är värt allt besvär, måste reflektera, för stunden har jag Prioriterad epost och Övrig epost kolumner där man automatiskt kan flytta all spam till övrigt och tömma den en gång per dag eller en gång varanan dag, som sperat kolumn, om det fungerar skulle det underlätta, varav man kan om någon viktig epost hamnar i Övrigt kan skickas till Priorerat, ska testa.

MVH

Jag förstod att det inte var ett spam-mail som hade rekommenderat anti-spam. Men om du funderar på att betala 1600kr för en sån tjänst så har du blivit lurad.

Byt leverantör som filtrerar bort skräpet långt innan det ens når din inkorg eller skräppost. Programmen du funderar på att köpa tar normalt sett bort skräppost efter att du redan har mottagit dom.

Sidan du har länkat är inte heller någon oberoende sida utan varenda länk tjänar dom pengar på. Listan är därför högst troligen sorterad efter det program som sidan tjänar mest pengar på.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nu1mlock:

Jag förstod att det inte var ett spam-mail som hade rekommenderat anti-spam. Men om du funderar på att betala 1600kr för en sån tjänst så har du blivit lurad.

Byt leverantör som filtrerar bort skräpet långt innan det ens når din inkorg eller skräppost. Programmen du funderar på att köpa tar normalt sett bort skräppost efter att du redan har mottagit dom.

Sidan du har länkat är inte heller någon oberoende sida utan varenda länk tjänar dom pengar på. Listan är därför högst troligen sorterad efter det program som sidan tjänar mest pengar på.

Hej, jag gör ett sista försök med Mozilla Thunderbird som har bättre spam filter än Outlook, om det inte blir bättre skaffar jag en iCloud+ tjänst

Mvh

Permalänk
Avstängd

uppdaterar tråden allt eftersom eftersom kanske någon annan råka ut för samma problem.
Thunderbird av vad jag har läst har en maskinell inlärning där man lär programmet vad som är junk och inte junk genom att klicka båda, om du har icke junk så markerar du det och är det junk så markerar du det och på så sätt lär sig thunderbird hur den ska hantera posten, samt att man kan lägga till SpamAssasin, men väntar med det och testar grundutförandet först vilket verkar lovande.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

uppdaterar tråden allt eftersom eftersom kanske någon annan råka ut för samma problem.
Thunderbird av vad jag har läst har en maskinell inlärning där man lär programmet vad som är junk och inte junk genom att klicka båda, om du har icke junk så markerar du det och är det junk så markerar du det och på så sätt lär sig thunderbird hur den ska hantera posten, samt att man kan lägga till SpamAssasin, men väntar med det och testar grundutförandet först vilket verkar lovande.

MVH

Alla mailklienter lär sig att automatiskt markera skräppost baserat på vad du markerar och är inget unikt för Thunderbird.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Alla mailklienter lär sig att automatiskt markera skräppost baserat på vad du markerar och är inget unikt för Thunderbird.

När det kommer till spam eller så kallade oönskad e-post så finns det inga raka svar dessvärre. Det ligger i dess natur då de som bygger skripten och systemen som gör dessa utskick lägger mycket tid på att överlista systemen. Till och med att de använder helt legitima e-postserverlösningar för att göra utskicken ibland, jag var varit med om kunder som har fått spam från Microsoft 365/Exchange Online där de ansvariga helt sonika har satt upp ett hundratal 365 tenants i syfte att skicka ut skräppost, och det skedde troligtvis till stor del automatiserat.

Visst, du kan prova att stoppa spam med utifrån ord som förekommer i mejlen, och det är också i princip det enda du kan göra då avsändaradresserna inte betyder något och kan vara helt random så det går inte att blockera på, inte ens avsändande domäner då det finns oändligt med registrerade domännamn för massutskick.

Apache SpamAssassin kan avhjälpa lite mer då de använder sig utav multipla metoder för att försöka identifiera om skräpet verkligen är skräp, en kombination av bayes och ordförekomster, stavelser och formuleringar. Men egentligen så är det först när du som e-postleverantör kommer upp i volym som du kan börja identifiera liknelser och vilka e-postmeddelanden som användarna flaggar upp som skräppost och utifrån det använda sig utav maskininlärning för att försöka bygga modeller som identifierar skräppost.

Jag kör själv en liten e-postserver bara för familj och vänner, och jag får förstås en hel del spam då bland annat min e-postadress har läckt ut när andra webbtjänster som Hemmakväll eller Sweclockers blev hackade och uppgifterna landade på darkweb, vars uppgifter därefter har köpts utav många som håller på med dessa massutskick. Men peppar peppar så sköter sig RSPAMD, som är den integrerade anti-spamlösningen i Mailcow e-postserver, sig väldigt bra. Det händer att den plockar något informationsutskick som jag faktiskt har prenumererat på, men det är ovanligt och inget som jag har lidit av. Desto mindre reklam desto mindre köper man.

Visa signatur

XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nu1mlock:

Jag förstår det och hotmail är värdelöst, varav jag gilla upplägget med att markera både junk och icke junk post, kanske är lite effektivare, hoppas på det, nu har jag markerat en drös junk och tror jag lagt till att skickas till skräp folder per automatik, om det inte fungerar så är min sista förhoppning SpamAssasin som jag tror är open source Anti-Spam filter och om det inte fungerar så tycker jag att man provat allt och får ta beslutet att skaffa ny epost adress.

Skrivet av Pitr-:

När det kommer till spam eller så kallade oönskad e-post så finns det inga raka svar dessvärre. Det ligger i dess natur då de som bygger skripten och systemen som gör dessa utskick lägger mycket tid på att överlista systemen. Till och med att de använder helt legitima e-postserverlösningar för att göra utskicken ibland, jag var varit med om kunder som har fått spam från Microsoft 365/Exchange Online där de ansvariga helt sonika har satt upp ett hundratal 365 tenants i syfte att skicka ut skräppost, och det skedde troligtvis till stor del automatiserat.

Visst, du kan prova att stoppa spam med utifrån ord som förekommer i mejlen, och det är också i princip det enda du kan göra då avsändaradresserna inte betyder något och kan vara helt random så det går inte att blockera på, inte ens avsändande domäner då det finns oändligt med registrerade domännamn för massutskick.

Apache SpamAssassin kan avhjälpa lite mer då de använder sig utav multipla metoder för att försöka identifiera om skräpet verkligen är skräp, en kombination av bayes och ordförekomster, stavelser och formuleringar. Men egentligen så är det först när du som e-postleverantör kommer upp i volym som du kan börja identifiera liknelser och vilka e-postmeddelanden som användarna flaggar upp som skräppost och utifrån det använda sig utav maskininlärning för att försöka bygga modeller som identifierar skräppost.

Jag kör själv en liten e-postserver bara för familj och vänner, och jag får förstås en hel del spam då bland annat min e-postadress har läckt ut när andra webbtjänster som Hemmakväll eller Sweclockers blev hackade och uppgifterna landade på darkweb, vars uppgifter därefter har köpts utav många som håller på med dessa massutskick. Men peppar peppar så sköter sig RSPAMD, som är den integrerade anti-spamlösningen i Mailcow e-postserver, sig väldigt bra. Det händer att den plockar något informationsutskick som jag faktiskt har prenumererat på, men det är ovanligt och inget som jag har lidit av. Desto mindre reklam desto mindre köper man.

Kör standard inställningar och förfarande och om det inte fungerar ska jag aktivera SpamAssasin vilket då blir min sista förhoppning på bättring, annars får jag skaffa en ny epost adress.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Det finns en funktion för gmail (och kanske andra emailtjänster?) om man lägger "-XYZ" i användarnamnet (t.ex. pompado-lindex@gmail.com) när man reggar/handlar sig på sidor som då till exempel Lindex så kommer dom till din vanliga mail-korg och därifrån kan du sedan skapa sorteringsfilter så att alla mail som kommer till pompado-lindex hamnar i en ny mapp/sökväg t.ex. Reklam.

Detta gör också att du kan lätt luska ut vilka som säljer eller får sina användardata stulna.

Men det är ju jättelätt att kringgå detta, vilket jag antar att de oseriösa aktörerna gör idag. Bättre är att använda en tjänst som tillåter dig att skapa upp riktiga email-alias och som vidarebefordrar mailen till dig om det behövs.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Jag förstår det och hotmail är värdelöst, varav jag gilla upplägget med att markera både junk och icke junk post, kanske är lite effektivare, hoppas på det, nu har jag markerat en drös junk och tror jag lagt till att skickas till skräp folder per automatik, om det inte fungerar så är min sista förhoppning SpamAssasin som jag tror är open source Anti-Spam filter och om det inte fungerar så tycker jag att man provat allt och får ta beslutet att skaffa ny epost adress.

Kör standard inställningar och förfarande och om det inte fungerar ska jag aktivera SpamAssasin vilket då blir min sista förhoppning på bättring, annars får jag skaffa en ny epost adress.

MVH

Har du kollat upp hur många läckor som din e-postadress har dykt upp i? Det kan vara intressant att göra bara för att få en uppfattning i vilken spridning din e-postadress har. Ju fler läckor och desto nyare läckor din e-postadress har dykt upp i, desto större är sannolikheten att spammare kommer skicka skräp till din adress. Men har man väl landat på en sådan mailutskickslista så är man förvisso permanentad där och inget vi kan göra åt det.

https://haveibeenpwned.com/

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pitr-:

Har du kollat upp hur många läckor som din e-postadress har dykt upp i? Det kan vara intressant att göra bara för att få en uppfattning i vilken spridning din e-postadress har. Ju fler läckor och desto nyare läckor din e-postadress har dykt upp i, desto större är sannolikheten att spammare kommer skicka skräp till din adress. Men har man väl landat på en sådan mailutskickslista så är man förvisso permanentad där och inget vi kan göra åt det.

Tack jag kolla och 6 stycken, men jag är hoppfull för Thunderbird hittar och markerar all junk som junk vilket jag lärt den att göra.
Så långt allt bra.

Nu har jag ställt in Thunderbird att automatiskt ta bort all Junk som är äldre än 1 dag och funkar det så är jag nöjd.
Gick inte att ställa in 0 dagar.
Bara att man själv slipper rensa inboxen och att det sköter sig självt så är jag nöjd, vilket återstår att se imorgon om allt fungerar som det ska.

Och har har ännu inte behövt aktivera SpamAssin för Thunderbird som sköter allt bra.

MVH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pitr-:

Fick ett epost 11:12 och den skickades direkt till skräp foldern JIPPI det verkar fungera, skönt och allt känns toppen.
Skillnaden med Thunderbird och Hotmail.
Hotmail som inte tar bort all skräppost automatiskt och är begränsat på det sättet.
Men Thunderbird känner skillnad på skräp och icke skräp efter du talat om skillnaden och den utgår från det registret.
Sedan får man ställa in Thunderbird manuellt för att automatiskt skicka skräpposten till skräpfoldern, vilket verkar fungera utmärkt.

Så nu har jag skräppost men behöver inte oroa mig för den tas bort automatiskt.
Nu behöver man bara kolla skräpfoldern ibland så inget annat följt med och om så är fallet markerar man bara det som icke skräp.

Frid och Fröjd med Thunderbird, hade det på känn efter läst en artikel att dom var ett strå vassare än andra alternativ då jag sökte på Anti-Spam alternativ.

Och i skrivande stund kom ett till skräppost som skickades direkt till skräpfoldern 11:31.
Om det är någon annan som har problem med skräppost så rekommenderar jag prova Thunderbird som med deras utformning av maskin-inlärning av skräp och icke skräp är effektivare än Hotmail, min åsikt och nyblivna erfarenhet.

MVH

Permalänk
Avstängd

Uppdaterar tråden, skräppost filtret med Thunderbird fungerar och skickar till skräppost till foldern automatiskt.
Men synkar inte med Mobilen och Outlook, förän jag öppnat Thunderbird på datorn, så rensningen sker när jag öppnar epost programmet.

Så dags för lite mer aktion, installerar Thunderbird appen i mobilen och testar om den synkar med samma inställningar som datorn.
Eller om man måste göra manuella inställningar igen i appen för att få det att fungera.

Ska testa och uppdatera tråden, man vill ju att mobil och dator synkar med varandras epost program.

MVH

Permalänk
Avstängd

K-9 appen som samarbetar med Thunderbird fungerar inte med gratis konton som Hotmail, så nu får man gå till den andra tråden om skräppost som jag hitta här på forumet https://www.sweclockers.com/forum/trad/1671331-extremt-mycket...

Läsa hela tråden och göra om allt från scratch igen, men kommer behålla Thunderbird på datorn.
Men ändra inställningar i hotmail för att minska spam som man tydligen kan göra med lite trixande.

MVH