Faktumet att XKB-redigering inte är inbyggt i moderna skrivbordsmiljöer gör mig galen.

Permalänk
Medlem

Faktumet att XKB-redigering inte är inbyggt i moderna skrivbordsmiljöer gör mig galen.

Har en laptop med ANSI-tangentbord (hatar det) och det känns så skumt att XKB-redigering, alltså tangentbordslayout-redigering, inte är inbyggt i t.ex. Plasma eller Gnome, speciellt när KDE erbjuder programmet KTouch, skrivträningsprogram, där det är en inbyggd funktion...liksom va? Nu kanske det bara är för att det är jag men när lösningar som SWERTY finns så känns det helt fuckat att om man har ANSI-tangentbord så måste man antingen leva med att tangenterna visar fel saker eller så ska svenska symboler vara gömda bakom ALT + X.... Det är direkt konstigt att man antingen ska lära sig läsa XKB-filer manuellt eller så blir det till att använda XKeyCaps...ett program som slutade utvecklas 1999(!), om man inte vill göra det fult och hacka ihop det i terminalen.

Permalänk
Medlem

Det är väl inte fult att "hacka" ihop det i terminalen? Det är väl sannolikt det som programmet du eftersöker kommer göra. Kör swerty som sagt, det följer med en guide på hur du redigerar dina filer så att det går att välja som vilken annan keymap som helst i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Det är väl inte fult att "hacka" ihop det i terminalen? Det är väl sannolikt det som programmet du eftersöker kommer göra. Kör swerty som sagt, det följer med en guide på hur du redigerar dina filer så att det går att välja som vilken annan keymap som helst i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Du har förstås rätt...tycker ändå KTouch-implementeringen av XKB-redigering borde vara inbyggt i Plasma, eller iallafall sin egen installerbara modul och inte bara exklusivt för skrivträning.

Permalänk
Medlem

Tanken är väl att du ska välja flera färdiga layouts och växla mellan de med super/windowstangent + space ?
Att skapa sig en helt egen layout är sällan en bre idé och troligen därför det inte finns inbyggt i Gnome/Plasma