Rtings långtidstest av OLED avslöjar problem med ultrabreda skärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Min gamla LG-Oled har brister i sin inbränningsfunktionalitet, normalt skall skärmsläckare gå in och jobba efter några minuter men inte på alla inbyggda funktioner icke, oj va ofta jag fått såga till sambon

Låter som att OLED kan leda till konflikter i förhållanden. Inte riktigt tänkt på den aspekten innan, ytterligare en nackdel för OLED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Låter som att OLED kan leda till konflikter i förhållanden. Inte riktigt tänkt på den aspekten innan, ytterligare en nackdel för OLED.

Precis! Vem vill ha en inbränd OLED för att Sambon slarvade vid uppspelning av inspelat material?
Därför jag läser dessa forum, man lär sig alltid något nytt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Precis! Vem vill ha en inbränd OLED för att Sambon slarvade vid uppspelning av inspelat material?
Därför jag läser dessa forum, man lär sig alltid något nytt...

Vem vill ha en sambo som riskerar att bränna in ens OLED är väl den riktiga frågan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hasseb64:

Precis! Vem vill ha en inbränd OLED för att Sambon slarvade vid uppspelning av inspelat material?
Därför jag läser dessa forum, man lär sig alltid något nytt...

Det måste ju dock vara väldigt repeterat för att det ska göra någon som helst skillnad. Du får ingen permanent inbränning av att lämna TVn på statiskt material i några timmar, det krävs hundratals timmar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

För de som inte läste den länkade artikeln, observera deras tester och åsikter om LCD: https://www.rtings.com/tv/learn/longevity-results-after-10-mo...

"When people talk about uniformity issues over time, they usually refer to burn-in on OLED TVs like the above examples, but OLED TVs aren't the only ones that develop uniformity problems. Most of the TVs on this test have been running for about 6,000 hours, and some of the LCD TVs we're testing are also showing worsening uniformity issues. It's especially noticeable on the Insignia F50 QLED, the LG NANO90 2021, and the Samsung TU8000, which are all rapidly degrading, but a few other TVs also show severe uniformity issues that are changing over time. These uniformity issues aren't the same thing as burn-in, but in many cases, they're just as noticeable and distracting, if not worse."

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

För de som inte läste den länkade artikeln, observera deras tester och åsikter om LCD: https://www.rtings.com/tv/learn/longevity-results-after-10-mo...

"When people talk about uniformity issues over time, they usually refer to burn-in on OLED TVs like the above examples, but OLED TVs aren't the only ones that develop uniformity problems. Most of the TVs on this test have been running for about 6,000 hours, and some of the LCD TVs we're testing are also showing worsening uniformity issues. It's especially noticeable on the Insignia F50 QLED, the LG NANO90 2021, and the Samsung TU8000, which are all rapidly degrading, but a few other TVs also show severe uniformity issues that are changing over time. These uniformity issues aren't the same thing as burn-in, but in many cases, they're just as noticeable and distracting, if not worse."

Ja o sen är en ju vilken LCD som helst distraherande redan från dag ett med dess gråsvarta svärta, IPS glow, dåliga betrakningsvinklar osv osv osv. Jag tar OLED framför en LCD precis alla dagar i veckan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det måste ju dock vara väldigt repeterat för att det ska göra någon som helst skillnad. Du får ingen permanent inbränning av att lämna TVn på statiskt material i några timmar, det krävs hundratals timmar.

Men det här kan ju bli ett problem oavsett om inbränningar är ett reellt problem eller inte. Bara att hela tiden störa sig på att sin partner inte bryr sig om risken för inbränningar, eller att ens partner hela tiden tjatar om att göra si och så för att slippa inbränningar kan ju vara tillräckligt för att skada förhållandet.

Och sedan när man ser förändringar i bilden måste man bråka om huruvida det verkligen är inbränningar eller image retention och vad det är för skillnad osv.

Permalänk
Medlem

Herregud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja o sen är en ju vilken LCD som helst distraherande redan från dag ett med dess gråsvarta svärta, IPS glow, dåliga betrakningsvinklar osv osv osv. Jag tar OLED framför en LCD precis alla dagar i veckan!

Är inte överdriven svärta ett annat problem med OLED, med detaljer i mörka områden som helt enkelt försvinner. Det brukar kallas OLED Black Crush.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Är inte överdriven svärta ett annat problem med OLED, med detaljer i mörka områden som helt enkelt försvinner. Det brukar kallas OLED Black Crush.

Det är ett problem ja, men ett väldigt litet ett. Är extremt sällan jag ens tänkt på det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gurrrra:

Det är ett problem ja, men ett väldigt litet ett. Är extremt sällan jag ens tänkt på det.

Samma här. Märkte av det precis när TVn var ny, men vad jag förstått så är det inte ovanligt att det blir bättre när panelen körts igenom några kompensationscykler. Utöver det så är det nog till viss del ovana också, har suttit med IPS-skärm sedan jag gick från CRT, så djup svärta är inget man varit van vid direkt.
Har inte märkt av det på minst ett år nu, köpte TVn September förra året.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det måste ju dock vara väldigt repeterat för att det ska göra någon som helst skillnad. Du får ingen permanent inbränning av att lämna TVn på statiskt material i några timmar, det krävs hundratals timmar.

Säker på det? Beror väl på hur mycket ljus/effekt som är vid givet tillfälle

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hasseb64:

Säker på det? Beror väl på hur mycket ljus/effekt som är vid givet tillfälle

Man kan ju kolla just det testet som artikeln handlar om.
https://www.rtings.com/tv/learn/longevity-results-after-10-mo...

Där kör de ju max brightness 20 timmar per dygn, och CNN har sina bars synliga i stort sett konstant. Efter 1200 timmar med det ser jag inga direkta inbränningar där.
Efter 2400 timmar börjar jag se milda spår på LG-modellerna men det är främst för att jag vet var på skärmen inbränningsrisken är störst med CNN.

Sedan har vi ju som sagt snarlika problem på LCD (scrolla ner lite), så om man ser detta som LCD vs OLED så finns ingen självklar segrare på uniformity.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Man kan ju kolla just det testet som artikeln handlar om.
https://www.rtings.com/tv/learn/longevity-results-after-10-mo...

Där kör de ju max brightness 20 timmar per dygn, och CNN har sina bars synliga i stort sett konstant. Efter 1200 timmar med det ser jag inga direkta inbränningar där.
Efter 2400 timmar börjar jag se milda spår på LG-modellerna men det är främst för att jag vet var på skärmen inbränningsrisken är störst med CNN.

Sedan har vi ju som sagt snarlika problem på LCD (scrolla ner lite), så om man ser detta som LCD vs OLED så finns ingen självklar segrare på uniformity.

Fint underlag! Tumme upp!