RAM-disk på Ryzens 3D V-Cache når galna hastigheter

Permalänk
Medlem

Det talades om varför APUer aldrig blir redo för 1080p gaming "på riktigt" i en tråd häromdagen (den största anledningen är kanske att det saknas incitament?). Kanske en APU med 3d cache körandes mot en ramdisk skulle kunna överbrygga vissa broar när det kommer till bristen av bandbredd? Är ju givetvis bara teorier eftersom ingen tillverkare saluför en APU med 3d cache 3d cachen skulle i min hjärna vara delad mellan cpu och gpu del och fungera som både cache och interposer mellan dem båda. Jag kan ju i princip ingenting om kretsarkitektur men ni som kan (försök att inte vara alltför hårda i era svar, försök se möjligheter istället för omöjligheter) kan kanske utveckla huruvida det alls vore möjligt? Tänk om vi tillsammans, med hjälp av 3d cache och ramdisk, skulle lösa APU frågan en gång för alla Kosta vad det kosta skola!

I värsta fall blir jag idiotförklarad, det vore varken första eller sista gången i livet. Låt fantasin flöda, både i att förklara varför det är en bra/dålig id'e och följaktligen varför jag är ett geni eller en dåre eller kanske båda xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så du menar att man skulle kunna boota dos utan minne idag? Jag tror inte uefi tillåter det, men jag har gärna fel

Men 1 MB cache hade väl redan vissa P4or?

Lite de-rail, men https://www.freedos.org/ funkar på moderna maskiner enligt utsago och är relativt kompatibelt med gamla dosapplikationer och spel. Brukar oftast vara ljudet som är problemet på modernare maskiner, men även det börjar det komma lösningar på till exempel https://github.com/crazii/SBEMU

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Det talades om varför APUer aldrig blir redo för 1080p gaming "på riktigt" i en tråd häromdagen (den största anledningen är kanske att det saknas incitament?). Kanske en APU med 3d cache körandes mot en ramdisk skulle kunna överbrygga vissa broar när det kommer till bristen av bandbredd? Är ju givetvis bara teorier eftersom ingen tillverkare saluför en APU med 3d cache 3d cachen skulle i min hjärna vara delad mellan cpu och gpu del och fungera som både cache och interposer mellan dem båda. Jag kan ju i princip ingenting om kretsarkitektur men ni som kan (försök att inte vara alltför hårda i era svar, försök se möjligheter istället för omöjligheter) kan kanske utveckla huruvida det alls vore möjligt? Tänk om vi tillsammans, med hjälp av 3d cache och ramdisk, skulle lösa APU frågan en gång för alla Kosta vad det kosta skola!

I värsta fall blir jag idiotförklarad, det vore varken första eller sista gången i livet. Låt fantasin flöda, både i att förklara varför det är en bra/dålig id'e och följaktligen varför jag är ett geni eller en dåre eller kanske båda xD

Intel har redan gjort något åt det hållet med Broadwell, Core 5000 serien.
Core i5-5675R och Core i7-5775R hade 128MB eDRAM som i första hand var tänkt för att ge mer snabbt minne åt den integrerade grafiken för mer kraftfull integrerad grafik.
Detta minne kunde även användas som en L4 cache och kunde då användas som CPU cache när inte iGPUn behövde minnet.
Vanligtvis om man kör ett dedikerat grafikkort.

Broadwell ska ha ungefär samma prestanda i förhållande till kärnor och klockfrekvens, samma IPC som Hashwell. Men vara strömsnålare, så bättre prestanda/watt.

I vissa fall kunde dessa eDRAM bestyckade modeller vara rejält snabbare än Hashwell och de Broadwell modeller som inte hade det.

Det finns ett uttryck, LLC = Last Level Cache.
Dessa Broadwell processorer hade t.o.m. mer LLC än Ryzen 7 5800X3D och 7800X3D.

Lite som en 5800X3D fast från Intel och släppt 2015 istället.
(Dock bara 4 kärnor).

Ett problem med att göra en superkraftfull APU är att om det genereras mycket värme på liten yta så blir det svårt att kyla.
Dagens processorer och grafikkort genererar redan mycket värme var för sig.
Men skulle man ta top end CPU och GPU under samma kylare så borde det bli ännu svårare att kyla.

Annars är väl Playstation 5 och Xbox Series X det närmaste idag.
Eller Apples datorer med deras M kretsar om vi inte behöver hålla oss till x86.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Intel har redan gjort något åt det hållet med Broadwell, Core 5000 serien.
Core i5-5675R och Core i7-5775R hade 128MB eDRAM som i första hand var tänkt för att ge mer snabbt minne åt den integrerade grafiken för mer kraftfull integrerad grafik.
Detta minne kunde även användas som en L4 cache och kunde då användas som CPU cache när inte iGPUn behövde minnet.
Vanligtvis om man kör ett dedikerat grafikkort.

Broadwell ska ha ungefär samma prestanda i förhållande till kärnor och klockfrekvens, samma IPC som Hashwell. Men vara strömsnålare, så bättre prestanda/watt.

I vissa fall kunde dessa eDRAM bestyckade modeller vara rejält snabbare än Hashwell och de Broadwell modeller som inte hade det.

Det finns ett uttryck, LLC = Last Level Cache.
Dessa Broadwell processorer hade t.o.m. mer LLC än Ryzen 7 5800X3D och 7800X3D.

Lite som en 5800X3D fast från Intel och släppt 2015 istället.
(Dock bara 4 kärnor).

Ett problem med att göra en superkraftfull APU är att om det genereras mycket värme på liten yta så blir det svårt att kyla.
Dagens processorer och grafikkort genererar redan mycket värme var för sig.
Men skulle man ta top end CPU och GPU under samma kylare så borde det bli ännu svårare att kyla.

Annars är väl Playstation 5 och Xbox Series X det närmaste idag.
Eller Apples datorer med deras M kretsar om vi inte behöver hålla oss till x86.

Embedded ram bör ju vara snabbare än standard Känns som att om man skulle försöka sig på det idag skulle man behöva använda någon typ av HBM? Skulle bli ett tjockt paket med både x3d cache och HBV minne XFX skulle kunna sälja dem som Thicc IV. Du säger att LLC i intel versionen var 4 medans det i AMDs x3d versioner är 3, utövar det någon större påverkan på prestanda? Min tanke är inte en superpresterande APU utan något som skulle duga för 1080p gaming så typ 6 cpu kärnor och runt en 26-30 compute units för att tala "Amdeska"

Tack för informationen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Känns som att tiden är mogen för nån slags "mellancache". Kan ju kalla det för nånting som för tankarna till racing och optimala lösningar... hmmm.....

Jag läste mellanchef och sen fick jag inte ihop det med optimala lösningar och läste om meningen

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Det hade varit coolt för en Retro dator.
Säg en Ryzen 3000 (Zen 2) eller Ryzen 5000 (Zen 3) med 32MB L3 cache och använda L3 cachen som RAM.
Avaktivera SMT och alla kärnor utom 1st.
Underklocka till 1GHz.

Strömsnålt...
...men ändå galet snabbt jämfört med 486:or och Pentium 1 datorer för DOS och Windows 3.x

Hade även kunna fungera för Windows 95 / 98

CPU mässigt kanske det hade funkat.
Men hade väl varit svårt att få det att fungera med drivrutiner för moderkort, grafikkort, ljudkort, mm, ja i stort sett allt i en modern dator.

En del spel från den tiden är inte ens 32-bitar utan 16-bitar, eller vad dom nu är för något
Som tex Sim Tower, går inte att installera ens idag. Oavsett om du försöker göra kompabilitetsgrejen.
Den va kompatibelt med Win 3.x och Win95, möjligtvis även Win98.

Ville förtydliga lite att jag kan ha fel, men förhoppningsvis inte.
Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrewFearMe:

En del spel från den tiden är inte ens 32-bitar utan 16-bitar, eller vad dom nu är för något
Som tex Sim Tower, går inte att installera ens idag. Oavsett om du försöker göra kompabilitetsgrejen.
Den va kompatibelt med Win 3.x och Win95, möjligtvis även Win98.

16-bitars applikationer var faktiskt kompatibla fram till och med Windows 10, förutsatt att du hade 32-bitars versionen av operativsystemet.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Väntar på den dagen då vi som "normala" användare kan skippa inköp av ram då CPUn redan har 16/32GB som datorn upplever som ram. De som kräver mer kan då montera som vi gör idag.

Äh, framtiden är system som bara använder skitsnabb solid state lagring. Inga laddningstider överhuvudtaget, ja tack.

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #