Sony snuvar kunder på köpta tv-serier och filmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

jo, men var görs det klart om du köper filmen eller licens att se filmen? du köper ju fortfarande en sak men olika saker.

Det är det som är det fina, klickar jag på en butiks-sida som heter "sagan om ringen", klickar på knappen "köp", och sedan betalar för den så spelar det inte någon roll vad de tycker att jag har köpt eller vad de skriver i ToS att jag köpt.
Det som spelar roll är att det för mig som konsument "verkar" som att jag har köpt en film av säljaren, det är så domstolarna tolkar det

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sweisdapro:

Fast det finns en enkel definition, står det att du "köper" filmen, så har du köpt den.
Detta är vad steam har fallit på i fransk(?) domstol i alla fall

Man köper aldrig själva verket. Upphovsrätten är juridiskt uppbygd så att det är ägarna av upphovsrätten som är den enda ägaren av verket.
Det man som konsument köper är en licens för nyttlajderätt av verket. På skiva, på streamintjänster och på VHS. Med lite olika bestämmelser för vad som ingår för olika packeteringar av verket.

Tekniskt sett innebär det en betydande skillnad för exempelvis då licenser som ges ut över digitala plattformar - som kan stängas ner.

Jag kan väl tycka att produktutformningen inte riktigt är OK mot kund för den här typen av licenser. OK om det är mjukvara som måste underhållas på vissa sätt. Men det bör finnas krav på fortsatt tillgänglighet för exempelvis rörlig bild och ljud om man köpt dem som det marknadsförs som.
Eller åtminstonne en tidsgräns hur länge det ska gälla som mist. Sätt samma som för hur länge upphovsrätten gäller.

"Upphovsrätten gäller under upphovsmannens livstid och under 70 år därefter."

Så 70 år efter att köparen av nyttjandelicensen dött. Det är väl ganska rimligt att det gäller åt båda hållen.
Eller iaf så länge upphovsrätten är giltig.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Det är det som är det fina, klickar jag på en butiks-sida som heter "sagan om ringen", klickar på knappen "köp", och sedan betalar för den så spelar det inte någon roll vad de tycker att jag har köpt eller vad de skriver i ToS att jag köpt.
Det som spelar roll är att det för mig som konsument "verkar" som att jag har köpt en film av säljaren, det är så domstolarna tolkar det

och hur tvingar man fram detta då? om vi nu säger att konsumenterna tror sig köpa for life access till filmen men rättighetsinnehavaren gör det omöjligt att leverera. ska då domstolen dömma rättighetsinnehavaren att ge med sig och skriva på för förtsatt leasing?

tror det är bättre att man gör det till allmänbildning bad digitala köp innebär rent generellt.

Köpt vapen i ett onlinespel och de lägger ner servrarna ska du ha tillbaks dom pengarna då också? det blir riktigt skruvat och orimligt efter ett tag. pengarna finns ju inte.

Tänk om man kunde få nintendo att betala tillbaka alla spel de någonsin sålde på E-shoppen till Wii... gärna för mig lmao. nog ett par tusingar jag får där.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Fast det finns en enkel definition, står det att du "köper" filmen, så har du köpt den.
Detta är vad steam har fallit på i fransk(?) domstol i alla fall

Du kan köpa en bostadsrätt men det betyder inte att du äger mer än just nyttjanderätten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du kan köpa en bostadsrätt men det betyder inte att du äger mer än just nyttjanderätten.

Man får gå efter gängse betydelse. Ingen tror att man har rätt att starta en biograf och ta betalt för biljetter för att se på filmen man "köpt" för 99:-. Men man tror inte heller att säljaren ska sluta låta köparna se på filmen efter 2-3 år.

Hade det varit 20 år i framtiden och Playstation från idag inte längre kan koppla upp sig till internet via accesspunkterna som säljs då hade det kanske varit rimligt att sluta tillhandahålla filmerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Man får gå efter gängse betydelse. Ingen tror att man har rätt att starta en biograf och ta betalt för biljetter för att se på filmen man "köpt" för 99:-. Men man tror inte heller att säljaren ska sluta låta köparna se på filmen efter 2-3 år.

Hade det varit 20 år i framtiden och Playstation från idag inte längre kan koppla upp sig till internet via accesspunkterna som säljs då hade det kanske varit rimligt att sluta tillhandahålla filmerna.

Vilken gängse betydelse? Det är ett köp av en nyttjanderätt. Att det kallas just köp ändrar inte på det och det implicerar inte heller något annat. Likt alla köp kan det villkoras genom avtal. Här bör man inte förvänta sig annat än vad som framgår i avtalsvillkoren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vilken gängse betydelse? Det är ett köp av en nyttjanderätt. Att det kallas just köp ändrar inte på det och det implicerar inte heller något annat. Likt alla köp kan det villkoras genom avtal. Här bör man inte förvänta sig annat än vad som framgår i avtalsvillkoren.

Med gängse betydelse menas det som folk i allmänhet tror det betyder. T ex:

- Om man köper en bostadsrätt förväntar man sig att man köper nyttjanderätten och en andel i föreningen.
- Om man köper en TV förväntar man sig inte att det står "du köper inte alls TVn utan hyr den tills säljaren vill ha tillbaka den" någonstans i köpkontraktet.
- Köper man ett streaming-abonnemang förväntar man sig att bara ha tillgång till materialet under avtalstiden, och att streaming-leverantören kan komma att ta bort material godtyckligt.
- Om man köper en film förväntar man sig att det står någonstans i villkoren att "filmen är för privat bruk och får inte hyras ut mot betalning", men man förväntar sig inte att det står "köparen har bara rätt att titta på filmen så länge säljaren känner för det".

Jag håller med om att det är snårigt, och en del saker är väldigt svåra att bedöma. T ex alla "smarta" prylar som är uppkopplade nu. Köper man en lampa som styrs med en app, kan man förvänta sig att lampan fungerar för all framtid? Kanske inte. Men köper man något dyrare som t ex en tvättmaskin eller värmepump eller bil som styrs med en app förväntar man sig definitivt att den fortsätter fungera, oavsett om tillverkaren lägger ner servern (men med minskad funktionalitet naturligtvis). Man förväntar sig inte att det står någonstans i köpkontraktet att "köparen har bara rätt att bruka produkten så länge säljaren känner för det".

Det här är i alla fall min bedömning av vad folk i allmänhet anser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Köpt vapen i ett onlinespel och de lägger ner servrarna ska du ha tillbaks dom pengarna då också? det blir riktigt skruvat och orimligt efter ett tag. pengarna finns ju inte.

Självklart. Kan dom inte ge mig fortsatt tillgång till det jag har köpt så ska jag ha tillbaka pengarna, speciellt om det är inom tre år och reklamationsrätten (som borde gälla köp i spel och spel överlag). Vet dom med sig att dom kommer lägga ner servrarna (som NBA 2K21 t.ex.) så ska dom inte sälja det från början.

Lagarna måste bli bättre och spelindustrin (och streaming som det handlar om nu) måste bli reglerade eftersom dom uppenbarligen inte klarar av det själva.

Lösningen är inte att "gå med på" företagens idioti.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Med gängse betydelse menas det som folk i allmänhet tror det betyder. T ex:

- Om man köper en bostadsrätt förväntar man sig att man köper nyttjanderätten och en andel i föreningen.
- Om man köper en TV förväntar man sig inte att det står "du köper inte alls TVn utan hyr den tills säljaren vill ha tillbaka den" någonstans i köpkontraktet.
- Köper man ett streaming-abonnemang förväntar man sig att bara ha tillgång till materialet under avtalstiden, och att streaming-leverantören kan komma att ta bort material godtyckligt.
- Om man köper en film förväntar man sig att det står någonstans i villkoren att "filmen är för privat bruk och får inte hyras ut mot betalning", men man förväntar sig inte att det står "köparen har bara rätt att titta på filmen så länge säljaren känner för det".

Jag håller med om att det är snårigt, och en del saker är väldigt svåra att bedöma. T ex alla "smarta" prylar som är uppkopplade nu. Köper man en lampa som styrs med en app, kan man förvänta sig att lampan fungerar för all framtid? Kanske inte. Men köper man något dyrare som t ex en tvättmaskin eller värmepump eller bil som styrs med en app förväntar man sig definitivt att den fortsätter fungera, oavsett om tillverkaren lägger ner servern (men med minskad funktionalitet naturligtvis). Man förväntar sig inte att det står någonstans i köpkontraktet att "köparen har bara rätt att bruka produkten så länge säljaren känner för det".

Det här är i alla fall min bedömning av vad folk i allmänhet anser.

Du kan inte utgå ifrån vad du tror att folk i allmänhet tror. Det är därför man har avtalsvillkor, för att klargöra vad som faktiskt gäller. Köper man dyrare saker är det verkligen läge att ställa frågor och ta reda på vad som gäller.

Permalänk
Medlem

Har man någon speciell client-app för att se på sådant här (antar jag) DRM-skyddat material? Vad händer när de sätter krav på visst OS, hårdvara, eller liknande? Det kan ju vara nära på lika exkluderande som att ta bort helt.

Blir ju lite extra krångligt om (exempelvis) Steam lägger ner klienter för "utdaterade operativsystem" eller 32-bitars-OS, eller liknande, och så sitter man själv med ett spelbibiliotek med hundratals gamla 32-bit-spel som går att dra igång på max Windows 7?; tänk om nästa Steam-klient bara går att köra på Windows 13 ARM, eller SteamOS på en burk med Y3-chip? Inloggning från Win 7 accepteras inte. Ja, det vore väl korkat av dem kanske, men det har ju inte hindrat företag.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Självklart. Kan dom inte ge mig fortsatt tillgång till det jag har köpt så ska jag ha tillbaka pengarna, speciellt om det är inom tre år och reklamationsrätten (som borde gälla köp i spel och spel överlag). Vet dom med sig att dom kommer lägga ner servrarna (som NBA 2K21 t.ex.) så ska dom inte sälja det från början.

Lagarna måste bli bättre och spelindustrin (och streaming som det handlar om nu) måste bli reglerade eftersom dom uppenbarligen inte klarar av det själva.

Lösningen är inte att "gå med på" företagens idioti.

ja, precis, så när ska allmänheten lära sig vad digitala köp innebär -just nu- och att inte använda det? istället för att leka offer när det uppenbara händer.

i detta fallet är det ju inte ens i Sonys händer. rättighetsinnehavaren vill nog ha exclusivitet på serierna/filmerna i fråga på sin egen plattform, vilken det nu är, och därför vägrar förnya avtal/licens.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hur fungerar detta i EU. Har man köpt en film tex så har man då rätt att ladda ned och ha den lokalt tänker jag.

Jag vet att spel, tex steam och andra digitala butiker har varit uppe i domstolar och fått nekat men hur ligger film/serier till?
Det finns ju lagar man inte kan avtala bort tex.

Tror du tänker på privatkopieringslagen och den existerar typ bara i sverige vad jag vet.

Har för mig den bara täcker svenskproducerat material och du får inte gå runt ev krypteringar som är för att förhindra kopiering.

Täcker häller om jag inte mins fel internetströmmat on demand material heller.

Och även om du köpt filmen från x butik fysiskt eller digitalt ger inte tillåtelse att segla i piratbukten utan rättighetsinnehavarens tillåtelse.

T.ex. om du frågar microsofts support idag efter iso till windows xp så brukar de rekommendera piratbukten och man får det skriftligt att de godkänner att du kan hämta det där. Warner bros brukar dock va mindre tillmötesgående för gammla filmer.

Så privatkopieringslagen är idag totalt meningslös att den äns existerar iom att typ allt är utlandsproducerat, krypterat eller internetströmmat...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Många streamingtjänster erbjuder ju ofta två alternativ. Du kan antingen köpa eller hyra filmen. När du köper filmen så kostar det lite mer än att enbart hyra filmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du kan inte utgå ifrån vad du tror att folk i allmänhet tror. Det är därför man har avtalsvillkor, för att klargöra vad som faktiskt gäller. Köper man dyrare saker är det verkligen läge att ställa frågor och ta reda på vad som gäller.

I USA och Japan funkar det kanske så, men i EU har vi som sagt lagar mot oskäliga avtalsvillkor mellan näringsidkare och privatpersoner. Det går inte att skriva in vilket nonsens som helst i avtal, som t ex att "köp" inte alls betyder "köp". Jag har svårt att se att en domstol kommer tycka det är skäligt, och då blir den biten i avtalet ogiltig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

I USA och Japan funkar det kanske så, men i EU har vi som sagt lagar mot oskäliga avtalsvillkor mellan näringsidkare och privatpersoner. Det går inte att skriva in vilket nonsens som helst i avtal, som t ex att "köp" inte alls betyder "köp". Jag har svårt att se att en domstol kommer tycka det är skäligt, och då blir den biten i avtalet ogiltig.

Det är inte fråga om att köp inte betyder köp, utan en fråga om vad som köps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

ja, precis, så när ska allmänheten lära sig vad digitala köp innebär -just nu- och att inte använda det? istället för att leka offer när det uppenbara händer.

i detta fallet är det ju inte ens i Sonys händer. rättighetsinnehavaren vill nog ha exclusivitet på serierna/filmerna i fråga på sin egen plattform, vilken det nu är, och därför vägrar förnya avtal/licens.

Nu är det ju faktiskt så att jag inte har köpt några serier från Sony så jag leker inte offer. Jag klagar på Sony för att dom håller på med skit.

Sen kan man ju fråga sig varför det prompt ska vara allmänheten som ska "lära sig"? Varför kan inte företagen bara göra rätt från början istället och sluta lura konsumenter?

Självklart är det helt och hållet Sonys fel. Det är deras butik och det är Sony som har ordnat dessa avtal så det är Sony som ska rätta till det.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tror du tänker på privatkopieringslagen och den existerar typ bara i sverige vad jag vet.

Har för mig den bara täcker svenskproducerat material och du får inte gå runt ev krypteringar som är för att förhindra kopiering.

Täcker häller om jag inte mins fel internetströmmat on demand material heller.

Och även om du köpt filmen från x butik fysiskt eller digitalt ger inte tillåtelse att segla i piratbukten utan rättighetsinnehavarens tillåtelse.

T.ex. om du frågar microsofts support idag efter iso till windows xp så brukar de rekommendera piratbukten och man får det skriftligt att de godkänner att du kan hämta det där. Warner bros brukar dock va mindre tillmötesgående för gammla filmer.

Så privatkopieringslagen är idag totalt meningslös att den äns existerar iom att typ allt är utlandsproducerat, krypterat eller internetströmmat...

Nä, jag tänker på https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELE...
Digital content directive. Jag vet inte exakt hur det blev implementerat dock i verkligheten. Var flera år sedan jag hörde något mer konkret så minnet är luddigt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nu är det ju faktiskt så att jag inte har köpt några serier från Sony så jag leker inte offer. Jag klagar på Sony för att dom håller på med skit.

Sen kan man ju fråga sig varför det prompt ska vara allmänheten som ska "lära sig"? Varför kan inte företagen bara göra rätt från början istället och sluta lura konsumenter?

Självklart är det helt och hållet Sonys fel. Det är deras butik och det är Sony som har ordnat dessa avtal så det är Sony som ska rätta till det.

Det är samma avtal var du än "köper" en film -digitalt-. sony, google movies, rakuten, etc.
du köper rätten att strömma hur många gånger som helst, så länge filmens licens finns kvar hos portalen i fråga.

som jag sa i ett annat svar, Sony kan ju inte tvinga rättighetsägaren att förlänga avtalet, ska domstolen då straffa sony eller tvinga rättighetsinnehavaren med lagens hand? jag hade ju hellre sett det senare om man nu måste ha ett av dom.

och ja, allmänheten borde lära sig vad det egentligen är man köper..

oavsett digital portal om det är Sony PSN, nintendo E-shop eller rakuten eller google movies; förr eller senare -kommer- den inte finnas.
hur länge ska det rimligen -tvingas- finnas kvar?

om du nu känner att du köpt en film för "livstid" är det rimligt att sony ska ha sin tjänst och rättigheter i all framtid? typ flera hundra år framåt? det är inte rimligt enligt mig. precis som Nintendo stängt e-shop för 3d och wii och wiiu, vissa digital only spel är nu onobtanium. om man inte seglar sju haven dvs.

Enda lösningen verkar ju vara att tjänster för att köpa film digitalt helt enkelt upphör.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nä, jag tänker på https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELE...
Digital content directive. Jag vet inte exakt hur det blev implementerat dock i verkligheten. Var flera år sedan jag hörde något mer konkret så minnet är luddigt.

Den verkade ju ha röstats in iaf hittade ati klar från 2022 iaf som snackade om att den blev det.

Närmsta jag hittade genom att skumma lite var kapitel 5

Article 5

Supply of the digital content or digital service

1. The trader shall supply the digital content or digital service to the consumer. Unless the parties have agreed otherwise, the trader shall supply the digital content or digital service without undue delay after the conclusion of the contract.

2. The trader shall have complied with the obligation to supply when:

(a)

the digital content or any means suitable for accessing or downloading the digital content is made available or accessible to the consumer, or to a physical or virtual facility chosen by the consumer for that purpose;

(b)

the digital service is made accessible to the consumer or to a physical or virtual facility chosen by the consumer for that purpose.

Dock kan det stå något annat under rättigheter för den tar ju inte upp vad som händer om säljaren förlorar rätten att tillhandahålla varan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Det är samma avtal var du än "köper" en film -digitalt-. sony, google movies, rakuten, etc.
du köper rätten att strömma hur många gånger som helst, så länge filmens licens finns kvar hos portalen i fråga.

som jag sa i ett annat svar, Sony kan ju inte tvinga rättighetsägaren att förlänga avtalet, ska domstolen då straffa sony eller tvinga rättighetsinnehavaren med lagens hand? jag hade ju hellre sett det senare om man nu måste ha ett av dom.

och ja, allmänheten borde lära sig vad det egentligen är man köper..

oavsett digital portal om det är Sony PSN, nintendo E-shop eller rakuten eller google movies; förr eller senare -kommer- den inte finnas.
hur länge ska det rimligen -tvingas- finnas kvar?

om du nu känner att du köpt en film för "livstid" är det rimligt att sony ska ha sin tjänst och rättigheter i all framtid? typ flera hundra år framåt? det är inte rimligt enligt mig. precis som Nintendo stängt e-shop för 3d och wii och wiiu, vissa digital only spel är nu onobtanium. om man inte seglar sju haven dvs.

Enda lösningen verkar ju vara att tjänster för att köpa film digitalt helt enkelt upphör.

Kan dom inte tillhandahålla innehållet för streaming så får dom göra det tillgängligt för nerladdning så att man kan spara det själv.

Självklart ska samma sak gälla Nintendo och alla andra företag.

Det är extra viktigt eftersom utgivarna slutar tillhandahålla fysiska kopior av filmer, spel och annat, så att köpa fysiskt är ofta inte ens ett alternativ och blir snart omöjligt. Disney har redan slutat med fysiska kopior i flera länder och det är många spel som aldrig får någon fysisk kopia.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Kan dom inte tillhandahålla innehållet för streaming så får dom göra det tillgängligt för nerladdning så att man kan spara det själv.

Självklart ska samma sak gälla Nintendo och alla andra företag.

Det är inte en kopia av filmen du köper. detta borde vara allmänt känt nu precis som att om du får sms som står är din bank och vill ha din pinkod ska du inte ge dom den.

det du köper är en licens att kolla på filmen "streamad" eller "live" från deras tjänst, så länge dom har tillgång/rätt till den. när dom tappar rätten eller lägger ner tjänsten så upphör också din licens, så klart.

Tror inte dom hade fått licensen alls om de utger sig för att vilja tillhandahålla permanent nerladdning av materialet. kanske krypterad i "appen" typ som netflix och youtube can "cache:a" videos. men då förvinner det fortfarande förr eller senare när appen lägger ner och kanske inte funkar eller tappar datan pga crash eller fil-korruption.

ska vi stämma nintendo och tvinga dom att öppna sina gamla e-shops igen?

jag hade ju gärna sett att man tvingade dom släppa en sista fw som låser upp enheten när de överger hårdvaran och öppnar upp -alla- spel för nerladdning gratis via en webbportal som man arkivera och sen kopiera över spel till usb/sd och köra.

men tror inte det kommer hända. för det vore orimligt att kräva. då nintendo heller inte äger rättigheter till alla spel. därför dom till exempel inte kann mass-release komplett arkiv av all NES titlas som någonsin funnits på t.ex Switch. utan bara en handfull.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Det är inte en kopia av filmen du köper. detta borde vara allmänt känt nu precis som att om du får sms som står är din bank och vill ha din pinkod ska du inte ge dom den.

det du köper är en licens att kolla på filmen "streamad" eller "live" från deras tjänst, så länge dom har tillgång/rätt till den. när dom tappar rätten eller lägger ner tjänsten så upphör också din licens, så klart.

Tror inte dom hade fått licensen alls om de utger sig för att vilja tillhandahålla permanent nerladdning av materialet. kanske krypterad i "appen" typ som netflix och youtube can "cache:a" videos. men då förvinner det fortfarande förr eller senare när appen lägger ner och kanske inte funkar eller tappar datan pga crash eller fil-korruption.

ska vi stämma nintendo och tvinga dom att öppna sina gamla e-shops igen?

jag hade ju gärna sett att man tvingade dom släppa en sista fw som låser upp enheten när de överger hårdvaran och öppnar upp -alla- spel för nerladdning gratis via en webbportal som man arkivera och sen kopiera över spel till usb/sd och köra.

men tror inte det kommer hända. för det vore orimligt att kräva. då nintendo heller inte äger rättigheter till alla spel. därför dom till exempel inte kann mass-release komplett arkiv av all NES titlas som någonsin funnits på t.ex Switch. utan bara en handfull.

Jag är väl medveten om hur det ligger till idag och det är precis det som är problemet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

som jag sa i ett annat svar, Sony kan ju inte tvinga rättighetsägaren att förlänga avtalet, ska domstolen då straffa sony eller tvinga rättighetsinnehavaren med lagens hand? jag hade ju hellre sett det senare om man nu måste ha ett av dom.

En domstol kan inte utifrån ett avtal mellan två parter tvinga någon utomstående till någonting, dvs de kan inte tvinga rättighetsägaren att låta Sony fortsätta streama filmer till konsumenter. Normalt sett ska avtal följas, men om någon part inte kan göra det blir den skadeståndsskyldig. I det här fallet lär inte skadan vara så stor, men en återbetalning av köpesumman känns ju rimligt, eller i alla fall en del av köpesumman eftersom konsumenten haft viss nytta av "köpet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Den verkade ju ha röstats in iaf hittade ati klar från 2022 iaf som snackade om att den blev det.

Närmsta jag hittade genom att skumma lite var kapitel 5

Article 5

Supply of the digital content or digital service

1. The trader shall supply the digital content or digital service to the consumer. Unless the parties have agreed otherwise, the trader shall supply the digital content or digital service without undue delay after the conclusion of the contract.

2. The trader shall have complied with the obligation to supply when:

(a)

the digital content or any means suitable for accessing or downloading the digital content is made available or accessible to the consumer, or to a physical or virtual facility chosen by the consumer for that purpose;

(b)

the digital service is made accessible to the consumer or to a physical or virtual facility chosen by the consumer for that purpose.

Dock kan det stå något annat under rättigheter för den tar ju inte upp vad som händer om säljaren förlorar rätten att tillhandahålla varan.

Jo precis, det är lite luddigt och vad som faktiskt är praxis är svårt att säga. Jag vet att med spel så dömde tyskland nej tror jag. Men de dömde ja för något annat.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

En domstol kan inte utifrån ett avtal mellan två parter tvinga någon utomstående till någonting, dvs de kan inte tvinga rättighetsägaren att låta Sony fortsätta streama filmer till konsumenter. Normalt sett ska avtal följas, men om någon part inte kan göra det blir den skadeståndsskyldig. I det här fallet lär inte skadan vara så stor, men en återbetalning av köpesumman känns ju rimligt, eller i alla fall en del av köpesumman eftersom konsumenten haft viss nytta av "köpet".

och vad är avtalet? avtalet, köpet, du har ingått i har varit rätt tydligt vid det här laget när vi erfarit vad digitala köp av både spel och film innebär i vadå, över ett decenium, nästan två? om inte mer.

man är ju bara ignorant om man tror att det är något annat. och att i detta fall sony ska kunna ha rättighet till att "distribuera" filmer av olika licenser i all evighet är naivt.

Måhända har man vunnit i sådana fall i vissa domstolar men någonstand får ju gränsen gå.

eller digitala tjänster helt upphöra.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

och vad är avtalet? avtalet, köpet, du har ingått i har varit rätt tydligt vid det här laget när vi erfarit vad digitala köp av både spel och film innebär i vadå, över ett decenium, nästan två? om inte mer.

man är ju bara ignorant om man tror att det är något annat. och att i detta fall sony ska kunna ha rättighet till att "distribuera" filmer av olika licenser i all evighet är naivt.

Måhända har man vunnit i sådana fall i vissa domstolar men någonstand får ju gränsen gå.

eller digitala tjänster helt upphöra.

Men ingen i tråden skriver att man tror något annat eller att man inte förstår licensavtalen. Poängen är att det är skit för konsumenten och att det borde ändras!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Men ingen i tråden skriver att man tror något annat eller att man inte förstår licensavtalen. Poängen är att det är skit för konsumenten och att det borde ändras!

och mitt argument är att det kan rimligen inte ändras.
isåfall läggas ner.
det gäller så spel också. på psn och steam te.x

om en indie dev eller mindre studio "återkallar" sitt spel av nån anledning.
alltså helt, inte bara unlist; säljer inte mer.
utan drar tillbaka rättigheterna för steam etc att distribuera.

ska steam betala tillbaka miljoner, som steam inte får tillbaka av spelutvecklaren?

om steam går under ska då alla som någonsin köpt spel där kräva ut miljarder i skadestånd över hela världen? helt sjukt orimligt lmfao.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

om en indie dev eller mindre studio "återkallar" sitt spel av nån anledning.
alltså helt, inte bara unlist; säljer inte mer.
utan drar tillbaka rättigheterna för steam etc att distribuera.

ska steam betala tillbaka miljoner, som steam inte får tillbaka av spelutvecklaren?

om steam går under ska då alla som någonsin köpt spel där kräva ut miljarder i skadestånd över hela världen? helt sjukt orimligt lmfao.

Rimligtvis borde utvecklaren förstås inte ha möjligheten att "dra tillbaka" spelet så att det blir ospelbart för dom som redan har betalat för det.

Steam har påstått att om dom skulle gå under så ska dom låta användare ladda ner spel dom har betalat för och göra det möjligt att spela utan Steam, men huruvida det blir så i praktiken är en annan femma.

Det är en väldigt enkel lösning som Steam säkerligen redan har utvecklat. För spel som använder Steamworks som DRM så är det inga problem och skulle inte kräva något från individuella utvecklare, men för spel som använder extern DRM (som t.ex. Denuvo) blir det svårt - då måste utvecklarna själva ta bort det. Men lösningar finns redan idag.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

och mitt argument är att det kan rimligen inte ändras.
isåfall läggas ner.
det gäller så spel också. på psn och steam te.x

om en indie dev eller mindre studio "återkallar" sitt spel av nån anledning.
alltså helt, inte bara unlist; säljer inte mer.
utan drar tillbaka rättigheterna för steam etc att distribuera.

ska steam betala tillbaka miljoner, som steam inte får tillbaka av spelutvecklaren?

om steam går under ska då alla som någonsin köpt spel där kräva ut miljarder i skadestånd över hela världen? helt sjukt orimligt lmfao.

Det är i sånt fall avtalet som Sony gjort från start som är orimligt eller Discovery som brutit avtalet. Man kan i streamingtjänster oftast välja "köpa" eller "hyra". Man kan inte sälja något man kallar köp för att sedan efter ändra det till hyr och dra tillbaka produkten lol.

Licensavtalet mellan Discovery och Sony bör rimligen vara att ett "köp" gäller som att man äger filmen för streaming genom Sony. Kan Sony inte tillhandahålla streaming av filmen längre kan de inte heller ta betalt och bör därför återbetala produkten eller överföra möjligheten till streaming av produkten till en annan motsvarande tjänst som tar över kunden.

De användarvillkor som de skriver är totalt orimliga. Det skulle innebära att man kan sätta leasing och hyra i system och kalla det för köp för att sedan dra tillbaka allt när man känner för det...
Jag skulle nog påstå att så länge de envisas om att sälja/leasa filmer de inte har korrekta licensavtal med så bör de avstå.

Permalänk
Medlem

Är det här ens lagligt inom EU? Borde inte de som köpt serierna få återbetalning i så fall?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.