AI Musik med Udio - Mindblowing

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Jag tror inte att det behöver bli så illa, visst stora producent team på 10-15 pers som jobbar med typ Taylor Swift kommer nog att försvinna men önskan att se genuina artister kommer att finnas kvar. Själv älskar jag lite skeva band som bob hund och hästpojken, kommer bli svårt att återskapa den helhet som sånna band erbjuder, från musik till lajvframträdanden. Jag tycker också att det finns en begränsning i verktyget på så sätt att det spretar väl mycket, även om det finns struktur så vill det gärna göra varje segment till något nytt och verkar inte riktigt förstå värdet i upprepningen av en catchy refräng till exempel. Det är ju bara en beta och man kanske kommer att kunna gå in och detaljpeta i låtarna så småningom men just nu är det fortfarande ganska trubbigt.

Jag tycker ändå t.ex. denna lyckas med allt som behövs för en framgångsrik poplåt. Har kommit på mig själv med att sjunga refrängen i tid och otid vilket inte är optimalt om man vistas bland folk..

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Jag tycker ändå t.ex. denna lyckas med allt som behövs för en framgångsrik poplåt. Har kommit på mig själv med att sjunga refrängen i tid och otid vilket inte är optimalt om man vistas bland folk..
https://youtu.be/yuoFsi2iIi0?si=17p9fVdEoqxbH6ik

Även om jag älskar northern soul (jag och min fru hade your love is my love (forever) med Isley Brothers som bröllopsvals) så är det en ganska generisk genre, lite som 90-talets eurodisco. Det finns ett mönster, en beat, en enkel catchy melodi, som gjort för en dator att förstå. Inte för att jag vill framhäva mig själv men jag är mer imponerad av låten jag la upp i inlägg 8. Den är perfekt anpassad efter texten och uppvisar en variation som skulle kunna vara mänsklig. Det verkar dock vara något av en lyckträff, har svårt att återskapa något liknande. Doom-låten jag gjorde funkar också men efter det har det svårt att få till det. Vet inte om jag försöker styra för hårt.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av wounds:

[...]
Det kommer säkert att finnas helt AI genererade idoler..
[...]

Tänker direkt på koncerter likt denna, som är redan 10 år gammal vid detta laget

Vocaloid(s) var långt före sin tid med denna aspekt, den stora skillnaden är att verktyg likt Udio och Suno gör det hela mer tillgängligt även för gemene man. Har själv pillat en del med framförallt Suno, och det går att skapa genuint bra musik (givet tillräckligt mycket pengar kastad på renderingstid, en gnutta musikkänsla och efterbehandling med exempelvis Davinci Resolve).

Don't grammatik and nattsudda..
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Fantastiskt! Bättre än det mesta skit som släpps idag :)!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Drasteroid:

Fråga.. Får man skapa egen musik via udio helt gratis?
Får man sedan använda musiken i youtube videos?

Skrivet av wounds:

Ja, den är gratis än så länge, beta version. Vet inte hur det funkar med rättigheter, skulle dock inte förvåna mig om man avskriver sig allt till företaget som skapat verktyget.

Olika tjänster har lite olika avtal, men t.ex. med Suno äger du själv rättigheterna för låtarna du skapar som betalanvändare. Gratisanvändare kan dock fritt använda skapade sånger för icke-kommersiella ändanmål. Oavsett om du är gratis eller betalanvändare äger du alltid rättigheterna till dina egna låttexter.

Who owns the songs I generate using Suno (utdrag inom spoiler-tagg);

If you are a paying subscriber to Suno, then you own the songs you generate while subscribed to Pro or Premier, subject to your compliance with Suno’s Terms of Service.

If you are using a free version of Suno, we retain ownership of the songs you generate, but you are allowed to use those songs for non-commercial purposes, subject to your compliance with Suno’s Terms of Service.

Suno is best suited for making new music with new lyrics, and you must obtain permission for any and all lyrics and other content that you upload to Suno or otherwise incorporate into your songs. See Suno’s Terms of Service for a more detailed discussion about the ownership and usage rules for the content generated using Suno.

Regardless of which version of Suno you use, you retain all ownership and rights to any original content you create and input into Suno. - AI Notion FAQ).

Dold text

Gällande kostnad är det varierande beroende på tjänst, jag tror exempelvis Suno delar ut 500 gratis poäng i månaden (räcker att leka med, men av min erfarenhet krävs det närmare 2 000 poäng för att göra en vettig komplett låt — 2 500 poäng motsvarar 8 USD).

Skrivet av Necrophor:

Som gammal musiker... detta var ju fan helt sjukt o_0

Edit:
Testade lite snabbt, den gjorde två versioner på en text jag skrev in, en med manlig röst och en med kvinnlig. Den sistnämnda klippte halvvägs in i texten medan den första med manlig röst gjorde klart den. Båda klippen blev 32 sekunder men då hann damen inte sjunga klart.

Sväljer min stolthet och åsidosätter alla kritiker en stund för att dela den första låten jag tog fram (texten är originell och skriven av mig). Det finns en del saker jag lärde mig genom att jobba fram denna, framförallt begränsningar när det kommer till röst- och låtlängd (text-hallucination och att röster "går sönder" vid för långa låtar).

Är det samma sak som ett band med producent(er) och riktig mixing/mastering? Absolut inte. Men med rätt kunskap och några iterationer till av dessa AI-plattformar ser jag dem som mycket kompetenta och kompletterande verktyg för att prototypa med, precis som man idag kan använda bild-genererande AI för konceptkonst.

Såhär ser låtuppbyggnaden ut;

###musik-taggar; symphonic metal, female vocal lead###

[Instrumental Intro]

[Verse]
In the digital realm, where life's a game
Get ready, no time to waste
Carving a path, making my name
Embarking on this quest, dragons and gods
I am second to none, a god of my making
Stand clear, here comes the breaking

[Chorus]
In this virtual world, I'm a warrior
Battling monsters, gaining fame
I'm a hero in this world, no one can stop me (me)
Release divinity
Oh final fantasy set me free (free)

[Instrumental Bridge]

[Verse 2]
With virtual armor, I'm unstoppable
Mythical landscapes, as far as the eye can see
Level up, gain some skills
This digital adventure, lifes just a thrill (thrill)
Laying waste and claiming a win
Oh final fantasy (free!)

[Bridge]

[Chorus]
In this virtual world, I'm a warrior
Battling monsters, gaining fame
I'm a hero in this world, no one can stop me (me)
Release divinity
Oh final fantasy set me free

[Instrumental Bridge]

[Verse 3]
Slaying dragons, gouging shouts
Unbound is the warriors cry
Fire magic not for me,
all thy is blood for eternity
For final fantasy (fantasy!)

[Bridge]

[Chorus]
In this virtual world, I'm a warrior
Battling monsters, gaining fame
I'm a hero in this world, no one can stop me (me)
Release divinity
Oh final fantasy set me free (free)

[Big Finish]
[Outro]

Oh final fantasy set me free (free)
Fantasy (fantasy!)
Fantasy (fantasy!)

[Fade Out]

Dold text
Lade till länk för FAQ gällande rättigheter.
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >