Permalänk
Medlem

Speldator till barn

Har en 9-åring som gärna vill ha en dator för att spela Minecraft, Roblox och Fortnite (i nuläget). Idag spelar han dessa på iPad och Xbox Series X.

Med en budget på max 8-9 tusen, är det vettigast i nuläget att gå på en Ryzen 5 5600G med iGPU och sedan köpa ett grafikkort när behov (och pengar) finns, eller ska man ta en Ryzen 5 3600 och köpa ett RX 6600?

Bifogar bilder på två byggen:

Någon som har möjlighet att komma med några råd och tips?

Permalänk
Medlem

Mitt tips kan vara att hålla koll på beg. marknaden på Sweclockers för att köpa en dator inom den budgeten.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Medlem

Jag skulle gå på det första alternativet med intern GPU för att sedan uppgradera den med ett grafikkort när budgeten eller behovet tillåter.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog kört på något i denna stil. Datorn har ett rymligt och luftigt chassi och en stark PSU för att lätt kunna uppgraderas i framtiden. Körde på 32 GB RAM och 2 TB SSD direkt då det känns prisvärt just nu.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Det blev en 5600G så får det inhandlas ett grafikkort vid senare tillfälle.