Permalänk

Problem med iPhone

Jag har en iPhone 12 mini som köptes för drygt 2,5 -3 år sedan. Har börjat få lite diverse konstiga fel med den.
När jag pratat i telefon med headset så kan den lägga på samtalet helt oväntat. Försökt hitta ett samband och det verkar som efter någon uppdatering låser inte skärmen vid samtal och då kan mitt plånboksfodral ev trycka på skärmen.
Ibland ligger telefonen helt still och det lägga på, att jag trodde de va plånboksfodral et va att den la på när ja la ner mobilen i fickan me va ja trodde va låst skärm.

Idag stötte jag på att det slutade ladda för den blev för varm. Hade det vart sommar så hade jag inte reagerat på just det, men den blev varm av laddningen.

Finns det något man kan göra eller är det att bita i det sura äpplet och dax för ny?

Permalänk
Medlem

Vad kör du för iOS version? Kanske prova uppgradera/backa eller nollställa telefonen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Vad kör du för iOS version? Kanske prova uppgradera/backa eller nollställa telefonen.

Går inte att backa på iOS. Du får bara installera iOS versioner som signeras av Apple och det brukar bara vara nuvarande version, samt föregående version i någon/några veckor efter att en ny version släppts

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

iOS 17.0.3 har testat tidigare när det började bege sig med att uppdatera (blev ingen skillnad), även testat om det var headset och uppdaterat det med, men det är något med telefonen Vet dock inte va som gör att den blir varm ibland å lägger på samtal.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du råkar komma åt sidoknappen? Standard är att samtal läggs på om man trycker på sidoknappen under samtal, men det går att ändra bland inställningar.

Det förklarar förstås inte varför det händer om telefonen ligger helt fri. 17.2.1 finns ute, om det är en mjukvarubugg så kanske det kan lösa sig med att uppdatera.

Vilket headset är det du använder?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRedLightning:

iOS 17.0.3 har testat tidigare när det började bege sig med att uppdatera (blev ingen skillnad), även testat om det var headset och uppdaterat det med, men det är något med telefonen Vet dock inte va som gör att den blir varm ibland å lägger på samtal.

Då bör du uppdatera. Det har kommit en hel del uppdateringar sedan 17.0.3

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag har en iPhone 12 mini som köptes för drygt 2,5 -3 år sedan. Har börjat få lite diverse konstiga fel med den.

Vad har du för någon batterihälsa på telefonen?
Vad använder du för någon laddare?
Har du testat köra med energisparläge?
Kör du 5G eller 4G?

Själv har jag en iPhone 12 Mini som kör iOS 17.2.1. Har märkt att främst Qi-laddning kan få telefonen att bli lite varm. Körde betan av 17.2 tidigare, då iOS 17.0/17.1 kändes lite buggigt. Att telefonen tidigare kunde tvingas till omstart via Bluetooth var också ett skäl att uppdatera.

Har börjat misstänka att Monter Hunter Now får min telefon att bugga ur lite, så det kan även vara någon app som spökar för dig. Var tvungen att starta om mobilen varje vecka tidigare, annars började hela telefonen att sega ihop.

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Det är inte så att du råkar komma åt sidoknappen? Standard är att samtal läggs på om man trycker på sidoknappen under samtal, men det går att ändra bland inställningar.

Det förklarar förstås inte varför det händer om telefonen ligger helt fri. 17.2.1 finns ute, om det är en mjukvarubugg så kanske det kan lösa sig med att uppdatera.

Vilket headset är det du använder?

Hur kommer man åt den knappen när telefonen ligger på ett bord och jag pratar genom ett Platronics Voyager Legend headset?

Idag råkade jag utför att jag ringde ett samtal, det gick till mobilsvar, låser skrämen lägger ner den i fickan och den ringer upp random person i fickan från mina kontakter. Det felet har hängt med under flera uppdateringar.
Ska ta å byta skärmskyddet, har haft ett sådant så man inte ser skärmen från vissa vinklar. Tror dock inte jag hade dessa problem när skyddet var nytt förvisso så tror att det inte hänger på det, men det är ändå spricka i det och ska bytas så why not.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Vad har du för någon batterihälsa på telefonen?
Vad använder du för någon laddare?
Har du testat köra med energisparläge?
Kör du 5G eller 4G?

Själv har jag en iPhone 12 Mini som kör iOS 17.2.1. Har märkt att främst Qi-laddning kan få telefonen att bli lite varm. Körde betan av 17.2 tidigare, då iOS 17.0/17.1 kändes lite buggigt. Att telefonen tidigare kunde tvingas till omstart via Bluetooth var också ett skäl att uppdatera.

Har börjat misstänka att Monter Hunter Now får min telefon att bugga ur lite, så det kan även vara någon app som spökar för dig. Var tvungen att starta om mobilen varje vecka tidigare, annars började hela telefonen att sega ihop.

Batterihälsan vet jag inte. När jag är hemma laddar jag telefonen bara på natten.
När jag jobbar pratar jag mycket i mobilen och laddar då den under lunchen för att ha batteri kvar på eftermiddagen.
Idag när mobilen laddade blev den varm igen och laddade bara till 80%, kör mest med USB sladd och USB uttag, nu är den på 46%.

Permalänk
Medlem

Batterihälsan vet jag inte. När jag är hemma laddar jag telefonen bara på natten.
När jag jobbar pratar jag mycket i mobilen och laddar då den under lunchen för att ha batteri kvar på eftermiddagen.
Idag när mobilen laddade blev den varm igen och laddade bara till 80%, kör mest med USB sladd och USB uttag, nu är den på 46%.

Har du "Optimised Battery Charging" påslaget? Det läget försöker undvika att ladda telefonen över 80% tills du faktiskt beräknas använda telefonen. Dvs om du normalt laddar på natten, så laddas telefonen först till 80%, pausar laddnigen, för att sedan nå 100% lagom tills att du vaknar.

Skälet till att köra "Low Power Mode" eller energisparläget, är att då pausas många bakgrundsaktiviteter och telefonen maxar aldrig processorn. Har nära nog alltid det påslaget på min Mini, då den är tillräckligt snabb för det mesta även i det läget.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Har du "Optimised Battery Charging" påslaget? Det läget försöker undvika att ladda telefonen över 80% tills du faktiskt beräknas använda telefonen. Dvs om du normalt laddar på natten, så laddas telefonen först till 80%, pausar laddnigen, för att sedan nå 100% lagom tills att du vaknar.

Skälet till att köra "Low Power Mode" eller energisparläget, är att då pausas många bakgrundsaktiviteter och telefonen maxar aldrig processorn. Har nära nog alltid det påslaget på min Mini, då den är tillräckligt snabb för det mesta även i det läget.

Ingen aning men det brukar komma upp något meddelande om att den laddar färdigt senare på natten.

Visste inte om att energispar-läget funkade så. The more you know.