Mini-ITX/SFF främst för spel, 15-23k. A4-H2O, Fractal Terra, NR200P
Hej experter!
Jag kom till forumet för 7-8 år sedan och fick hjälp med bygget som detta skrivs ifrån. Nu känner jag dock att det är dags att få tillgång till lite mer kräm i spelandet.
Vad jag är ute efter är en helt vit/metallfärgad, relativt tyst och kompakt speldator utan fönster eller RGB för runt 20.000kr men gärna mindre. Jag spelar normalt i 1080p men hoppas kunna gå upp till 1440p. Jag vill tro att jag bestämt mig för att bygga i ett Dan Case A4-H2O, då det är ett chassi som passar mig (och sambon) utmärkt rent estetiskt. Men jag är heller inte helt främmande för Fractal Design Terra Silver eller ett Cooler Master NR200P/Max. Men allra helst A4-H2O. Tanken är att bygga ihop det själv.
Efter att ha kollat på en del videos, läst på forum etc. så får jag fram något i denna klass:
Min nuvarande dator, som köptes för 7 år sedan består av;
CPU - i5-6600k @ 3,50GHz
GPU - GTX 1060
Minne - 16GB RAM
SSD - 500GB Samsung Evo 750
Chassi - Fractal Design R5
Så vad som helst blir ju i stort sett en uppgradering för mig. Den klarar sig helt okej för dom spel jag främst spelar men är definitivt en utdaterad burk. Det jag spelar för tillfället är Heroes of Newerth, Counter-Strike och Overwatch, alltså inte jättekrävande spel. Tanken med bygget är att kunna ha möjligheten att spela tyngre spel och att säkra trycket någorlunda åtminstonde i 5 år framåt.
Nu till er hjälp.
Budgeten har ett stort spann för att jag är rätt osäker på priser, vad dagens komponenter faktiskt klarar av och om jag som i exemplet ovan krämat på för ordentligt. Jag har egentligen inte så jättehöga krav. Tror jag.
- Det jag plockat ihop känns någorlunda overkill men som ett säkert kort sett ur framtidsperspektivet. Hade ni gjort något annorlunda?
- Vad vore en "snäppet under" variant?
- Kommer jag att bli öronbedövad av att ha ett A4-H2O ståendes på skrivbordet (jämförelsevis med chassit och komponenterna jag har idag, som väldigt sällan hörs). Jag har gärna något kraftfullt men som inte vevar igång och gör väsen ifrån sig så fort man öppnar ett par flikar i Chrome och drar av ett parti i CS eller låt säga, Fallout/Red Dead Redemption.
Tacksam för er input och expertis!