Något värde i gammal Canon QL Pellix?

Permalänk

Något värde i gammal Canon QL Pellix?

Tjena gänget.

Rensade förrådet häromdan och hittade morfars gamla kamera.
Vet någon om det finns något värde i sådana kameror i dagsläget?

Är en Canon QL Pellix.

Väska, något extra objektiv också.
Är själv extremt oinsatt i allt vad kamerautrustning heter.

Permalänk
Medlem

Det är nog inte något större värde i dem, tyvärr, men du skulle ju kunna köpa en filmrulle och dra igenom och kolla om den fungerar.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

Som jag anade. Tack för svar och tips 😀

Permalänk
Medlem

Brukar se liknande på den lokala loppisen för omkring hundringen, inte riktigt fått samma "coolfaktor" som Polaroid.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Brukar se liknande på den lokala loppisen för omkring hundringen, inte riktigt fått samma "coolfaktor" som Polaroid.

Det finns gott om äldre kameror som har ett värde, och det har stigit på senare år med det ökade intresset för att fotografera med film. Dock är Pellix en enkel modell, och en rätt gammal sådan, med fast halvgenomskinlig spegel som gör att en del av ljuset går upp till sökaren även vid exponering. Konceptet är samma som Sonys tidigare SLT-kameror, fast mycket värren är det gäller ljusförlusten.

(Därmed inte sagt att jag studerat värdet på just Pellix, men det känns inte som en modell jag hade letar efter själv.)

Permalänk
Medlem

Det är nog bättre att fråga i fotoforumet faktiskt. Vi må snacka gammalt mög här, men just kameror är något av ett nischområde som fotonördar säkerligen har bättre koll på

Förslagsvis PMar/pingar du någon mod och ber vederbörande flytta tråden.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det finns gott om äldre kameror som har ett värde, och det har stigit på senare år med det ökade intresset för att fotografera med film.

Så är det, och det gäller främst dyrare kameror (gamla Leicor kan bli galet dyra; ibland nästan oavsett skick) och äldre proffskameror i gott skick.
Vissa äldre objektiv med hög optisk prestanda kan också bli dyra, men då har de varit riktigt exklusiva redan på sin tid. Det här ser ut att vara enkla saker.

En bra början är att kolla på eBay. Där kan man se kamerahuset med ett lite bättre objektiv (50 mm f/1.4) för 50 USD.
Tänk på att efterfrågan i Sverige dessutom ligger på en betydligt lägre nivå och att köpare i andra länder måste betala lika mycket i frakt som de betalar för kameran.

Lägg ut den för några hundringar på Tradera så får du kanske några kronor och gör någon samlare glad. Men det kan kanske vara bra att först kolla om exponeringsmätaren och slutaren fungerar.

P.S. QL står för Quick Loading – en Canonfunktion som gjorde laddningen av film enklare och snabbare. Jag har själv efterföljaren Canon FTb QL liggande här hemma.