Allt-i-ett PC med OK prestanda och med högupplöst 27"

Permalänk

Allt-i-ett PC med OK prestanda och med högupplöst 27"

Hej. Jag är på jakt efter en dator till en pensionär som använder dator mycket. Inga spel ska köras. Mest surf, netflix, spotify, word mm men jag vill att datorn ska vara snabb och hålla i några år. Det lutar åt att köpa en All-in-one-PC då datorn bara ska stå på ett ställe och det är inte så mycket olika saker som ska kopplas in. En skrivare och någon USB-pryl. Det vore snyggt att inte ha tusen sladdar som ska gå mellan skärm och dator och olika eluttag. Jag vill att skärmen ska vara bra. 27" och mer än "Full HD". Full HD känns väldigt förlegat. Vet inte varför de flesta lite billigare all-in-one-datorer har full HD upplösning...?

Jag har kollat ut en som jag tycker ser bra ut för priset
Lenovo IdeaCentre AIO 5 i5

Pris
11990.- (Ord. pris 14990.-)

Den har

• 13th Generation Intel® Core™ i5-13500H Processor (E-cores up to 3.50 GHz P-cores up to 4.70 GHz)

• 16 GB DDR5-5200MHz (SODIMM) - (2 x 8 GB)

• 1 TB SSD M.2 2280 PCIe Gen4 TLC

• 27" Skärm med upplösning på 2560 x 1440px. Det känns som en bra avvägning för priset

• Wi-Fi 6 2 × 2 AX & Bluetooth® 5.1 eller senare

• Inbyggda högtalare. Detta är ett plus då man slipper krångla med blåtandshögtalare eller annat.

• Windows 11 Home 64

• Intel Iris Xe Graphics (Det här vet jag inte riktigt vad det är för GPU men det känns inte som det spelar någon större roll. Eller har jag fel?

Vad tror ni? Alla synpunkter välkomnas. Jag vet inte om det är några bra komponenter det där eller om de satt ihop komponenter som ska se bra ut på pappret. Jag har inget större förtroende för Elgiganten. Den lär väl vara full av bloatware också men så är det väl överallt nuförtiden.

Permalänk

Den ser väl rätt vettig ut för det den ska göra och det priset.
Om du ska ge den vidare ,se till att blåsa ut Bloatwaren med skript innan personen får ta över datorn.

Kan rekommendera detta : https://github.com/Raphire/Win11Debloat
I och med att det är Lenovo , se till att åtminstone Lenovo Vantage är kvar och att den är satt på att uppdatera automatiskt , samt stänga av en del aspekter i programmet bara så som WiFi-säkerhet och popups för olika tjänster.

Permalänk
Skrivet av ChickenzliZe:

Den ser väl rätt vettig ut för det den ska göra och det priset.
Om du ska ge den vidare ,se till att blåsa ut Bloatwaren med skript innan personen får ta över datorn.

Kan rekommendera detta : https://github.com/Raphire/Win11Debloat
I och med att det är Lenovo , se till att åtminstone Lenovo Vantage är kvar och att den är satt på att uppdatera automatiskt , samt stänga av en del aspekter i programmet bara så som WiFi-säkerhet och popups för olika tjänster.

Bra tips. Debloater kan vara bra att köra. Jag gör nog en återställningspunkt innan, en spegling av hela hårddisken, det kan vara bra att ha ifall något går snett. Lenovo vantage hade jag inte koll på. Ska låta det var kvar om jag går vidare med den här datorn.

Permalänk

Du kan skicka PM för mera tips om du har frågor då jag jobbar för en MSP , så detta är något jag gör ofta.