Installation av nytt grafikkort
Hej, idag har jag fått det nya grafikkortet jag har köpt, vilket är en saphire nitro 7800xt från webhallen.
Jag hade innan det en Radeon red devil 5700xt
Jag började installationen med att först och främst nedladda ddu och gå in i felsäkert läge och avinstallera grafik drivrutinerna, därefter klickade jag på (stäng av för ny grafikkort installation)
Okej, inga konstigheter.
La datorn på sidan, slog av på strömmen på agget, och började ta ut det gamla grafikkortet.
Installerade det nya, har dock inte 2 seperata 8pin kablar, utan har en + förgrenad 8pin, tror inte det har någon större betydelse, nätaggregatet jag har är en Corsair 750w som är kanske 3-4 år gammal nu.
Moderkortet jag har är en asus x570-p (tror jag, har inte alla manualer tills hands, men det är en 570-p nånting)
Hur som helst, jag sätter dit 7800xt som är rätt så biffig, försiktigt och fint på plats, skruvar fast den , ställer upp datorn, avjordar mig en sista gång genom att hålla på höljet och en jord pin i ett vägguttag (inga konstigheter)
Kopplar en ny hdmi kabel från skärmen till grafikkortet och startar datorn
Skärmen är helt svart, rgb och cpu kylfläkt kör på, grafikkortet lyser, men inget händer, mus och tangentbord är heller inte på.
Jahopp.
Väntar någon minut, håller stäng av knappen och provar igen (tre gånger)
Okej inte bra (det löste sig inte)
Jag tar ut 7800xt och sätter tillbaka min red devil 5700xt och provar med det.
Samma problem, varken mus, tangentbord eller skärm vill få något liv.
Hjälp, vad gör jag?