Installation av nytt grafikkort

Permalänk
Medlem

Installation av nytt grafikkort

Hej, idag har jag fått det nya grafikkortet jag har köpt, vilket är en saphire nitro 7800xt från webhallen.

Jag hade innan det en Radeon red devil 5700xt

Jag började installationen med att först och främst nedladda ddu och gå in i felsäkert läge och avinstallera grafik drivrutinerna, därefter klickade jag på (stäng av för ny grafikkort installation)

Okej, inga konstigheter.

La datorn på sidan, slog av på strömmen på agget, och började ta ut det gamla grafikkortet.

Installerade det nya, har dock inte 2 seperata 8pin kablar, utan har en + förgrenad 8pin, tror inte det har någon större betydelse, nätaggregatet jag har är en Corsair 750w som är kanske 3-4 år gammal nu.

Moderkortet jag har är en asus x570-p (tror jag, har inte alla manualer tills hands, men det är en 570-p nånting)

Hur som helst, jag sätter dit 7800xt som är rätt så biffig, försiktigt och fint på plats, skruvar fast den , ställer upp datorn, avjordar mig en sista gång genom att hålla på höljet och en jord pin i ett vägguttag (inga konstigheter)

Kopplar en ny hdmi kabel från skärmen till grafikkortet och startar datorn

Skärmen är helt svart, rgb och cpu kylfläkt kör på, grafikkortet lyser, men inget händer, mus och tangentbord är heller inte på.

Jahopp.

Väntar någon minut, håller stäng av knappen och provar igen (tre gånger)

Okej inte bra (det löste sig inte)

Jag tar ut 7800xt och sätter tillbaka min red devil 5700xt och provar med det.

Samma problem, varken mus, tangentbord eller skärm vill få något liv.

Hjälp, vad gör jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charg:

Kopplar en ny hdmi kabel från skärmen till grafikkortet och startar datorn

Har du testat med den gamla kabeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Har du testat med den gamla kabeln?

Ja, gjorde ingen skillnad

Permalänk

Peppar peppar..

Ska själva sätta i mitt nya 4080 idag och hoppas innerligt att jag inte drabbas av samma.

Testa att köra display via moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benglainte:

Peppar peppar..

Ska själva sätta i mitt nya 4080 idag och hoppas innerligt att jag inte drabbas av samma.

Testa att köra display via moderkortet?

No signal när jag provar , har en DisplayPort kabel kopplat till moderkortet.

Det borde ju funka men allt är svart.

Provade koppla in ut musen och den blinkar till men vill inte vara på, samma med tangentbordet

Får nog säga att min processer är en Ryzen 3600x

När jag gjorde avinstallation med DDU körde jag bara en vanlig avinstallation, jag valde helt enkelt AMD graphics och sen that's that.

Om det nu har avinstallerat chipset drivers för cpun så vet jag inte vad jag ska göra, men den bör inte ha gjort det då jag valde inte det.

Följde denna videon som vägledning: https://youtu.be/eDkleXTeock?si=6FbkXC7tV1oIkbIk

Permalänk
Medlem

Kontrollera att strömkablarna till moderkortet sitter i som de ska, det kan ju hända att något lossnat när du meckade med datorn.

Du kommer troligtvis inte få någon bild via moderkortet, såvida du inte har en CPU med integrerad grafik (Ryzen med G i slutet).

Låt även bli att peta i vägguttag, det gör ingen nytta. Det är väldigt vanligt att folk blandar ihop jordning och skyddsjord, men jordning innebär endast att man ser till att man ansluter flera ledare till samma potential. D.v.s. du ska se till att du har samma potential som datorn, inte vägguttaget. Det åstadkommer du genom att t.ex. hålla en hand på en ledande del av datorchassit, eller betydligt smidigare med ett ESD-armband anslutet till chassit.

Permalänk
Medlem

Testat clear cmos?

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charg:

Provade koppla in ut musen och den blinkar till men vill inte vara på, samma med tangentbordet

När jag gjorde avinstallation med DDU körde jag bara en vanlig avinstallation, jag valde helt enkelt AMD graphics och sen that's that.

Om det nu har avinstallerat chipset drivers för cpun så vet jag inte vad jag ska göra, men den bör inte ha gjort det då jag valde inte det.

Följde denna videon som vägledning: https://youtu.be/eDkleXTeock?si=6FbkXC7tV1oIkbIk

Drivrutinerna spelar ingen roll, det är bara för Windows och du bör få bild oavsett. Men se till att koppla in kabeln i grafikkortet istället, du kommer aldrig få någon bild via moderkortet eftersom din 3600X inte har någon integrerad grafik.

Permalänk
Medlem

Kolla så inte skärmen fått för sig att byta port när den varit urkopplad.
Har själv råkat ut för det och var nära panik ett tag medans jag försökte slå upp koder som visades på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Kontrollera att strömkablarna till moderkortet sitter i som de ska, det kan ju hända att något lossnat när du meckade med datorn.

Du kommer troligtvis inte få någon bild via moderkortet, såvida du inte har en CPU med integrerad grafik (Ryzen med G i slutet).

Låt även bli att peta i vägguttag, det gör ingen nytta. Det är väldigt vanligt att folk blandar ihop jordning och skyddsjord, men jordning innebär endast att man ser till att man ansluter flera ledare till samma potential. D.v.s. du ska se till att du har samma potential som datorn, inte vägguttaget. Det åstadkommer du genom att t.ex. hålla en hand på en ledande del av datorchassit, eller betydligt smidigare med ett ESD-armband anslutet till chassit.

Alles sitter som det ska, har satt tillbaka 7800xt nu.

Ska starta nu.

Annars får jag väll starta om CMOS.

Har redigerat i föregående citat svar med ytterligare information

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charg:

Drivrutinerna har ingen betydelse för att få POST ändå.

Som andra nämnt skulle jag kontrollera att alla kablar och även minnesstickor sitter som de ska, att kortet verkligen sitter rätt i sloten. Sedan skulle jag också göra en CMOS reset för det kan ha blivit något fel i systemets självtester så det behöver nollställas.

Att byta grafikkort ska inte behöva skapa några problem men är man oförsiktig kan det förstås hända att man skapar kortslutning någonstans.

Sedan kan ju så klart något hänt med nätaggregatet också. Om du lagt till någon ny kabel som inte fanns i burken förut, är du helt säker det var rätt kabel så den verkligen hörde till det agget?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd

testa en annan psu

Permalänk
Medlem

Ligger du på en ny bios version? Kan vara värt att uppgradera till senaste när du fått ordning på grejerna.

Glhf!

Permalänk
Medlem

Det är väl klart den funkar, det fungerade ju tidigare idag med red devil 5700xt, oavsett vad bör jag inte stöta på några ström problem med grafikkortet förän det verklkgrn vill användas, den är ju idle när inget är på G.

Permalänk
Avstängd

Kan du inte ta ut grafikkortet och starta datorn med den integrerade grafiken, hdmi på moderkortet, därifrån uppdatera bios sedan gå in och leta upp GPU prioriteten, sätt den till AUTO

innan du gör det där så flytta clear cmos jumpern fram och tillbaks och se om det hjälper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Drivrutinerna har ingen betydelse för att få POST ändå.

Som andra nämnt skulle jag kontrollera att alla kablar och även minnesstickor sitter som de ska, att kortet verkligen sitter rätt i sloten. Sedan skulle jag också göra en CMOS reset för det kan ha blivit något fel i systemets självtester så det behöver nollställas.

Att byta grafikkort ska inte behöva skapa några problem men är man oförsiktig kan det förstås hända att man skapar kortslutning någonstans.

Sedan kan ju så klart något hänt med nätaggregatet också. Om du lagt till någon ny kabel som inte fanns i burken förut, är du helt säker det var rätt kabel så den verkligen hörde till det agget?

Inga nya kablar internt, bara plockat ut de gamla och satt in de nya. Det enda nya är en ny hdmi kabel till skärmen, jag har provat med den gamla hdmi kabel samma problem.

Nå, ska jag starta om CMOS?

Kan fortfarande poängtera att varken mus eller tangentbord vill slås på heller. Oavsett om gamla grafikkortet sitter i eller det nya.

Permalänk
Medlem

Testa kortet i den nedre pci-e platsen.

Permalänk
Avstängd

Flasha bios först, om du är osäker på vad du har för moderkort så står det ju på själva moderkortet

PRIME X570-P BIOS 5003
Version 5003

Improve system stability

Improve system compatibility,

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/BIOS/PRIME-X570-P-ASUS-...

(starta datorn med den integrerade grafiken, om det inte går så måste du cleara cmos först.. utan att dom fysiska grafikkorten sitter i datorn)

Permalänk
Medlem

Klickar grafikkortet i ordentligt i låset på pci-e porten? Tryck till dina RAM-minne också så att de med 100% säkerhet sitter i ordentligt. Det kan ju vara så att en RAM-sticka suttit lite halvbra, och när du flippat datorn fram och tillbaks lyckats skaka stickan så att den inte längre får kontakt som den ska.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

Flasha bios först, om du är osäker på vad du har för moderkort så står det ju på själva moderkortet

PRIME X570-P BIOS 5003
Version 5003

Improve system stability

Improve system compatibility,

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/BIOS/PRIME-X570-P-ASUS-...

(starta datorn med den integrerade grafiken, om det inte går så måste du cleara cmos först.. utan att dom fysiska grafikkorten sitter i datorn)

Cleara CMOS måste göras utan att något grafikkort sitter i?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Charg:

Cleara CMOS måste göras utan att något grafikkort sitter i?

nej det måste man inte, men i ditt fall som ska uppdatera bios med hjälp av det integrerade grafikkortet så är det enklast att bara ta ut grafikkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

Kan du inte ta ut grafikkortet och starta datorn med den integrerade grafiken, hdmi på moderkortet, därifrån uppdatera bios sedan gå in och leta upp GPU prioriteten, sätt den till AUTO

innan du gör det där så flytta clear cmos jumpern fram och tillbaks och se om det hjälper

Finns ingen integrerad grafik i 3600X

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Gör en CMOS reset. Du har liksom inget förlora på det. Hjälper det så är det kanon, om inte så är det något annat som är fel.

DU har samma moderkort som jag, ett ASUS Prime X570-P vad det låter som. För att göra CMOS reset på det behöver du kortsluta en brygga som heter CLRTC på moderkortet.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

ops, det var synd, isåfall är det bara sätta in ditt gamla grafikkort, clear cmos,

uppdatera bios,

in med nya grafikkortet

clear cmos

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

ops, det var synd, isåfall är det bara sätta in ditt gamla grafikkort, clear cmos,

uppdatera bios,

in med nya grafikkortet

clear cmos

Nej, du behöver inte plocka ut någonting för att nollställa CMOS.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Nej, du behöver inte plocka ut någonting för att nollställa CMOS.

<Uppladdad bildlänk>

Det har jag inte påstått

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

Det har jag inte påstått

Det var ju i princip det du gjorde.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Det var ju i princip det du gjorde.

Tvärtom om du läser,

jag har gjort sånt här 1000 tals gånger

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

Tvärtom om du läser,

jag har gjort sånt här 1000 tals gånger

Ah, sätta in alltså?

Alltså, det spelar ingen roll vilket grafikkort som sitter i, det spelar ingen roll om det sitter ett kort eller inte. CMOS går nollställa oavsett.

Min kommentar var således riktad till trådstartaren i första hand, behöver alltså inte plocka ut eller sätta in något för att nollställa.

Enklast är således att nollställa CMOS med det grafikkort som för tillfället sitter monterat, oavsett vilket av dem det är. Startar datorn upp då är problemet löst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så, nu har jag clearat CMOS, startat den och det har inte löst sig.

Grafikkortet, rgb, fläktarna, är igång.

Men skärmen är svart och tangentbord+mus vill inte slå på heller.

Provat koppla in och ut i usberna för mus och tangent men ingen skillnad, musen lyser 1sekund och sen slår av.