Pris på GeForce RTX 4070 — vafalls?!
Hej,
Jag tänkte byta ut mitt grafikkort från 2016, GeForce GTX 1070 8GB, till ett som mäktar med moderna spel bättre. Jag spelar i 1440p, och vill gärna dra nytta av min monitors G-Sync funktion, vilket låser mig till Nvidias produkter.
När jag kollar igenom vad som rekommenderas så verkar RTX 4070 vara vad som gäller om man vill brassa på med de högre eller högsta inställningarna för 1440p. Det, eller RTX 3070.
Problemet är att RTX 4070 kostar skjortan, och går för hela 8000 kr (!). Jag har aldrig lagt så mycket pengar på ett grafikkort förut, och jag känner mig inte sugen på att göra det nu heller. Jag frågade Inets kundtjänst om rekommenderade alternativ, och man rekommenderade RTX 4060, men påpekade att det sannolikt har svårt att mäkta med 1440p, vilket gör att ett 4060 för mig rimligen borde innebära pengar i sjön, då det är 1440p som gäller.
jag inte kan hitta RTX 3070 i t.ex. Inets eller Kompletts sortiment, och där man kan finna 3070 så kostar det i princip lika mycket som 4070 (kanske för tusenlappen mindre), så det alternativet tycks gå bort.
Jag undrar bara om det är någonting särskilt som händer på marknaden nu? Jag har läst att marknaden för diverse datorkomponenter och datorchips har fluktuerat ordentligt sedan Covid-19 slog till. Kanske är det rimligt att förvänta sig ett stort prisfall inom ett år, eller har trenden varit att grafikkorten har legat på samma skyhöga priser under lång tid? Hur kan det komma sig att 3070 tycks kosta nästan lika mycket som 4070 där man kan hitta det för försäljning, förresten?
Mvh