Krönika: Dagens streamingtjänster får mig att känna att det var bättre förr

Permalänk
Medlem
Skrivet av pistage:

Enig där - och tror det är där TV/film-streamingtjänsterna saknar. Eller hela TV/film-världen saknar.

Det finns ingen bra algoritm som tipsar om vad man bör se eller kanske kan gilla baserat på ens egna smak.

Netflix egna är ju helt värdelös. imdb har inte någon sådan funktion. Trakt suger. Inte en enda sida har en algoritm som kan det där.
Kanske för svårt med tv och film, för många variabler. Men spotify:s fungerar otroligt bra för musik.

Hade man haft en sådan att förlita sig på, 3-part som har med allt, så hade det ju varit värt att ha netflix en månad, apple-tv en månad, hbo en månad etc.

Mmm. Med tv-serier krävs det ju att man är insatt och följer med i nyheter för att ha koll. Jag har rätt bra koll på vad som finns och vad som kommer. Men jag hör andra som gärna tittar på serier men som inte har en aning om vilka bra serier som finns.

Antar att det lär lite "politik" bakom, att de som producerar och äger serierna inte vill gynna konkurrenternas serier.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av Ibis:

"Paradox of choice". Typ bevisat att vi mår sämre om vi har för många val att välja mellan, bättre med färre.

Om det fanns fem chipssorter i hyllan på ICA istället för 25 så hade du haft enklare att på fredagskvällen finna något du gillade.

Kan definitivt känna igen mig i chipsparallellen!

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av _genki:

Problemet med strömmningstjänster och 24-timmars access till underhållning är att det fundamentalt omprogrammerar hur vi människor interagerar med vår omgivning. Förr i tiden valde man att pyssla med en mer aktiv hobby, eller så bjöd man in grannen, vännen någon släkting på lite kaffe för att prata lite skit och ha genuin mänsklig kontakt med andra. Idag, med access till all världens underhållning så väljer vi det som är enklast och har minst friktion. Vi lever mer isolerat, vi har mindre tid att till andra eller oss själva. Vi funderar, reflekterar, drömmer mindre, utan vi landar i en situation där vi är mer passiva konsumenter av underhållning. Detta är en av de största anledningarna till att jag själv inte prenumerar på streamingtjänster. Konsumenter är så pass exploaterade idag av vinstintressen att vi ganska ofta helt förlorar makten till att göra goda aktiva val i livet.

Ja det är en annan nackdel med tjänsterna: det är så lättillgängligt. Jag kan passa på att förtydliga att jag fortfarande tror att det finns en tid och en plats för streamingtjänster, men håller med om att det finns mycket annat som man kan ägna sig åt på fritiden. Umgänge i synnerhet. Fick lite av en flashback där när du nämnde grannar/vänner/släktingar som kommer förbi på kaffe. Det är också en grej som var asnice med förr, rätt synd att det händer så sällan numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Att Blizzard nu kunnat radera Overwatch (har ingen koll, jag tar dig på orden) är väl samma sak som att Netflix tar bort filmer ur sitt sortiment också.

Nja inte riktigt. Skillnaden är att idag så har många spel gått och blivit live service spel. Köpte du ett spel förr i tiden så ägde du det till den dag du sålde det eller slängde det. Du kunde spela det när du ville och med vem du ville, så länge någon av er palla slänga upp en server.

Idag är det andra bullar. Du köper fortfarande ett spel för $80, men den dagen spelutvecklaren vill gå vidare och inte längre serva spelet så lägger dom ner det. Plötsligt kan du inte längre spela det, hur mycket du än vill. Så det är inte samma sak som att Netflix tar en film ur sortiment. Mer som om du skulle köpa en DVD på hemmakväll för fullpris, men filmen kräver en dvd-spelare som kopplar upp sig mot hemmakvälls server för att du ska kunna se filmen. Sen lägger hemmakväll ner den servern för det inte är så många som kollar på den filmen längre och nu kan du inte se på filmen längre.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 5600x @4.8Ghz
Gpu: Powercolor Radeon RX 5700 (5700XT VBIOS) @ C:2000Mhz M:1800Mhz
Ram: Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz
Lagring: WD Green SN350 2TB M.2 SSD
Psu: Seasonic 750W Gold

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt om jag tycker att det är ett så stort problem. Vi kan nu för tiden alltså med några knapptryck se precis allt (överdrift så klart) men utspritt på x antal tjänster. Samtliga av dessa tjänster har ju ingen bindningstid. Så om det finns 2-3 serier/filmer man vill se så betala för en månad, efter så hoppa över till nästa tjänst..rinse and repeat.

Tror att vi ofta minns den gamla tiden som väldigt härlig men Fyfan vad trist att gå tillbaka till tablåer igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyCe:

Vet inte riktigt om jag tycker att det är ett så stort problem. Vi kan nu för tiden alltså med några knapptryck se precis allt (överdrift så klart) men utspritt på x antal tjänster. Samtliga av dessa tjänster har ju ingen bindningstid. Så om det finns 2-3 serier/filmer man vill se så betala för en månad, efter så hoppa över till nästa tjänst..rinse and repeat.

Tror att vi ofta minns den gamla tiden som väldigt härlig men Fyfan vad trist att gå tillbaka till tablåer igen.

Det är ju bara en aspekt av det hela och håller med dig på den punkten. När det gäller film på fysiskt media så handlar det om högre kvalitet, full tillgänglighet (av ägda ex - ej OOP såklart) och ingen risk för censur. Det smäller högre än någon annan aspekt av det hela.

förtydligande av "full tillgänglighet"