Ny småbåtsbrygga - En bygglogg
Här kommer en för Sweclockers något annorlunda bygglogg, men jag tror att många kan tycka det är intressant ändå. Jag själv älskar ju både elektronik/IT och att bygga saker IRL så nu tänkte jag dela med mig
För att bli av med vinterångesten och drömma om sommarens alla nöjen till sjöss så har jag börjat planera min nya småbåtsbrygga som jag ska bygga till våren. Vi har haft en gammal båtbrygga tidigare som skrotades i höstas då den var uttjänt. Jag uppgraderade även vår gamla långsamma eka till en mindre styrpulpetbåt i höstas så till denna säsong vill jag ha en ordentligare brygga. Vi har haft en hel del tankar på förbättringar som jag tar med mig till konstruktionen denna gång. I denna bygglogg tänkte jag dela med mig av min bryggbyggnation samt att det är kul att få input från andra som säkert kan förbättra mina tankar. Just nu pågår projektering i Sketchup och tanken är att börja så smått mot slutet av mars för att bli färdig i april.
Bryggans läge - Vi bor med sjötomt och har båtplatsen i en skyddad vik. Sötvatten och låga vindlaster gör det betydligt enklare. Sjöns vattenstånd varierar mycket över året. Som högst är det på vintern och lägst i augusti. Från iläggning i april till lägsta vatten i augusti skiljer det ca 50-60cm. Denna vinter har det hittills inte varit någon is alls men en kall vinter blir det uppåt 30cm is så bryggan behöver tas upp över vintern.
Förbättringar mot den förra bryggan - Den förra bryggan var svintung att flytta så vi behövde ofta 4 man för att släpa upp den på hösten, därför försöker jag göra så att den nya bryggan går att plocka isär i delar för att förenkla upptagningen. Den var även för kort (ca 4m) så jag kunde inte ligga med båten fast vid bryggan och starta den då propellern nådde botten, därför ska den nya bli längre (ca 8m). Tidigare när jag byggt en flytbrygga med cellplast som flytkropp så har dessa under året smulat ned vattnet med frioglitkulor, spruckit m.m så jag ser över bättre alternativ denna gång.
Bryggans utformning - På grund av det varierande vattenståndet vill vi ha en flytdel där båten ska ligga. På grund av längden vill jag dock inte ha enbart flytdel. Därför har jag delat upp bryggan i sektioner. En fast brygga som står på botten 3,5m lång + 2m ledad landgång + 3m flytbrygga. Bifogat ligger en översiktsbild. 4st flytblock i flytbryggan och ett i änden av landgången. Ramverket syns när jag släcker lagret med trallen. Anledningen till de många bärlinorna i den fasta bryggdelen är att de 2 mellersta bärlinorna tillsammans med trallen ska gå att plocka av löst i 2 stora delar för lättare upptagning. Jag funderar samtidigt på hur jag ska lösa något liknande för flytbryggan. Den lilla stumpen som sticker ut på flytbryggan är för att få ytterligare lite längd att förtöja båtens akter i så jag kommer ut på djupare vatten för motorn. Min sambo hatar den dock redan pga hur den ser ut så den ryker antagligen i en senare version...
Led för landgång - Att köpa färdiga beslag för att få en led till landgången var dyyyrt, ett par tusenlappar bara i den delen. Så jag fick uppfinna mig något eget. Jag har köpt rostfri gängstång M12 på 1m + rostfria öglebultar. Fäster 3st öglebultar på respektive bryggdel och för sedan igenom gängstången genom allihopa, låsmuttrar på ändarna så den stannar kvar. Blir som ett gångjärn + att det kommer hålla flytbryggan "rak". Bifogar en enkel skiss på det med.
Flytblocken - Jag har som sagt haft flytblock av cellplast förut men gillade ej att det lossnar frigolitkulor som fiskarna riskerar få i sig så jag har sökt med lampa och lykta efter flytpontoner av plast alternativt blå plastfat. Pontonerna blir orimligt dyra och plasttunnorna skapar en för hög brygga som blir instabil. Det finns inget som kommer i närheten av priset för cellplasten så det faller på dem även denna gång. Jag köper 1200x600x100 skivor och limmar ihop 3st med cellplastlim så varje flytblock blir 1200x600x300. Denna gång kommer jag dock att slå in dem i tjock byggplast, på samma sätt som jag slår in en julklapp. Skarven ska ha ca 10cm överlapp, placeras uppåt och tejpas med vävtejp. Därefter drar jag även 2x4st buntband av plast runt blocket för att hålla ihop dem extra bra, buntbandens anslutningar till varandandra sker i varje hörn av flytblocket så att det ej skär in i cellplasten.
Kostnader - Jag mängdar materialet i Excel parallellt och allt material kommer kosta strax över 5 000kr. Det kan jämföras med liknande färdiga paket att köpa som kostar allt mellan 25-50 tkr. Detta blir alltså låååångt mycket billigare + att det är mycket roligare att berätta för vänner och familj att jag gjort allt själv!
Det var allt jag hade för stunden. Jag planerar att posta gott om bilder i tråden under hela byggnationen så följ gärna tråden och kom gärna med tips och egna erfarenheter. Trevlig helg på er alla
Z

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein