Efter intrånget: Tietoevry anser att de har hög säkerhet

Permalänk
Medlem

Alla mina fördomar om TietoEvry blir bekräftade igen

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Offline-backupper på band anses väl omodernt idag - även om många av de drabbade just nu har våta drömmar om oskadade existerande sådana med datat intakt - om de fanns...

Men i grunden är det beställarnas miss att försäkra om sådant och hur det görs - som tex. krav på offlinebackup, hur ofta de görs - var skall kopiorna sändas och förvaras, att de har mekanisk spärr för (om)skrivning etc. och slutligen återläsningsprov att datat som läses ut är vettigt och inte redan är krypterat med okänd aktör i någon mellanled innan det når backuppen. För dyrt kanske - men hur mycket kostar det nu för de berörda??

Känns som att man var bättre på sådant förr där backuppbanden sändes mellan städerna och tom. flögs runt internationellt i typ 3 oberoende exemplar.

Det är sådant som händer när allt skall vara 'online' hela tiden - även backuphanteringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Offline-backupper på band anses väl omodernt idag - även om många av de drabbade just nu har våta drömmar om oskadade existerande sådana med datat intakt - om de fanns...

Men i grunden är det beställarnas miss att försäkra om sådant och hur det görs - som tex. krav på offlinebackup, hur ofta de görs - var skall kopiorna sändas och förvaras, att de har mekanisk spärr för (om)skrivning etc. och slutligen återläsningsprov att datat som läses ut är vettigt och inte redan är krypterat med okänd aktör i någon mellanled innan det når backuppen. För dyrt kanske - men hur mycket kostar det nu för de berörda??

Känns som att man var bättre på sådant förr där backuppbanden sändes mellan städerna och tom. flögs runt internationellt i typ 3 oberoende exemplar.

Det är sådant som händer när allt skall vara 'online' hela tiden - även backuphanteringen.

Krav hjälper inte om avtalsparten låter bli att efterleva dem.

Jag skulle kunna skriva mycket om detta, men i korta ordalag finns det en massa försvårande omständigheter, åtminstone för offentlig sektor (där TietoEvry är stora). LOU gör det knepigt att snabbt byta leverantör; hela poängen med outsourcing är att kunna smalna av den egna organisationen så ofta sitter man med rätt få händer och fötter internt; det tar tid att säkerställa god efterlevnad av avtalet hos leverantören; sparkrav gör att man alltid har incitament till att hitta besparingsmöjligheter och aldrig möjlighet att köpa sånt som är bra ”utifall att” (förutom mot slutet av året då kvarvarande budget ska brännas).. osv.

Det är lätt att komma med enkla svar när man sitter med facit på hand och tänker att allt är möjligt bara man står på sig. Till syvende och sist har ni alla den möjlighet redan nu: det är bara och ställa er på valfritt torg med plakatet i hand och kräva att politikerna tar tag i saken, för det är därifrån besparingskrav, nedskärningar och hämmande regelverk (ex LOU) kommer ifrån.

Happy picketing.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Enligt DN idag så är det ju rätt kört för flera myndigheter och kommuner och det är dyster läsning:
https://www.dn.se/sverige/20-ar-av-data-borta-hackarna-kom-at...

Jag såg det. Här bevisar dom bara ännu en gång att dom totalt har brustit och att man verkligen inte ska lite på dom som leverantör, iaf inte om man är rädd om sin data.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Offline-backupper på band anses väl omodernt idag - även om många av de drabbade just nu har våta drömmar om oskadade existerande sådana med datat intakt - om de fanns...

Men i grunden är det beställarnas miss att försäkra om sådant och hur det görs - som tex. krav på offlinebackup, hur ofta de görs - var skall kopiorna sändas och förvaras, att de har mekanisk spärr för (om)skrivning etc. och slutligen återläsningsprov att datat som läses ut är vettigt och inte redan är krypterat med okänd aktör i någon mellanled innan det når backuppen. För dyrt kanske - men hur mycket kostar det nu för de berörda??

Känns som att man var bättre på sådant förr där backuppbanden sändes mellan städerna och tom. flögs runt internationellt i typ 3 oberoende exemplar.

Det är sådant som händer när allt skall vara 'online' hela tiden - även backuphanteringen.

Nu vet väll dock inte vi vad som står i dessa avtal, men flera kunder har ju sagt att enligt avtal så är TE ansvariga för att backupperna ska fungera och vara säkra. Sen blir det ju även en miss av TE då någon kommit in i deras infra och kunnat göra så mycket skada, det lär inte vara beställarnas fel att TE haft stora brister?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Nu vet väll dock inte vi vad som står i dessa avtal, men flera kunder har ju sagt att enligt avtal så är TE ansvariga för att backupperna ska fungera och vara säkra. Sen blir det ju även en miss av TE då någon kommit in i deras infra och kunnat göra så mycket skada, det lär inte vara beställarnas fel att TE haft stora brister?

Kvittar om det står i avtalet, datan är borta. Kunden "ansvarar" för att den de anlitar har kompetensen, man har en strategi passande värdet på datan som hanteras samt vad som utlovas utförs. Det kostar ju dock pengar att ha den kompetensen hos kunden, vilket är varför man står där man står.

Skall man gå på byggare igen, det är en klen tröst för familjen när ungarna ligger krossade under rasmassorna att någon annan borde gjort sitt jobb och man ville spara in på besiktningen.

Permalänk
Skrivet av Kwirek:

Kvittar om det står i avtalet, datan är borta. Kunden "ansvarar" för att den de anlitar har kompetensen, man har en strategi passande värdet på datan som hanteras samt vad som utlovas utförs. Det kostar ju dock pengar att ha den kompetensen hos kunden, vilket är varför man står där man står.

Skall man gå på byggare igen, det är en klen tröst för familjen när ungarna ligger krossade under rasmassorna att någon annan borde gjort sitt jobb och man ville spara in på besiktningen.

Jag förstår inte de de anlitar ska ha kompetensen sen säger du att kompetensen ska ligga hos kunden?

Skrivet av Phod:

Jag har jobbat litet mot branscher som säkert liknar din, där kunderna ofta varit så små att det skulle ha varit orimligt att de skulle kunna sitta på all IT-kunskap som krävs. Och det där med guld och gröna skogar känner jag igen. Det finns IT-företag som är så pass specialiserade och inte har tillräckligt med konkurrens att de kan köra på i samma spår år efter år utan att försöka förbättra sig.

En vanlig grej är att kunden behöver mer hjälp än att någon bara säljer på dem ett system. Jag har suttit i projekt där det varit helt uppenbart att man hade sparat pengar på att sälja in en till konsult som hade hjälpt kunden med deras behov. I stället har man bara kört på och levererat något som tagit väldigt mycket tid eller inte riktigt passat kunden. Jag har även haft motparter i andra IT-företag som jag behövt förklara grundläggande saker för. Det sista slutar aldrig att bli pinsamt.

Vilka IT-företag snackar vi om då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Kvittar om det står i avtalet, datan är borta. Kunden "ansvarar" för att den de anlitar har kompetensen, man har en strategi passande värdet på datan som hanteras samt vad som utlovas utförs. Det kostar ju dock pengar att ha den kompetensen hos kunden, vilket är varför man står där man står.

Skall man gå på byggare igen, det är en klen tröst för familjen när ungarna ligger krossade under rasmassorna att någon annan borde gjort sitt jobb och man ville spara in på besiktningen.

Fast man brukar ju leja ut jobbet för att man saknar just kompetensen. Sen kan det väll inte falla tillbaka på kunden om det är så att leverantören fått problem i sin infra? Spelar ingen roll vad kunden har beställt om felet kommer från infran. Och kunder kan ju ha följt upp så att deras miljöer är säkra så gott det går, men det kan även vara så att man kanske inte fått den riktiga sanningen heller?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Fast man brukar ju leja ut jobbet för att man saknar just kompetensen. Sen kan det väll inte falla tillbaka på kunden om det är så att leverantören fått problem i sin infra? Spelar ingen roll vad kunden har beställt om felet kommer från infran. Och kunder kan ju ha följt upp så att deras miljöer är säkra så gott det går, men det kan även vara så att man kanske inte fått den riktiga sanningen heller?

Du är problemet på spåret, kunden har inte kompetensen eftersom det är för dyrt. Som många nämt i tråden är datasäkerhet något som bara kostar en massa pengar så länge som inget händer, därmed skaffar man sig ingen kompetens att faktiskt granska de leverantörer man anlitar.
Man mer eller mindre bara litar på att de sköter sitt jobb. Har man tur är det jobbet även det kunden egentligen behöver, och inte någon nedskalad version eftersom kunden inte vill betala vad det kostar (och saknar intern kompetens med tillräcklig befogenhet som säger ifrån).

Men i slutet är det kunden som äger problemet, man kanske kan få ekonomisk ersättning (om leverantören inte går omkull) - men den förlorade datan är borta. Puts väck, den går inte att återskapa. Det är som på Karolinska där prover värderade till en halv miljard gick upp i rök för att frysarna slutade fungera och även larmen gjorde det. Skadan är inte nödvändigtvis strikt ekonomisk, det är årtionden av arbete och i vissa fall oersättliga saker som förstörts.

Det är bara synd att man inte värderar datan rätt innan den är oersättligt borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Du är problemet på spåret, kunden har inte kompetensen eftersom det är för dyrt. Som många nämt i tråden är datasäkerhet något som bara kostar en massa pengar så länge som inget händer, därmed skaffar man sig ingen kompetens att faktiskt granska de leverantörer man anlitar.
Man mer eller mindre bara litar på att de sköter sitt jobb. Har man tur är det jobbet även det kunden egentligen behöver, och inte någon nedskalad version eftersom kunden inte vill betala vad det kostar (och saknar intern kompetens med tillräcklig befogenhet som säger ifrån).

Men i slutet är det kunden som äger problemet, man kanske kan få ekonomisk ersättning (om leverantören inte går omkull) - men den förlorade datan är borta. Puts väck, den går inte att återskapa. Det är som på Karolinska där prover värderade till en halv miljard gick upp i rök för att frysarna slutade fungera och även larmen gjorde det. Skadan är inte nödvändigtvis strikt ekonomisk, det är årtionden av arbete och i vissa fall oersättliga saker som förstörts.

Det är bara synd att man inte värderar datan rätt innan den är oersättligt borta.

Så är det absolut.
Jag gissar dock på att dom flesta har använt sig av kammarkollegiets avtal https://www.tietoevry.com/se/branscher/offentlig-forvaltning/... och jag hoppas att dom då även tecknat delen: Data Protection and Recovery Eller om den är inbakad (Hur det än är om den var med så funka det ju inte och inget man kan göra åt det nu)

Som du säger så är ju datan nu faktiskt borta och den kan man inte bara trolla fram igen, detta är supertråkigt att det har hänt men med lite tur så kanske flera myndigheter/Regioner/Kommuner nu faktiskt inser hur viktigt det är och att det måste få kosta pengar, man trodde ju att "Kalix" skulle ha lärt dom men så kanske inte är fallet.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Du är problemet på spåret, kunden har inte kompetensen eftersom det är för dyrt. Som många nämt i tråden är datasäkerhet något som bara kostar en massa pengar så länge som inget händer, därmed skaffar man sig ingen kompetens att faktiskt granska de leverantörer man anlitar.
Man mer eller mindre bara litar på att de sköter sitt jobb. Har man tur är det jobbet även det kunden egentligen behöver, och inte någon nedskalad version eftersom kunden inte vill betala vad det kostar (och saknar intern kompetens med tillräcklig befogenhet som säger ifrån).

Men i slutet är det kunden som äger problemet, man kanske kan få ekonomisk ersättning (om leverantören inte går omkull) - men den förlorade datan är borta. Puts väck, den går inte att återskapa. Det är som på Karolinska där prover värderade till en halv miljard gick upp i rök för att frysarna slutade fungera och även larmen gjorde det. Skadan är inte nödvändigtvis strikt ekonomisk, det är årtionden av arbete och i vissa fall oersättliga saker som förstörts.

Det är bara synd att man inte värderar datan rätt innan den är oersättligt borta.

Exakt så, det är upp till kunden att beställa rätt, har man inte den kompetens som krävs får man beställa in eller rekrytera den

Vet man inte om backuper är viktiga kanske man inte ska beställa alls

Nu vill jag inte försvara TE mycket alls, men de ska ju inte sitta och uppsälja varje lösning eller vägra göra saker som kunden beställt för att de inte är kompletta. Precis så kan ju bolag göra internt (och görs troligen också precis så, med lagom stora luckor baserat på budget och sånt)

De kan såklart peka ut att offline-backuper saknas, men kan inte skapa sådana om kunden inte beställer/vill-ha det…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Det är lätt att komma med enkla svar när man sitter med facit på hand och tänker att allt är möjligt bara man står på sig.

Du vet hur det är, ju mindre man kan om någonting desto lättare är det. Lägg till det att det är väldigt populärt på SweClockers att hissa det som gillas på forumet och dissa det som inte gillas. Jag skulle gissa på att många av dem som sitter och är tvärsäkra i den här tråden går till ett jobb där de får tydliga instruktioner om vad de ska göra varje dag.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Är inte insatt i IT men det är ju härligt när sunt förnuft läggs under kostnader. Ser ut som ett klassiskt upplägg. En beställare vill betala så lite som möjligt och en säljare vill jobba så lite som möjligt. Waaaiiit for it!
Tillägg

Jobbar själv på ett företag med massa olika online lösningar och program på olika datorer, plattor och telefoner. Flera av den äldre generationen nära pension vågar eller kan knappt använda alla verktyg. Så väntar bara på att något liknande ska hända och att våran backup-lösning fungerar. Den kanske får sig en uppgradering eller två efter detta.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Skrivet av Phod:

Du vet hur det är, ju mindre man kan om någonting desto lättare är det. Lägg till det att det är väldigt populärt på SweClockers att hissa det som gillas på forumet och dissa det som inte gillas. Jag skulle gissa på att många av dem som sitter och är tvärsäkra i den här tråden går till ett jobb där de får tydliga instruktioner om vad de ska göra varje dag.

Ser inte någon dikotomi i detta: Jag vet hur ett system bör vara uppbyggt. Jag får inte alltid en budget som räcker till att göra det man bör göra. Skulle vi råka ut för en incident som beror på att företaget snålat in på en lösning eller ett arbetssätt jag rekommenderat bör det finnas ”vad-var-det-jag-sade-dokumentation”.

I absolut värsta fall bör jag fundera allvarligt på om jag verkligen ska jobba för ett företag som till den grad ignorerar mina råd att jag bedömer att risken att oskyldiga parter drabbas av företagets beslut är överhängande.