Permalänk
Medlem

Råd om Raminne

Hej
Jag har detta Moderkort

Tänkte maxa ramminnet.

Fråga 1: Hur snabbt ramminne kan jag ha?
Fråga 2: Som jag förstått det kan jag maxa till 128 GB?

Permalänk
Medlem

Specifikationen för moderkortet säger att det stöder minnen upp till 5333MHz. Allt över 3200MHz räknas dock som överklockning.
Moderkortet stöder upp till 128 GB RAM, men om du maxar ut mängden minne kommer du att bli begränsad i hur snabbt du kan klocka det.
En hel del kommer även att beror på den processor du har - eftersom minneskontrollern sitter i den - och hur snabbt den klarar att köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Specifikationen för moderkortet säger att det stöder minnen upp till 5333MHz. Allt över 3200MHz räknas dock som överklockning.
Moderkortet stöder upp till 128 GB RAM, men om du maxar ut mängden minne kommer du att bli begränsad i hur snabbt du kan klocka det.
En hel del kommer även att beror på den processor du har - eftersom minneskontrollern sitter i den - och hur snabbt den klarar att köra.

De sitter ett Intel 12th Gen Intel Core i9-12900K i den.
Ska använda den till videoredigering. Räcker det med 128 GB och 3200 Mhz?

Jag har 32 GB i nu och kyler med PUMP och 2st fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mancool:

De sitter ett Intel 12th Gen Intel Core i9-12900K i den.
Ska använda den till videoredigering. Räcker det med 128 GB och 3200 Mhz?

Hur mycket minne du behöver för videoredigiering har du nog mycket bättre koll på än vad jag har, men jag skulle bli förvånad om det inte räcker då det är få konsumentmoderkort som stöder mer minne än så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Hur mycket minne du behöver för videoredigiering har du nog mycket bättre koll på än vad jag har, men jag skulle bli förvånad om det inte räcker då det är få konsumentmoderkort som stöder mer minne än så

Tack för svaren Erik