Bytta EEPROM chip på grafikkort, går det byta mellan olika typer?

Permalänk

Bytta EEPROM chip på grafikkort, går det byta mellan olika typer?

vet inte vart jag skall posta så jag prövar här.

Har ett GTX780, och där flashade jag in en dålig BIOS/ROM så det slutade fungera.

Då demonterade jag kortet och tog ut ROM chippet, försökte koppla upp det i en SPI programmerare CH341A.

Det verkar vara lite vingligt att läsa ut data från chippet, och ännu vingligare att programmera tillbaka.
Förmodligen brända jag sönder chippet med för hög temp när jag tog bort det, på grund av att de använder "miljövänliga" lödtenn som har väldigt hög smältpunkt.

Originalchippet var ett 25Q20BT från Gigadevice.

Jag har också ett gäng andra chip liggande som skall sitta i AMD grafikkort (RX 580) och de heter 25DF041A och är från ATMEL.

Tror ni det är möjligt att bara kastbyta mellan dessa två typer av chip?
Det ser ut som att programmeraren (USB) inte har några problem att slänga över koden på det andra chippet. Men frågran är om GTX780 kortet kommer tackla att läsa från den?

Tacksam för tips!

Permalänk
Medlem

Prova här, hos experterna på området...
Använd Sokning på ditt kort

https://www.techpowerup.com/forums/forums/amd-ati-gpus.58/

Permalänk

Svarar på min egen tråd.

Orkade inte vänta på att någon skulle läsa min post och svara, och googlade massor men hittade ingenting.
Så jag lödde bara tillbaka "fel" chip med riktig "romfil" flashad.

Det fungerade, och den bootar med bild.

Nu återstår bara att se hur länge det fungerar.

Till den som bryr sig kan man alltså byta melan Gigadevice och ATMEL chip när det kommer till ROM chip på grafikkort från NVIDIA.

Samma chip skulle egentligen sitta på en RX580 från AMD.

Permalänk
Medlem

Bra hack! kul att det funkade

Permalänk
Medlem

Snabbt lött!
Och du har inte mycket tålamod?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Kul

Där fick man för att man läste datablad för länge. Nåja, det var väl värt att öva på.

Här var vad jag kom fram till i teorin. Praktik är ju bättre!

Tveksamt men inte omöjligt.

Statusregistren skiljer sig en del, men det behöver ju inte nödvändigtvis vara ett problem. Kommandouppsättningen skiljer sig en del, men inte heller det behöver ju vara ett problem.

Storleken skiljer sig, men det tycks ju vara på rätt håll.

Orginalchippet tycks vara snabbare på programmering, serieklocka och radering, vilket skulle kunna vara problematiskt.

Prylen som jag jobbar med frågar över SPI/I2C om vad som finns på andra sidan som ett själv-test och jämför den returnerade datan med känt värde för att se om bussen är OK. Den vägrar jobba om inte självtestet går igenom, eftersom det i den applikationen är olyckligt att köra med halvt fungerande hårdvara. Det kan ju finnas sådan kod även i ett grafikkort.

Permalänk
Medlem

Du gick från "vad ska man göra" till "Orkade inte vänta så lödde fast fel chip och det fungerade" på 40 minuter?

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Du gick från "vad ska man göra" till "Orkade inte vänta så lödde fast fel chip och det fungerade" på 40 minuter?

Ja, sån är jag.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Kul

Där fick man för att man läste datablad för länge. Nåja, det var väl värt att öva på.

Här var vad jag kom fram till i teorin. Praktik är ju bättre!

Tveksamt men inte omöjligt.

Statusregistren skiljer sig en del, men det behöver ju inte nödvändigtvis vara ett problem. Kommandouppsättningen skiljer sig en del, men inte heller det behöver ju vara ett problem.

Storleken skiljer sig, men det tycks ju vara på rätt håll.

Orginalchippet tycks vara snabbare på programmering, serieklocka och radering, vilket skulle kunna vara problematiskt.

Prylen som jag jobbar med frågar över SPI/I2C om vad som finns på andra sidan som ett själv-test och jämför den returnerade datan med känt värde för att se om bussen är OK. Den vägrar jobba om inte självtestet går igenom, eftersom det i den applikationen är olyckligt att köra med halvt fungerande hårdvara. Det kan ju finnas sådan kod även i ett grafikkort.

Tack för det mycket djuplodande svaret.
Jag beställde nya chip med rätt modell från aliexpress, skall löda dit dem när det kommer.

Kortet funkade, bootade och gav bild. Men av någon anledning som kanske kan förklaras med ROM chippet så installerar inte drivrutinerna sig. (nVidias 500Mb paket med drivrutiner).

Jag har kört DDUNinstall men det hjälpte inte.

Jag är inte direkt någon fena på varken windows, drivrutiner eller grafikkort så man kanske kan anta att ROM chip modden bara gick halva vägen?

Kul iallafall att det blev bild, och om ingen kör lite kamikaze så lämnar man allt för mycket åt vetenskapen och för lite åt slumpen

Önskar att jag kunde läsa och förstå de där databladen, men så mycket tålamod lär man ju aldrig utveckla.

Vet du om det skiljer mycket mellan chippen man köper från kina (pirat/bortlödda från gamla grejer?) jämfört med det man köper i "väst"?

Permalänk

Tänkte bara återkomma till den här tråden som jag skapade för två månader sedan.

1. Jag har nu mottagit ROM chip av samma typ som var skadat, jag beställde den billiga typen från aliexpress / kina för några tior och det tog två månader för det att ankomma min brevlåda.

2. Jag använde programmet AsProgrammer (som jag tycker är helt klart bäst av de jag prövat) tillsammans med en vanlig CH341 chip programmerare.

Programmet:
AsProgrammer hemsida

Programmeraren:

Chippet jag använde var samma som original, 25Q20BT från Gigadevice. Men säkert en piratkopia.

3. När jag använde fel chip så kunde jag få datorn att starta och bild att dyka upp, men som användare KAD skriver i sitt inlägg här så är de egentligen inte kompatibla. Det gick därför inte att installera drivrutinerna (misstänker jag).

4. Efter att jag flashat in ROM filen som jag laddade ned på techpowerup så lödde jag dit chippet (tänk på orienteringen, pricken på chippet mot pricken på PCBn) och sedan startade datorn upp fint och det blev bild. Men jag kunde fortfarande inte installera drivare. Då laddade jag ned en ny version av drivrutinerna (eller äldre, rättare sagt, för windows 7) och då fungerade allt som avsett. Det kan alltså ha varit fel drivrutiner som gjorde att det inte fungerade med "fel rom chip".

5. Nu går maskinen fint, allt fungerar. Och jag har summerat upp min egen tråd så att andra som dyker på samma problem kan spara sig några timmars testande och gå direkt på lösningen och direkt hitta vart man laddar ned ROM filerna, vilket program som fungerar bäst för att flasha, och vilken programmerare man skall använda. Finns massor av guider på nätet så jag förklarar inte närmare, det här är bara överordnat.

Var inte rädd för att försöka labba lite grabbar & tjejer, det värsta som kan hända är att det går fel. Då får man rätta till senare.