Reklamation av M.2 SSD - Har dom koll?

Permalänk
Medlem

Reklamation av M.2 SSD - Har dom koll?

Jag har en Kingston Fury Renegade 4TB M.2 som är defekt. Jag har en till som fungerar perfekt. Problemet nu när jag skall reklamera är att jag köpt dom från två olika butiker och vet alltså inte i vilken butik jag köpt just den som är defekt. Båda diskarna har fortfarande garanti kvar.

Så frågan är då om butikerna har koll på diskens serienummer, dvs om jag skickar in den defekta till butik A kanske dom hävdar att den har dom aldrig sålt med hänvisning till serienumret och vill därför inte ta emot den.

Vet någon hur det fungerar?

Permalänk

Det brukar de ha.

Så kolla kvitto osv kanske står specat där vilket serienummer som är skickat till dig.

Finns väl ett par äldre trådar om liknande problem där de råkat reklamera fel vara när de haft flera av samma modell.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Dom kan kolla upp det om dom vill, inte alltid man orkar bry sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roggo:

Så frågan är då om butikerna har koll på diskens serienummer, dvs om jag skickar in den defekta till butik A kanske dom hävdar att den har dom aldrig sålt med hänvisning till serienumret och vill därför inte ta emot den.

Vet någon hur det fungerar?

Butiker logga inte serienummer på väldigt många produkt grupper.
Dock så har tillverkaren stenhård koll på sina serienummer där produkten faktiskt har ett så dom vet exakt till vilken distributör/återförsäljare som dom sålt produkten till.
Återförsäljaren startar alltid ett RMA ärende mot tillverkaren oavsett om kunden lämnar in för garanti eller reklamation.
Då kan tillverkaren återkomma med t.ex "Denna produkt med SN XXXXXXXX har sålts till annan återförsäljare än er därav kan vi ej godkänna eller hanetar detta ärende".

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiskey89:

Dock så har tillverkaren stenhård koll på sina serienummer där produkten faktiskt har ett så dom vet exakt till vilken distributör/återförsäljare som dom sålt produkten till.

Tack, då vet jag hur det ligger till och får kolla upp vem som sålde vilken disk.

Permalänk
Medlem

Kolla om du ser det på kvittot eller i när du loggar in och kollar ordrar på webbutiken, om inte så är det bara att maila och fråga vilket serienummer de har sålt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Kolla om du ser det på kvittot eller i när du loggar in och kollar ordrar på webbutiken, om inte så är det bara att maila och fråga vilket serienummer de har sålt.

Tack för alla svar!

Jag körde Kill Disk på den för att radera allt och KD fastnade på en sektor den inte kunde läsa på den lilla Unallocated Partition som fanns där. Jag tog bort den mha Disk Management och körde Kill Disk en gång till, denna gång utan error. Sedan dess fungerar den, än så länge, utan problem. Hoppas det håller i sig.

Permalänk
Medlem

Nu bidde jag lite smått orolig av denna tråd.
Jag kanske skulle ha bett butiken kolla upp serienummret mot tillverkaren innan retur gjordes.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.