Följ Black Week på SweClockers

Teknikoutlets.se troligen scam

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeusBellum:

Nej jag har bara fått en orderbekräftelse. Där det står, att dom förbereder min order för leverans och att dom meddelar när den skickats. På fraktmetod står det bara "Fraktmetod: Normal". Jag beställde ett grafikkort.

Jag var också snabb på gröten och gjorde samma sak som dig! Har fått orderbekräftelse, jag mailade dem för att jag hade skrivit fel på namnet i min beställning. Det svarade dom ganska snabbt att de skulle åtgärda. Dock när jag försöker kontakta dem nu om leveranstid så svarar de inte, jag valde att skicka ett formellt mail med en avbeställning enligt rekommendation från Klarna för att allt ska gå rätt till, så de kommer ju inte få några pengar om det inte kommer ett kort närmaste dagarna.

Permalänk
Skrivet av mehkr:

Jag var också snabb på gröten och gjorde samma sak som dig! Har fått orderbekräftelse, jag mailade dem för att jag hade skrivit fel på namnet i min beställning. Det svarade dom ganska snabbt att de skulle åtgärda. Dock när jag försöker kontakta dem nu om leveranstid så svarar de inte, jag valde att skicka ett formellt mail med en avbeställning enligt rekommendation från Klarna för att allt ska gå rätt till, så de kommer ju inte få några pengar om det inte kommer ett kort närmaste dagarna.

Jag prata med klarna idag och dom skulle lägga en anmälan på att det är ett scamföretag. Och jag ser att deras hemsida nu är nertagen. Det var tur att du använde klarna och inte använde ditt bankkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Priserna är för bra för att vara sanna. Ingen idé att sitta och hoppas på att det är legitimt.

Jadu... Man förstår hur bedragare tjänar pengar när man läser denna tråden...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jadu... Man förstår hur bedragare tjänar pengar när man läser denna tråden...

Fast de får ju inga pengar om man använder Klarna?

Permalänk
Skrivet av mehkr:

Fast de får ju inga pengar om man använder Klarna?

de har bara klarna alternativet för att sidan ska se legit ut.

de hoppas på att folk ska vara dumma nog att betala med google pay, banköverföring osv osv annan direktbetalning där du skiter i det blå skåpet så fort du klickat på skicka pengarna knappen och det är upp till dig att bevisa att du inte bara skickat pengarna till snubben.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

de har bara klarna alternativet för att sidan ska se legit ut.

de hoppas på att folk ska vara dumma nog att betala med google pay, banköverföring osv osv annan direktbetalning där du skiter i det blå skåpet så fort du klickat på skicka pengarna knappen och det är upp till dig att bevisa att du inte bara skickat pengarna till snubben.

Deras telefon var avstängd hela dagen igår, har ej testat idag. Men de har säkert ruggat alla kunderna som var snabba med betalningen under veckan.

Permalänk
Medlem

Men vänta nu, tråden är från mars och ni kör vidare??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Men vänta nu, tråden är från mars och ni kör vidare??

nej, vi uppmärksammar bara att de är i farten igen, dom dök upp under veckan.

Permalänk
Medlem

Sidan är ju nerstängd ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Sidan är ju nerstängd ?

Jag såg det nu. Var uppe tidigt i morse och kollade och då var hemsidan live, och nu är det officiellt att de har verkligen lurat alla som köpt.. men det var väntat!

Permalänk
Medlem

Skrev ett mail om att jag makulerar min beställning hos den.
Fick detta till svar idag:
"Vi vill informera dig om att vår hemsida för närvarande är nere för uppdatering. Vi arbetar intensivt för att förbättra din shoppingupplevelse och förväntar oss att vara tillbaka online inom två dagar.

Under denna tid kommer vi att fortsätta att behandla och skicka dina beställningar så snart som möjligt. Vi försäkrar dig om att din order är i säkra händer och att vi gör allt vi kan för att leverera dina varor utan onödiga förseningar.

Vi ber om ursäkt för eventuella besvär, detta kan orsaka och uppskattar ditt tålamod och förståelse. Om du har några frågor eller behöver ytterligare information, tveka inte att kontakta oss.

Tack för att du handlar hos oss.

Vänliga hälsningar Data Fixarna "

Jag skrev ett mail igen om ett förtydligande om att jag makulerar min order och att jag kontaktat Klarna. Fick detta svar ganska snabbt
"Tack för att du kontaktade oss. Vi har mottagit din begäran och kommer att formulera din order enligt dina instruktioner. Vi beklagar eventuella besvär, detta kan ha orsakat och uppskattar din förståelse.

Vänliga hälsningar, Data Fixarna"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mehkr:

Skrev ett mail om att jag makulerar min beställning hos den.
Fick detta till svar idag:
"Vi vill informera dig om att vår hemsida för närvarande är nere för uppdatering. Vi arbetar intensivt för att förbättra din shoppingupplevelse och förväntar oss att vara tillbaka online inom två dagar.

Under denna tid kommer vi att fortsätta att behandla och skicka dina beställningar så snart som möjligt. Vi försäkrar dig om att din order är i säkra händer och att vi gör allt vi kan för att leverera dina varor utan onödiga förseningar.

Vi ber om ursäkt för eventuella besvär, detta kan orsaka och uppskattar ditt tålamod och förståelse. Om du har några frågor eller behöver ytterligare information, tveka inte att kontakta oss.

Tack för att du handlar hos oss.

Vänliga hälsningar Data Fixarna "

Jag skrev ett mail igen om ett förtydligande om att jag makulerar min order och att jag kontaktat Klarna. Fick detta svar ganska snabbt
"Tack för att du kontaktade oss. Vi har mottagit din begäran och kommer att formulera din order enligt dina instruktioner. Vi beklagar eventuella besvär, detta kan ha orsakat och uppskattar din förståelse.

Tror de har en del i inboxen som skriver till dessa nu så dom kör en copy/paste till alla Vad beställde du? hoppas det inte var allt för mycket pengar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Btk187:

Tror de har en del i inboxen som skriver till dessa nu så dom kör en copy/paste till alla Vad beställde du? hoppas det inte var allt för mycket pengar..

Jag beställde ett 4090 via Klarna 30 dagar faktura. Så jag är inte skyldig att betala så länge jag inte fått min produkt.

Permalänk
Skrivet av mehkr:

Jag beställde ett 4090 via Klarna 30 dagar faktura. Så jag är inte skyldig att betala så länge jag inte fått min produkt.

har du inte fått produkten när 30 datag börjat närma sig så får du höra av dig till klarna att de antingen ska pausa fakturan så du får ytterligare 30 dagar.

skiter du bara i att betala den så kommer den gå till inkasso och till sist kronofogden.

vill du få den struken får du prata med klarna och se hur du ska gå tillväga men generellt brukar polisanvälan om bedrägeri behövas för att få den struken om du inte kan uppvisa att du avbeställt om företaget inte strukit fakturan för du avbeställt.

Skrivet av mehkr:

känns verkligen seriöst när man särskriver sitt butiksnamn...

Skrivet av HazZarD:

Sidan är ju nerstängd ?

ja sidan verkar nedtagen och det enda som verkar fångats i arkiv är startsidan och kontaktsidan.
https://web.archive.org/web/20241121152659/https://www.datafi...

och adressen ser ut att även ha existerat under 2004/2005 iaf dock oklart om den var legit då eller inte och snubben bara snott namnet/adressen.

kör man deras logga i reverse imagesearch så får man lite liknande hits på linkedin
bland annat
https://lens.google.com/search?ep=gisbubb&hl=sv&re=df&p=AbrfA...

första träffen inte helt korrekt saknar öppningen i mittringen men allt annat stämmer

eller 5 personer vid namn Salman Yassine (kunde dock inte hitta den på linkedinsidan men kanske måste logga in så ingen aning om vem som hade loggan på sin profil)

med loggan med svart bakgrund så får man upp en som är nästan identisk också men utan nyckelhålet i mitten.

https://lens.google.com/search?ep=gisbubb&hl=sv&re=df&p=AbrfA...

får ingen klockren träff med exakt logga men troligen någon stockbild som blivit klippt och klistrad.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Dom har öppnat en ny sida igen. https://www.datafixarna.online/

Permalänk
Skrivet av DeusBellum:

Bro nej! Va hände me den fina 4080 super pro art? Nu tvingar de oss att köpa billiga 4090... vem vill spela minecraft med oändlig fps...
Galet..
Hur ska detta scam företaget sluta egentligen?

Jag poppar popcorn o hänger med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeusBellum:

Och nu går det inte köpa med Klarna längre👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denna2009:

De kör betalningarna via Stripe (endast kreditkortsbetalning möjlig när jag testa). Verkar inte gå att kontakta Stripe utan konto så de får väl in lite mer pengar innan sidan är nere.

https://stripe.com/se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rtx taichi:

Bro nej! Va hände me den fina 4080 super pro art? Nu tvingar de oss att köpa billiga 4090... vem vill spela minecraft med oändlig fps...
Galet..
Hur ska detta scam företaget sluta egentligen?

Jag poppar popcorn o hänger med.

MEN NEEEJ!!! 4090 för 9k? vem vill ha det lixom? 4060 pro art vill jag ha!

Skrivet av Denna2009:

Klarna har säkert fryst tillgångarna till dem, hände samma sak med escobar phone.. de är fortfarande i rätten om jag minns rätt pga. det.

Skrivet av Ibymafayhas:

De kör betalningarna via Stripe (endast kreditkortsbetalning möjlig när jag testa). Verkar inte gå att kontakta Stripe utan konto så de får väl in lite mer pengar innan sidan är nere.

https://stripe.com/se

Strip tar sin del och släpper direkt till säljaren, därför de använder stripe.