Rädda data från mac hårddisk (MacBook Pro 16 - Late 2019)

Permalänk
Medlem

Rädda data från mac hårddisk (MacBook Pro 16 - Late 2019)

Hej,

Behöver rädda information från mac hårddisk! Vad kan jag göra?

Uppdaterade nyligen min Macbook pro till den senaste macOS och en vecka senare så kunde jag ej hitta hårdisk längre.
Eftersom jag inte kan hitta hårddisk så hamnar mac i en evig loop av "Internet recovery" för att återinstallera en macOS vilket jag ej kan göra utan att radera hårddisk och skapa en ny.

Gick till en Apple butik och de kunde inte hjälpa mig. De rekommenderade däremot ett dyrt företag till mig och nämnde att det kunde kosta runt 30'000kr.
https://www.ibas.com/

Hittade själv företag nedan. Har någon erfarenhet av dom? är dom duktiga?
https://www.datorreparation.se/serviceplatser/gullmarsplan/

Har ni stött på något liknande? Vilka företag kan hjälpa mig?
Har viktig data som jag vill rädda! hjälp!

Permalänk
Medlem

Ahlberg Data har jag använt mig av för att rädda hårddiskar. Men här låter det snarare som något logiskt fel på innehållet / installationen.

I vilket fall så behöver du ändå ta ur innehållet för att sedan göra en ren installation.

Ställ dig den här frågan: Skulle du kunna ta tillbaka informationen från ett externt media till en ren dator? I så fall kan dom nog hjälpa dig att ta ut informationen på en extern disk. Det här borde inte kosta fantastiskt mycket.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

börja med att göra en diskimage av hela disken innan du gör något annat alls - då menar jag hela disken från sektor 0, inte bara partitioner.

sedan hindrar det inte att skicka en kopia av diskimagen till diskräddningsföretag om det handlar om att försöka rädda filsystemet eller 'bara' extrahera ut filer - eller prova med egna diskräddningsprogram även om urvalet av dataräddningsprogram är rätt litet i jämförelse att rädda data ur en havererad NTFS-filsystem. filsystem som sällan går sönder har oftast klent med diskräddningsprogram för aktuella filsystemet ifråga, för det fins inga pengar i det, medans NTFS och tidigare FAT-filsystemen gick sönder så ofta att många kände sig kallade...

Permalänk
Medlem

Dilemmat är är väl att den så kallade hårddisken är en del av moderkortet. Och det finns inget enkelt sätt att accessa den.

Frågan är om datorn tillåter USB boot.
https://support.apple.com/en-us/101578 eller om T2 Security Chippet har Secure Boot igång som förhindrar USB enheter.

Då måste helt enkelt få igång installationsmediumet, över internet eller USB för att därinne göra vad du vill med hårddisken, radera/rädda filer etc.. finns väl både terminal och diskverktyg med installationen uppe i menyerna, som du kan använda för att partitionera om hårddisken, eller kopiera filer över till någon annan USB disk etc..