Snabbkoll: Föredrar du stort eller litet datorchassi?

Permalänk
Medlem

Stort miditower här med, fractal design north xl.
Jag hade klarat mig med vanliga north såhär i efterhand men datorn står under skrivbordet så det spelar inte så stor roll.
Bra luftflöde och lätt att bygga i är ju fördelen så nöjd med det.

Permalänk
Medlem

MFF. Dvs mATX. Fanns inte med bland alternativen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Ja, definitivt! Det är synd bara att high end moderkort knappt verkar göras till mATX. Finns det något AM5-moderkort som har B650E eller 670E i just mATX? Mina googlingar har inte hittat något i alla fall.

Om ingen annan svarat:

Asus ROG x670E Gene

Sen finns Biostar B650EGTQ, men har inte sett det finnas att köpa på över ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Om ingen annan svarat:

Asus ROG x670E Gene

Sen finns Biostar B650EGTQ, men har inte sett det finnas att köpa på över ett år.

Ahh, jag trodde att det där ASUS-kortet var ITX eftersom det bara hade två minnes-slots när jag sett det innan. Jag tycker att det är en rätt stor nackdel men det är kanske mest för att jag började med datorer på den tiden det i princip var nödvändigt att uppgradera ram och gärna lägga till stickor under datorns livslängd (8mb -> 24mb ram på Windows 95 var awesome men svindyrt även när jag kunde behålla mina 2x4 mb).

Ser därför ingen större fördel med ASUS-kortet som mATX jämfört med att välja något rimligare prissatt b650E ITX kort och sätta i ett mATX chassi för min del. Biostar kortet hade varit kanon om det funnits och varit prisat ungefär som B650E för ATX däremot! Kanske kan hoppas att det dyker upp något nytt mATX i den stilen med PCI-E 5.0 när nya 9000-serien av CPUer släpps.

Permalänk
Medlem

Jag vill säga att jag inte bryr mig om storleken. Men när det kommer till kritan vill jag gärna ha en stor.... ett stort.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Tror det blir en kompakt historia nästa gång, fast jag kört miditower nästan alltid (lättare att kyla).

Den enda "akilleshälen" för att göra burken riktigt liten är effekthungriga grafikkort, resten av burken kan husera i 25x25x5 cm känns det som.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Ahh, jag trodde att det där ASUS-kortet var ITX eftersom det bara hade två minnes-slots när jag sett det innan. Jag tycker att det är en rätt stor nackdel men det är kanske mest för att jag började med datorer på den tiden det i princip var nödvändigt att uppgradera ram och gärna lägga till stickor under datorns livslängd (8mb -> 24mb ram på Windows 95 var awesome men svindyrt även när jag kunde behålla mina 2x4 mb).

Ser därför ingen större fördel med ASUS-kortet som mATX jämfört med att välja något rimligare prissatt b650E ITX kort och sätta i ett mATX chassi för min del. Biostar kortet hade varit kanon om det funnits och varit prisat ungefär som B650E för ATX däremot! Kanske kan hoppas att det dyker upp något nytt mATX i den stilen med PCI-E 5.0 när nya 9000-serien av CPUer släpps.

Jag köpte Asus-kortet då jag ville få x16 slotten på översta raden. Biostar-kortet fanns på amazon rätt längre, tror för ned mot 3,3 till 3,5 k. Det jag tyckte var viktigt var bl a 3x m.2 slottar för mina behov och som du säger pcie gen 5 överallt för framtidssäkring. Men rejält överprisat, så skulle nog gått på biostaren. Var lite orolig med minnes-support också. Det har tydligen varit lite konstigt med AM5. Just 4 stickor verkar inte funka alldeles 100 heller på AM5, så att ha 4 slots fyllda kan nog vara svårt att funka, i vart fall i rätt hastigheter osv.

En annan grej jag tycker var riktigt rövig var att det finns många fan-headers på Gene, men de flesta är bara full-speed. Så har jag behövt daisy chaina iallafall för att kunna styra dem på pwm för de headarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Jag köpte Asus-kortet då jag ville få x16 slotten på översta raden. Biostar-kortet fanns på amazon rätt längre, tror för ned mot 3,3 till 3,5 k. Det jag tyckte var viktigt var bl a 3x m.2 slottar för mina behov och som du säger pcie gen 5 överallt för framtidssäkring. Men rejält överprisat, så skulle nog gått på biostaren. Var lite orolig med minnes-support också. Det har tydligen varit lite konstigt med AM5. Just 4 stickor verkar inte funka alldeles 100 heller på AM5, så att ha 4 slots fyllda kan nog vara svårt att funka, i vart fall i rätt hastigheter osv.

En annan grej jag tycker var riktigt rövig var att det finns många fan-headers på Gene, men de flesta är bara full-speed. Så har jag behövt daisy chaina iallafall för att kunna styra dem på pwm för de headarna.

Tack för dina förstahandserfarenheter Att ha mest full-speed fan-headers låter ju barockt på ett så dyrt kort. Jag har haft ett Gene kort för många år sedan till ett mATX bygge jag gillade en gång så är lite nostalgisk av namnet men det där lät tråkigt. Jag hoppas att det har levt upp till sitt pris för övrigt!

Har också hört det där med ram men kanske blir bättre med 9000-serien. Är inte aktuellt för mig att byta innan den kommer ändå men tycker fortfarande att det är kul att leta komponenter inför nästa uppgradering.