Bör jag köpa en NAS?

Permalänk
Medlem

Bör jag köpa en NAS?

Hej

Behöver lite råd ifall jag borde köpa en NAS eller inte. Betalar idag för Dropbox som synkar alla mina foton och filmer jag tar plus alla dokument jag har i mitt egna bolag, plus saker jag gör för ett företag jag är anställd av samt en golfklubb.

Funderar på om jag skulle skaffa en NAS och sätta i min garderob. Fördelen med det är att den även skulle kunna agera Plex server men nackdelen är så klart att jag inte riktigt har samma typ av säkerhet om lägenheten skulle brinna upp, osv. Vad säger ni, borde jag skaffa en NAS eller inte?

Pris på NAS:en är rätt så sekundärt, skulle ändå ta den genom mitt AB. De jag kollat på ligger runt 10 000 - 12 000 kr inkl. två diskar.

Exempelvis denna, Synology DiskStation DS923+

Permalänk
Medlem

Tänker att det kanske inte behöver vara en "antingen-eller"-fråga, utan att du även fortsättningsvis vill synka vissa filer till Dropbox (av säkerhetsskäl), även om dessa också kan återfinnas på NAS:en. Andra filer behöver kanske inte gå till Dropbox, om du känner att den extra säkerheten är svårmotiverad.

Det är svårt att ge dig ett bra svar utifrån ditt inlägg. Såvitt jag förstår det så önskar du få tillgång till en PLEX server, men är i övrigt nöjd med nuvarande Dropbox-lösning? Eller vilka effekter är det du vill åt genom att köpa en NAS?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Se till att privata och företagets filer inte blandats ihop på samma NAS.

Lämpligt är kanske med NAS lokalt och utnyttja molnet för offsite backup - kan vara nåt annat än Dropbox med andra ord.

Permalänk

Använder både Google Drive och Synology NAS parallellt, funkar toppen. NAS:en kör ett jobb som drar nattlig backup på Google Drive, och sen backas allt upp till en S3 Glacier bucket på AWS, kostar bara några dollar/mån. Dessutom speglas hela NASen till en off-site NAS, men det är mest för att vi kör en gemensam Plex inom familjen där.

Permalänk
Medlem

Ja som lite nämts så kan du ju köra 2st nas:ar .
En (kraftigare) hemma och en (biligare) någon annanstans som då backar upp mot varandra.
Alternativt backar upp mot molnet.
Det är det bästa.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Köp dig fri med valfri tjänst, Dropbox, one drive, mfl. iom. AB. så blir kostnaden minimal jämfört med vad det kostar i en hdd krasch I egna NASen.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Tänker att det kanske inte behöver vara en "antingen-eller"-fråga, utan att du även fortsättningsvis vill synka vissa filer till Dropbox (av säkerhetsskäl), även om dessa också kan återfinnas på NAS:en. Andra filer behöver kanske inte gå till Dropbox, om du känner att den extra säkerheten är svårmotiverad.

Det är svårt att ge dig ett bra svar utifrån ditt inlägg. Såvitt jag förstår det så önskar du få tillgång till en PLEX server, men är i övrigt nöjd med nuvarande Dropbox-lösning? Eller vilka effekter är det du vill åt genom att köpa en NAS?

Ja egentligen är det väl just bara att få tillgång till en Plex server som är igång 24h om dygnet utan att datorn behöver vara på.

Skrivet av Girgoo:

Se till att privata och företagets filer inte blandats ihop på samma NAS.

Lämpligt är kanske med NAS lokalt och utnyttja molnet för offsite backup - kan vara nåt annat än Dropbox med andra ord.

Jag är företaget så just det spelar ingen roll alls för mig egentligen.

Tack för svaren, får se hur jag väljer att göra.

Permalänk
Medlem

NAS är inte bättre än de lösningar som finns online, det är mest frågan om kostnad. Har man otroligt stora mängder data, typ gigantiska mängder videos etc då kan det bli för kostsamt med lagring online. Dessa företag har ofta egna NAS lösningar eller andra system för lagring osv.

Men om det är mer kortare filmklipp, därefter foton etc. Då kanske det är bättre ha kvar din dropbox men titta på andra alternativ som är billigare. Det beror helt på vilka behov du har vad gäller utrymme, säkerhet, smidighet osv. Det skiljer ganska mycket i pris så det är värt göra research på den biten. Jag skulle iofs skaffa NAS t.ex. Synology om du inte har så stora datamängder, den behöver inte ens vara igång hela tiden utan det räcker med att köra den då och då för att göra backuper och spara datainformation. Det kan vara bra om det skulle hända något med din dropbox, det är alltid bra att ha egen backup av viktig information som dokument, bilder etc.

Permalänk

Som många andra redan skrivit, det finns nog inget definitivt svar i likhet med "det här är bättre än det andra" utan man får gå efter sina egna förutsättningar. Oavsett vad är det alltid bra att lagra känsliga filer på mer än ett ställe. Speciellt när man tar i beaktande hot så som ransomware. På vårt företag hade vi tidigare endast lagring i MS365 utan någon som helst backup eftersom vi tänkte - liksom många andra - att Microsoft redan hade löst det. Men läser man vad som står i villkoren framkommer att så inte är fallet utan det är upp till varje organisation att ordna med backup själv. Med den nyvunna kunskapen köpte vi in två stycken identiska Synology NAS som vi satte upp med replikerad backup sinsemellan. Så i praktiken har vi data både lokalt och i molnet. Kanske kan vara något även för dig? Synology har ju backup-programvaror som exempelvis kan ta backup på din Dropbox-mapp med jämna mellanrum.

Sedan finns det ju en aspekt till, d.v.s. finns det några regulatoriska krav för dig att ta hänsyn till? Exempelvis, får du lagra dina kunders data i Dropbox moln? Men den frågan kan bli ganska omfattande så jag lämnar det därhän.

Om du tycker Dropbox fungerar bra idag, fortsätt gärna använda det men se till att ta backup som du lagrar någon annanstans. På samma sätt om du väljer att skaffa en NAS behöver du ha backup även där. Vill du hålla dig inom Synologys ekosystem så har de en egen molntjänst C2 Storage som kan lagra backuper av din NAS. Det är en prisvärd tjänst om du frågar mig. Har du backup i molnet (eller någon annan geografisk plats) så behöver du inte längre bekymra dig om brand- eller stöldfaran. Och då får du ju bonusen att du kan använda NAS:en även till annat (Plex eller vad du nu vill).

Du har länkat till en DS923+ ovan. Det är bra att du väljer ett lite mer kompetent alternativ med en kraftfullare processor och upp till 32 GB RAM så kan den hantera allt du kastar på den. Jag kör själv en 920+ och den har inga som helst prestandaproblem trots att jag kör VPS:er och allt möjligt på den (men kör du VPS:er rekommenderar jag SSD-cache). På jobbet är det flaggskeppet 1823xs+ som gäller men den är overkill sett till de behov du beskriver.

Visa signatur

i7-9700k, 32 GB, RTX 4070, 970 EVO Plus

Permalänk
Medlem

Älskar min NAS.. Har en ds1019+ i dag och skulle aldrig vilja vara utan en nas.

För mig handlar det om mer än bara filer, den kör några dockers för hemmagrejer, filserver, torrentklient osv osv.
Slipper man ha en dator i gång som gör dessa grejer. Har aldrig krashat, startat om eller varit "besvärlig" alla dom åren den bara tuffat på. För viktiga saker kan man köra backup till drive, dropbox eller synologys c3 som är prisvärd.

Fördelen är, du får ett flexibelt verktyg som kan göra många saker och är väldigt driftsäker sett till priset...

Man får ju även molntjänster i form av synology drive, synology photos osv. gör det väldigt lätt o dela filer till andra så man slipper gå via nån 3de parttjänst - man blir inte begränsad till filstorlekar osv.

Permalänk
Medlem

Om Du anser dig ha behovet så är svaret ja. Och behåll Dropbox utav just dom anledningar Du nämner. 24TB hårddiskar är billiga idag.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.