Helgsnack: Är all reklam av ondo?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Är all reklam av ondo?

Reklam är överallt och många kan störa sig på pop-ups och videoannonser som inte går att skippa. Men är det alltid så hemskt med reklam?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nej.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Ja.

Permalänk
Medlem

Rakapparat.

Permalänk
Medlem

Det finns teoretiskt reklam jag skulle uppskatta. Tydlig och sann information som förhåller sig till kringliggande materialet, istället för personalisering, om produkter som är relevanta för mig.

Tror aldrig jag har sett något sånt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Inte ondo..

Men VÄLDIGT IRRITERANDE!

Har AdGuard på min server hemma som allt går igenom.
Så slipper ALL reklam, förutom sidorna jag stödjer.
Blir alltid lika förvånad hur mycket SKIT det dyker upp på webbsidor när jag inte kör med det.

Samma ska med Youtube, betalar väl runt 50:- för premium family för slippa reklamen.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Jag kan inte dra mig till minnes att jag harköpt något för att jag har sett en reklam om det.

Behovet styr inköpet, inte tvärt om.

Å andra sidan har jag levt med reklamfritt internet i över ett decenium.

Permalänk
Medlem

Det finns absolut ett värde i reklam för vanliga konsumenter.
I den bästa av världar säger en reklamkampanj "Vi har tagit fram denna produkt som vi anser matchar ett visst behov extremt väl och du som konsument kommer att uppleva en förbättring om du köper den"
Sen är det ju inte så mycket reklam som uppfyller de kriterierna.

Permalänk
Medlem

Har man behov och reklamen kanske är lite rolig. Problemet är att man ser samma så ofta. Tänkt att kolla på samma avsnitt av *valfritt avsnitt av serie* 30 gånger varje dag, i flera månader ibland.

Finns ett par reklamer man ibland skrattar till åt men magin har lagt sig när man sett det för 67de gången samma dag...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag brukar bli negativt inställd till en produkt om det görs mycket reklam om den. Nu ser jag i stort sett aldrig reklam pga streaming och spotify. Blir det reklam på radion i bilen (mycket sällan jag lyssnar på radio) så byter jag bara kanal. Har adblocks på alla mina digitala enheter så får inte heller riktad reklam mot mig.

Visa signatur

PC: NZXT H1. Sapphire 5700xt. AMD r5 3600.
Ljud: Feliks espressivo mk2 -> ZMF Aeolus/Verite/Philips X2/Mad dogs/Senn hd25-1 II

Permalänk
Medlem

Video annonser från (mest/oftast) komplet med deras j@vla speldator leverans är man trött på SweClockers.

Reklam av PS5 spel i bakgrunden på Sweclockers är irriterande.

Permalänk
Medlem

När den är i vägen för det jag vill göra så ger den omvänd effekt

All PR är verkligen inte bra PR!

Jag slutar ofta använda sidor och tjänster som har irriterande reklam. Passa in den på sidan/flödet, låt mig scrolla/spola förbi! Förstår behovet men inte att det ska bli ett hatobjekt i alla lägen

Permalänk
Medlem

Nej. Finns självklart ett intresse även för konsumenter att bli informerade om vilka produkter som finns, vilka filmer, spel o.s.v. som man kan få tag på, var, och till vilket pris. Det är väl tyvärr sällan att reklam nöjer sig med det. Problemet är när reklam blir för påträngande och stör det man försöker göra, och nyttan har liksom försvunnit när man har nått punkten att man sett samma reklam nog många gånger för att kunna recitera den utantill. När jag redan känner till det som görs reklam för, och antingen redan beslutat att jag inte är intresserad eller redan har köpt det, så är det bara ett irritationsmoment.

Sen bygger det förstås också på att reklamen är sanningsenlig och informativ. Är det rena lögner om hur ren din tvätt blir med rengöringsmedel X, eller en reklam fylld med hästar som springer i slow-motion mot futuristiska datoranimerade bakgrunder till någon opulent operasångare som inte på något sätt säger mig vad produkten kan göra eller ens vad produkten är, så är det ju inget nytta för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Jag kan inte dra mig till minnes att jag harköpt något för att jag har sett en reklam om det.

Behovet styr inköpet, inte tvärt om.

Å andra sidan har jag levt med reklamfritt internet i över ett decenium.

Det är just det att du behöver inte vara medveten om reklamen, du blir påverkad ändå.
Med pengar kan man påverka människors åsikter och tankar utan att de själva förstår det. Reklam är ren ondska.
Det flesta människor förstår inte att de blir manipulerade av reklam dagarna i ända. De köper något utan att kunna koppla det till exponerad vara för de har inget minne av det.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja säga Ja, men utan reklam så hade vi aldrig fått den här klassikern!!!

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

jag tycker det har tagits till sin spets i att vara irriterande som det är nu, men jag har absolut hittat guldkorn genom att se dem på reklam.
Det bästa exemplet jag har är att jag hittade Warframe i sin open beta fas genom en obskyr banner add på någon hemsida jag besökt, och nu har jag typ 400 timmar på Steams version

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

JA

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk

Reklam är i princip alltid dåligt. Man kan i teorin argumentera om att reklam är information som syftar till att upplysa om bra val, men det är inte så det används.
Reklam är till för att manipulera till konsumtion där just konsumtionen är huvudsyftet, vilket i sig står i kontrast till förnuftet.

Permalänk
Medlem

Reklam är skräp. Har befriat mig från sattyget i stort sett totalt sedan 20 år tillbaka. Intressant hur man utvecklat en blindhet för skräpet så man automatiskt hoppar över det om man trots alla adblocks m.m. stöter på det.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk

Jag är kluven: att berätta att man finns och vad man gör och vad som särskiljer en från konkurrenterna är direkt nödvändigt för att ett företag ska kunna existera. Men om man inte tillför något av värde till konsumenterna så kan det ärligt talat kvitta. Idag är ett överflöd av reklam för en produkt ofta ett direkt tecken på att produkten är sämre än konkurrenternas: Budgeten går till marknadsföring istället för till att förbättra produkten eller sänka priset. Mitt favoritexempel är rakprylar, där utvecklingen peakade med säkerhetsrakhyvel och raktvål. Allt efter det är lösningar som letar efter problem, och Gillette med konkurrenter är rakningens motsvarighet till bläckstråleskrivare som subventioneras av bläckpatronsabonnemang. Ren enshitification.

Jag är också totalt emot överdrivet riktad reklam. Jag besöker serverforumet på en svensk datortekniksida. Det bör räcka för att i tillräcklig utsträckning berätta för sidan vad jag är intresserad av. Vill ni se hur väl reklamen träffade? Låt (den statiska) reklamens HREF peka på ”/sweclockers”-ändpunkten hos den som köpt reklamplatsen”.

Permalänk
Medlem

Vill väl inte säga att det är av ondo, så länge det inte förstör upplevelsen på något sätt.
Jag är på båten att reklam inte gör speciellt mycket, iaf inte den random sid scroll reklamen eller den YT slänger in mellan/mitt i klippen.

Men samtidigt finns det "reklam" som jag ber om eller söker frivilligt upp. Men då kallar vi det nyheter, eller recenssioner. Men tycker ändå att det är reklam på sätt vis, men av den bra sorten.

Permalänk
Medlem

Reklam i sig har jag inga problem med, men det ska inte störa de reguljära sändningarna. Så vill de ha reklam före och efter ett program så är det OK, men hatar absolut att allt ska avbrytas för att visa nåt skräp. Så reklam kan användas men inte för att avbryta eller störa fokus från huvudprogrammet, och även spelen idag.

Permalänk
Medlem

Kort enkelt svar: JA!

Personligen vill jag att mitt personliga behov av en tjänst eller produkt skall förekomma information om vilka tjänster eller produkter som erbjuds..... Då söker jag själv information om den tjänst eller produkt som jag finner mig i behov av....

Reklam är enbart ett sätt att driva på konsumtion, att skapa begär och "behov" hos konsumenter. Det är ur alla tänkbara aspekter dåligt för allt och alla inblandade..... ja, förutom de som tjänar pengar på att tillhandahålla, distribuera eller marknadsföra då givetvis.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Ja, av ett väldigt enkelt skäl:

Den reklam man ser är inte för den bästa produkten, utan produken från annonsören med mest pengar.

Det är lite som:

Hallå, vi är ett nytt företag med en ny proCOCA COLA
Hör ni oss? Vår nya produkt är jättehäMC DONALDS
Ni måste lyssna! Det här kommer att revolTESLA

Jag ber om ursäkt om mina reklamexempel inte är up to date.
Jag har inte sett någon reklam de senaste decennierna.

Permalänk
Medlem

Marknadsförarna säljer tjänsten att överrösta det mediabrus de själva skapar. Det skulle inte skada någon om de helt enkelt lät bli.

De enorma resurser som reklam kostar samhället skulle kunna läggas på annat, människorna som är involverade skulle förhoppningsvis kunna göra något nyttigare istället för något som människor är beredda att betala för att slippa ens se. (AI kommer att göra det utan dem i vilket fall. Budskapet är helt generiskt, AI är perfekt för ändamålet.)

Permalänk
Medlem

Popups hatar jag. Men när Amazon mailar att jag får 100kr rabatt på nästa köp över 400kr, visst ökar det chansen att jag handlar.

10% osv blir jag dock mest irriterad på, speciellt om det endast gäller ordinarie priser.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av Kyathab:

Vill väl inte säga att det är av ondo, så länge det inte förstör upplevelsen på något sätt.

Detta.

Reklam i innehållet du tittar på är ett otyg. ”Sponsrat innehåll” som vid första anblick ser ut som riktigt innehåll är ett vidrigt missbruk av läsarens tid. Reklam som överstyr scrolling på en sida förtjänar eld och svavel.

Permalänk
Medlem

Jag aktivt väljer bort märken/produkter som jag ser i reklam. Om jag inte redan har dem. Tar även bort dem ur all diskussion på all nivå. Syns något i reklam som tvingas på en raderar jag det från livet.

Reklam är pissdåligt och jobbigt som fan.

Det här inlägget sponsrades av Systembolaget. Varför ha reklam när man har monopol enligt lag?

Permalänk
Medlem

Kan varken säga ja eller nej. Mycket reklam är skräp, en hel del rent vilseledande och då är den absolut av ondo. Reklam kan dock vara nödvändig och görs den på rätt sätt kan den utan tvekan vara positiv. Är man en företagare som vill sälja en produkt eller tjänst så kan det vara ett måste för att få kunder. Det beror således ur vilket perspektiv man ser det. Som slutkonsument kan man tycka all reklam är onödig men jag tror ändå det finns tillfällen när reklam faktiskt leder till något positivt även där.

Från mina år i reklambranschen så minns jag väldigt tydligt hur det första många företag, framförallt små, drog ner på var marknadsföring när det började gå sämre. Egentligen i grunden feltänk då det snarare är då man behöver öka det kontot.

Syns man inte finns man inte.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2