Programmeringspråket Basic fyller 60 år

Permalänk
Melding Plague

Programmeringspråket Basic fyller 60 år

Det allra första Basic-programmet kördes 1 maj 1964 på en General Electric GE-225 på Darthmouth College i New Hampshire.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Minns när man gjorde små övningar med hjälp av basic boken i C64. Har både boken och datorn kvar än idag.
Gjorde senare något litet frågesport spel i qbasic.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

När jag var liten så var det en "klassfråga" vilka som fick en dator eller inte. Och man funderade på vad man kunde ha blivit om man fick programmera bl.a. basic som barn? Idag så går en dator få gratis som går att koda det enklaste på, men samtidigt har ungdomarna så mycket annat skoj. (tiktok, snapshat, youtube etc), så de kodar nog inte mer än vad folk gjorde förr ändå.

Basic lever som sagt kvar i VBA i Office, det är konstigt att det inte har ersätts med något bra. (typescript är bra på vissa saker)

Grundproblemet är att det inte är lätt att göra något superkraftigt och samtidigt säkert. Att köra excelscript med macron från andra bör ses lika osäkert som att köra .exe filer från andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Basic lever som sagt kvar i VBA i Office, det är konstigt att det inte har ersätts med något bra.

https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/python-in-excel

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Något bra, skrev han 😁

Permalänk

Det finns en drös alternativ. Men det man ofta är ute efter är en lösning som är inbyggd i exceldokumetet, så man kan lämna ifrån sig en fil och denna har allt. Lösningen ska skapa ny Ribbon, med en massa knappar och annat.
Funktionsmässigt så bör det ligga på en nivå så man skulle kunna göra ett breakoutspel, "supermariospel" inne i excel, man ska även med bl.a. OLE automation kunna styra helt andra programvaror som att uppdatera cadritningar med nya komponenter som finns i ens excelblad etc.

Något bra alternativ kommer aldrig komma tror jag, för det är helt åt helskotta idiotisk säkerhetsmässigt dumt att köra andras såna här lösningar. Man kan köra det man har själv skapat eller väldigt mycket litar på den som kodade. Alltså exakt samma sak som att köra någons C# program. Problemet i Microsofts fall är att det är svårt för dem att förklara för alla hur riskabelt de är.
Så de satsar nog inte "miljardbelopp" på att utveckla något nytt som ersätter. VBA är en gammal synd från 1993, den kommer leva kvar länge. De har pratat om att ta bort den hur länge som helst, VBA används i fler mjukvaror än Microsofts, men inga nya mjukvaror får längre börja använda den vad jag har tolkat.

Permalänk
Medlem

Lärde oss Basic på gymnasiet i tidernas begynnelse.
Knackade spel på sin Ti-grafräknare.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

10 print ”Grattis på Födelsedagen”
20 goto 10

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När jag var liten så var det en "klassfråga" vilka som fick en dator eller inte. Och man funderade på vad man kunde ha blivit om man fick programmera bl.a. basic som barn? Idag så går en dator få gratis som går att koda det enklaste på, men samtidigt har ungdomarna så mycket annat skoj. (tiktok, snapshat, youtube etc), så de kodar nog inte mer än vad folk gjorde förr ändå.

Basic lever som sagt kvar i VBA i Office, det är konstigt att det inte har ersätts med något bra. (typescript är bra på vissa saker)

Grundproblemet är att det inte är lätt att göra något superkraftigt och samtidigt säkert. Att köra excelscript med macron från andra bör ses lika osäkert som att köra .exe filer från andra.

Nu vet jag inte vilken årgång du är men jag minns iaf att även mina kompisar som hade en ensamstående förälder som gick på socialbidrag hade dator/tv-spel när jag växte upp. Det var inte lika illa att vara fattig då som det blev senare känns det som. Om inte missbruk var inblandat vill säga.

På den tiden kom ju även alla i kontakt med programmering för du behövde ju skriva en snutt för att få igång ett spel eller program på en dator.

Jag som noobade i demoscenen minns med tydlighet hur demopartyn gick över i gaminglan mellan 1995-2000. Folk slutade koda och spelandet tog över med intåget av 3dspel och multiplayer. Folk spelade ju innan med men det fanns en balans mot det kreativa som hölls uppe på något sätt. Sen var det som någon hällde diskmedel i vattnet och alla sjönk till botten. 😄

Permalänk
Skrivet av o0Oo:

Nu vet jag inte vilken årgång du är men jag minns iaf att även mina kompisar som hade en ensamstående förälder som gick på socialbidrag hade dator/tv-spel när jag växte upp. Det var inte lika illa att vara fattig då som det blev senare känns det som. Om inte missbruk var inblandat vill säga.

På den tiden kom ju även alla i kontakt med programmering för du behövde ju skriva en snutt för att få igång ett spel eller program på en dator.

Jag som noobade i demoscenen minns med tydlighet hur demopartyn gick över i gaminglan mellan 1995-2000. Folk slutade koda och spelandet tog över med intåget av 3dspel och multiplayer. Folk spelade ju innan med men det fanns en balans mot det kreativa som hölls uppe på något sätt. Sen var det som någon hällde diskmedel i vattnet och alla sjönk till botten. 😄

Du pratar garanterat efter år 1995. Slutet på 90talet blev datorer mer vanligt. Innan så visst fanns det säkert något gammalt att få tag på om man bodde i en större ort, men vi andra hade inte ens tillgång till denna marknad.
Vissa ungdomar hade en c64, andra hade nes/megadrive. Ens val var ofta något föräldrar gjorde och det var dyrt med de båda. De i min skola som både hade nes och c64 hade föräldrar med bättre ekonomiska föresättningar.

Permalänk
Medlem

Gick man kurs i för drygt 40 år sen. Mindre användbart nu för tiden...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Satt lite vid en ABC 80 när jag gick på gymnasiet 80-82

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Du pratar garanterat efter år 1995. Slutet på 90talet blev datorer mer vanligt. Innan så visst fanns det säkert något gammalt att få tag på om man bodde i en större ort, men vi andra hade inte ens tillgång till denna marknad.
Vissa ungdomar hade en c64, andra hade nes/megadrive. Ens val var ofta något föräldrar gjorde och det var dyrt med de båda. De i min skola som både hade nes och c64 hade föräldrar med bättre ekonomiska föresättningar.

Det är ju väldigt anekdotisk och betyder inte så mycket egentligen. Jag växte upp i en mindre stad (15 000 invånare) i början av 90-talet, min mor var långtidssjukskriven och min far var metallarbetare. Vi hade "Hem PC" (d.v.s. sprillans nya datorer man betalar med bruttolöneavdrag) samt NES. De flesta hade åtminstone en konsol och väldigt många hade en ny PC.

Och det är ju det som är problemet med att utgå från att alla andra hade det som man själv hade. Att det sällan stämmer.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Du pratar garanterat efter år 1995. Slutet på 90talet blev datorer mer vanligt. Innan så visst fanns det säkert något gammalt att få tag på om man bodde i en större ort, men vi andra hade inte ens tillgång till denna marknad.
Vissa ungdomar hade en c64, andra hade nes/megadrive. Ens val var ofta något föräldrar gjorde och det var dyrt med de båda. De i min skola som både hade nes och c64 hade föräldrar med bättre ekonomiska föresättningar.

Nej jag pratar mitt åttital. Jag växte upp mitt på landet med äldre föräldrar där min mor var sk hemmafru och farsan elektriker. Han tjänade 18k i månaden minns jag. Vi hade nybyggt hus flera bilar och husvagn. Hade ju inte funnits på kartan idag. Sedan flyttade vi in till ett mindre samhälle, huset kostade 250k vet jag för jag fick lämna över tiotusenlapparna till mäklaren. Min bästa vän levde med sin mamma som fick städjobb ibland. Men han hade både Amiga och Nes och hyrde nesspel på macken varje vecka som man gjorde då och kopierade spel från mig till datorn.

Permalänk
Medlem

Från de första staplande stegen med en "print" och "goto" 1977 träffades vi på kvällarna för att lära oss hacka. Så fort man lärt sig filhantering så skrevs en egen editor så att man kunde modifiera sina program betydligt lättare än vad systemet tillät. De äldre som gick på KTH berättade om EDT-20 från Digitals TOPS-20, så de kommandona blev vad som implementerades i BASIC som en sorts tidig "WYSIWYG".
<Escape><Escape>

Permalänk
Medlem

BASIC fortsätter att vidareutvecklas med även nya versioner. Som i t.ex Mega65an.

Allt från Mega65, till Commander X16 till Agon Light 2 etc. har också trevliga communities och det händer mycket nyutveckling i BASIC.

För lite mer på djupet om BASIC rekommenderar jag denna podcast:
Episode 45 - Keeping Things BASIC - https://adventofcomputing.libsyn.com/episode-45-keeping-thing...

Permalänk
Medlem

Ba(j)sic var första språket jag lärde mig, på en Vic-20. Aldrig gillat det. På C-64 fick det bli assembler istället.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Glömde någon vb.net?

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När jag var liten så var det en "klassfråga" vilka som fick en dator eller inte.

Pratar vi tidigt 70-tal eller vilken tid gäller det? När jag var liten så hade i stort sätt alla datorer, de flesta vic-20.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Pratar vi tidigt 70-tal eller vilken tid gäller det? När jag var liten så hade i stort sätt alla datorer, de flesta vic-20.

Inte där jag bodde, orten har väldigt stor betydelse. På samma sätt som jag och alla där jag bodde hade fiberanslutning till internet slutet av 90talet. De flesta i mitt område hade Nes, något mer datorliknande enhet fick de ej. Innan Nes kom, så var vissa datorer som c64 säkerligen mer vanligt.

Permalänk
Medlem

Jag började med BASIC, först på ABC80. Man skrev `load cas:` för att ladda program från kassettband.

Senare bytte jag till Sinclair ZX81 och därefter till ZX Spectrum. Spectrumen var intressant, särskilt eftersom den svenska generalagenten Beckman Innovation hade översatt BASIC-tolken till svenska, vilket gjorde att man kunde växla mellan två olika tolkar med ett enkelt knapptryck inuti datorn. Detta tillät användning av Å, Ä och Ö i den svenska versionen.

Spectrumen hade också ett makrokommando. Man flyttade markören till rätt läge, och när man väl lärde sig detta, gick programmeringen ganska snabbt.

Annars är det GFA Basic som jag fastnade för mest. Jag använde det på Atari ST, där man kunde köra både tolkad och kompilerad BASIC. Jag skrev ett BBS-program i GFA Basic som även var kompatibelt med Fidonet. På den tiden fanns ingen databasmotor, så man var tvungen att koda sin egen databas. Man hade två filer: en headerfil och en msg-fil. Sedan behövde man skriva ett program som städade bort gamla meddelanden.

Det var mycket lärorikt eftersom man lärde sig att förstå allting från grunden. Idag när man lockar och pockar på folk att de ska lära sig att bli programmerare på en månad... Men vad kan de egentligen?

ZX 81 :
För att rita en cirkelt på 81:an

10 LET cx=32
20 LET cy=22
30 LET r=20
40 FOR y = -r TO r
50 LET dy = y + cy
60 IF dy >= 0 AND dy <= 43 THEN
70 LET d = INT(SQR(r*r - y*y))
80 FOR x = -d TO d
90 LET dx = x + cx
100 IF dx >= 0 AND dx < 64 THEN
110 POKE 16384 + (dy * 32) + INT(dx / 8), PEEK(16384 + (dy * 32) + INT(dx / 8)) OR (128 / (2^(dx MOD 8)))
120 END IF
130 NEXT x
140 END IF
150 NEXT y

Dock har chat gtp spotta ut felaktig kod här.. Eftersom ZX 81:an tolk kunde bara ha en bokstav som variabel.

Samma program på ZX Spectrumen

10 CLS
20 CIRCLE 128, 96, 50

Här får ni manualen till Sinclair Zx 81:an :

https://www.historybit.it/wp-content/uploads/2018/09/ZX81_Bas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inte där jag bodde, orten har väldigt stor betydelse. På samma sätt som jag och alla där jag bodde hade fiberanslutning till internet slutet av 90talet. De flesta i mitt område hade Nes, något mer datorliknande enhet fick de ej. Innan Nes kom, så var vissa datorer som c64 säkerligen mer vanligt.

Det skiljer såklart mellan olika orter. Dock blir jag inte riktigt klok på vilken tid du avsåg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Pratar vi tidigt 70-tal eller vilken tid gäller det? När jag var liten så hade i stort sätt alla datorer, de flesta vic-20.

VIC 20 är inte tidig 70 tal.. Det är tidig 80 tal.. I vår klass på mellanstadiet på 12 personer , så det var det jag och en till person som hade hemdator. Senare är när vi flyttades upp till Högstadiet, då de flera i paraell klasser som hade hemdator. Den vanligaste datorn ,var C64 och ZX Spectrum. Senare skaffade väl folk Amiga, jag skaffade Atari ST eftersom den var billigare än Amiga. Amiga OS var defintivt inte för att köras på "diskett" , men atari st gick att köra med diskett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

VIC 20 är inte tidig 70 tal.. Det är tidig 80 tal..

Det stämmer bra. Jag har inte sagt att det är tidigt 70-tal heller. Från tiden när vic-20 kom och framåt så är min uppfattning att det inte har varit något överraskande att det har funnits datorer i hemmen.

Permalänk
Medlem

Jag lärde mig mest Qbasic i skolan, tyckte iaf att det på den tiden var hyfsat lätt att förstå. Vilka mina gorilla spelet som följde med i läroboken på en diskett?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

En intressant notering jag gjorde var att de som började gymnasiet 1977 och 1978 främst hade systemprogrammering som intresse. Från 1979 och framåt var det spel som gällde för 75% av deltagarna på kurserna.

Permalänk
Medlem

1970 (tror jag det var) fick KTH en egen HP minidator, den tog upp ett helt rum - det var mini på den tiden - och hade 8 terminaler, pelarterminaler som förde ett oherrans oväsen och på vilka man sparade sina program genom att printa ut en hålremsa som man tog med sig till nästa session. Huvarna till remsstansarna skakade sönder och vid stansningen spreds små pappersrundlar som en snöfall i lokalen. Språken var Fortran och Basic och jag tyckte det roligaste var felutskriften i Basic, den bestod av ett enda ord: "WHAT?" Men skönt var det att inte behöva springa till datacentralen QZ med lådor med hålkort som man lämnade in och sedan, efter en dag eller så fick tillbaka med ett papper med resultatutskrift om man hade tur men oftast med en diger bunt med felutskrifter. Jag lärde mig att ogilla Basic och hata COBOL. Basic gick ju i alla fall att använda och frustrationen var mindre med Basic än med COBOL. Men det som fastnat mest i minnet är ju just "WHAT?"

Permalänk
Medlem

Jag började med programmering i QBasic, på den nivån var det fortfarande kul.

Skrivet av SirMacke:

Lärde oss Basic på gymnasiet i tidernas begynnelse.
Knackade spel på sin Ti-grafräknare.

Så det är ditt fel att det blev att spela Tetris på miniräknaren på tråkiga lektioner i gymnasiet.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det stämmer bra. Jag har inte sagt att det är tidigt 70-tal heller. Från tiden när vic-20 kom och framåt så är min uppfattning att det inte har varit något överraskande att det har funnits datorer i hemmen.

Det kom en hög med hemdatorer vid tidpunkten. Många nådde inte Sverige. TRS-80 var jättestor i USA.

Dom som lyckades bäst i Sverige, var CBM, Sinclair och Atari. Men t.ex CBM 64 var svindyr i började ca 5000:- i dåtiden penningvärde.

Permalänk
Medlem

Vår PDP-11 var ett riktigt monster, i negativ bemärkelse. Utöver BASIC så kunde vi kompilera FORTRAN också. Problemet var att när vi kompilerat ETT program, så var diskarna fulla! Den verkligen sög upp vartenda bibliotek den kunde hitta och hällde in det i vår lilla skapelse. Roligare var då att portera datorspelet Adventure till BASICens begränsade minne. Många kluriga lösningar blev det för att spara minne. Som jag nämnde tidigare, vitsen var inte att spela, utan att klura ut hur man skulle knöka in program-f.n-skapet i minnet. Det satte sina spår, snabba och lätta algoritmer, tricks å så sitter i ryggmärgen sedan dess.