Microsoft förenklar Windows 11-uppgradering

Permalänk
Melding Plague

Microsoft förenklar Windows 11-uppgradering

Du kan nu uppgradera direkt från Windows 10 till Windows 11 23H2.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hinner de släppa 12an runt då 10an slutar funka hoppar jag hellre på den direkt 😅

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller är det enormt mycket artiklar om diverse windows(11) nyheter som alla uttrycker är ogillat ändå? Eller är det kommentarerna man vill ha?

Permalänk
Medlem

Ni som har koll, ger Windows 11 fortfarande sämre prestanda i spel än Windows 10?

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Ni som har koll, ger Windows 11 fortfarande sämre prestanda i spel än Windows 10?

Jag har inte märkt nått om jag ska va ärlig, kanske lite men det är så lite att jag inte bryr mig i alla fall.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Skrivet av s1lvertunga:

Är det bara jag eller är det enormt mycket artiklar om diverse windows(11) nyheter som alla uttrycker är ogillat ändå? Eller är det kommentarerna man vill ha?

Verkar som 8 av 10 av de som använder Windows 11 här ogillar det starkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Ni som har koll, ger Windows 11 fortfarande sämre prestanda i spel än Windows 10?

Sitter inte och spelar sida-vid-sida så jag kan inte säga bu eller bä men tror att det beror på vilka titlar du kör. Jag har inget att klaga på med en några år gammal Core i7 och 1080Ti.

Windows som OS så är 10 snabbare men det är nog försumbart.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1lvertunga:

Är det bara jag eller är det enormt mycket artiklar om diverse windows(11) nyheter som alla uttrycker är ogillat ändå? Eller är det kommentarerna man vill ha?

Skrivet av Dinkefing:

Verkar som 8 av 10 av de som använder Windows 11 här ogillar det starkt!

Oftast är det dom som vill visa sitt missnöjde också de som syns och hörs.

Själv kör jag Windows 11 på alla mina enheter och även på jobbet. Det finns självklart saker som kan göras bättre, men det finns det i varje operativsystem. Överlag är jag alltså nöjd.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Kan tyvärr inte uppgradera på grund av SecureBoot krav som mitt moderkort inte kan aktivera utan att formatera om hela datorn. De borde verkligen slopa kravet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessHack:

Hinner de släppa 12an runt då 10an slutar funka hoppar jag hellre på den direkt 😅

Tänk bara på att mycket pekar på att Windows 12 kommer bli ett molnbaserat Windows. Det har ryktats om att det även blir en månadskostnad på skiten, men inte enligt Windows Central. Microsoft har nämligen lagt in Windows 11 i molnet för företag och därmed krävt en månadskostnad. Det var prat om att detta även skulle ske för privatpersoner.

Om ZDNET inte skrev en artikel om förutsägelser om Windows 12 som ett aprilskämt, så finns det lite att läsa på följande länk: https://www.zdnet.com/article/windows-12-faq-is-it-coming-in-...

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

Kan tyvärr inte uppgradera på grund av SecureBoot krav som mitt moderkort inte kan aktivera utan att formatera om hela datorn. De borde verkligen slopa kravet.

Ska gå att aktivera i efterhand, att bara ändra inställningen i bios på moderkortet ger ju inget stöd i OS för det.
Här finns lite olika tips om du vill göra det utan format.
https://learn.microsoft.com/sv-se/mem/intune/user-help/you-ne...
https://droix.net/knowledge-base/sv/article/sa-har-aktiverar-...

Behöver du ändra till gpt från mbr så finns här guide.
https://learn.microsoft.com/en-us/windows-server/storage/disk...

Permalänk
Medlem

Jag tror att Win10 kommer leva kvar ett tag till.
Om jag måste kommer jag gå över till W11-varianten som inte kräver MS konto på en av mina datorer.
Alla andra kommer gå från Win10 till Ubuntu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

Kan tyvärr inte uppgradera på grund av SecureBoot krav som mitt moderkort inte kan aktivera utan att formatera om hela datorn. De borde verkligen slopa kravet.

Det är inget krav på att ha Secure Boot aktiverat, bara att moderkortet stödjer Secure Boot. Låter mer som om du installerat din Windows installation i legacy mode och inte i UEFI mode

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Tänk bara på att mycket pekar på att Windows 12 kommer bli ett molnbaserat Windows. Det har ryktats om att det även blir en månadskostnad på skiten, men inte enligt Windows Central. Microsoft har nämligen lagt in Windows 11 i molnet för företag och därmed krävt en månadskostnad. Det var prat om att detta även skulle ske för privatpersoner.

Om ZDNET inte skrev en artikel om förutsägelser om Windows 12 som ett aprilskämt, så finns det lite att läsa på följande länk: https://www.zdnet.com/article/windows-12-faq-is-it-coming-in-...

Jag vill minnas att det skulle vara möjligt att köra det i molnet, inte att det skulle vara ett krav. Men mycket går åt prenumerationshållet.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är inget krav på att ha Secure Boot aktiverat, bara att moderkortet stödjer Secure Boot. Låter mer som om du installerat din Windows installation i legacy mode och inte i UEFI mode

Installerade Windows 10 i "legacy mode" på min nuvarande PC. Var rätt enkelt att konvertera MBR till GPT dock, att slå på Secureboot krävde lite mer dock (och är naturligtvis olika på olika moderkort) men mitt krävde att jag;

  1. Satt CMS till disabled (enkelt).

Att aktivera Secureboot efter det var inte bara att sätta Secureboot till active, utan krävde jag ställde in;

  1. Secureboot Mode: Custom

  2. Restorade factory keys

  3. Reboota, in i bios igen,

  4. Aktivera Secureboot

  5. Ställa tillbaka "Secureboot Mode" från Custom till Standard (enl. guiden, inte 100% om det är ett krav).

  6. Reboot

Secureboot var nu aktiverat.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Jag vill minnas att det skulle vara möjligt att köra det i molnet, inte att det skulle vara ett krav. Men mycket går åt prenumerationshållet.

Upp till bevis vad som händer, när Windows 12 väl har utannonserats mer av Microsoft, och när vi har mer information

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Nu lär ju tyvärr Windows 12 också ha dumheter som krav på TPM och secure boot och andra saker som visar att Microsoft tycker att de äger folks datorer, så det slipper man nog inte. Men jag hoppas i alla fall att 12:an har ett gränssnitt som inte ballar ur varannan uppdatering, och inte på något område ger sämre prestanda än Windows 10. Misslyckas de med det kommer Windows 10 bli nya XP och mjukvara kommer behöva vara kompatibelt med det om ägarna inte vill gå miste om en stor del av potentiella användare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Jag vill minnas att det skulle vara möjligt att köra det i molnet, inte att det skulle vara ett krav. Men mycket går åt prenumerationshållet.

Varför slutade man använda order 'mainframe' och ersatte det med 'molnet' egentligen? Mainframe låter så mycket coolare.

Om de går mot prenumerationstjänst förklarar det en tidigare nyhet om att enhetskryptering ska bli standard. Inte betalat din månadsavgift? Då kommer du inte åt dina filer längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är inget krav på att ha Secure Boot aktiverat, bara att moderkortet stödjer Secure Boot. Låter mer som om du installerat din Windows installation i legacy mode och inte i UEFI mode

Det stämmer in på mig, upptäckte detta på grabbens dator och tröttnade snabbt på att googla. Tänkte, skitsamma, jag köper ny dator om ett år istället... 😂
Microsoft borde ta fram ett verktyg för detta, ladda ner starta och kör, färdigt.
Jag vet att jag inte är ensam om det här.
Hade det funnits ett lätt sätt för en gubbe med två barn och jobb, hade ytterligare en dator haft win11 istället för win10 just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrre:

Det stämmer in på mig, upptäckte detta på grabbens dator och tröttnade snabbt på att googla. Tänkte, skitsamma, jag köper ny dator om ett år istället... 😂
Microsoft borde ta fram ett verktyg för detta, ladda ner starta och kör, färdigt.
Jag vet att jag inte är ensam om det här.
Hade det funnits ett lätt sätt för en gubbe med två barn och jobb, hade ytterligare en dator haft win11 istället för win10 just nu.

Måste du behålla filerna på datorn? Om inte så är det jara att installera om med W11.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Upp till bevis vad som händer, när Windows 12 väl har utannonserats mer av Microsoft, och när vi har mer information

Ja, vi kan bara spekulera innan vi vet.

Skrivet av underd0g76:

Varför slutade man använda order 'mainframe' och ersatte det med 'molnet' egentligen? Mainframe låter så mycket coolare.

Om de går mot prenumerationstjänst förklarar det en tidigare nyhet om att enhetskryptering ska bli standard. Inte betalat din månadsavgift? Då kommer du inte åt dina filer längre.

Ja, det skulle inte förvåna mig det minsta. :-\

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Måste du behålla filerna på datorn? Om inte så är det jara att installera om med W11.

Måste måste jag väl inte 😁
Men orkar inte fixa med allt, han är 12 så jag behöver fixa alla inlogg på spelkonton, discord osv,osv.
Är inte jobbigt egentligen, men jobbigare än att bara rulla vidare, på win10.
Så fixar jag det när jag köper ny dator nästa år och han ärver min nuvarande. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Tänk bara på att mycket pekar på att Windows 12 kommer bli ett molnbaserat Windows. Det har ryktats om att det även blir en månadskostnad på skiten, men inte enligt Windows Central. Microsoft har nämligen lagt in Windows 11 i molnet för företag och därmed krävt en månadskostnad. Det var prat om att detta även skulle ske för privatpersoner.

Om ZDNET inte skrev en artikel om förutsägelser om Windows 12 som ett aprilskämt, så finns det lite att läsa på följande länk: https://www.zdnet.com/article/windows-12-faq-is-it-coming-in-...

Tack för info. Yeah inte så sugen på subscription...
Dock i försig kan jag tänka mig 1000 - 2000 kr per år om man då får ett väldigt bra operativsystem, Co-Pilot (bättre och utvecklad variant för operativsystem) samt lite extra cloud mine på värdelös one drive och hela 365 paketet så är de väll rätt okej egentligen...

Men hoppas 12 även funkar lokalt utan allt sånt nonsens. Vill ju inte att datorn inte ska funka när man är offline. Då blir win 12 värdelös.

Permalänk
Sötast

Hmm, de kanske kan sätta en upvote knapp bredvid upgrade knappen som frågar om användaren hellre sett en återaktivering av en säkerhetspatchad Windows7?

Permalänk
Medlem

De som inte vill byta kanske vill byta till tiny11 istället

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Stannar på Win 10 och stänger av Windows update.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Eftersom de kommer ta bort Mixed Reality från W11 så kommer jag stanna kvar på W10 så länge som möjligt, alternativt till jag skaffar nytt VR-headset eller det kommer en ny lösning som gör att jag kan fortsätta använda det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessHack:

Hinner de släppa 12an runt då 10an slutar funka hoppar jag hellre på den direkt 😅

Kommer inte hjälpa. Alla som är haters av "det nya Windows", kommer såklart vara hater till Windows 12. Precis som när Windows 11 kom, och när Windows 10 kom, och när WIndows 8.1 kom, och när Windows 8 kom, och när Windows 7 kom, och när Windows XP kom, osv osv osv. Det är samma visa varje gång ett nytt Windows kommer. Dom som hatade Windows 10 och älskade Windows 7, älskar Windows 10 idag och hatar Windows 11.

Är det något som är säkert så är det folks hat till senaste Windows och älskandet av "det föregående Windows" plus att solen kommer slockna en dag.

Otroligt tröttsamt. Speciellt på ett teknik-forum.

Skrivet av Dizzö:

Stannar på Win 10 och stänger av Windows update.

Herregud! Hoppas du i samma veva drar ut nätverksladden!! Fattar inte folks inkompetenthet med att inte ha säkerhetspatchar installerade etc när man har datorn på Internet. Fattar inte folk risken med det? Hur tror ni alla DDOS-attacker går till? Att folk som sitter med opatchade gamla OS som inte är säkra och används i ett bot-nät. Min mamma som är 68 år gammal, förstår till och med viden av att ha en dator som är oskyddad på nätet. Hon rockar Windows 11, utan att någon har hjälpt henne uppgradera eller "lära" henne hur det nya OS fungerar. Hon surfar vidare och betalar räkningar samt kollar Play-kanaler ibland som tidigare. Klarar hon detta, så klarar folk på ett teknikforum som Sweclockers detta.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Kör Windows 11 på jobbdatorn och huvud-PCn hemma, funkar väl lika bra som Windows 10 gjorde.
Kommer inte ens ihåg vad det var för skillnader längre XD
Var väl lite bättre stöd för flera skärmar och fönsterhantering inbyggt iaf, så jag är nöjd.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av car2ns:

Otroligt tröttsamt. Speciellt på ett teknik-forum.

Mmm, fast skillanden nu är väl att Microsoft trycker in både reklam, "nyheter", inställningar som ändras tillbaka, samt diverse andra saker som man endast kan beskriva som rövhattiga rakt in i deras OS, även för Enterprise.