Nordiska TV-branschen enas i kampanj mot olagliga tv-tjänster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Vi betalar trots allt en piratkopieringsavgift på allt som innehåller lagring då bolagen tar för givet att vi redan kopierar. Så tekniskt sett har vi redan "betalat".

privatkopieringsavgift*

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

privatkopieringsavgift*

Menade att skriva det men min mobil "rättade" mig.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

streaming är det nya piratkopieringen...

Lustiga är, streaming slog ju ut piratkopiering typ 95%, men sen blev dom giriga och förstörde hela grejen och nu är man tillbaka till kabel-tv priser och modeller, fast sämre.

Permalänk
Medlem

skönt med vpn

Permalänk
Medlem

Lösningen har redan existerat. När Netflix var i princip enda spelaren på marknaden så sålde andra bolag sitt innehåll till netflix och man hade en tjänst.
Kostnaden nu, för 5-6 tjänster blir ju löjligt. Många jonglerar ju abonnemang nu, deaktiverar en tjänst i 3 månader, aktiverar en annan... Deaktiverar.. Det blir omständigt.
Mitt svar har varit att deaktivera allt. De borde förstå att de förlorar på grund av den nuvarande modellen, och inte bara på grund av fulstreaming.
Sen tror jag att det finns en desperation i branschen... Varje dag dör åldringar som sett på "gammal tv"; Varje dag flyttar ungdomar ut från familjehemmet, tar kontroll över sin ekonomi... Många av dem kör Youtube+sociala medier endast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Fast den grejen kommer inte att hända. Åtminstone inte i form av en enda månadsavgift där allt ingår utan begränsningar.

Spotify funkar för musik då man lyssnar på låtar många gånger under årens lopp. Artister får måhända på tok för lite betalt men musiken fortsätter att generera inkomster många gånger.

Tv-serier är färskvara där nya premium-serier har stort värde. Samma sak med sportevenemang i än högre grad.

Det kommer aldrig bli så att vi kommer betala 299:- för allvideofy där nya avsnitt av premium-serier ploppar upp varje vecka.

Nej det förstår jag också att det aldrig kommer att bli så..det var mest ur ett önske perspektiv

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Det är dyrt så folk fulstreamar...
Börjar fler fulstreama så kanske fem höjer mer o då är dödsspiralen igång.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Förr fanns det ju supporterpaket. Man valde vilket lag, och man kunde se alla matcher från det laget. Inget annat.

Hade det funnits idag för typ 199kr/mån så hade ju varenda supporter glädjeligen köpt det. Men idag kostar ju streamingtjänsterna mer än på en säsong än ett säsongskort på läktarn, vilket är helt orimligt.

Permalänk
Medlem

Sluta behandla konsumenter som skit och ge oss rimliga val till rimliga priser så ska ni se att problemet är löst. De vet så mycket väl att det går att lösa det på det sättet, men dem vill inte för det ger inga feta bonusar på högt uppsattas konton. Så istället för att erkänna sina egna fel och brister så skuldbelägger man konsumenten 🤦

Permalänk
Medlem

Problemet med sport är att streamingplattformarna ofta blir en onödig mellanhand. Ta NHL som exempel. Varför ens ha olika "marknader"? Låt mig köpa direkt från NHL för en femtedel av priset. Nej, det går minsann inte an! Förutom att betala mycket mer skall jag få en sämre produkt med exempelvis dålig kvalitet, publikljud som plockas bort för att de skall ha svenska kommentatorer, tekniska problem, en kass app som avbryter sändningen om man snabbspolar, etc. Nej tack.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Alltid lika underhållande med dessa kampanjer.
Faktum kvarstår att ofta är det mest kriminella inte att använda IPTV, Nej för ofta sköter de "legala" alternativen sina system så dålig att man när matchen skall börja saknar en stabil stream.

Hade det funnis Legala möjligheter att kunna tiöll en legal prisnivå välja de lags matcher man vill see hade det troligen inte haft alls så många så kallade fulstreams.

Exempel: Ettanplay som sänder Svenska Division 1 Herr fotboll har 1 års Årskort där du betalar för att endast kunna se ditt lag (LSK) så 30 matcher a 999KR och en del av summan går firekt till just min klubb (LSK).

Så Svenska DIV 1 har allstå en mycket mer funktionell streaming än vad de högre serierna har.

Tror de flesta hade kunnat ta en månads kostnad för endast ditt lags serier i SHL eller Allsvenskan på runt 199-249 kr istället för att behöva välja allt a 649kr som det är idag för SHL.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 5950X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellscreame:

Alltid lika underhållande med dessa kampanjer.
Faktum kvarstår att ofta är det mest kriminella inte att använda IPTV, Nej för ofta sköter de "legala" alternativen sina system så dålig att man när matchen skall börja saknar en stabil stream.

Hade det funnis Legala möjligheter att kunna tiöll en legal prisnivå välja de lags matcher man vill see hade det troligen inte haft alls så många så kallade fulstreams.

Exempel: Ettanplay som sänder Svenska Division 1 Herr fotboll har 1 års Årskort där du betalar för att endast kunna se ditt lag (LSK) så 30 matcher a 999KR och en del av summan går firekt till just min klubb (LSK).

Så Svenska DIV 1 har allstå en mycket mer funktionell streaming än vad de högre serierna har.

Tror de flesta hade kunnat ta en månads kostnad för endast ditt lags serier i SHL eller Allsvenskan på runt 199-249 kr istället för att behöva välja allt a 649kr som det är idag för SHL.

Sånt funkar jättebra, då skiter man helt enkelt i att åka ut och filma lagen som ingen följer för det är fasta kostnader som inte går att komma runt. Eller så kan man som du ha Ettanplay som senaste året haft massa problem med AI-sändningar och annat som gör att det inte funkat bra...

Antingen har man "gemensamt" avtal där man i princip har samma kvalite på alla matcher (du får finansiera även så att tråkiga lag blir filmade), eller så har man att t.ex. klubbar själva äger rättigheterna och driver sina egna plattformar. Det är väldigt meckigt att ha något mellanting. Det blir ganska snabbt, varför ska vi ens filma det här laget som bara har en bråkdel av topplagens anhängare? På samma sätt som du inte vill pröjsa för matcher som du inte vill se, varför ska producenterna pröjsa för att göra dom matcherna om de vet att de går back på dom? Vilket då blir följdfrågan, tror du dom då filmar ditt lag om de åker och möter något tråkigt jävla gäng?

Boden Hockey har t.ex. kört sitt egna race Hockeyettan, där de filmat och skitit i ligans streaming-avtal, jag förstår mycket väl varför man gör så från klubbens sida, och varför ligan inte gillar det. Båda slåss för sin ekonomiska överlevnad, men problemet är att dom båda skjuter varandra i foten.

På nått sätt förväntar sig folk att man ska kunna "skala ner" TV eller liknande system linjärt, ungefär som att kostnaden för 10 matcher att producera är 10x i och därmed ska 1 match vara 1x? Men i själva verket så måste du bygga system och lösningar för en jävla massa oavsett om du ska göra 1 eller 10 matcher. Vilket helt enkelt gör att det är inte kostnadseffektivt att göra det på ett sätt om man bara gör 1 produktion, gentemot 10 eller 100. Ibland blir snittpriset bättre av att man gör mer, ibland blir snittpriset sämre. Se det lite som ett vanligt jobb, du kanske har en timlön och OB, det är kostnadseffektivt att låta dig jobba 8 timmar per dag, men kommer du över 12 så blir det billigare att anställa en till. Men det betyder inte per automatik att två stycken är dubbelt så effektivt...

Sen ska det ju i ärlighetens namn också nämnas att man redan nu i de flesta ligor lägger mer fokus och produktionspengar på storlagen, så det är inte så att dom mindre får samma exponering rakt av. Men, det är ändå hyffsat jämn högsta nivå mellan lägsta och högsta lagens exponering i t.ex. SHL, Allasvenskan, Hockeyallsvenskan, osv... och alla lagen får iaf. lika mycket från TV-avtalen.

Visa signatur

There can be only ONE...