Telia mobilt internet via ZTE MC888 Pro + Deco M9 Plus = katastrof?

Permalänk

Telia mobilt internet via ZTE MC888 Pro + Deco M9 Plus = katastrof?

Hallåj,

Jag har försökt hjälpa en bekant egenföretagare med att få igång hennes mobila internet från Telia, som de skickat med en ZTE MC888 Pro till, i den sitter ett SIM-kort.

Tanken är sen att via 3st TP-Link Deco M9 Plus-enheter sprida ut WiFi över arbetsplatsen, det finns även en switch med 3 trådade enheter med i spelet (dator, något system för att låsa upp en dörr med tag och en skrivare).

ZTE-enheten fungerar så länge bara den är med och leker, den verkar även sprida anslutning via kabel till switchen, problemet uppstår när jag försöker introducera Deco-enheterna, jag måste uppenbarligen göra något fel, men vet ej vad.

Jag har provat olika konfigurationer, den senaste med att ha Deco-enheterna inställda som access points*. Det funkade faktiskt hyfsat i några dagar, sen har det varit omöjligt att få till det igen. Numera slutar det alltid med att det WiFi som Deco producerar inte har någon internetanslutning - de lyser dock grönt, vilket ska indikera på allt fungerar.

Jag har provat att helt stänga av WiFi på ZTE-enheten.
Jag har provat att koppla ZTE via kabel till switchen vidare via kabel till (Main) Deco, samt ZTE -> (Main) Deco -> Switch. Det verkar inte spela roll.

Jag har nu lånat hem Deco-enheterna igen och ska nollställa samt konfigurera Main Deco som router och de andra som APs (om det nu går), alternativt förlänga via Mesh.
APs och Mech har jag för övrigt aldrig pillat med förut.

Tacksam för input!

*Jag har lånat hem dem och konfigurerat allt hemma hos mig, vilket fungerat problemfritt.

Permalänk
Medlem

Om jag vore du så skulle jag endast använda kines-routern (ZTE:n) som brygga mot 5G/4G-nätet och låta Deco-systemet agera router och mesh-wifi. Dvs om du surfar in i MC888:an och sätter den i "bridge mode" så den bara länkar ihop mobilnätet in mot Deco-routern, och sedan ansluter Deco-routern direkt på. Observer att eventuell switch då inte får anslutas mot MC888 eftersom den ger ut internet-leverantörens IP-adress direkt till nästa enhet, så eventuell switch måste således anslutas till någon av Deco-mesh accesspunkterna.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Skrivet av Pitr-:

Om jag vore du så skulle jag endast använda kines-routern (ZTE:n) som brygga mot 5G/4G-nätet och låta Deco-systemet agera router och mesh-wifi. Dvs om du surfar in i MC888:an och sätter den i "bridge mode" så den bara länkar ihop mobilnätet in mot Deco-routern, och sedan ansluter Deco-routern direkt på. Observer att eventuell switch då inte får anslutas mot MC888 eftersom den ger ut internet-leverantörens IP-adress direkt till nästa enhet, så eventuell switch måste således anslutas till någon av Deco-mesh accesspunkterna.

https://picsur.rhz.se/i/7cbcfa4f-437e-4862-a6b5-0acef87ad2b2.jpg

Tack för det, ska provas!

Permalänk
Skrivet av Pitr-:

Om jag vore du så skulle jag endast använda kines-routern (ZTE:n) som brygga mot 5G/4G-nätet och låta Deco-systemet agera router och mesh-wifi. Dvs om du surfar in i MC888:an och sätter den i "bridge mode" så den bara länkar ihop mobilnätet in mot Deco-routern, och sedan ansluter Deco-routern direkt på. Observer att eventuell switch då inte får anslutas mot MC888 eftersom den ger ut internet-leverantörens IP-adress direkt till nästa enhet, så eventuell switch måste således anslutas till någon av Deco-mesh accesspunkterna.

https://picsur.rhz.se/i/7cbcfa4f-437e-4862-a6b5-0acef87ad2b2.jpg

Jag provade nyss att konfigurera ZTE:n som brygga, kopplade sedan till huvud-Decon och sedan switchen från den (ej från den andra så som du ritat upp, måste koppla från första).
Wifi fungerade då, men inte det trådburna...

Nu har jag slagit tillbaka ZTE till automatiskt läge istället och (än så länge) funkar allt.
Återstår att se om det fortfarande rullar efter några timmar/dagar. Deco-puckarna har en historik av att börja lysa rätt och sluta fungera efter en tid... fingers crossed.