Billiga alternativ för IoT lärande/egen programmering

Permalänk

Billiga alternativ för IoT lärande/egen programmering

Hej, jag sitter här och fönstershoppar lite mellan Raspberry Pi's och Arduinos för ett kommande antagningsprovsprojekt.

Har fått upp ögonen för Arduino Nano 33 IoT som är mycket billigare än en hel SBC.

Mitt projekt går ut på att skapa en IoT-lösning med "positiva effekter på samhället eller marknaden" och min tanke var att köra på något som en "smarthem vattna dina blommor baserat på fuktighet eller tidsschema med google task integration".

Min idé bygger då på att använda en Nano 33 IoT för just hämta data från sensorerna och skicka iväg detta två gånger per dag, skicka vidare detta till en Raspberry Pi server aaand that's it.

Så, skulle jag kunna driva en Nano 33 IoT med batterier? Gärna AAA eller AA. I så fall, hur?
Vad jag förstått är det relativt simpelt, man kollar vad för spänning in som Mr. Nano vill ha, sen får jag fixa någon AC/AC som lyfter/sänker spänningen?

Är väldigt villig att lära och läsa resurser själv, men skulle uppskatta hemskt mycket med lite vägledning!

Bonusfråga: Finns det billigare lösningar än en Nano 33 IoT för cirka 230 spänn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SällanManHarRätt:

Vad jag förstått är det relativt simpelt, man kollar vad för spänning in som Mr. Nano vill ha, sen får jag fixa någon AC/AC som lyfter/sänker spänningen?

Jag kan garantera att mr. nano inte lever länge om du matar den med AC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SällanManHarRätt:

Hej, jag sitter här och fönstershoppar lite mellan Raspberry Pi's och Arduinos för ett kommande antagningsprovsprojekt.

Har fått upp ögonen för Arduino Nano 33 IoT som är mycket billigare än en hel SBC.

Mitt projekt går ut på att skapa en IoT-lösning med "positiva effekter på samhället eller marknaden" och min tanke var att köra på något som en "smarthem vattna dina blommor baserat på fuktighet eller tidsschema med google task integration".

Min idé bygger då på att använda en Nano 33 IoT för just hämta data från sensorerna och skicka iväg detta två gånger per dag, skicka vidare detta till en Raspberry Pi server aaand that's it.

Så, skulle jag kunna driva en Nano 33 IoT med batterier? Gärna AAA eller AA. I så fall, hur?
Vad jag förstått är det relativt simpelt, man kollar vad för spänning in som Mr. Nano vill ha, sen får jag fixa någon AC/AC som lyfter/sänker spänningen?

Är väldigt villig att lära och läsa resurser själv, men skulle uppskatta hemskt mycket med lite vägledning!

Bonusfråga: Finns det billigare lösningar än en Nano 33 IoT för cirka 230 spänn.

Om nano 33 iot är som den äldre så har den en pinne för strömmatning som tar 5-12v, så du kan driva med 4 AA eller AAA, eller ett 9v batteri.

Bonusfrågan: ja, men absolut inte lika enkelt som en Arduino nano.

Permalänk
Skrivet av ojz0r:

Jag kan garantera att mr. nano inte lever länge om du matar den med AC.

Hur ska jag inte grilla den om man ställer den frågan?

Permalänk
Skrivet av swesen:

Om nano 33 iot är som den äldre så har den en pinne för strömmatning som tar 5-12v, så du kan driva med 4 AA eller AAA, eller ett 9v batteri.

Bonusfrågan: ja, men absolut inte lika enkelt som en Arduino nano.

Okej, så bara för att förtydliga. Då förlitar jag mig på att de batterier jag kopplar upp inte överstiger den spänning/volt som batterierna ger ut? Är det korrekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SällanManHarRätt:

Hur ska jag inte grilla den om man ställer den frågan?

Den går på DC. Kolla upp spänningsregulator för att få ned spänningen till den nivå den klarar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SällanManHarRätt:

Okej, så bara för att förtydliga. Då förlitar jag mig på att de batterier jag kopplar upp inte överstiger den spänning/volt som batterierna ger ut? Är det korrekt?

Vet inte riktigt om jag förstår vad du menar, men så länge du matar 5-18v(kollade vad dom rekommenderar) på pinnen "vin" så kommer den vara igång. AA och AAA är nominellt 1.5v, så kopplar man 4 i serie så får man 6v vilket kan driva nanon ett tag, eller så kör du ett 9v batteri som är enkelt.

En annan sak jag såg var att den bara tål 3.3v på I/O pinnarna, vilket begränsar lite vad för sensorer som fungerar. Det är något du måste hålla koll på, de äldre Arduino nano tålde 5v på I/O pinnarna.

Permalänk
Medlem

Torrbatterier räknar man med 1.5 Volt som nya och 0.9 Volt som urladdade - använder du NiMh-batterier (som tex IKEA:s 'ladda') så är nominella spänningen 1.2 Volt/cell och även där är det inte mycket kvar när spänningen når 0.9 Volt och lägre.

så - 6 st Akalie-batterier ger 9 Volt när de är kopplade i serie (i praktiken kommer spänningen sjunka lite så fort det belastas) och när batterierna ligger på 0.9 V/cell så har du 5.4 Volt - med NiMh batterier startar man med 7.2 Volt (om de inte är precis nyladdade då de kan ligga kring 1.4 Vol/cell)

kör du med 4 st 1.5V celler så kommer din drifttid inte att bli så lång då du ganska fort kommer under 5 Volt som minimum-matning och en massa konstiga saker kan börja hända...

förmodligen omvandlar den interna regulatorn inmatad spänning till 3.3 Volt och har minimumspänning 5 Volt för att kunna ge ut 3.3 Volt till kretsarna.

Det är vanligt att standard-regulatorer behöver minst 1.7 - 2 Volt högre inmatningsspänning än den spänning som den levererar vidare till kretsarna. Det fins low-drop regulatorer som kanske bara behöver 0.3 Volt högre matningsspänning än sin utgående spänning men ofta på bekostnad att inspänningsområdet är betydligt mindre och tex inte skulle klara inspänning som 18 Volt.

Permalänk
Medlem

Kolla i databladet

https://docs.arduino.cc/resources/datasheets/ABX00027-datashe...

Man borde kunna använda en ingång som de säger tål upp till 21 V. Sedan finns det en ingång som ska ha 3,3 V om man matar den vägen. Eller så ska det nog fungera att andluta en USB-laddare 5 V via USB-kontakten.

Edit: 3,3 V verkar vara en utgång avsedd för anslutning av externa tillbehör. Enklast är nog att använda VIN eller USB.