Permalänk

Dator för photoshop

Tjena
Jag letar efter lite tips på dator komponenter som jag kan ha i lång tid framöver. Jag håller på med foton och fixar i photoshop.
Jag har kollat in i5 14600kf som processor som början men inte kommit så mycket längre. Har också läst att jag behöver grafikkort för att detta ska funka så detta känns nästan som att de kommer bli en speldator istället
Vilka komponenter hade ni kört på?
Tack på förhand!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacorosen:

Tjena
Jag letar efter lite tips på dator komponenter som jag kan ha i lång tid framöver. Jag håller på med foton och fixar i photoshop.
Jag har kollat in i5 14600kf som processor som början men inte kommit så mycket längre. Har också läst att jag behöver grafikkort för att detta ska funka så detta känns nästan som att de kommer bli en speldator istället
Vilka komponenter hade ni kört på?
Tack på förhand!!!

Hejsan!

Länkar till ett Pugetsystems test av hårdvara för Photoshop. Testet gjordes före nVidia 4000 korten släpptes men borde ändå ge en bra fingervisning om vad som är värt att köpa.

https://www.pugetsystems.com/solutions/photo-editing-workstat...

Glhf!!!

Permalänk

Gött tack
Spelar moderkortet någon speciell roll i bygget?
Om man nu skulle ta en i9 14900k eller en i7a. Hade de som exempel funkat med ett asus z790-a eller behöver man ett bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacorosen:

Gött tack
Spelar moderkortet någon speciell roll i bygget?
Om man nu skulle ta en i9 14900k eller en i7a. Hade de som exempel funkat med ett asus z790-a eller behöver man ett bättre?

När jag valt moderkort, så har jag kollat efter vissa kriterier. Vad behöver jag...

Hur lång är garanti-tiden.
Formfaktor. Vill jag bygga en liten eller stor dator.
Finns de uttag som jag behöver, så jag kan installera de komponenter jag vill.
Finns det möjlighet att bygga ut systemet ytterligare vid behov. T.ex. fler hårddiskar eller mer RAM.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD