Snart kan du stänga av HDR i Netflix

Permalänk
Melding Plague

Snart kan du stänga av HDR i Netflix

Vill du spara ström på telefonen och optimera streaming-upplevelsen kan en ny funktion hjälpa dig på traven.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vem sitter och tittar på tv/film på en liten 6-tumsskärm? haha
HDR är ju det som gör att Netflix är värt att ha för tv/film

Permalänk
Avstängd

HDR, är det bästa som har hänt på länge framförallt i windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Dem är rätt många.. = )

[Edit]
PS.. Hade vart najs om de switchade på server sidan, mindre data att skicka över även.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Det är väl snarare det dynamiska omfånget som ökar, inte upplösningen. Det vita blir ljusare typ.

Permalänk
Medlem

Skönt! Jag skulle gärna ha "LDR" om det gick. Vem fasen vill växla mellan att bli bländad och att inte se någonting alls hela tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Skönt! Jag skulle gärna ha "LDR" om det gick. Vem fasen vill växla mellan att bli bländad och att inte se någonting alls hela tiden?

Hade du frågat mig för två år sedan hade jag tyckt att du var helt ute och cyklade. Då kollade jag på en hel del filmer/serier där de gjorde HDR bra. Men på senare tid har jag sett exempel på där de gjort det dåligt, och herrejävlar vad jag fått mina näthinnor fotonblästrade.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

HDR är en styggelse. Som tur är kan man stänga av det i Instagram har jag nyligen upptäckt, hett tips till de som vill undvika bränna hornhinnan när man idiotskrollar på låg ljusstyrka innan sovdags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Gissningsvis folk som pendlar t.ex.?
Slökolla en TVserie på bussen känns rimligt. Då är ju HDR inte speciellt prioriterat.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

HDR är en styggelse. Som tur är kan man stänga av det i Instagram har jag nyligen upptäckt, hett tips till de som vill undvika bränna hornhinnan när man idiotskrollar på låg ljusstyrka innan sovdags.

Jag undviker det gärna på min teve också. Jag förstår verkligen inte charmen med att bli bländad när man tittar på film.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av tintinj:

Jag *räcker upp handen*

Men såklart inte när det finns en större skärm tillgänglig.
Ovärderligt när man nattar småbarn eller pendlar.
HDR är ju dock ganska oviktigt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hund:

Jag undviker det gärna på min teve också. Jag förstår verkligen inte charmen med att bli bländad när man tittar på film.

HDR behöver inte vara bländande. Vissa filmer i HDR har inte nämnvärt högre ljusdagrar än SDR-filmer har.

Håller med om att HDR är jobbigt när det används för att göra saker bländande utan att det ger någon visuell fördel, men det kan också vara fantastiskt när det används på rätt sätt.
Sedan så är det ju ganska vanligt att HDR hänger ihop med andra fördelar som större färgomfång (wide color gamut).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Hade du frågat mig för två år sedan hade jag tyckt att du var helt ute och cyklade. Då kollade jag på en hel del filmer/serier där de gjorde HDR bra. Men på senare tid har jag sett exempel på där de gjort det dåligt, och herrejävlar vad jag fått mina näthinnor fotonblästrade.

Ja, minns att jag tyckte Planet Earth i 4K HDR var helt och hållet magiskt på min då nyinköpta LG OLED. Men som du säger, många mindre proffsiga produktioner gör det väldigt dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det är väl snarare det dynamiska omfånget som ökar, inte upplösningen. Det vita blir ljusare typ.

Tror han menar att det är högre bitrate på HDR-materialet också, så du får bättre kvalitet på köpet. Klumpigt formulerat dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Egentligen är HDR en teknik som direkt stipulerar exakt vilken ljushet en viss pixel ska ha, till skillnad från TV förr där det var mer en relativ inställning. Sen klarar ju inte många skärmar de högre nivåerna ändå så viss "mapping" måste då göras för att få in högdagrarna i det tekniska omfång skärmen klarar. Här kan jag tänka mig att olika tillverkare löser det på olika vis och det kan vara en orsak till att vissa klagar på detta. Med min LG OLED hemma så finns det två olika HDR-lägen, Film hemma och Biosalong där Film hemma mappar ljusare, säkert för användning i ljusare rum med många lampor etc. Sen finns lite inställningar för dynamisk kontrast m.m. där man ytterligare kan manipulera mappningen. Sen har förstås LED-skärmar ljusare max än OLED så det kan ev vara mer besvärligt där. Men, egentligen är alltså detta ett avsteg från den ursprungliga intentionen att filmskaparen skulle kunna göra en film med exakt de nivåer hen tänkt och det skulle sen se likadant ut på alla HDR-skärmar. Om då filmskaparen gör filmen för ljus så blir den för ljus för alla. Sen har vi även filmer som är konverterade från SDR till HDR där jag själv upplevt att det inte varit helt lyckat ibland med för ljus genomsnittsnivå, men moderna filmer som är skapade i HDR från start är oftast kanon. Det ska inte bli ljusare överlag bara för att det är HDR, men där det är befogat ger det den där extra kryddan.

En bra modern film i Dolby Vision på en bra HDR-skärm (gärna OLED!) som är rätt inställd är en otrolig upplevelse!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av tintinj:

Extremt många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Extremt många?

Känner inte till några extremt många 🧐

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

HDR behöver inte vara bländande. Vissa filmer i HDR har inte nämnvärt högre ljusdagrar än SDR-filmer har.

Håller med om att HDR är jobbigt när det används för att göra saker bländande utan att det ger någon visuell fördel, men det kan också vara fantastiskt när det används på rätt sätt.
Sedan så är det ju ganska vanligt att HDR hänger ihop med andra fördelar som större färgomfång (wide color gamut).

Skrivet av Barsk66:

Egentligen är HDR en teknik som direkt stipulerar exakt vilken ljushet en viss pixel ska ha, till skillnad från TV förr där det var mer en relativ inställning. Sen klarar ju inte många skärmar de högre nivåerna ändå så viss "mapping" måste då göras för att få in högdagrarna i det tekniska omfång skärmen klarar. Här kan jag tänka mig att olika tillverkare löser det på olika vis och det kan vara en orsak till att vissa klagar på detta. Med min LG OLED hemma så finns det två olika HDR-lägen, Film hemma och Biosalong där Film hemma mappar ljusare, säkert för användning i ljusare rum med många lampor etc. Sen finns lite inställningar för dynamisk kontrast m.m. där man ytterligare kan manipulera mappningen. Sen har förstås LED-skärmar ljusare max än OLED så det kan ev vara mer besvärligt där. Men, egentligen är alltså detta ett avsteg från den ursprungliga intentionen att filmskaparen skulle kunna göra en film med exakt de nivåer hen tänkt och det skulle sen se likadant ut på alla HDR-skärmar. Om då filmskaparen gör filmen för ljus så blir den för ljus för alla. Sen har vi även filmer som är konverterade från SDR till HDR där jag själv upplevt att det inte varit helt lyckat ibland med för ljus genomsnittsnivå, men moderna filmer som är skapade i HDR från start är oftast kanon. Det ska inte bli ljusare överlag bara för att det är HDR, men där det är befogat ger det den där extra kryddan.

En bra modern film i Dolby Vision på en bra HDR-skärm (gärna OLED!) som är rätt inställd är en otrolig upplevelse!

Det är mycket möjligt att jag bara haft dålig erfarenhet av det. Det var ett tag sedan jag testade det nu. Jag kanske får ge den en ny chans någon dag.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Jag har redan stängt av HDR i Netflix.
Det gjorde jag när jag sa upp abonnemanget😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Väldigt många som pendlar till och från jobbet i Stockholm-området kan jag intyga. I alla fall serier.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av kotz:

Känner inte till några extremt många 🧐

Jag ser 9/10 titta ned i telefonen på filmer/serier/YT etc hela tiden när jag åker tåg.
Sen om du int ser någon i parken göra det så är ju inte det hela världsbilden:)

Permalänk
Medlem

Netflix är väl en av de få som skickar ut 4K även om man har en icke HDR kompatibel skärm.
Disney och andra får man använda Kodi på Shielden för att få ut 4K utan HDR..om jag hade orkat

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Netflix supportar inte HDR10+ så har man en Samsung utan svärta med en massa nits så blir det lätt fel.
En Oled med Dolby Vision ger en helt annan upplevelse.
HDR är viktigare en 4K för en bra upplevelse.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Många i tråden som tror att hdr bara påverkar ljusstyrka vilket är helt totalt fel.

Visa signatur

7900xtx och 7800x3d är min setup. Så nu vet ni det om jag kritiserar AMD ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Många i tråden som tror att hdr bara påverkar ljusstyrka vilket är helt totalt fel.

Med tanke på hur folk jag sett privat har sina tv-apparater inställda - så är jag inte förvånad om det är enda skillnaden vissa ser.
Men så länge de är nöjda är jag inte en som förstör deras upplevelse i onödan..!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Netflix supportar inte HDR10+ så har man en Samsung utan svärta med en massa nits så blir det lätt fel.
En Oled med Dolby Vision ger en helt annan upplevelse.
HDR är viktigare en 4K för en bra upplevelse.

Å samsung TV (snåljåpar) har inte Dolby Vision support.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Hur?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av tintinj:

Skulle inte alls förvåna mig om majoriteten som streamar kollar på mobilen, det är mycket vanligare än vad man tror

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Det är en av anledningarna jag ville ha en stor telefon när det begav sig.
Jag pendlade då. Nice att sitta på bussen och koppla av med något intressant/kul att se.
Idag vill jag ha en mindre.

Sen förstår jag inte hur du har kunnat missa hur många det är som ligger/sitter och ser på film osv på sin telefon.
Samt dom som sätter telefonen på sin träningsmaskin och ser något medan dom gymmar.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Samma. Har testat HDR i ett fåtal spel men gick tillbaka efter att ögonen brann upp. Lite trist då man hört gott, kanske bara inte fått rätt spel/upplevelse men det jag provat har inte gett mersmak. Ser inte alls poängen att de ljusa partierna ska spåra ur på ett så otrevlig sätt, särskilt då man oftast sitter i lite mörkare rum och spelar.