installera windows 11 i "förväg"

Permalänk
Medlem

installera windows 11 i "förväg"

hejsan!

Har googlat runt men inte hittat något riktigt bra svar på min fråga.

Det är så att jag ska hjälpa en kompis att bygga hans första dator på fredag. tanket slog mig nu att det vore ju bra om jag kunde iaf göra större delen av windows installationene redan nu så vi slipper vänta på den. Är det möjligt att installera windows 11 på en extärn SSD via ett usb enclosure? har clonat mitt windows och andra diskar via det förut men har aldrig testat att installera det på nytt så att säga.

Har en OEM licens men den kan jag väl inte använda på min datorn med helt annan hårdvara för att sen sätta ssd'n i kompisens dator?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D , Kingston Fury 32gb @ 6000MHz, MSI MAG X670E Tomahawk, EVGA RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA, EK-AIO Elite 360, EVGA SuperNOVA 1000 G3, Lian-Li 011 Dynamic Evo, Samsung Odyssey G8 OLED, Asus PB278Q

Permalänk
Medlem

Ha USB-disk som C: brukar inte funka nåt vidare, i alla fall inte på äldre windows-versioner.

Men det du kan göra är att koppla in den som vanligt i din dator, installera men inte gå vidare efter första omstarten, och "skip/hoppa över" aktiveringen av licens. Ett problem med detta kan vara att fel drivrutiner installeras dock. Bättre att inte krångla till det, du sparar inte många minuter på denna manöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfie91:

hejsan!

Har googlat runt men inte hittat något riktigt bra svar på min fråga.

Det är så att jag ska hjälpa en kompis att bygga hans första dator på fredag. tanket slog mig nu att det vore ju bra om jag kunde iaf göra större delen av windows installationene redan nu så vi slipper vänta på den. Är det möjligt att installera windows 11 på en extärn SSD via ett usb enclosure? har clonat mitt windows och andra diskar via det förut men har aldrig testat att installera det på nytt så att säga.

Har en OEM licens men den kan jag väl inte använda på min datorn med helt annan hårdvara för att sen sätta ssd'n i kompisens dator?

Släng på installationen på ett USB-minne bara.
Det tar inte alls lång tid att installera Windows på en ny dator idag

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

okej, har sällan koll på installationen när jag installerat windows 😂 det kanske inte tar så lång tid längre. Har redan gjort en usb med installation media, detta slog mig bara nu aatt det kanske går smidigare. Men det låter inte så😊

tack för snabba svar!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D , Kingston Fury 32gb @ 6000MHz, MSI MAG X670E Tomahawk, EVGA RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA, EK-AIO Elite 360, EVGA SuperNOVA 1000 G3, Lian-Li 011 Dynamic Evo, Samsung Odyssey G8 OLED, Asus PB278Q