Permalänk

7900xt svart skärm

Tjena.
Köpt ny BF dator som jag byggde ihop och har funkat perfekt.
Problem uppstod för nån månad sen. När jag starta datorn var upplösningen plötsligt 1024 x 768 alltså Windows default . Titta i enhetshanteraren och märkte att mitt grafikkort hade ett orange varningstecken. Så testa starta om. Hjälpte inte. Dra ut strömkabeln funkar ibland men kommer bli samma fel igen. Avinstallera drivrutin med olika program som rensar upp allt. Installera om Windows! Samma fel funkar dock ibland att kortet återställs när man drar kabeln men jag vet att det kommer bli lika igen. när man väl startar och allt är som vanligt kan jag spela och köra långa stresstester som datorn klarar men när jag avslutar testet eller spelet så pang svart skärm. Men datorn är igång.
Så skicka in kortet till inet

Fick ett nytt kort då det var fel på förra enligt inet. Stoppa in nya kortet och samma tråkiga upplösning fanns och med exakt samma problematik som förra kortet har.
Hur är det ens möjligt. Bytt kablar strömkablar osv. Ja alla kablar sitter i.
Nu kör jag på displayport på moderkortet och datorn funkar galant.
Ingen överklockning eller värmeproblem. Sjukaste felet jag varit med om. Ändå byggt datorer i 20år.

Nån som varit med om liknande eller vet vad det kan vara.
Kan man verkligen ha så oflyt med två trasiga kort.

Jag har ett nätagg nytt från msi på 850w så kraft finns.
3gånger har jag installerat om Windows med samma fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swepiraten:

Tjena.
Köpt ny BF dator som jag byggde ihop och har funkat perfekt.
Problem uppstod för nån månad sen. När jag starta datorn var upplösningen plötsligt 1024 x 768 alltså Windows default . Titta i enhetshanteraren och märkte att mitt grafikkort hade ett orange varningstecken. Så testa starta om. Hjälpte inte. Dra ut strömkabeln funkar ibland men kommer bli samma fel igen. Avinstallera drivrutin med olika program som rensar upp allt. Installera om Windows! Samma fel funkar dock ibland att kortet återställs när man drar kabeln men jag vet att det kommer bli lika igen. när man väl startar och allt är som vanligt kan jag spela och köra långa stresstester som datorn klarar men när jag avslutar testet eller spelet så pang svart skärm. Men datorn är igång.
Så skicka in kortet till inet

Fick ett nytt kort då det var fel på förra enligt inet. Stoppa in nya kortet och samma tråkiga upplösning fanns och med exakt samma problematik som förra kortet har.
Hur är det ens möjligt. Bytt kablar strömkablar osv. Ja alla kablar sitter i.
Nu kör jag på displayport på moderkortet och datorn funkar galant.
Ingen överklockning eller värmeproblem. Sjukaste felet jag varit med om. Ändå byggt datorer i 20år.

Nån som varit med om liknande eller vet vad det kan vara.
Kan man verkligen ha så oflyt med två trasiga kort.

Jag har ett nätagg nytt från msi på 850w så kraft finns.
3gånger har jag installerat om Windows med samma fel.

Har du testat olika PCI-E portar på moderkortet?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Nej faktiskt inte. Ska skicka in nya kortet till inet igen idag. Men alltså all logik som man samlat på sig så är nåt trasigt, kan du inte spela i två timmar eller köra en timmes stresstest och det funkar för att sedan när du återvänder till windows så blir skärmen svart. Noll logik. Men ska testa skicka in kortet idag om det är fungerande får jag skicka in hela datorn.
Jag tror dock det kan vara nättagget eller moderkort men som du sa borde jag testat med en annan pci express plats men där får inte kortet plats om jag inte låter allt ligga löst på bordet, Orkar faktiskt inte ;D
Finns tonvis med trådar om svart skärm och AMD. Läst enormt mycket men inte hittat svar på just mitt problem. Svart skärm I windows miljö eller tex när datorn har varit i strömspararläge och startar upp så har jag ingen signal.
Jag är verkligen helt lost.

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFi
MSI MPG A850G PCIE5 850w
Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast
Arctic Liquid Freezer II 240
Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB Pulse Gaming OC
Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB 1299 kr
AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB
Först gången jag köper ett AMD grafikkort då jag har hört så mycket dålig om dom Alltid kört Nvidia. Får nog tänka om till nästa gång. Aldrig mer AMD tyvärr även om dom är väldigt prisvärda

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem. Och har redan felsökt genom att byta ut all hårdvara sånär på grafik.
När enhetshanteraren visar varning högerklickar jag bara och väljer aktivera enhet. Då är allt som vanligt efter en omstart till.

Jag har beställt ett grafikkort till av annan tillverkare för fortsatt felsökning.

Det försvinner nästan helt när jag inaktiverade freesync. Så långt mellan problemen att jag trodde det var permanenta lösningen.

Mitt grafikkort är ett Sapphire nitro+ 7900xtx.

Enbart köpt Sapphire-AMD grafikkort vid hemmabygge. Det sedan Asus och Nvidia gjorde mig besviken under Geforce 3-tiden.

Däremot har jag haft en hel del laptops med både AMD och Nvidia och ser inte att den ena skulle vara bättre än den andre.

Lägger därför inte vikt på ena eller andra utan vet att all hårdvara kan krångla.

Vad jag vill ha sagt är dra inte drastiska beslut som viss hårdvara skall aldrig mer köpas. Du kanske missar något bra i framtiden.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Får jag gissa på nån kortis/trasig PCIE-lane?

Permalänk
Skrivet av iller:

Jag har exakt samma problem. Och har redan felsökt genom att byta ut all hårdvara sånär på grafik.
När enhetshanteraren visar varning högerklickar jag bara och väljer aktivera enhet. Då är allt som vanligt efter en omstart till.

Jag har beställt ett grafikkort till av annan tillverkare för fortsatt felsökning.

Det försvinner nästan helt när jag inaktiverade freesync. Så långt mellan problemen att jag trodde det var permanenta lösningen.

Mitt grafikkort är ett Sapphire nitro+ 7900xtx.

Enbart köpt Sapphire-AMD grafikkort vid hemmabygge. Det sedan Asus och Nvidia gjorde mig besviken under Geforce 3-tiden.

Däremot har jag haft en hel del laptops med både AMD och Nvidia och ser inte att den ena skulle vara bättre än den andre.

Lägger därför inte vikt på ena eller andra utan vet att all hårdvara kan krångla.

Vad jag vill ha sagt är dra inte drastiska beslut som viss hårdvara skall aldrig mer köpas. Du kanske missar något bra i framtiden.

Ja jag har också aktiverat kortet när det går och startat om datorn och vips fungerar det. Hoppar in i tex Ratchet and Clank och lirar i två timmar och det fungerar galant sen avslutar jag och ser Windows skrivbordet och musen låser sig i nån sekund efter och skärmen blir svart. Samma process om och om igen .
Det måste vara grafikkortet.

Skriv gärna om du hittar nån lösning och visst ska jag inte rata amd, alla har problem med teknik. Men haft Nvidia i alla år som fungerat sen köper man amd och det blir så här efter ett halvår.
Lite bitter och sur nu bara men det går väl över 😆

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Får jag gissa på nån kortis/trasig PCIE-lane?

Då borde jag inte kunnat spela i två timmar men vem vet. Kanske är så

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Swepiraten:

Då borde jag inte kunnat spela i två timmar men vem vet. Kanske är så

Tycker inte jag heller men datorer skiter i sånt

Permalänk
Avstängd

''orange varningstecken''

Mycket möjligt att ditt grafikkort är sönder, typ 95% säkert.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Skrivet av Pågenbröd:

''orange varningstecken''

Mycket möjligt att ditt grafikkort är sönder, typ 95% säkert.

Ja förmodligen. Verkar vara många som har svart skärm med Sapphire kort.
Så kommer försöka isåfall få nåt kort från en annan tillverkare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swepiraten:

Ja förmodligen. Verkar vara många som har svart skärm med Sapphire kort.
Så kommer försöka isåfall få nåt kort från en annan tillverkare.

Powercolor, dessa hade jag satsat på.

XFX verkar ha en stor tendens att lida av spoltjut. (Jag hade turen att tjutandet från mitt XFX 7900XT försvann av sig själv efter 6månader)

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Skrivet av Pågenbröd:

Powercolor, dessa hade jag satsat på.

XFX verkar ha en stor tendens att lida av spoltjut. (Jag hade turen att tjutandet från mitt XFX 7900XT försvann av sig själv efter 6månader)

Stod ju och valde mellan dessa. Läste lite att powercolor hade lite coilwhine så valde Sapphire. Alltså när kortet fungerar älskar jag Sapphire, tyst och blir inte direkt varm. Fläktarna är verkligen super tysta. Men vågar inte ta ett tredje sånt.
Får se hur Inet löser det. Om man kan lägga pengar imellan.

Permalänk
Medlem

Har du möjligtvis tillgång till en annan dator där du kan stoppa i kortet för att se om det beter sig likadant i en annan maskin?

Edit: Alternativt om du har ett gammalt grafikkort liggandes som du vet fungerar så kan du prova stoppa in det och se om det beter sig likadant.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Skrivet av Kibbo:

Har du möjligtvis tillgång till en annan dator där du kan stoppa i kortet för att se om det beter sig likadant i en annan maskin?

Edit: Alternativt om du har ett gammalt grafikkort liggandes som du vet fungerar så kan du prova stoppa in det och se om det beter sig likadant.

Tyvärr och vill inte åka hem till polare och strula med deras datorer. Så jag skickar in på felsök.
Kan återkomma när jag får reda på mer utifall nån mer får dessa problem.

Permalänk
Medlem

Låter otroligt att det skulle vara exakt samma fel på två olika grafikkort!
Vilken felkod ser du i enhetshanteraren/event loggen när du får "orange varningstecken"?
Om skärmen blir svart efter att du avslutar ett spel, men fungerar normalt under spelets gång, kan det peka på specifika problem som uppstår vid växling mellan helskärm och skrivbordsläge, eller problem med energihantering och drivrutiner.
Kör du hög prestanda under energi alternativ i windows?
Hur fungerar det om du spelar i window mode, blir det svart när du avslutar spelet då?

Permalänk
Skrivet av Drally:

Låter otroligt att det skulle vara exakt samma fel på två olika grafikkort!
Vilken felkod ser du i enhetshanteraren/event loggen när du får "orange varningstecken"?
Om skärmen blir svart efter att du avslutar ett spel, men fungerar normalt under spelets gång, kan det peka på specifika problem som uppstår vid växling mellan helskärm och skrivbordsläge, eller problem med energihantering och drivrutiner.
Kör du hög prestanda under energi alternativ i windows?
Hur fungerar det om du spelar i window mode, blir det svart när du avslutar spelet då?

Du jag har testat allt möjligt du kan tänka dig. Allt det du säger med problemet kvarstår oavsett. Läst på forum i dagar och testat vad folk skrivit helt utan framgång. Måste vara hårdvarufel.

Permalänk
Medlem

Mitt andra grafikkort har anlänt så nu kommer det testas närmaste dagarna.

Denna gång är det ett Asrock 7900 XTX Taichi.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Var fel på grafikkortet så fick ett nytt en andra gång. Sa att jag inte ville ha ett Sapphire för tredje gången men dom skicka ett sånt men ska försöka byta märke . Känns ruggigt osäkert. När kommer det tredje kortet ge upp.
Aldrig mera Sapphire iaf. Amd lär man väl försöka med i framtiden endå.
Hur kan man få två grafikkort med samma fel. Oddsen....

Permalänk
Medlem

Min genomgående felsökning är färdig.

Upplever inte en endaste svart skärm eller drivrutin som kraschat med nya grafikkortet (Asrock 7900 XTX Taichi).

Mitt Sapphire 7900 XTX Nitro+ uppvisar samma fel för mig på två av mina datorer precis som för @Swepiraten

Och för att nu verkligen utesluta mig själv lånade jag förra veckan ut detta grafikkort till en kollega som hörde av sig och sade att man upplever låsningar och drivrutinskrascher efter 3 dagar.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Kortet är garanterat trasigt. Tog Inet några timmar sen var ett nytt kort på väg.
Skicka in. Jag kommer aldrig köpa Sapphire igen. Får se hur länge mitt tredje kort håller.

Permalänk
Medlem

Sannolikheten att två grafikkort på rad är defekt känns låg. Avsevärt lägre än att det är något annat fuffens i ditt system. Antar att vi får svar på det när ditt tredje kort anländer.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Skrivet av LPG:

Sannolikheten att två grafikkort på rad är defekt känns låg. Avsevärt lägre än att det är något annat fuffens i ditt system. Antar att vi får svar på det när ditt tredje kort anländer.

Det tredje exakt likadana kortet jag fick har fungerat totalt felfritt från första sekund. Men jag är lika förvånad som dig. Hur kan två kort ha exakt samma problematik.
Extrem jäkla otur helt enkelt. 🥲