Gratis är gott! Del 1: De bästa gratisalternativen till Photoshop

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Grejen med Lightroom, åtminstone för mig, är kombinationen av bibliotek, organisering och oförstörande redigering som dessutom går att göra i batch.

Håller med! Just detta gör att jag också kör Lightroom fortfarande. Har även bitvis kört Capture One för enstaka bilder, då RAW-motorn tidigare varit kraftfullare där.

RawTherapee och Darktable funkar också i nödfall under Linux, men känns inte som seriösa alternativ till C1 eller Lightroom.

Kör man Windows eller macOS, så är sällan FOSS värt besväret.

GIMP som alltför ofta omnämns, bör endast ses som en gammal övergiven lekstuga för GTK (tidigare GIMP ToolKit). Känns ungefär lika aktuellt som att nämna VideoLAN Client som mediaspelare i kommande artiklar

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Håller med! Just detta gör att jag också kör Lightroom fortfarande. Har även bitvis kört Capture One för enstaka bilder, då RAW-motorn tidigare varit kraftfullare där.

RawTherapee och Darktable funkar också i nödfall under Linux, men känns inte som seriösa alternativ till C1 eller Lightroom.

Kör man Windows eller macOS, så är sällan FOSS värt besväret.

GIMP som alltför ofta omnämns, bör endast ses som en gammal övergiven lekstuga för GTK (tidigare GIMP ToolKit). Känns ungefär lika aktuellt som att nämna VideoLAN Client som mediaspelare i kommande artiklar

Snart säger du väl att man inte borde använda MPC-HC heller?!?

Men precis RawTherapee och Darktable är imponerande om man tänker på att det är open source, men både arbetsflöde och bildkvalitet är så långt efter LR att de inte är rimliga alternativ. Det är så synd att Adobe är så gnidna. Jag hade gärna betalat lite för LR, och gör det då och då, men över 1500kr per år är för mycket sett till hur pass oregelbundet jag använder det (och med tanke på att jag inte har någon större nytta av deras uppdateringar, en fem år gammal version hade räckt utmärkt för min kamera och mina behov).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Finns det någon billig/gratis konkurrent som inte är GIMP och som har en inbyggd motsvarighet till Content-Aware Fill?

Krita, kanske? Den har en insticksmodul för Stable Diffusion i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Snart säger du väl även att man inte borde använda MPC-HC?!?

Alla vet att MPV är kung, men mer om det i nästa tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Snart säger du väl även att man inte borde använda MPC-HC?!?

Men precis RawTherapee och Darktable är imponerande om man tänker på att det är open source, men både arbetsflöde och bildkvalitet är så långt efter LR att de inte är rimliga alternativ. Det är så synd att Adobe är så gnidna. Jag hade gärna betalat lite för LR, och gör det då och då, men över 1500kr per år är för mycket sett till hur pass oregelbundet jag använder det (och med tanke på att jag inte har någon större nytta av deras uppdateringar, en fem år gammal version hade räckt utmärkt för min kamera och mina behov).

Vad man föredrar för arbetsflöde är rätt subjektivt men i fråga om bildkvalité är det då inget fel på Darktable (har inte testat RawTherapee så kan inte uttala mig om det). Det låter mer som handhavandefel. I Darktable kan du kontrollera vilken demosaicing-algoritm som ska användas, samt färgmatris (med rätt bra stöd för olika kameror). Det finns också rätt bra med sensorprofiler för brusreducering och profiler för optik. Utöver det har du flera avancerade funktioner.

Darktable är tämligen kompetent mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoSkills:

Ser att några skriver om Affinity och talar gott om det.

Hur svårt är det att sätta sig in i det från Photoshop? Tänker UI / verktygsmässigt mest.

Använder PS främst för att redigera eller skapa speltexturer, men det är sällan det sker och prenumerationskostnaden är svår att motivera...

En engångskostnad för licens låter lovande.

Kika på lite youtube men jag vill säga att Affinity hämtat inspo från Photoshop. Jag har inga problem att hoppa mellan programmen idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Har också gått över till Affinity för några år sedan. Började avsky Adobe och hur de hanterar kunder som vill säga upp deras galet prissatta abonnemang.

https://affinity.serif.com/en-us/affinity-2-faq/

Jag gjorde slag i saken, och köpte hela klabbet. 860kr ungefär. (publisher, photo & designer)

Permalänk
Medlem

Där finns ett ekosystem hos Adobe som är svårslaget.
Jag arbetar i InDesign, Illustrator och Photoshop och att det är smidigt sömlöst råder ingen tvekan om.
Sedan då och då plocka in Adobe Acrobat och Premiere Pro och skapa hela projekt i ett och samma ekosystem är, för mig värt mycket.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Där finns ett ekosystem hos Adobe som är svårslaget.
Jag arbetar i InDesign, Illustrator och Photoshop och att det är smidigt sömlöst råder ingen tvekan om.
Sedan då och då plocka in Adobe Acrobat och Premiere Pro och skapa hela projekt i ett och samma ekosystem är, för mig värt mycket.

Affinity är inte dumt faktiskt i det avseendet. I alla fall om Publisher, motsvarigheten till inDesign, är basen för projektet. För övrigt kan man öppna alla Affinity-filer med alla 3 program.

Citat:

StudioLink: the most seamless workflow ever conceived in a creative suite

From within Affinity Publisher, you can instantly access the advanced toolsets of Affinity Designer and Affinity Photo without ever leaving your layout thanks to the world-first StudioLink technology. No more app switching, file format conversion or frustration – it’s the biggest gamechanger to the creative workflow in years!

Video har jag ingen koll på men är själv nyfiken på att börja kolla på DaVinci Resolve, är ju gratis och verkar ju helt klart vara proffsgrejer.

Skrivet av VinterSolen:

Jag gjorde slag i saken, och köpte hela klabbet. 860kr ungefär. (publisher, photo & designer)

Jag är säker på att du kommer tycka du gjorde rätt val, på flera sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Affinity är inte dumt faktiskt i det avseendet. I alla fall om Publisher, motsvarigheten till inDesign, är basen för projektet. För övrigt kan man öppna alla Affinity-filer med alla 3 program.

https://cdn.serif.com/affinity/img/home/0423/studiolink-090520231352--lg@2x.webp

Video har jag ingen koll på men är själv nyfiken på att börja kolla på DaVinci Resolve, är ju gratis och verkar ju helt klart vara proffsgrejer.

Jag är säker på att du kommer tycka du gjorde rätt val, på flera sätt.

Jag har inget val egentligen då hela organisationen sitter med just Adobe, det skulle bli ett majestätiskt projekt att migrera.
Bara vi kommunikatörer är några hundra.

Vi jobbar med tryck i dagspress, affischer, gatupratare, web, sociala medier och hej och hå och Adobe är extremt bra på färgprofiler, vilket kanske dessa program också är, vet inte tillräckligt mycket om dem men tack för tipsen.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av cresoll:

Håller med det är värt att satsa på Photoshop. Något höga systemkrav men för övrigt är det oslagbart. Hanterar du foto dagligen så är Photoshop som gäller. Snabbhet, användarvänlighet och bildkvalitet.

Givetvis är Photoshop bra om man bildredigerar professionellt dagligen, då kan man ju motivera priset (kanske. Hatar ändå prenumerationsnodellen) Men för hemanvändare som redigerar lite då och då blir det absurt dyrt i slutändan.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

This, söker också nån bra ersättare till Bluebeam. Den behöver inte ens vara gratis utan bara inte med dessa förbannade prenumerationer. Vi har kanske 30 licenser Bluebeam på jobbet, alla är kvar på 2018 eller 2020 perpetual för att vi inte egentligen behöver några mer funktioner än vad de erbjuder: markups, mäta och mängda, kombinera och splittra dokument i batcher. Funkar klockrent.

Sen fanns en funktion som vi hade nytta av: digital signering, men den har Bluebeam deaktiverat och skyller på att det är gamla versioner som inte officiellt supportade längre. Fick bara en axelryckning när jag frågade varför det var grått och inte gick att skapa nya signaturer efter en ominstallation. Det fungerade dock fint på de datorerer som haft programmet installerat sen fler år bakåt, till och med genom Windows uppgradering 10 - > 11, det stängde inte av funktionen. Men vid ny/ominstallation på alla maskiner jag testat (minst 5) så är just den funktionen deaktiverad medan allt annat fungerar felfritt. Slump?

Det känns dock som att Bluebeam inte har några riktiga konkurrenter för just byggbranchen. Trist.

Sitter också på Bluebeam 2018, använde det också främst inom bygg (tidigare yrke). Vissa branscher har tyvärr inte bra utbud, eller tysta överenskommelser om att alla måste välja samma program

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Sitter också på Bluebeam 2018, använde det också främst inom bygg (tidigare yrke). Vissa branscher har tyvärr inte bra utbud, eller tysta överenskommelser om att alla måste välja samma program

Jag tror jag hade 2018, gjorde låsritningar och dörrkort och älskade det
Skulle gärna ha ett FOSS-alternativ.

Kul att så många hittat Affinity, ett bra icke-gratis-alternativ. Förstår att de som jobbar med Design vill hålla kvar i åtminstone Photoshop och Illustrator och ev InDesign, men gissar att många av er uppskattar Figma.

DaVinci Resolve Studio har ju lyckats slå sig in på riktigt som alternativ till Premiere och AfterEffects bland yrkesfolk uppfattar jag det som och tycker det är superbra att Adobe får hårdare konkurrens med företag som åtminstone idag har schyssta alternativ för privatpersoner (se Affinity, DaVinci, Cockos som gör Reaper)

Mina tips, då jag ej sett de nämnas, här i tråden blir:
Design UX/UI: Figma, enkelt och smidigt och finns gratisversion.
DAW (Digital Audio Workstation): Reaper, full-fledged DAW, evig free trial 60$, 225$ kommersiellt bruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Givetvis är Photoshop bra om man bildredigerar professionellt dagligen, då kan man ju motivera priset (kanske. Hatar ändå prenumerationsnodellen) Men för hemanvändare som redigerar lite då och då blir det absurt dyrt i slutändan.

Photoshops status har också blivit att det har status, just för att det har status. Förr i tiden blev Photoshop industristandard för det var helt enkelt mycket bättre än allt annat. Sedan Adobe gick över till prenumerationsmodellen har de bara bibehållit det, med en utveckling som gått i snigelfart. Nu är det industristandard för att det är industristandard. Företagen byter inte ut det för det funkar trots allt bra och det är både dyrt och krångligt att byta. Alla de anställer har dessutom lärt sig med Photoshop, och alla har lärt sig Photoshop för att det är vad som förväntas.
Glada amatörer sitter sedan med Photoshop eftersom det är industristandard och vad proffsen använder. De kommer kanske aldrig förväntas kunna det yrkesmässigt, och använder det bara till saker som är lätta att göra med massor av andra program. Det är mycket pengar till ingen nytta, kan jag tycka. Bidrar tyvärr också till att Adobe kan fortsätta lata sig.

Jag har annars använt Photoshop tillräckligt för att kunna skriva en bok eller två. För vanliga foton använder jag det inte alls numera. Raw-konverteringen i Camera Raw är inget speciellt och Resolve har i de flesta fall bättre verktyg än Photoshop. En del retuschering är bättre i PS, typ ta bort saker ur bilden, byt ut himlen och klistra in en hund någonstans. Jag gör i regel inte sånt med vanliga foton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Photoshops status har också blivit att det har status, just för att det har status. Förr i tiden blev Photoshop industristandard för det var helt enkelt mycket bättre än allt annat. Sedan Adobe gick över till prenumerationsmodellen har de bara bibehållit det, med en utveckling som gått i snigelfart. Nu är det industristandard för att det är industristandard. Företagen byter inte ut det för det funkar trots allt bra och det är både dyrt och krångligt att byta. Alla de anställer har dessutom lärt sig med Photoshop, och alla har lärt sig Photoshop för att det är vad som förväntas.
Glada amatörer sitter sedan med Photoshop eftersom det är industristandard och vad proffsen använder. De kommer kanske aldrig förväntas kunna det yrkesmässigt, och använder det bara till saker som är lätta att göra med massor av andra program. Det är mycket pengar till ingen nytta, kan jag tycka. Bidrar tyvärr också till att Adobe kan fortsätta lata sig.

Jag har annars använt Photoshop tillräckligt för att kunna skriva en bok eller två. För vanliga foton använder jag det inte alls numera. Raw-konverteringen i Camera Raw är inget speciellt och Resolve har i de flesta fall bättre verktyg än Photoshop. En del retuschering är bättre i PS, typ ta bort saker ur bilden, byt ut himlen och klistra in en hund någonstans. Jag gör i regel inte sånt med vanliga foton.

Det är säkert som du säger. Jag har inte använt Photoshop efter CS6 (eller 5). Men kan tänka mig att Adobe rider på sitt eget namn.
Vore kul om något företag bytte till något annat så att fler kunde följa efter så att det inte blir så självklart att alla ska köra Photoshop. Så att Adobe får tänka till lite.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Det är säkert som du säger. Jag har inte använt Photoshop efter CS6 (eller 5). Men kan tänka mig att Adobe rider på sitt eget namn.
Vore kul om något företag bytte till något annat så att fler kunde följa efter så att det inte blir så självklart att alla ska köra Photoshop. Så att Adobe får tänka till lite.

Vad som gör det svårt är att det är så inarbetat och sen är Adobes programsvit bra. Om ett företag byter ut den måste de anställda lära sig nytt. Vid nyanställningar återkommer problemet. Dessutom kan det vara så att arbetsflöden behöver ändras.
Den som vill konkurrera med Adobe behöver alltså vara avsevärt bättre för att det ska vara värt besväret, och även då behövs hyfsad spridning av programmet innan man lär se någon förändring.

Det är dock inget som är omöjligt, särskilt inte när Adobe stagnerat. Blender har exempelvis nått stora framgångar och tagit marknadsandelar från Autodesk. De har lyckats genom att helt enkelt göra ett bra program som lockat till sig donationer från stora företag.

Blender är förvisso lite av en enhörning men det är ju inte omöjligt att något liknande skulle kunna ske gentemot Adobe-sviten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Vore kul om något företag bytte till något annat så att fler kunde följa efter så att det inte blir så självklart att alla ska köra Photoshop. Så att Adobe får tänka till lite.

Just Affinity hade nog kunnat göra lite skillnad.

Själv har jag haft Photoshop/Illustrator-licens via jobbet tidigare, men tyvärr blev många kollegor hänvisade till begränsade mjukvaror såsom GIMP, Paint.NET och InkScape. Detta gjorde att bland annat mina mallar i Photoshop blev smått värdelösa för alla andra än mig själv.

GIMP är ungefär lika kompatiblet med Photoshop som LibreOffice Calc är med Excel!

Numera är webbdesign och apputveckling inte lika kreativt för mig, utan mycket sker numera främst i Figma mha färdiga komponenter.

Permalänk
Medlem

Krita är överlägset alternativen i artikeln.

Permalänk
Redaktion
Skribent

SweClockers har talat. På allmän begäran kommer artikeln att uppdateras med Krita inom en snar framtid.

Permalänk
Medlem

Försökte verkligen gilla GIMP men när jag installerade Krita så hittade jag min favorit för Linux och utan att betala ockerpriser.

Permalänk
Medlem

Krita är fem miljarder gånger bättre än alternativen i nyhetsartikeln, och mer lik photoshop dessutom

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Krita är fem miljarder gånger bättre än alternativen i nyhetsartikeln, och mer lik photoshop dessutom

Ska man vara petig, så är väl Krita främst en kopia av Fractal Design Painter (numera Corel Painter)?

Permalänk

Jag betalar 306 SEK per månad i bolaget för ALLA adobe-program, oerhört prisvärt med tanke på vad man kan göra. 1/3 konsulttimme i månaden.

Dock som privatperson förstår jag dilemmat med månadskostnader.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Penpot är ett webbaserat alternativ till XD och Figma om man ska skissa/prototypa design. Det går att self-hosta.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Jag betalar 306 SEK per månad i bolaget för ALLA adobe-program, oerhört prisvärt med tanke på vad man kan göra. 1/3 konsulttimme i månaden.

Dock som privatperson förstår jag dilemmat med månadskostnader.

Bra pris. Någon speciell deal?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Krita är för att rita och animera och Photoshop är för att fixa foton och rita. Alltså, Krita är inget (komplett) alternativ för Photoshop.

Det är bättre att lägga ut 500kr för Affinity Photo 2 istället, om du vill ha ett alternativ för produktion. Gratis-varianterna räcker inte.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
+ Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24GB + NVLink, 191GB ECC RAM
+ HP Zbook Fury 16 G11 Workstation, i9-14900HX, RTX 5000 16GB Ada-Gen, 128GB RAM

Permalänk
Medlem

Som amatör är betallösningar, speciellt prenumerationer, inte speciellt attraktiva. Dock pyntade jag 200kr för Pixelmator Pro, fast frågan är om jag inte hade trivts bättre med Affinity.

För pixelpyssel använde jag i Windows länge Paintshop Pro 6, tror det följde med någon key så man inte ens behövde fula sig med att få igång det. Eller om det var Paintshop Pro 7. Mer avancerade program är ofta för krångliga för mig. Kanske Pinta är nåt jag borde kolla. Oj, det hade jag redan installerat. Så kan det gå.

Det stora problemet för mig är dock att iPhoto och Aperture ersatts av något Photos som inte riktigt duger för mig, även om det är bättre än när det kom, och jag nu "tvingas" använda det (iPhoto&Aperture funkar bara på gamla operativsystem).
Jag kanske behöver Lightroom, men då talar vi om att ta fram plånboken rejält vilket inte lockar mig.

Jag funderar på alternativa lösningar, men hittar helt enkelt inget bra bildbiblioteksprogram, som klarar moderna foton (heic), filmer (hevc), geotaggning, etc.

Geotaggning är ju ett kapitel för sig. Har inte hänt ett skit senaste 10 åren känns det som, snarare tvärtom. En del program kan inte geotagga. Andra kan inte ändra en geotaggning. What?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Ser att ingen nämnt PhotoDemon. Upptäckte det för ett halvår sen och har ersatt Paint.NET för mig, som jag tycker saknar lite. Är inte riktigt på Photoshop-nivå, men fler features än Paint.NET. Dessutom lättviktigt.

Angående content-aware fill verkar både Krita och PhotoDemon ha det (dock kanske inte på riktigt samma nivå som Photoshop?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Har också gått över till Affinity för några år sedan. Började avsky Adobe och hur de hanterar kunder som vill säga upp deras galet prissatta abonnemang.

https://affinity.serif.com/en-us/affinity-2-faq/

Adobe möter motsånd hemmavid också hur svårt det är att säga upp i vissa lägen.

https://www.ftc.gov/news-events/news/press-releases/2024/06/f...

Är också på väg till Affinity men har svårt att "skiljas" från mitt LR-bibliotek.