Lära sig Office-paket

Permalänk
Avstängd

Lära sig Office-paket

Söker lite jobb och vissa kräver kunnande av Office-paket. Jag har inte rört en PC på över 15 år aldrig haft behov att att kunna Office, Exel och allt det det. Hur lär jag mig Office-paket när jag använder Mac?

Tråd rensad enl. §1. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av Leif-W:

Hur lär jag mig Office-paket när jag använder Mac?

Enklast genom att installera Office-paketet på don Mac?

Permalänk
Medlem

Office365 fungerar väl i Safari?

Känns rätt diffust, att kunna office kan betyda allt från att öppna word och skriva en mening till att skriva avancerade formler i excel. Jag tolkar ett sådant krav ungefär som att man bör veta hur word ikonen ser ut...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Enklast genom att installera Office-paketet på don Mac?

Frågan är om det är värt nästan 900 kronor den kostar.

Permalänk
Medlem

Kolla på youtube-videos?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Office365 fungerar väl i Safari? Känns rätt diffust, att kunna office kan betyda allt från att öppna word och skriva en mening till att skriva avancerade formler i excel. Jag tolkar ett sådant krav ungefär som att man bör veta hur word ikonen ser ut...

Vad är diffust tycker du? Det är ett krav dom har att man ska kunna Office-paket. Jag är van med dator men inte använt Office.

Är det svårt att lära sig, jag vet inte ens vad det programmet gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leif-W:

Vad är diffust tycker du? Det är ett krav dom har att man ska kunna Office-paket. Jag är van med dator men inte använt Office.

Din logik blir konstig efter som du skriver att du inte använt "PC" på länge, varmed kan misstänkas att du avser Windows. Office finns dock till Mac, både i (förstås) webbversion och som installerbart program för Mac OS. Faktum är att t ex Word till och med kom till Mac OS (som då iofs hette System [versionsnummer]) före Windows.

Att ha en Mac och köra Office (eller Microsoft 365 som de vill kalla det numera) är alltså inget problem i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leif-W:

Officer är ett samlingsnamn på flera program, de vanligaste är Word, Excel och powerpoint (ok, Outook ingår också men den tycker jag inte riktigt hör hit även om den tekniskt gör det).
Om du skaffar dig grov kännedom om dessa 3, förutom Outlook, så kan du nog säga att du har kunskap om "office"

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leif-W:

Det får ju du bestämma dig för. Om du tror att det har en reell inverkan på dina chanser att hitta ett arbete du vill ha så får nog det betraktas som en struntsumma, givet att det inte i utgångsläget är mycket små marginaler ekonomiskt. Du kan dock även abonnera på det månadsvis, vilket blir billigare om du bara vill ha det en kort period, oräknat provperiod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leif-W:

Finns ju online, där kan man lära sig en hel del, gratis

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FX9:

Finns ju online, där kan man lära sig en hel del, gratis

Är det YT du tänker på?

Permalänk
Medlem

Man kan installera Office 365 med 1 månad "trial"/prov. Men man måste vara noga med att i god tid avsluta provabonnemanget (inte bara avinstallera programmet) så den inte drämmer i med en automatisk fortsättning (vilken period man då får betala för vet jag inte, men en månad, ett år, eller något sådant).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leif-W:

Är det YT du tänker på?

Nej, officepaketet går att använda online, gratis. Lite begränsat i funktionalitet men grunderna finns där.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FX9:

Nej, officepaketet går att använda online, gratis. Lite begränsat i funktionalitet men grunderna finns där.

Vilken sida erbjuder det online, det räcker begränsad vill bara se över förståelsen hur den fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leif-W:

Vilken sida erbjuder det online, det räcker begränsad vill bara se över förståelsen hur den fungerar.

Office.com

Kräver ett microsoft konto, men sen är det bara logga in och börja använda office online gratis.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FX9:

Office.com

Kräver ett microsoft konto, men sen är det bara logga in och börja använda office online gratis.

Tack så mycket.

§1 raderat. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av Leif-W:

Tack så mycket.

<§1 Rensat. // MOD>

En svår sak på nätet är att förstå vad folk faktiskt är ute efter. Det kan vara väldigt svårt.
Man ska inte fastna på att nån inte förstår utan det är ofta bättre att försöka förklara bättre när det händer

Men när jag såg din fråga att du inte ens visste vad Office gjorde så förstod jag ungefär vad du var ute efter

Lycka till med studierna!

EDIT: min fru är inte jätteförtjust i online versionen, det är lite långsammare och har en tendens att krascha när man gör lite större/avancerade saker...men för enklare hantering så skulle jag säga att man kommer långt med online-versionen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leif-W:

Hur lär jag mig Office-paket när jag använder Mac?

Du kan köra Office365 helt gratis med begränsad funktionalitet här:
https://www.office.com/

Motsvarigheterna i macOS är Pages (Word), Numbers (Excel), Keynote (PowerPoint) och Mail (Outlook).

En fördel med just online-versionen av Office365 är att det ser identiskt ut på alla plattformar. Att växla mellan Windows- och macOS-versionerna kan bli smått förvirrande emellanåt.

@FX9:
Missade att du gav länken tidigare!

Permalänk
Medlem

Prova LibreOffice, gratis, kompatibelt med MS Office och används på samma sätt.