Snabbkoll: Lämnar du in datorn på reparation eller lagar du den själv?

Permalänk
Medlem

Fixar det mesta själv inom rimlighetens gränser. Blir det mer bök än att räta ut några pinnar i CPU-sockeln eller byta någon enstaka SMD på moderkortet så blir det att köpa nytt. Inte värt tidsåtgången eller besväret.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Vadå 97 % laga själv? Menar ni då att ni plockar ut grafikkort som är paj och ersätter? Eller sätter ni er och lagar grafikkortet? Isf känns de ju som att hela siten nästan är betydligt mer kunnig än mig. xD

Saknar alternativet: Köper nytt!

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Hien Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Jag lagar typ allt själv. Tar oftast lång tid att skicka/lämna iväg grejer..

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Vadå 97 % laga själv? Menar ni då att ni plockar ut grafikkort som är paj och ersätter? Eller sätter ni er och lagar grafikkortet? Isf känns de ju som att hela siten nästan är betydligt mer kunnig än mig. xD

Saknar alternativet: Köper nytt!

Det beror ju på. En dator har ett visst antal komponenter, är det GPU som tvärdött så får man kanske byta, men jag har också lyckats laga en trasig strömkontakt på ett grafikkort. Det beror alltså på HUR det är sönder.

Bygger själv.
Byter själv.
Lagar själv, om det går, annars byter själv.

Operativsystemet är under ständig lagning...

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Efter mycket felsökning och ominstallationer så kom jag fram till att det sannolikt var moderkortet som under flera månader orsakade blåskärmar på en gammal dator.

Trött på skiten så "fixade" jag det genom att mycket grundligt hämnas på moderkortshelvetet med en skruvmejsel haha. Visade iaf sonen hur en dator var uppbyggd inuti. Frugan fick en ny dator istället.

Permalänk
Medlem

Fixar nästan allt själv. Är det något ytmonterat som behöver lödas så får någon annan göra det men i övrigt så har jag löst allt själv hittills. Har precis fixat i ordning en fungerande, fullt uppgraderad Amiga 500, med delar från två. En hel del lödning med byte av kondensatorer, kablar för att reparera trasiga spår mm, byte av kretsar osv.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Undrar vad en grafikkortsreparation kostar där en kortslutning brännt hål på kretskortet? Den typen av reparationer jag inte klarar av att utföra själv är antagligen den sort som kostar mer att få utfört än att köpa nytt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Om det är en stationär dator fixar jag allt själv. Är ju roligt.

Bärbara datorer varierar det hur jag gör med;
a) Är det en dyr dator med garanti kvar skickar jag in den.
b) Är det en ok dator utan garanti opererar jag lite själv. (Ofta mer varierade resultat, ska sägas)
c) Är det en budgetburk köper jag hellre nytt än ödslar tid

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Fixar allt som går byta utan lödning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Och alternativet: jag lagar så att det blir ännu värre och därefter skrotar

Datorer är en av de få saker jag faktiskt (åtminstone ibland) lyckas laga själv, nästan allt annat skulle däremot matchat ett sådant alternativ, finns många andra saker jag skruvat isär för att sedan aldrig få ihop på ett fungerande sätt igen

Permalänk
Medlem

Hade jag kört bärbart hade jag nog kört på det säkra kortet. Dock kommer ju sådana oftast med garanti så...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Felsöker själv och lagar det lilla som jag kan själv. De som jag ej kan fixa själv lämnar jag in

Permalänk
Medlem

Beror på om man byggt den själv eller om det är en laptop.

Permalänk
Medlem

Har endast lagat en datorskärm, bytte ett par kondensatorer efter ha googlat och rådfrågat här på forumet. Skärmen fungerar i nu

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Om det är en stationär dator fixar jag allt själv. Är ju roligt.

Bärbara datorer varierar det hur jag gör med;
a) Är det en dyr dator med garanti kvar skickar jag in den.
b) Är det en ok dator utan garanti opererar jag lite själv. (Ofta mer varierade resultat, ska sägas)
c) Är det en budgetburk köper jag hellre nytt än ödslar tid

Så när du konstaterat att CPU är död åker mejselkittet fram? 😊

Visa signatur

Intel Core i7 14700k (Noctua NH-D15) | MSI Z790 Gaming Plus | Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600Mhz | MSI GeForce RTX 4090 Gaming X Trio | Asus ROG Strix Aura 850W | Samsung 990 Pro M2 4TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag tänker mig att frågan gäller en komponent som är trasig, och huruvida man byter ut den (med eller utan garanti) eller lämnar in hela datorn på service.

Fast då är det ju som sagt en märkligt ställd fråga rent allmänt, vilket märks när 97%(!) svarar "Lagar själv" ... vad menas med lagar själv egentligen? För att skicka in en trasig komponent på garantin (vilket dom flesta nog gör) är ju knappast att "laga den själv".

Tvivlar starkt på att 97% av dom som svarat "lagar själv" t.ex. syftar på att dom lagat något på kretskortet eller rätat ut böjda CPU-pins, etc.

@Edin_II Du ställde frågan, kan vi få ett förtydligande vad som menas egentligen?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Har inte plats för en arbetsbänk med ytmonteringsutrustning och liknande så jag skickar in allt. Räknar inte riktigt omflashning av BIOS och liknande som reparation utan det är först när en lödkolv kommer fram som det uttrycket används.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MinscS2:

Fast då är det ju som sagt en märkligt ställd fråga rent allmänt, vilket märks när 97%(!) svarar "Lagar själv" ... vad menas med lagar själv egentligen? För att skicka in en trasig komponent på garantin (vilket dom flesta nog gör) är ju knappast att "laga den själv".

Tvivlar starkt på att 97% av dom som svarat "lagar själv" t.ex. syftar på att dom lagat något på kretskortet eller rätat ut böjda CPU-pins, etc.

@Edin_II Du ställde frågan, kan vi få ett förtydligande vad som menas egentligen?

Frågan i rubriken är ju "Lämnar du in datorn på reparation eller lagar du den själv?".

Skulle tro att långt under 5% lagar delar själva, sannolikt också under 1%, men få verkar ju ha tolkat frågan så.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Försöker laga det själv först. Går det inte och jag är desperat så får det bli reparation.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag är inget proffs. Men kan inte jag laga det så kan inte någon butik i Sverige heller, eller så kommer det kosta 3x av hela nyproduktens pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Fast då är det ju som sagt en märkligt ställd fråga rent allmänt, vilket märks när 97%(!) svarar "Lagar själv" ... vad menas med lagar själv egentligen? För att skicka in en trasig komponent på garantin (vilket dom flesta nog gör) är ju knappast att "laga den själv".

Tvivlar starkt på att 97% av dom som svarat "lagar själv" t.ex. syftar på att dom lagat något på kretskortet eller rätat ut böjda CPU-pins, etc.

@Edin_II Du ställde frågan, kan vi få ett förtydligande vad som menas egentligen?

nu var det ju bara 2 alternativ.
Inte 3: lämnar in på garanti och 4: slänger.
Så därav antar jag de flesta väljer 2, för att de fixar de små felen själva, och sällan lämnar in något för reperation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Frågan i rubriken är ju "Lämnar du in datorn på reparation eller lagar du den själv?".

Skulle tro att långt under 5% lagar delar själva, sannolikt också under 1%, men få verkar ju ha tolkat frågan så.

Luddigt formulerad fråga, men man får försöka se det ur ett lekmannaperspektiv där det som avses är att "datorn" = stationär och en reparation är utbyte av någon av de ca.8-12 enheter den typiskt sett byggts med, som nätdel, moderkort, processor osv. Vi får väl vara nöjda med att det iaf står "datorn" och inte "hårddisken" som så många kallar hela den stationära datorn för.

Jag tror inte ett ögonblick på att frågeställaren tänkte sig att man sitter och ytlöder på ett 8-lagers moderkort för att byta ett chip eller spänningsregulator. Sådana reparatörer finns inte många kvar av idag.

Lite värre för de som bara har bärbar dator där man kanppt ens kan byta batteri längre, eller en apple där det sällan går fixa nånting alls själv. Där kan frågan mycket väl tolkas som det handlar om reparation på SMD-nivå.

Permalänk
Medlem

Vad betyder det när man säger att en dator är sönder? Vissa tycker att den är sönder när OS:er är sönder. Eller att RAM har lossnat.

Byter inte kondensatorer och sådant själv, men allt annat är ju bara att man antingen byter ut en del i den som slutat fungera eller kopplar in något som kanske lossnat. Eller kylpasta.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Så när du konstaterat att CPU är död åker mejselkittet fram? 😊

Njae, snarare kreditkortet. Men inte betalar jag för att någon ska byta processor. Så jag tolkar frågan iaf.

Edit: Men låt säga att grafikkortet krånglar. Då skruvar jag upp, rengör, slänger på ny kylpasta osv.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Avstod att rösta denna gång.

Köper nytt eller använder garantin när saker går sönder.
Men jag lagar aldrig delar själv.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Att 97% av alla som svarat fixar det själv låter helt befängt. Måste vara så att folk svarar att de fixar själva vid problem med mjukvara eller dylikt men om det är trasig hårdvara som jag tolkade frågan har jag svårt att se att folk sitter och löder i hopp om att rädda en gpu?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Fixar själv i den mån det går.
Är det något med garanti så brukar jag lämna i.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Avstod att rösta denna gång.

Köper nytt eller använder garantin när saker går sönder.
Men jag lagar aldrig delar själv.

Det gör ju oftast inte firmor man skickar in hela datorer in på reparation heller, dom byter ju ut den komponent som är trasig mot en ny och skickar tillbaka datorn som hel. Därför valde jag alternativet "reparerar själv" trots att jag egentligen inte ser det som reparation att bara felsöka och byta ut en komponent.
Fast ser man på det sättet så finns ju heller inga bilreparatörer kvar, vad dom gör är ju precis samma som 97% av denna hemsidan gör med sina datorer dvs: felsöker och sen byter ut den trasiga komponenten.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk

Ingenting

Skrivet av Pirum:

Mina datorer har den åldern att antingen reparerar jag själv, eller så är det elektronikskrot. Mitt nätaggregat uttryckte, efter ett åskoväder (men vet inte om det hör samman), ett högt TJOFF för ett par veckor sedan, och skickade ut lite rök. Turligt nog hade jag ett nätagg från Inet på väg, så kunde byta ut, allt fungerar.

På den nivån är det ju lätt. Ersätta det som är trasigt, som hel del. PSU, grafikkort, hårddisk etc.
Byta ut den exploderade kondensatorn i nätagget? Nej, det är överkurs för mig.

Hade jag haft en nyare dator, typ Mac M1 hade jag såklart inte reparerat. Vad ska man reparera där som privatperson?

Ja i en Mac kan man ju inte göra mycket, om man inte är fin elektriker som klarar av att läsa flödes scheman etc. Men merparten av oss är väl inte det antar jag 😂👍🏼

Visa signatur

Hellbound73

Permalänk

Försöker väl

Ja man försöker väl så gott det går och man behärskar. Nu skall tilläggas att det var evigheter sen jag pysslade med sådant. Så att skruva bort en fläkt eller byta ram minnen eller grafikkort klarar man ju av i en nyare dator. Faktum att jag har prylar som jag inte lyckats få ihop. Vet inte hur fasen jag ska koppla strömmen till mitt nya 360 radiators element.

Visa signatur

Hellbound73