Testare: Dålig spelupplevelse på Snapdragon X-datorer

Permalänk
Melding Plague

Testare: Dålig spelupplevelse på Snapdragon X-datorer

Det finns potential att förbättra spelupplevelsen på Copilot Plus-datorerna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mjo, den har väl ingen GPU från varken Nvidia eller AMD, det är en iGPU och dessutom måste den emulera x86. Så mycket talar emot att den skulle vara bra på spel.

Windows-drivrutinen för Adreno är säkert inte speciellt optimerad heller, undrar hur bra den är i Linux.

Hade varit intressant att testa den med en eGPU

Permalänk
Medlem

Är väl inte några speldatorer direkt och säljs inte som det så förstår inte kritiken?

Permalänk
Medlem

Har jag fel när jag säger att detta är arbetsdatorer för användare som ofta tar med sig datorn och inte vill/behöver köra apple?
Kortfattat, ej gjorda för spel. Alls. Men funkar för vissa spel för så funkar datorer idag.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Är väl inte några speldatorer direkt och säljs inte som det så förstår inte kritiken?

Många blev nog lurade av säljsnacket och trodde att Snapdragon X skulle vara lika optimerat som Apple Silicon med Metal.

Apple har precis tagit ett nytt stort kliv rörande spelprestanda:
https://developer.apple.com/games/game-porting-toolkit/

Själv gillar jag att kunna köra Baldur's Gate 3, Diablo IV etc på en fläktlös laptop

Edit:
Asus Vivobook S 15 OLED känns lite som ett stolpskott likt Acers modell. Långsam SD-läsare, ljussvag skärm, dåliga högtalare... Väljer tyvärr laptop efter annat än bara bra CPU, vilket min gamla Dell XPS 13 är ett bevis på.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns enstaka tester även på andra modeller:
Samsung galaxy book:

Surface pro 11:

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Många blev nog lurade av säljsnacket och trodde att Snapdragon X skulle vara lika optimerat som Apple Silicon med Metal.

Apple har precis tagit ett nytt stort kliv rörande spelprestanda:
https://developer.apple.com/games/game-porting-toolkit/

Själv gillar jag att kunna köra Baldur's Gate 3, Diablo IV etc på en fläktlös laptop

Vilka speltester skulle ha givit den bilden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vilka speltester skulle ha givit den bilden?

Kanske inte just speltester i sig, men tidigare jämförelser mot AMD-/Intel-iGPU:er har gett sken av att Snapdragon X skulle vara kraftfullare.

Själv hade jag hoppats på mer, så kanske jag som övertolkat det jag sett.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt vad artikeln menar. Min arbetslaptop med en i7 8550U lär inte heller vara en bra speldator men den riktar sig heller inte till det syftet.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Jag förstår inte riktigt vad artikeln menar. Min arbetslaptop med en i7 8550U lär inte heller vara en bra speldator men den riktar sig heller inte till det syftet.

Med dgVoodoo så blir det en speldator!

Sett till att X1E är 5-6 år nyare än din jobbdator, så är det väl inte fel att förvänta sig lite mer idag?

Nu är det dock inte bara spel som vill använda GPU:n, utan själv är jag ute efter samma typ av hårdvaruacceleration som min M1 Pro kan ge mig i Photoshop, DaVinci Resolve etc.

Är lite för dåligt insatt för att säga om X1E är redo för en kontorsmiljö med 3 skärmar samtidigt (1 intern + 2 externa). Dvs något som min gamla Dell XPS 13 med i7-8565U klarar utan att blinka.

Även om Intel UHD Graphics 620 inte var något fartmonster, så är det bra supportat i Windows.

En film säger mer än 1000' ord;

Även batteritiden känns lite 'meh'. Min undervoltade XPS med 80% batterihälsa lär klara sig bättre

Permalänk
Medlem

Spela på en sån här laptop så hade jag ändå kört Moonlight.

Permalänk
Medlem
Citat:

45 biljoner beräkningar i sekunden

Bara jag som föredrar att det står 45 TOPS ist för biljoner beräkningar i sekunden.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Många blev nog lurade av säljsnacket och trodde att Snapdragon X skulle vara lika optimerat som Apple Silicon med Metal.

Apple har precis tagit ett nytt stort kliv rörande spelprestanda:
https://developer.apple.com/games/game-porting-toolkit/

Själv gillar jag att kunna köra Baldur's Gate 3, Diablo IV etc på en fläktlös laptop

Edit:
Asus Vivobook S 15 OLED känns lite som ett stolpskott likt Acers modell. Långsam SD-läsare, ljussvag skärm, dåliga högtalare... Väljer tyvärr laptop efter annat än bara bra CPU, vilket min gamla Dell XPS 13 är ett bevis på.

Jag var av uppfattningen att ingen förväntade sig att man skulle kunna spela på den. Jag tyckte att det vara jobbdatorer med iGPU.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Är väl inte några speldatorer direkt och säljs inte som det så förstår inte kritiken?

Skrivet av SCORPIUS:

Har jag fel när jag säger att detta är arbetsdatorer för användare som ofta tar med sig datorn och inte vill/behöver köra apple?
Kortfattat, ej gjorda för spel. Alls. Men funkar för vissa spel för så funkar datorer idag.

Skrivet av kelthar:

Jag var av uppfattningen att ingen förväntade sig att man skulle kunna spela på den. Jag tyckte att det vara jobbdatorer med iGPU.

Ja, "funkar för vissa spel" är väl just vad som förväntas i klassen, och det verkar ju också vara vad (käll)artikeln har som utgångspunkt; en jämförelse med andra laptops med bara integrerad grafik, som inte särskilt lämpar sig för spel.

Poängen de lyfter är väl just att de andra, med t.ex. Intel Core Ultra med Intel Arc iGPU är jämförelsevis "mer speldator". De kan dels öht starta alla spelen i testsviten och får i flera fall betydligt bättre prestanda.

Dvs, poängen är just att den ligger efter resten av klassen på den här punkten, vilket ju absolut kan vara bra att veta även om man nu inte letar efter en dator med huvudsyftet spel.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag var av uppfattningen att ingen förväntade sig att man skulle kunna spela på den. Jag tyckte att det vara jobbdatorer med iGPU.

Tänker nog alltför mycket på alla jämförelser mot MacBook Air M3 andra gamla kretsar från Apple.

Nuu ser vi att X1E ligger långt efter klungan i bland annat CrossMark, så Windows känns inte helt redo för ARM64 än.

Ang. jobbdator, så är min laptop dockad på jobbet större delen av dagen. Lång batteritid är något jag främst uppskattar privat, där MacBook Air fortsätter att vara ohotad.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av walkir:

Kanske inte just speltester i sig, men tidigare jämförelser mot AMD-/Intel-iGPU:er har gett sken av att Snapdragon X skulle vara kraftfullare.

Själv hade jag hoppats på mer, så kanske jag som övertolkat det jag sett.

Vet inte om Qualcomm eller någon annan försökt antyda om att den skulle vara snabbare än Intels GPU i t.ex. 155H och AMDs Radeon 780m.

Givet specifikationen på den kunde man hoppas på samma nivå som dessa, men ser tyvärr ut som i spel ligger Snapdragons iGPU efter dessa.

Nu får man väl ändå säga att alla tester så här långt har gjorts med X1E-78-100. På pappret har X1E-84-100 ~20 % bättre GPU-prestanda (och verkar ligga på den nivå i GB6 GPGPU-test).

Sett att bl.a. Dell Latitude kommer med X1E-84-100, Samsung Galaxy Book likaså. Men fortfarande knappast någon gaming PC...

Rent krasst är Snapdragon X primärt en konkurrent mot Apple M3 samt Intels/AMDs U-serie modeller. M3 Pro konkurrerar mer mot Intel/AMD H-serie (sett till vad den kan användas till, M3 Pro är långt effektivare och har typiskt snabbare CPU). M3 Max är i nuläget i en egen klass som saknar konkurrens på Windows-sidan.

Positiva är ändå att detta är, mer råge, det bästa försöket att introducera ARM64 på Windows. Microsoft verkar ju väldigt dedicerade, de har satt väldigt konkurrenskraftiga priser på sin Surface serie + att de nu verkar prioritera flera kommande Windows-funktioner till ARM64, i.e. det kommer först där sedan till x86_64.

Är positivt överraskad till hur bra det fungerar att sitta med versionen av Windows 11, Visual Studio och liknande med Parallel Desktop på en M3 Max Mac. För programutveckling är verkligen ARM64 Windows 11 redo!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det är nog ingen som ska förvänta sig att Qualcomm kan göra drivrutiner för Windows.

T.o.m. Intel ligger långt före där när det gäller stöd, så om de ändå kommer upp till liknande prestanda (integrerad grafik) så får de nog vara nöjda hos Qualcomm.

De borde göra en diskret krets om de vill visa att deras grafik kan klara spel. Varför ska de lägga ner massor jobb här när de istället kan arbeta på drivrutiner för Android?

Som vanligt är det också Qualcomm som ska dra hela lasset för Windows på ARM. De borde stanna på Linux för serversystem så länge Microsoft inte visar genuint intresse.

Permalänk
Medlem

Sett olika klipp på Youtube om datorerna och det verkar vara en salig blandning av prestanda. Ibland presterar den kraftigare varianten mycmet sämre beroende på hur prestandaprofilen är inställd i Windows.

Fortfarande kul att det kommer många modeller och att det satsas. Tycker dock att priset är väldigt högt. Hade hoppats på 6000-10000 kr då det främst är Office datorer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Den här sparkcykeln fungerar väldigt dåligt i snårig terräng, hjulen verkar dåligt optimerade. Cinebench och speltestning på kontorsdatorer är lika intressant som ett test av en elsparkcykel uppför en skidbacke på sommaren.

Permalänk
Datavetare

Håller med @Mirialia verkar vara en blandning av riktigt bra och mindre bra designer från de olika tillverkarna. Så här långt verkar det som Microsoft lyckats bäst med sin Surface-serie, både i prestanda och även priset ligger riktigt bra på dessa.

Är inte realistiskt att förvänta sig <10k SEK datorer från denna plattform, det är ett segment där man hittar datorer där enda som prioriterats är lågt pris och typiskt användarupplevelse "lämnar en hel del övrigt att önska"...

Ställt mot både Apple och kvalitetsmässigt likvärdiga Windows-datorer med Intel/AMD kretsar skulle jag säga att priset på Snapdragon X modeller är lågt. Framförallt som arbetsdator där CPU-prestanda spelar roll.

Skrivet av Mordekai:

Den här sparkcykeln fungerar väldigt dåligt i snårig terräng, hjulen verkar dåligt optimerade. Cinebench och speltestning på kontorsdatorer är lika intressant som ett test av en elsparkcykel uppför en skidbacke på sommaren.

Vet inte om liknelsen håller riktigt, om man nu inte anser att Cinebench och spel är den mest utmanande terräng en systemkrets blir utsatt för...

GPU-delen nämndes knappt för denna krets innan release. Var kanske inte så svårt att gissa varför och nu har vi svaret, ställt mot konkurrenterna är GPU-delen i Snapdragon X kretsarna den del som relativt sett står sig sämst.

Cinebench är brutalt överanvänt, det testar ett väldigt nischat fall som dels allt mer körs med GPGPU och dels aldrig varit relevant för mer än en ytterst liten del av marknaden. För laptops ger det i.o.f.s. en inblick i hur mycket CPU-prestanda som tappas under längre belastning och här kommer ju Snapdragon X Elite ut som ledare på Windows-sidan, i stort sätt ingen throttling alls och i stort sätt samma prestanda på batteri som inpluggad.

Sen är väl resultatet i CB2024 helt OK. Inte M3 Max nivå (den slår desktop x86 i ST och är på liknande nivå i MT). En CPU-modell som Qualcomm hävdade att de skulle slå var 13800H (typiskt 45 W TDP och peak-effekt på en bra över 100 W all-core)

Snapdragon X Elite 1XE-84-100 slår den. Den slår även AMDs 8945HS som är en av deras absolut snabbaste 8000-modeller, peak-effekten där är "bara" ca 100 W all-core.

Så CPU-prestandan är utan tvekan där. Framförallt när vi ser i GB6 att, likt Apples M-serie, så är 3D-rendering med CPU en av de svagaste korten för Oryon ställd mot Intel/AMD.

Likt M-serien är kompilering och HTML-rendering den starkaste punkten, man är inte lika bra som M3 Max (den är ~30-35 % snabbare än 7950X/14900K i detta) men Oryon är i alla fall snabbare än alla H-serie laptop CPUer från Intel/AMD och ligger mellan desktop-modeller som 7700X/7800X3D och 7900X.

Totalt sett ligger GB6 prestanda för 1XE-84-100 i princip identiskt med just 7800X3D

men den är snabbare specifikt på kompilering
Både ST

och MT

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Den här sparkcykeln fungerar väldigt dåligt i snårig terräng, hjulen verkar dåligt optimerade. Cinebench och speltestning på kontorsdatorer är lika intressant som ett test av en elsparkcykel uppför en skidbacke på sommaren.

Tror denna hade klarat det rätt bra

Tycker att Apple visat att ARM64 faktiskt går utmärkt att använda till spel (även i liten formfaktor), medan Qualcomm inte ens kan matcha enklaste M3:an.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av walkir:

Tycker att Apple visat att ARM64 faktiskt går utmärkt att använda till spel (även i liten formfaktor), medan Qualcomm inte ens kan matcha enklaste M3:an.

"Inte ens kan matcha enklaste M3:an" låter lite värre än det egentligen är. Intel/AMDs bästa iGPUer drar ju rätt jämnt med just enklaste M3 sett till GPU och även om dessa två får den förbättring det skvallras om i ryktena ("upp till" 30 % högre GPU-prestanda i AMDs Strix Point och "upp till" 50 % högre i Intels Lunar Lake) når man ändå inte GPU-delen i M3 Pro.

För Qualcomm är det rätt mycket en v1.0 (tidigare försöken kan knappast räknas, där användes ju mobil CPUer av modell som redan var ett år gammal...). Man kan inte förvänta sig perfekt nivå direkt, men samtidigt hade de verkligen behövt något likt Apple M1 som så totalt sopade banan med konkurrensen oavsett vad man jämförde.

Qualcomm har gjort en riktigt bra krets för "kontorsdatorer". Den marknaden har en rätt stor andel av PC-marknaden, så kan räcka. Är i nuläget knappast så att ARM64 på Windows är en garantera succé, men är definitivt med råge det bästa försöket att introducera en icke-x86 plattform på Windows-plattformen någonsin

Microsoft "Rosetta 2" teknik, Prism, ser ju riktigt lovande ut. I vissa spel kommer den få problem p.g.a. avsaknad av AVX-stöd (något Apple precis lagt in i Rosett 2, presenteras på WWDC2024), men de tidiga tester som gjorts visar ändå på lysande effektivitet, 85-90 % prestanda mot "native" versionen av samma program. Största nackdelen är högre effekt när man kör med Prism.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Man kan inte förvänta sig perfekt nivå direkt, men samtidigt hade de verkligen behövt något likt Apple M1 som så totalt sopade banan med konkurrensen oavsett vad man jämförde.

Det var just detta jag hade hoppats på! Eller ge mig bara Boot Camp på min MacBook När jag körde Windows 10 ARM64 Technical Preview i Parallels Desktop i slutet av 2020, så var min MacBook helt plötsligt min snabbaste Windows-dator.

Nu är jag däremot mer tveksam till Snapdragon X, när Notebookcheck inte ens kunde testa datorn ordentligt, då deras mjukvaror inte fungerade. Att då förlita sig på ARM64-datorer i en känslig utvecklingsmiljö med mycket legacy känns lite vanskligt.

Kravet på Windows 11 lär också porta Snapdragon X-datorerna från många arbetsplatser i dagsläget. Kommer ihåg hur lång tid det tog för många myndigheter att gå över till Windows 10.

En stilla undran är hur bra IBM Notes med tillhörande applikationer rullar på Snapdragon X. Tror att versionen vi kör är från 2013

Permalänk
Datavetare
Skrivet av walkir:

Det var just detta jag hade hoppats på! Eller ge mig bara Boot Camp på min MacBook När jag körde Windows 10 ARM64 Technical Preview i Parallels Desktop i slutet av 2020, så var min MacBook helt plötsligt min snabbaste Windows-dator.

Nu är jag däremot mer tveksam till Snapdragon X, när Notebookcheck inte ens kunde testa datorn ordentligt, då deras mjukvaror inte fungerade. Att då förlita sig på ARM64-datorer i en känslig utvecklingsmiljö med mycket legacy känns lite vanskligt.

Kravet på Windows 11 lär också porta Snapdragon X-datorerna från många arbetsplatser i dagsläget. Kommer ihåg hur lång tid det tog för många myndigheter att gå över till Windows 10.

En stilla undran är hur bra IBM Notes med tillhörande applikationer rullar på Snapdragon X. Tror att versionen vi kör är från 2013

En applikation från 2013 lär ju fungera, den kommer knappast beror av AVX. Problemet är mer de absolut senaste applikationerna, framförallt om de är lite krävande. Innan de finns i ARM64 version finns risk att de inte alls fungerar.

Håller med om MacBook. En sak man kan stryka från listan är "M-serien bara är snabb p.g.a. speciella programoptimeringar från Apple". Kör ARM Windows 11 med ARM64 versionerna av bl.a. Visual Studio 2022 och Rider 2023 under Parallel desktop. Även med overhead av en VM är M3 Max:en fortfarande snabbare än 13900KS/14900K på att kompilera, köra unit-tester etc i Windows.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Håller med @Mirialia verkar vara en blandning av riktigt bra och mindre bra designer från de olika tillverkarna. Så här långt verkar det som Microsoft lyckats bäst med sin Surface-serie, både i prestanda och även priset ligger riktigt bra på dessa.

Kan hålla med om att priset är helt OK, men är verkligen 19.499 kr för den billigaste Surface Laptopen med Elite riktigt bra? Vill man ha en Surface Pro, med det billigaste tangentbordet, så ligger den på 20.999+1.999 kr. Ja, det finns Plus som är billigare, men då sjunker prestandan ytterligare lite.

Sen kan man nog för de flesta användarfall argumentera för att Plus (med 256 GB SSD och sen uppgradera den själv) är rimligare, givet att det är samma GPU och verkar vara samma enkeltrådsprestanda och i praktiken bara skilja 2 kärnor jämfört med den X1E-80-100.

På många sätt är detta en imponerande lansering, de är nästan ifatt, och på vissa områden förbi, Intel och AMD, men frågan är om det räcker. Lite för sent, lite för lite och lite för dyrt. Man måste i princip vilja ha just ARM, och därmed acceptera kompatibilitetsproblemen som trots allt kommer finnas under en period framöver, för att detta ska vara det bästa valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

På många sätt är detta en imponerande lansering, de är nästan ifatt, och på vissa områden förbi, Intel och AMD, men frågan är om det räcker. Lite för sent, lite för lite och lite för dyrt. Man måste i princip vilja ha just ARM, och därmed acceptera kompatibilitetsproblemen som trots allt kommer finnas under en period framöver, för att detta ska vara det bästa valet.

Det låter som en vettig sammanfattning i dagsläget.
Så det är en öppen fråga om de här systemen kommer att få något större genomslag. Nästa generation har rimligen redan passerat ritbordet så vi får se hur många skrynklor som hunnits strykas släta tills den kommer ut.
Tillverkarna är säkert glada om de kan få fler leverantörer än intel och AMD, så nästa generation kommer säkert att lanseras, frågan är vilka segment de kommer att sikta in sig på. För det här segmentet verkar svårt - administrationer har ingen anledning att shoppa på sig supportproblem, privatpersoner har ingen bra spelprestanda eller ens kompatibilitet, eller ett särskilt lågt pris för kul-att-testa impulsköp.

Det här är produkter som får uppmärksamhet för vad de representerar, inte egentligen för vad de erbjuder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det låter som en vettig sammanfattning i dagsläget.
Så det är en öppen fråga om de här systemen kommer att få något större genomslag. Nästa generation har rimligen redan passerat ritbordet så vi får se hur många skrynklor som hunnits strykas släta tills den kommer ut.
Tillverkarna är säkert glada om de kan få fler leverantörer än intel och AMD, så nästa generation kommer säkert att lanseras, frågan är vilka segment de kommer att sikta in sig på. För det här segmentet verkar svårt - administrationer har ingen anledning att shoppa på sig supportproblem, privatpersoner har ingen bra spelprestanda eller ens kompatibilitet, eller ett särskilt lågt pris för kul-att-testa impulsköp.

Det här är produkter som får uppmärksamhet för vad de representerar, inte egentligen för vad de erbjuder.

Exakt. Jag har nog ändå haft en liten ogrundad förhoppning om att spelprestandan skulle duga för enklare spelande, då hade jag kunnat motivera datorn med att det är en kul grej som duger för lite programmerande, lite bildredigerande och lite spelande. Men eftersom GPUn verkar vara så svag så blir det att jag väntar in Strix point eller Lunar Lake, eftersom energieffektivitet och batteritid inte är kritiskt för mig. Eller så ger jag bara upp och köper en aningen dyrare Macbook

Hade dock väldigt gärna bytt ut jobblaptopen mot en Surface Laptop, den verkar klara allt jag behöver där med bravur, men lär ta några decennier innan IT-avdelningen går med på det...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jaqob:

Kan hålla med om att priset är helt OK, men är verkligen 19.499 kr för den billigaste Surface Laptopen med Elite riktigt bra? Vill man ha en Surface Pro, med det billigaste tangentbordet, så ligger den på 20.999+1.999 kr. Ja, det finns Plus som är billigare, men då sjunker prestandan ytterligare lite.

Bara så man är med på vad man får när man köper en Surface Laptop: det är inte en "vi har valt billigaste skärmen, byggt saker i plast, etc" och sedan klämt ner en CPU som ser bra ut på pappret (typiskt vad man hittar i "konsumentlaptops" runt 10k).

Man får en dator med hög upplösning, fokus på bra byggkvalité, väldigt kompakt med för produktgruppen väldigt snabb CPU.

Ställer man 15" Snapdragon X Elite Surface laptop med 512 GB SSD och 16 GB RAM mot samma produkt med Intel CPU så kostar Snapdragon modellen 21,0k medan Intel versionen startar på 24,4k med i5-135H och 26,8k med i7-165H.

Föredrar själv Dell Latitude eller Precision som jobbdator (om MBP inte tillåts). För samma pengar som Surface Laptop med Snapdragon får man en modell som har sämre skärm (1920x1200 panel, 60 Hz mot 120 Hz), långsammare CPU med sämre batteritid. Och då är det en Latitude, Precision är normalt något dyrare (men gillar ofta Latitude bättre, med x86 har Precision ofta fått en CPU som har för hög effekt för formfaktorn medan Latitude håller sig till de långt vettigare U-modellerna).

Ställd mot Apple är det lite svårt att dra gränsen för vad som är "samma". M3 MBA har inte lika bra panel (även om jag anser att MacOS utnyttjar högupplöst skärm bättre än Windows, Windows fungerar dock bra med högupplöst skärm idag), CPU-delen är snabbare hos Snapdragon X. M3 Pro är i min mening ett klart steg upp, CPU är lika snabb MT samt GPU-delen är då långt bättre.

Så säg 14" MBP med M3, med 16 GB RAM och 512 GB disk går den lös på 26,5k. D.v.s. rätt mycket samma som Intel-baserade Surface laptop.

Det handlar inte om budget-laptops, men givet segmentet de befinner sig i är de prisvärda!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Bara så man är med på vad man får när man köper en Surface Laptop: det är inte en "vi har valt billigaste skärmen, byggt saker i plast, etc" och sedan klämt ner en CPU som ser bra ut på pappret (typiskt vad man hittar i "konsumentlaptops" runt 10k).

Det vore väl konstigt om de här systemen skulle avvika väsentligt från x86 produkter i samma segment. De är ju bokstavligen samma produkter med utbytt systemkrets.
(OK, de har antagligen kostat lite mer i R&D och QA för tillverkarna.)

Frågan är vem som faktiskt kommer att köpa dem.

Det är vanligt att jämföra med Apple, men situationen för Windows är helt annorlunda. Apple gick in och sa ”inom två år kommer alla MacOS datorer att säljas med Apple Silicon”. Oavsett vad utvecklare eller användare tyckte om saken, hade de bara att acceptera eller gå. Med resultatet att en Macintosh kund idag med största sannolikhet uteslutande kör AS-native applikationer.

Det är inte alls läget för Windows.
Istället försöker Qualcomm slå sig in på en Windows marknad som under överskådlig framtid är dominerad av x86, och där utvecklare inte har något egentligt incitament att koda och testa mot Qualcomms processorer. Hela bördan för att systemen skall funka sömlöst ligger på Qualcomm och Microsoft. Och så länge det alls föreligger kompatibilitetsproblem (och instabil prestanda vid körning av x86-kod kan räknas dit) så är x86 baserade system det tryggare och stabilare alternativet, som dessutom tjänar hela produktspektrat, inte bara något eller några utvalda segment.

Även om min personliga åsikt är att det verkligen är på tiden att x86 monopolet bryts (jag är gammal nog att minnas Microsofts halvhjärtade försök med Windows NT), så är det också klart att det mycket väl kan vara så att vi om fem-tio år ser att satsningen runnit ut i sanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Frågan är vem som faktiskt kommer att köpa dem.

Lattedrickande .NET-utvecklare som vill synas i storstadsvimlet?

Har lite svårt att svälja att datorerna (Surface) verkar levereras med Windows 11 Home. Känns snålt och inte speciellt "business" (även om dessa ersätts med volymlicenser på större företag). Kan givetvis även ha klickat fel i konfiguratorn hos Microsoft.

Videon ovan känns genast aktuell igen, där Intel och AMD får skämmas lite igen. Synd bara att Qualcomms X1:a inte imponerar mer (på mig).