Testare: Dålig spelupplevelse på Snapdragon X-datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det vore väl konstigt om de här systemen skulle avvika väsentligt från x86 produkter i samma segment. De är ju bokstavligen samma produkter med utbytt systemkrets.
(OK, de har antagligen kostat lite mer i R&D och QA för tillverkarna.)

Frågan är vem som faktiskt kommer att köpa dem.

Det är vanligt att jämföra med Apple, men situationen för Windows är helt annorlunda. Apple gick in och sa ”inom två år kommer alla MacOS datorer att säljas med Apple Silicon”. Oavsett vad utvecklare eller användare tyckte om saken, hade de bara att acceptera eller gå. Med resultatet att en Macintosh kund idag med största sannolikhet uteslutande kör AS-native applikationer.

Det är inte alls läget för Windows.
Istället försöker Qualcomm slå sig in på en Windows marknad som under överskådlig framtid är dominerad av x86, och där utvecklare inte har något egentligt incitament att koda och testa mot Qualcomms processorer. Hela bördan för att systemen skall funka sömlöst ligger på Qualcomm och Microsoft. Och så länge det alls föreligger kompatibilitetsproblem (och instabil prestanda vid körning av x86-kod kan räknas dit) så är x86 baserade system det tryggare och stabilare alternativet, som dessutom tjänar hela produktspektrat, inte bara något eller några utvalda segment.

Även om min personliga åsikt är att det verkligen är på tiden att x86 monopolet bryts (jag är gammal nog att minnas Microsofts halvhjärtade försök med Windows NT), så är det också klart att det mycket väl kan vara så att vi om fem-tio år ser att satsningen runnit ut i sanden.

Lite detta jag var inne på med tidigare inlägg.

Går absolut att stödja både x86-64 och ARM64 – men Microsofts strategi har varit att Qualcomm (för ARM) får dra lasset. Qualcomm hade behövt göra mycket mer för att locka utvecklare än om allt detta hade kommit från Microsoft, och det är detta som fick mig att nämna att Qualcomm skulle behöva göra en diskret grafikkrets. Samtidigt har Microsoft bränt så många broar själv.

Microsoft har inte bara försöket med att utveckla Jazz för att köra NT på MIPS bakom sig som jag antar du tänkte på eller försöket med NT på Alpha där DEC fick dra lasset utan också sin halvhjärtade satsning på Itanium (där Intel fick stå för binäröversättning av x86) något decennium senare. Då har vi inte ens kommit in på Windows Phone och Windows RT

Microsoft själva har nog inte mycket mer intresse än att köra ARM64 på server och Azure.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Bara så man är med på vad man får när man köper en Surface Laptop: det är inte en "vi har valt billigaste skärmen, byggt saker i plast, etc" och sedan klämt ner en CPU som ser bra ut på pappret (typiskt vad man hittar i "konsumentlaptops" runt 10k).

Man får en dator med hög upplösning, fokus på bra byggkvalité, väldigt kompakt med för produktgruppen väldigt snabb CPU.

Ställer man 15" Snapdragon X Elite Surface laptop med 512 GB SSD och 16 GB RAM mot samma produkt med Intel CPU så kostar Snapdragon modellen 21,0k medan Intel versionen startar på 24,4k med i5-135H och 26,8k med i7-165H.

Föredrar själv Dell Latitude eller Precision som jobbdator (om MBP inte tillåts). För samma pengar som Surface Laptop med Snapdragon får man en modell som har sämre skärm (1920x1200 panel, 60 Hz mot 120 Hz), långsammare CPU med sämre batteritid. Och då är det en Latitude, Precision är normalt något dyrare (men gillar ofta Latitude bättre, med x86 har Precision ofta fått en CPU som har för hög effekt för formfaktorn medan Latitude håller sig till de långt vettigare U-modellerna).

Ställd mot Apple är det lite svårt att dra gränsen för vad som är "samma". M3 MBA har inte lika bra panel (även om jag anser att MacOS utnyttjar högupplöst skärm bättre än Windows, Windows fungerar dock bra med högupplöst skärm idag), CPU-delen är snabbare hos Snapdragon X. M3 Pro är i min mening ett klart steg upp, CPU är lika snabb MT samt GPU-delen är då långt bättre.

Så säg 14" MBP med M3, med 16 GB RAM och 512 GB disk går den lös på 26,5k. D.v.s. rätt mycket samma som Intel-baserade Surface laptop.

Det handlar inte om budget-laptops, men givet segmentet de befinner sig i är de prisvärda!

I mina ögon så är dessa konkurrenter mot MBA.
Det har saknats bra MBA ekvivalenta datorer med Windows. Hade stora förhoppningar om datorerna som nu kommer, och de uppfyller mycket men priset lämnar en dålig smak i munnen.

Blir nog en Surface med nästa års generation när de hunnit finslipa ytterligare.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Håller med @Mirialia verkar vara en blandning av riktigt bra och mindre bra designer från de olika tillverkarna. Så här långt verkar det som Microsoft lyckats bäst med sin Surface-serie, både i prestanda och även priset ligger riktigt bra på dessa.

Är inte realistiskt att förvänta sig <10k SEK datorer från denna plattform, det är ett segment där man hittar datorer där enda som prioriterats är lågt pris och typiskt användarupplevelse "lämnar en hel del övrigt att önska"...

Ställt mot både Apple och kvalitetsmässigt likvärdiga Windows-datorer med Intel/AMD kretsar skulle jag säga att priset på Snapdragon X modeller är lågt. Framförallt som arbetsdator där CPU-prestanda spelar roll.

Vet inte om liknelsen håller riktigt, om man nu inte anser att Cinebench och spel är den mest utmanande terräng en systemkrets blir utsatt för...

GPU-delen nämndes knappt för denna krets innan release. Var kanske inte så svårt att gissa varför och nu har vi svaret, ställt mot konkurrenterna är GPU-delen i Snapdragon X kretsarna den del som relativt sett står sig sämst.

Cinebench är brutalt överanvänt, det testar ett väldigt nischat fall som dels allt mer körs med GPGPU och dels aldrig varit relevant för mer än en ytterst liten del av marknaden. För laptops ger det i.o.f.s. en inblick i hur mycket CPU-prestanda som tappas under längre belastning och här kommer ju Snapdragon X Elite ut som ledare på Windows-sidan, i stort sätt ingen throttling alls och i stort sätt samma prestanda på batteri som inpluggad.

Sen är väl resultatet i CB2024 helt OK. Inte M3 Max nivå (den slår desktop x86 i ST och är på liknande nivå i MT). En CPU-modell som Qualcomm hävdade att de skulle slå var 13800H (typiskt 45 W TDP och peak-effekt på en bra över 100 W all-core)

<Uppladdad bildlänk>

Snapdragon X Elite 1XE-84-100 slår den. Den slår även AMDs 8945HS som är en av deras absolut snabbaste 8000-modeller, peak-effekten där är "bara" ca 100 W all-core.

Så CPU-prestandan är utan tvekan där. Framförallt när vi ser i GB6 att, likt Apples M-serie, så är 3D-rendering med CPU en av de svagaste korten för Oryon ställd mot Intel/AMD.

Likt M-serien är kompilering och HTML-rendering den starkaste punkten, man är inte lika bra som M3 Max (den är ~30-35 % snabbare än 7950X/14900K i detta) men Oryon är i alla fall snabbare än alla H-serie laptop CPUer från Intel/AMD och ligger mellan desktop-modeller som 7700X/7800X3D och 7900X.

Totalt sett ligger GB6 prestanda för 1XE-84-100 i princip identiskt med just 7800X3D
<Uppladdad bildlänk>

men den är snabbare specifikt på kompilering
Både ST
<Uppladdad bildlänk>
och MT
<Uppladdad bildlänk>

Svarar bara på en grej nu, jämförelse med 7800X3D, att en helt ny processor presterar identiskt med en över ett år gammal processor är inget att hänga i julgranen. Om en helt ny processor inte slår befintliga får man nog kalla det flopp, nu gör den det tack vara energieffektivitet men så är det alltid, ju snålare resultat desto bättre energieffektivitet. Min poäng var ju inte att terräng är linjärt mer utmanande utan att datorns ändamål är inte spel, den är optimerad för prestanda på batteridrift i applikationer som ej kräver dedikerade GPU-resurser. De flesta datorer (hör och häpna) köps inte för att spela på.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av EntropyQ3:

Det vore väl konstigt om de här systemen skulle avvika väsentligt från x86 produkter i samma segment. De är ju bokstavligen samma produkter med utbytt systemkrets.
(OK, de har antagligen kostat lite mer i R&D och QA för tillverkarna.)

Med skillnaden att, just nu (både AMD och Intel kommer ju med nya kretsar i höst), datorerna med Snapdragon är lika snabb alt. snabbare (beror på use-case) i CPU-tunga fall, de drar mindre ström och kostar vad det verkar ändå ett par tusenlappar mindre när man jämför vad som i övrigt är samma dator.

Skrivet av EntropyQ3:

Frågan är vem som faktiskt kommer att köpa dem.

Det är en högst relevant fråga. Den grupp dessa kretsar verkar passa absolut bäst är utvecklare, man får samma prestanda som Intels/AMDs stationära kretsar (som är snabbare än deras laptop-kretsar, framförallt i MT) fast i en "thin&light" formfaktor.

Frågetecknet för den gruppen är kanske: hur stor är andelen som trots allt vill ha en bärbar men inte redan bytt till MacOS? Just utvecklare är överrepresenterade i MacOS, men mycket möjligt är det mycket en effekt av att "Apple Silicons" starkaste område ställd mot x86 är just inom detta område.

Så kommer ned till "hur stor är gruppen utvecklare som inte vill/kan köra MacOS"? För rent krasst är Apple fortfarande bättre än Qualcomm här, men Qualcomm är tillräckligt långt före Intel/AMD att de sannolikt inte kommer ikapp i höst (på denna specifika punkt, helt övertygad att de kommer gå förbi på flertalet områden).

Sen finns ju vanliga "office laptops". Vet inte vad det generellt är för budget på laptops där folk jobbar, men de ställen jag varit på är då inte priserna vi ser för Snapdragon X enheterna något speciellt. De är om något åt det låga hållet.

Och för "office laptops" är väldigt mycket redan web-baserat plus att MS Office och många liknande program finns redan som ARM64 native applikationer på Windows. Då är väl snarare frågan: varför betala mer för sämre enheter (både Intel och AMD har problem med "thin&light" så fort man når H-serien, peak-effekten är idag helt vansinnig för formfaktorn)?

Skrivet av EntropyQ3:

Det är vanligt att jämföra med Apple, men situationen för Windows är helt annorlunda. Apple gick in och sa ”inom två år kommer alla MacOS datorer att säljas med Apple Silicon”. Oavsett vad utvecklare eller användare tyckte om saken, hade de bara att acceptera eller gå. Med resultatet att en Macintosh kund idag med största sannolikhet uteslutande kör AS-native applikationer.

Helt klart. Apple gjorde det helt klart vad deras väg var.

Här får man ändå säga att Microsoft så här långt nog gått betydligt längre än vad de flesta (inklusive undertecknad) räknade med. De var väldigt tydliga vem som är primär partner kring konceptet "AI PC" under Computex, de fortsätter det framåt. Intels och AMDs enheter må får snabb NPU snart, men de kommer inte få något vidare Windows stöd innan slutet av året.

Sen har Microsoft gjort en fantastiskt arbete med att ta .NET från x86-only, till "det går att köra på ARM64" till i de senaste versionerna ha direkt lysande prestanda på ARM64 (framförallt .NET 8).

Sen är det absolut kritiskt att utvecklare börjar erbjuda sina applikationer för ARM64 Windows. Fast hur svårt är det egentligen? Kör man .NET, JVM, Python, NodeJS, m.fl. måste man ju aktivt göra rätt märkliga saker för att merarbetet att stödja ARM64 bokstavligen ska vara noll. Spel och annat som primärt använder C++ behöver göra merarbetet att bygga två binärer, d.v.s. i en vettig CI/CD-pipeline handlar det om någon enstaka rad till.

Men trots den lilla insats som krävs kommer den naturligtvis inte hända så länge som försäljningen av ARM64 Windows enheter är försumbar!

Skrivet av EntropyQ3:

Istället försöker Qualcomm slå sig in på en Windows marknad som under överskådlig framtid är dominerad av x86, och där utvecklare inte har något egentligt incitament att koda och testa mot Qualcomms processorer. Hela bördan för att systemen skall funka sömlöst ligger på Qualcomm och Microsoft. Och så länge det alls föreligger kompatibilitetsproblem (och instabil prestanda vid körning av x86-kod kan räknas dit) så är x86 baserade system det tryggare och stabilare alternativet, som dessutom tjänar hela produktspektrat, inte bara något eller några utvalda segment.

Att förlita sig på binäröversättning av x86 är ingen långsiktig lösning. Alla strategier som förlitar sig på att det behövs långsiktigt kommer misslyckas.

Likaså kommer en strategi där Qualcomm är enda leverantör av ARM64 på Windows misslyckas. Men allt pekar ju på att bl.a. Nvidia (de har ju råd just nu...) och Mediatek (just nu största leverantör av ARM64 systemkretsar till Android) släpper produkter nästa år. Nvidia lär ju lösa "ARM64 enhet med bra spelprestanda" + deras drivare till Linux sedan länge har ARM64 stöd (kritiskt för datacenter/servers).

Skrivet av EntropyQ3:

Även om min personliga åsikt är att det verkligen är på tiden att x86 monopolet bryts (jag är gammal nog att minnas Microsofts halvhjärtade försök med Windows NT), så är det också klart att det mycket väl kan vara så att vi om fem-tio år ser att satsningen runnit ut i sanden.

Håller helt med om att det är långt ifrån säkert att ARM64 på Windows blir någon succé. Själv hoppas jag det blir så, men behöver inte hålla andan då jag tillhör de som inte har några problem att köra MacOS (fast gick dit först 2020 i samband med M1 släppet, innan såg jag inte poängen och körde då en kombo av Linux och Windows).

Skrivet av Mordekai:

Svarar bara på en grej nu, jämförelse med 7800X3D, att en helt ny processor presterar identiskt med en över ett år gammal processor är inget att hänga i julgranen. Om en helt ny processor inte slår befintliga får man nog kalla det flopp, nu gör den det tack vara energieffektivitet men så är det alltid, ju snålare resultat desto bättre energieffektivitet. Min poäng var ju inte att terräng är linjärt mer utmanande utan att datorns ändamål är inte spel, den är optimerad för prestanda på batteridrift i applikationer som ej kräver dedikerade GPU-resurser. De flesta datorer (hör och häpna) köps inte för att spela på.

Tyckte 7800X3D är en bra måttstock givet att vi är på SweC. Det är en väldigt populär CPU-modell här och de flesta borde vara medveten om att AMD/Intels desktop CPUer presterar bättre än deras laptops CPUer, det framförallt under tyngre jobb när många kärnor används.

Qualcomm har nu släppt en CPU som, till skilland från de modeller Intel/AMD har för ultra-tunna, presterar i nivå med dagens stationära, kan hålla den prestandan under långt tid och kan hålla den även när den körs på batteri.

Det är självklart ett problem för Qualcomm att både Intel och AMD släpper nytt i höst. Tror framförallt Lunar Lake kan bli problem av flera orsaker.

Dels blir detta första gången på mycket länge där Intel kommer ha nod-fördel över både Qualcomm och AMD. En sak TSMC under lång tid varit bättre än Intel på är kretsar för riktigt lång effekt, Intels noder är som starkast till högt klockade desktop/server CPUer.

Sen har Intel mer heltäckande programvara för "AI-racet" än vad Qualcomm (och AMD) har. Nvidia är överlägsen ledare, sen är det rätt jämt mellan Apple och Intel därefter. NPU- och GPGPU-prestanda betyder ingenting om det inte finns vettig programvara, något vi sett denna generation där det inte råder något tvivel att AMD har den bättre NPUn men i verklig användning har Intel ändå presterat bättre då de länge var ensamma om NPU stöd för OpenVINO, PyTorch, Tensorflow m.fl.

Osäker på var Qualcomm står med nivån sin programvara, lär visa sig framåt.

Tittar man sedan på AMDs Strix Point fattar jag det som att det handlar om H-serie kretsar (kommande U-serie heter väl Kraken Point?) Med Strix Point går AMD också upp till 12 kärnor för laptops, vilket ihop med typen av datorer H-serien typiskt sitter i (hyfsat kompakta men ändå högpresterande bärbara) kommer Qualcomm "förlora" de flesta benchmarks för MT. Det har ett stort PR-värde.

Rätt säker att Qualcomm utrustade datorer kommer kunna hålla ett lite lägre pris även framåt. Intel/AMD må kalla sina kretsar "systemkretsar", men det blir ändå enklare kretskort med Snapdragon. Frågan är hur kritiskt det är med 2000-3000 kr lägre pris i det segment det handlar om, d.v.s. 15-20k och uppåt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Så kommer ned till "hur stor är gruppen utvecklare som inte vill/kan köra MacOS"? För rent krasst är Apple fortfarande bättre än Qualcomm här, men Qualcomm är tillräckligt långt före Intel/AMD att de sannolikt inte kommer ikapp i höst (på denna specifika punkt, helt övertygad att de kommer gå förbi på flertalet områden).

Sen finns ju vanliga "office laptops". Vet inte vad det generellt är för budget på laptops där folk jobbar, men de ställen jag varit på är då inte priserna vi ser för Snapdragon X enheterna något speciellt. De är om något åt det låga hållet.

Jag har gjort lite överslagsberäkningar på hur det förhåller sig i Lund, där jag bor.
Låt oss kika på de stora arbetsgivarna.
Universitetet har ungefär 8000 anställda, nästan samtliga har administrationsdatorer från jobbet, centralt upphandlade från Lenovo, HP eller Dell. (Det gäller all central upphandling som följer). Om vi antar att samtliga anställda har en sådan är det ungefär 2000 system per år. Kommunen har 11000 anställda där de flesta förses med en administrationsdator. Säg ungefär 3000 årligen. Landstinget är lite knepigare.
Dessutom får samtliga gymnasister (drygt 9000st) en snorbillig dator när de börjar, alltså 3000/år.

Personaldatorerna ligger i det låga prisspannet för kontorsdatorer, hälften av vad en Surface kostar är antagligen lite högt räknat. De superbilliga elevdatorerna kan inte kosta stort mer än 3000:-.
Sedan har vi 40000 universitetsstudenter, och de står nog för lite mindre än 10000 system årligen. Vad det verkar har Apple stort genomslag generellt, och sedan finns det rimligen ett stort antal som har något mer gaming orienterat.
Sedan finns det naturligtvis en bunt specialister, där en del har räkneburkar, och andra utvecklarsystem och så vidare. Svårt att gissa hur många de faktiskt är sammanlagt, men rimligen mycket mycket färre än kategorierna ovan.

Den kategori ARM-laptops som nu släpps har nästan ingen marknad alls i relation till helheten.

Citat:

Rätt säker att Qualcomm utrustade datorer kommer kunna hålla ett lite lägre pris även framåt. Intel/AMD må kalla sina kretsar "systemkretsar", men det blir ändå enklare kretskort med Snapdragon. Frågan är hur kritiskt det är med 2000-3000 kr lägre pris i det segment det handlar om, d.v.s. 15-20k och uppåt.

Antagligen inte särskilt. Men som överslagen ovan visar, så är den marknaden liten till att börja med.
Det innebär inte att läget är hopplöst. Det som jag skulle säga ligger närmast till hands är elevdatorerna för gymnasister. Om MediaTek till exempel släpper en billig anpassad lösning baserad på deras Dimensity SoC:ar borde de kunna leverera riktigt vettiga system för ändamålet till riktigt konkurrenskraftiga priser (ett segment där deras integration av WiFI/Bt t.ex. hjälper), under förutsättning att de a) tillhandahålls av de vanliga leverantörerna, och b) garanterat inte kräver mer support.
Studenterna är nog nästa stora kategori, men där konkurrerar de direkt med Apple, och Windowssystem där gaming är en högre prioritet. Ryktena om att MediaTek inlett samarbete med Nvidia skulle kunna vara en indikation på att de har ambitioner åt det hållet. I gengäld är det ett område där bakåtkompatibilitet och stabila och välpresterande grafikdrivrutiner är högprioriterat.

Generella kontorsdatorer än nog egentligen det svåraste, där ett minimum av supportbehov är den högsta prioriteten, och specifika fördelar som extremt lång batterlivslängd eller hög prestanda inte har ett större värde för användarna. Stabilitet och leverantörsrelationer är helt avgörande.

Det man kan hoppas på är att SoC leverantörer som Qualcomm och MediaTek inte har en etablerad produktstratifiering att upprätthålla. Jag har i ett decennium ny tyckt det varit synd att AMD inte släppt något motsvarande till exempel Xbox sx SoC:en till allmänt bruk. Antar att det är vanskligt att direkt konkurrera med Sonys och Microsofts konsoler, och att värdet för deras vanliga partners är oklart, eftersom det skulle ersätta en del av deras befintliga produkter som antagligen har högre marginaler.

Och det är väl ett allmänt problem för innovationer i den sakta krympande Windowsmarknaden. Alla inblandade gör allt de kan för att höja ASP för att bibehålla eller öka intäkterna, och ingen har något större intresse av att lansera produkter som representerar bättre värde för köparna, med mindre än att de kan göra det på sina konkurrenters bekostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Studenterna är nog nästa stora kategori, men där konkurrerar de direkt med Apple, och Windowssystem där gaming är en högre prioritet.

Studentlitteratur i Lund gjorde ett bra jobb!

Permalänk
Medlem

@EntropyQ3: Mediatek samarbetar med Nvidia och har redan släppt produkter med RTX-grafik för fordonsindustrin, men ser inte hur detta skulle sträcka sig till Chromebooks och Chromebook-konkurrenter. Betydligt mer jobb att få till drivrutiner för Windows till deras Arm-grafik än för Linux.

Har Mediatek en bra krets lär den snarare hamna i just Chromebooks för dessa elever.

Har också svårt att se att Samsung LSI och deras SoCs med Radeon-grafik skulle ha något intresse av denna marknad, den är ju mikroskopisk jämfört mot att köras i Galaxy-lurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@EntropyQ3: Mediatek samarbetar med Nvidia och har redan släppt produkter med RTX-grafik för fordonsindustrin, men ser inte hur detta skulle sträcka sig till Chromebooks och Chromebook-konkurrenter. Betydligt mer jobb att få till drivrutiner för Windows till deras Arm-grafik än för Linux.

Har Mediatek en bra krets lär den snarare hamna i just Chromebooks för dessa elever.

Varför inte sälja samma krets till båda marknaderna?
För du har rätt i att i olika delar av världen har Chromebooks vunnit insteg för massinköp av low-end system, men å andra sidan så finns det också stora delar som kör Windows för samma syften. Jag antar att argumentet att köra samma system för elever och personal kan kosta mindre totalt sett om man räknar in personalkostnader för support.
Eller också är det helt enkelt marknadströghet. Samma företag och organisationer gör upphandlingar från samma leverantörer och de nya systemen skall supportas av samma personal som förra året. Och ingen spenderar sina egna pengar eller köper för att tillfredställa sina egna intressen.

Det var därför jag pekade ut pris som en parameter som, om man har ett tillräckligt övertag, ensamt kan fälla avgörandet. Sådana variabler tillåter en ARM-SoC tillverkare att inte nödvändigtvis erbjuda samma totalbalans som x86 marknaden och ändå ha ett övertag i en nisch. Spelprestanda/krona är också en sådan, men svårare att angripa. Dock säljs det en hyfsat stor grupp PC-system som i huvudsak motiveras av spelande som helt dominerande applikation, där man på samma sätt skulle kunna göra en SoC som gör det riktigt bra för priset, med kompromisser som inte passar i den stratifierade x86 marknaden.

Den där riktigt stora kategorin som är centralt upphandlade administrationsdatorer är kanske den knepigaste, dels för att det finns en del gammal spretig mjukvara som måste funka, men framför allt för att det är den kategorin som verkligen inte har någon anledning alls att ta någon som helst risk med sina inköp. Det viktigaste för den gruppen är att allt skall funka precis som det alltid gjort med ett minimum av förändringar och strul.

Om det skall hända nåt, tror jag mest på en revolution underifrån, att billiga system kommer att vara biljetten till volym för Windows-on-ARM, men bara det faktum att Windowssystem inte längre kräver Intel eller AMD är spännande och kanske öppnar det upp för någonting som inte är lätt att förutse, och som får genomslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Varför inte sälja samma krets till båda marknaderna?
För du har rätt i att i olika delar av världen har Chromebooks vunnit insteg för massinköp av low-end system, men å andra sidan så finns det också stora delar som kör Windows för samma syften. Jag antar att argumentet att köra samma system för elever och personal kan kosta mindre totalt sett om man räknar in personalkostnader för support.
Eller också är det helt enkelt marknadströghet. Samma företag och organisationer gör upphandlingar från samma leverantörer och de nya systemen skall supportas av samma personal som förra året. Och ingen spenderar sina egna pengar eller köper för att tillfredställa sina egna intressen.

Det var därför jag pekade ut pris som en parameter som, om man har ett tillräckligt övertag, ensamt kan fälla avgörandet. Sådana variabler tillåter en ARM-SoC tillverkare att inte nödvändigtvis erbjuda samma totalbalans som x86 marknaden och ändå ha ett övertag i en nisch. Spelprestanda/krona är också en sådan, men svårare att angripa. Dock säljs det en hyfsat stor grupp PC-system som i huvudsak motiveras av spelande som helt dominerande applikation, där man på samma sätt skulle kunna göra en SoC som gör det riktigt bra för priset, med kompromisser som inte passar i den stratifierade x86 marknaden.

Den där riktigt stora kategorin som är centralt upphandlade administrationsdatorer är kanske den knepigaste, dels för att det finns en del gammal spretig mjukvara som måste funka, men framför allt för att det är den kategorin som verkligen inte har någon anledning alls att ta någon som helst risk med sina inköp. Det viktigaste för den gruppen är att allt skall funka precis som det alltid gjort med ett minimum av förändringar och strul.

Om det skall hända nåt, tror jag mest på en revolution underifrån, att billiga system kommer att vara biljetten till volym för Windows-on-ARM, men bara det faktum att Windowssystem inte längre kräver Intel eller AMD är spännande och kanske öppnar det upp för någonting som inte är lätt att förutse, och som får genomslag.

Som sagt, varför lägga ner arbete på drivrutiner? Mediatek får redan drivrutiner för Android och Linux (ChromeOS) från Arm. Det är fler applikationer än Chrome som behöver lira när vi pratar Windows. Arm har inte några drivrutiner alls för Windows i alla fall inte något som är redo och allt vore mycket omoget om de ändrade sig och sin strategi, Mediatek kör Arm Immortalis i Dimensity.

Tycker inte vi ska titta på enhetspriserna på själva prylarna här, men säg att det tillverkas 100 000 Windows 11-datorer med en Mediatek SoC, hur mycket skulle inte dessa kosta att underhålla när det gäller drivrutiner/firmware? Ja förmodligen mer än de skulle tjäna på att sälja 100 000 SoCs. Varför ska Arm (grafik) satsa på en mycket osäker marknad när Qualcomm som vanligt i princip har ensamrätt på prylarna (när det gäller Windows) och eventuellt andra leverantörer (utvecklare av systemkretsar) kan välja grafik från AMD eller Nvidia där det redan finns drivrutiner att utgå från.

Samarbetet mellan Microsoft och Arm handlar om ARM64 som ekosystem, alltså möjliggöra att köra Windows och Windowslaster på främst Arm Neoverse. Processorer som körs som server och bygger på Neoverse har ingen GPU, applikationer där det är intressant kör något diskret kort från Nvidia.

Volymen på serversidan handlar redan om miljoner med kretsar.

Permalänk
Medlem

Kan den "Tävla i pris" så kan den bli min nästa laptop särskilt om den klarar Linux och kommer med skärm modell bättre.

Förstår inte riktigt varför man ska haka upp sig vid att den är dålig på spel, varför ska man ens tänka att man vill spela på en laptop, det är ju en ickefråga.
+
Det lär ju säkert bli som med andra nya produkter, det jobbas nog maximalt på optimerande drivrutiner så bli inte förvånad om den hoppar upp något hack eller tre i prestanda.

Lite som med Intels grafikkort som som var lite ojämna i sin prestanda på många spel i början. I dag så är dom ju riktigt bra även om dom verkar vara för strömtörstiga för min smak.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Datavetare
Skrivet av EntropyQ3:

Jag har gjort lite överslagsberäkningar på hur det förhåller sig i Lund, där jag bor.
Låt oss kika på de stora arbetsgivarna.
Universitetet har ungefär 8000 anställda, nästan samtliga har administrationsdatorer från jobbet, centralt upphandlade från Lenovo, HP eller Dell. (Det gäller all central upphandling som följer). Om vi antar att samtliga anställda har en sådan är det ungefär 2000 system per år. Kommunen har 11000 anställda där de flesta förses med en administrationsdator. Säg ungefär 3000 årligen. Landstinget är lite knepigare.
Dessutom får samtliga gymnasister (drygt 9000st) en snorbillig dator när de börjar, alltså 3000/år.

Personaldatorerna ligger i det låga prisspannet för kontorsdatorer, hälften av vad en Surface kostar är antagligen lite högt räknat. De superbilliga elevdatorerna kan inte kosta stort mer än 3000:-.
Sedan har vi 40000 universitetsstudenter, och de står nog för lite mindre än 10000 system årligen. Vad det verkar har Apple stort genomslag generellt, och sedan finns det rimligen ett stort antal som har något mer gaming orienterat.
Sedan finns det naturligtvis en bunt specialister, där en del har räkneburkar, och andra utvecklarsystem och så vidare. Svårt att gissa hur många de faktiskt är sammanlagt, men rimligen mycket mycket färre än kategorierna ovan.

Den kategori ARM-laptops som nu släpps har nästan ingen marknad alls i relation till helheten.

Kan inte kommentera dina beräkningar, har ingen aning alls om de stämmer. Är ett tag sedan mina barn gick i grundskolan, de fick MBA (kommunal skola) men det ändrades till Chromebooks på slutet.

Skulle vara spännande att höra om det blev så stor skillnad i TCO. Det var definitivt inte samma kvalité på Chromebooks:en och som förälder fick man ju ersätta datorn om den gick sönder p.g.a. användaren gjort något korkat, så rätt säker att MBA hade lägre servicekostnad.

Vad jag kan hitta är att genomsnittlig pris för en bärbar dator är ca $500 i världen, något som antagligen bara kommer av total omsättning för branschen delat med antalet sålda enheter (man hamnar rätt mycket på den siffran då).

Fast tänkte primärt på företagsanvändning och har bara egen erfarenhet av privata företag. Svårt att tänka mig att de letar efter datorer i absolut budget-segmentet. Sökte på TCO undersökningar och hittade 3 st, IBM, Cisco samt Jamf (som "for the record" verkar vara beställd av Apple) där alla tre har rätt snarlika slutsatser: MacBooks är dyrare att köpa in men är billigare över en 3 årsperiod i företagsmiljö.

Ovanpå det: Intel skapade Ultrabook segmentet i samarbete med laptop-tillverkarna 2012 efter att det laptop-tillverkarna fått en riktig kalldusch något år innan. Det gick upp för dem att Apple, som inte hade någon modell under $1000, hade då strax under 10 % av marknaden räknat i volym men drog in över 50 % av vinsten från marknaden.

Det brutala race-to-the-bottom som gjordes efter milleniskiftet var helt enkelt inte gångbart ekonomiskt. Gjorde själv misstaget att köpa en "netbook", med råge den billigaste datorn jag köpt och utan konkurrens den minst prisvärda då den var så dålig att enheten användes ytterst få gånger. Näst sämsta köp är den näst billigaste, "billiga" versionen av Surface som gick lös på 5000-6000 kr, den blev inte heller speciellt välanvänd...

Och oavsett: för diskussionen här där Snapdragon X Elite ställs primärt mot Core 155H och Ryzen 8845HS är det rätt meningslöst att ens diskutera modeller under $1000. Bara CPU/GPU-kretsen i dessa datorer har en MSRP på runt $500 (Intel ARK säger $503 för 155H)

Skrivet av EntropyQ3:

Antagligen inte särskilt. Men som överslagen ovan visar, så är den marknaden liten till att börja med.

Vi verkar vara överens om det första, tror inte heller den prisskillnaden på något sätt är avgörande.

Men vi inte inte alls överens om det senare. I västvärlden borde rimligen genomsnittspriset ligga högre än $500, $600-700 kanske är realistiskt.

Fast det långt viktigare här är, även om volymerna finns hos de riktigt billiga datorerna är de långt mindre viktiga ur ett ekonomiskt perspektiv (vilket Apple med brutal tydlighet visade marknaden runt 2010). För att bryta sig in på marknaden behöver Qualcomm etablera en "signifikant volym" hos företagsdatorer och initialt främst hos utvecklare. Microsoft om något är medveten hur kritiskt det var för Windows framgångar på 90-talet att det OSet, mycket tack vare Visual Studio, blev favoriten bland utvecklare.

Skrivet av EntropyQ3:

Det innebär inte att läget är hopplöst. Det som jag skulle säga ligger närmast till hands är elevdatorerna för gymnasister. Om MediaTek till exempel släpper en billig anpassad lösning baserad på deras Dimensity SoC:ar borde de kunna leverera riktigt vettiga system för ändamålet till riktigt konkurrenskraftiga priser (ett segment där deras integration av WiFI/Bt t.ex. hjälper), under förutsättning att de a) tillhandahålls av de vanliga leverantörerna, och b) garanterat inte kräver mer support.
Studenterna är nog nästa stora kategori, men där konkurrerar de direkt med Apple, och Windowssystem där gaming är en högre prioritet. Ryktena om att MediaTek inlett samarbete med Nvidia skulle kunna vara en indikation på att de har ambitioner åt det hållet. I gengäld är det ett område där bakåtkompatibilitet och stabila och välpresterande grafikdrivrutiner är högprioriterat.

Du menar att Mediatek på något magiskt sätt skulle lyckas med det Qualcomm redan försökt ett par gånger och misslyckas kapitalet med? D.v.s. försöka utmana Intel/AMD på laptops med gammal skåpmat från mobilbranschen?

Att det ens fungerade så lite dåligt de gjorde borde vara en vink om hur sakta utveckligen går på PC-sidan jämfört med mobilsidan. En modern high-end Android mobil SoC är snabbare än typ 80 % av alla PC-laptops. Men vi har sett att det är inte i närheten tillräckligt för att ta sig in på Windows-marknaden, om något har Qualcomm med det försöken ökat tröskeln för ARM64 på Windows.

Skrivet av EntropyQ3:

Generella kontorsdatorer än nog egentligen det svåraste, där ett minimum av supportbehov är den högsta prioriteten, och specifika fördelar som extremt lång batterlivslängd eller hög prestanda inte har ett större värde för användarna. Stabilitet och leverantörsrelationer är helt avgörande.

Exakt. Tror det är rätt många som förstår den initiala investeringen väldigt väl, men det är långt svårare att få grepp på den totala kostnaden.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare

Efter att läst det första lite mer tekniskt orienterade testet blir tyvärr min känsla densamma som den @walkir
Känns lite svårt att bli riktigt imponerad av Snapdragon X Elite. Egentligen inte p.g.a. av resultaten, den är ju undantaget GPU-delen rätt ordentligt mycket bättre ställd mot det Intel/AMD har ute nu.

Problemet är att hela detta segment (som även Intel siktar på med Lunar Lake och AMD med Kraken Point) lyfts fram som "MacBook för Windows". Så problemet är att Apple fortfarande spelar i en egen liga, det redan med instegsmodellen av M3...

För att sammanfatta får det bli ett "prestandaindex" i varje kategori med geometriskt medelvärde över allt som testats. Jämför Snapdragon X Elite 78, Apple M3, AMD Ryzen 8845HS och Intel Core 155H. Den som presterar sämst i varje kategori är referens, sedan listas hur mycket bättre de övriga är.

Single-thread prestanda

För segmentet är detta, med råge, den viktigaste egenskapen. Är detta som den här typen av produkter primärt utsätts för och är kritiskt med hög absolut prestanda för att enheten ska kännas "snappy". Tar med X Elite 80 här då 80/84 är de enda med dual-core boost som påverkar detta en del.

Sämst: 155H
8845HS: 4 %
XE78: 5 %
XE80: 20 %
M3: 33 %

Varken Intel eller AMD lär komma ikapp XE80 och än mindre M3 (fast i höst går de upp mot M4...)

Single thread effektivitet

Sämst: 155H / 8845HS
XE78: 105 %
XE80: 117 %
M3: 308 %

Och här har vi varför ARM64 är framtiden. Rätt trist att spöa konkurrenterna med en faktor x2 och ändå misslyckas att riktigt imponera...

OBS: detta är enbart CPU-delen. Tydlige drar OLED-paneler en hel del ström, totaleffekten på hela datorn blir ju betydligt mindre än detta.

Multi-thread prestanda

Väljer "balanced" för Windows-systemen. MacOS har ingen sådan inställning. Här ser vi varför Qualcomm bara jämförde MT mot M3.

Sämst: M3
155H: 8 %
8845HS: 20 %
XE78: 37 %

Multi-thread effektivitet

Sämst: 155H
8845HS: 2 %
XE78: 5 %
M3: 65 %

Detta är x86_64 gängets bästa gren, mycket då man helt enkelt kan klocka dessa speciellt högt. M3 lyckas även här hålla en helt annan nivå.

GPU prestanda

Detta är mest syntetiska tester, så man får ta det för var det är...
Givet att AMD hamnar efter Adreno i X Elite finns visst hopp om att, likt Intel med Meteor Lake (där GPU-prestanda har ökat en hel del sedan release och den nu rätt regelmässigt slår 780M), vi kan se en viss förbättring framåt.

Sämst: 8845HS
XE78: 10 %
155H: 17 %
M3 (10-core): 46 %

GPU effektivitet

Detta gjorde man i ett "riktigt spel" (Witcher 3), värt att nämna här är att både X Elite och M3 har här nackdelen av att köra x86_64 kod. M3 har också nackdelen att behöva emulera DirectX.

Sämst: 155H
8845HS: 15 %
XE78: 27 %
M3 (10-core): 89 %

Slutsats

Snapdragon X Elite är ju på nästan varje punkt bättre än sina närmaste konkurrenter från Intel och AMD. Men det är definitivt inget "Apple Silicon moment" där man lanserar något som befinner sig på en helt annan nivå.

Det kan räcka för att få igång ARM64 på Windows, men det är inte tillräckligt för någon garanterad succee. Ser själv väldigt få anledningar att välja Snapdragon X Elite över MacBook, osäker på hur stor marknaden "måste verkligen köra Windows och att göra det via Parallel desktop går bara inte" (vilket är hur jag kör Windows 11 på min M3 Max dator).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem

I konceptet ”MacBook för Windows” ingår väl helst också saker som att vara tysta, att starta direkt när man öppnar locket, inte tappa särskilt mycket laddning i viloläge och att alltid gå i viloläge när man stänger locket. Frågan är om man lyckas göra framsteg även på dessa områden.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Elgot:

I konceptet ”MacBook för Windows” ingår väl helst också saker som att vara tysta, att starta direkt när man öppnar locket, inte tappa särskilt mycket laddning i viloläge och att alltid gå i viloläge när man stänger locket. Frågan är om man lyckas göra framsteg även på dessa områden.

Sett en del nämna vissa av egenskaperna du nämner. Flera har nämnt just att Snapdragon X datorerna inte verkar dränera batteriet lika mycket som sina x86-konkurrenter när datorn är i viloläget.

Just Notebookcheck nämnde specifikt ljudnivån. Här verkar det inte lika positivt. Även om peak-effekten är väsentligt lägre (är trots allt ungefär halva mot de Intel/AMD modeller man ställer dessa emot) handlar det ändå om ~50 W som är långt förbi vad som går att kyla passivt.

50 W är M3 Max nivå, inte M3 nivå. M3 Max är långt snabbare i MT än någon av dessa CPU-modeller, den är jämförbar med 14900K och 7950X.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Som sagt, varför lägga ner arbete på drivrutiner? Mediatek får redan drivrutiner för Android och Linux (ChromeOS) från Arm. Det är fler applikationer än Chrome som behöver lira när vi pratar Windows. Arm har inte några drivrutiner alls för Windows i alla fall inte något som är redo och allt vore mycket omoget om de ändrade sig och sin strategi, Mediatek kör Arm Immortalis i Dimensity.

Av samma anledning som AMD och intel lägger ner arbete på drivrutiner så att de kan sälja sina processorer till Chromebooks. De här företagen är merchant chip companies, de säljer en komponent för inbyggnad i annat. De stödjer det som är, eller som de tror har potential att bli, en marknad som kan generera vinst för dem. (De har dessutom anledning att söka volym för att dels sänka andelen fasta kostnader för sin chiptillverkning, och för att försöka blockera konkurrenter från samma fördel och från att bli alltför dominerande).

Citat:

Tycker inte vi ska titta på enhetspriserna på själva prylarna här, men säg att det tillverkas 100 000 Windows 11-datorer med en Mediatek SoC, hur mycket skulle inte dessa kosta att underhålla när det gäller drivrutiner/firmware? Ja förmodligen mer än de skulle tjäna på att sälja 100 000 SoCs. Varför ska Arm (grafik) satsa på en mycket osäker marknad när Qualcomm som vanligt i princip har ensamrätt på prylarna (när det gäller Windows) och eventuellt andra leverantörer (utvecklare av systemkretsar) kan välja grafik från AMD eller Nvidia där det redan finns drivrutiner att utgå från.

Det säljs ca 20 miljoner Chromebooks per år, antalet Windowslaptops i samma segment är större. Så adressable market är väsentligt över 50 miljoner enheter per år, se siffrorna nedan. För företagen som har stor volym på telefon SoC sidan är detta inte en jättemarknad men det är en marknad som de tidigare inte haft tillgång till! För dem, obruten mark, och ren expansion. Med stagnerande försäljning av mobiltelefoner är det naturligtvis något som de utvärderar seriöst, och kanske är beredda att satsa långsiktigt på för att driva in en kil i marknaden som de med tiden kan expandera vidare från.

Skrivet av Yoshman:

Fast tänkte primärt på företagsanvändning och har bara egen erfarenhet av privata företag. Svårt att tänka mig att de letar efter datorer i absolut budget-segmentet. Sökte på TCO undersökningar och hittade 3 st, IBM, Cisco samt Jamf (som "for the record" verkar vara beställd av Apple) där alla tre har rätt snarlika slutsatser: MacBooks är dyrare att köpa in men är billigare över en 3 årsperiod i företagsmiljö.

Företag har bättre budget för för sina anställdas datorer, frågan är hur stor den volymen är jämfört med low-end.
Du gav en snittkostnad för en Windowsdator på $500 vilket är ungefär samma siffra jag hittar.
Så enkel matematik säger att för varje laptop för $2000, måste det säljas 15st för $400 för att medelvärdet skall bli $500. (!!!)
Man kan plugga in lite olika siffror och fördelningsfunktioner, men alla resulterar i att mediankostnaden för ett system ligger under medlet (självklart) och eftersom vi har ett prisgolv, så måste en förkrossande majoritet av Windowssystemen som säljs kosta under $500 för att numeriskt balansera de dyrare system som säljs. Och det globalt, inte i Lund. 🙂

Citat:

Du menar att Mediatek på något magiskt sätt skulle lyckas med det Qualcomm redan försökt ett par gånger och misslyckas kapitalet med? D.v.s. försöka utmana Intel/AMD på laptops med gammal skåpmat från mobilbranschen?

Att det ens fungerade så lite dåligt de gjorde borde vara en vink om hur sakta utveckligen går på PC-sidan jämfört med mobilsidan. En modern high-end Android mobil SoC är snabbare än typ 80 % av alla PC-laptops. Men vi har sett att det är inte i närheten tillräckligt för att ta sig in på Windows-marknaden, om något har Qualcomm med det försöken ökat tröskeln för ARM64 på Windows.

Mobilprocessererna har utvecklats snabbare än x86, så de har kontinuerligt blivit konkurrenskraftigare relativt sett. Det som har saknats är ju ordentligt operativsystemstöd och robust emulering, något som inte fanns tidigare, men åtminstone nästan finns nu. Så förutsättningarna är bättre. Om de är bra nog (och intresset finns) återstår att se.

Min uppfattning om Qualcomms processor är ungefär som din. Riktigt hyfsad jämfört med nuvarande konkurrenter på Windowssidan, med god energieffektivitet jämfört med befintliga x86 och bra single thread prestanda. Men också med svagheter i de färdiga systemen. Om man var spekulant på en Surface laptop innan, är det åtminstone värt att överväga om de här passar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Av samma anledning som AMD och intel lägger ner arbete på drivrutiner så att de kan sälja sina processorer till Chromebooks. De här företagen är merchant chip companies, de säljer en komponent för inbyggnad i annat. De stödjer det som är, eller som de tror har potential att bli, en marknad som kan generera vinst för dem. (De har dessutom anledning att söka volym för att dels sänka andelen fasta kostnader för sin chiptillverkning, och för att försöka blockera konkurrenter från samma fördel och från att bli alltför dominerande).

Vad menar du ens? Både Intel och AMD gjorde drivrutiner för Linux innan ChromeOS fanns och ChromeOS började som en "vanlig" dist med Xorg.

Arm och Mediatek har ingen anledning att förlora pengar här. Det är för mycket jobb och för många osäkerheter som sagt, det finns inget kort perspektiv där det skulle vara lönsamt och det ses inte som någon framtidsmarknad.

Permalänk

Tvärtom är det med iPad. Jag testade några spel på iPad med M4 chippet och Sony Playstation handkontroll och jag utklassade alla jag mötte under mitt korta test.
Orsaken var att resten troligen satt på en mobil, som kanske var en gammal billigare iPhone, sedan hade de ingen handkontroll och kanske hade de även dålig mobiltäckning när de spelade när de åkte buss eller annat. Nå jag fick sluta spela, jag skulle bli fuskanklagad direkt.. Och det går diskutera om det faktisk var fusk när försättningarna skiljde sig så mycket....

Nå Snapdragon X är ny. Det jag hoppas på är att de inte blir skitdyr. Utan tvärtom de blir en prisvärd laptop som kan tilltala många. Sedan när de blir vanligare så blir programvarorna också bättre och stabilare och då blir det mer intressant för fler att lägga ut mer pengar.
Om de man spelar med sitter på motsvarande maskin så blir det rättvist och spelbart även om det ej flyter på så bra, men det är inte med en kompakt Snapdragon X laptop roligt att möta folk som sitter med en dyr gamingpc.

*edit*
Inom iOs finns det garanterat multiplayerlag för de som har bättre utrustning. Min poäng är dock främst att man behöver inte ha den allra bästa hårdvaran om man slipper möta folk som har bättre utrustning och det då blir lite fusk.
Så Snapdragon X laptop går allt fint att spela på om man slipper möta grymma gamers med värsting gaming pc.